Vuxen Ponnyutbildare

Kingsland89

Trådstartare
Som rubriken lyder, vuxen ponnyryttare. Hur önskvärt är det egentligen att det finns en vuxen som utbildar ponnyer? Främst större B-ponnyer ;)

Självklart är det väl önskvärt med välutbildade ponnyer till sina barn. Men frågan är då om föräldrarna är villiga att betala mer för sina ponnyer?!

Tanken har slagit mig att det finns för få B-ponnyer som är välutbildade utan oftast är ridna av enbart barn.

Som vuxen kort ryttare funderar jag på att satsa på fina maxade B ponnyer med bra stam. Frågan är om det lönar sig?!

Vad tror ni :)
 
Sv: Vuxen Ponnyutbildare

Du sa det själv:
Men frågan är då om föräldrarna är villiga att betala mer för sina ponnyer?!

Jag är rädd för att svaret oftast är "nej". Inte om du vill att det ska vara lönsamt. Som hobby kan det fungera.
 
Sv: Vuxen Ponnyutbildare

Inte just om det är lönsamt kanske, hobbynivå kommer jag hålla mig på.

Man skulle kunna satsa på alla typer av ponnyer, men just B-ponnyer känns som en marknad man missat i branschen.

Som föräldrer är det väl bättre att köpa en utbildad och fin ponny för lite mer pengar än en som är outbildad och bråkig och uppfostrad av ett barn från början som garanterat ställer till med otyg.
Sen klart är det ingen garanti för att det är en vuxen som utbildat att den kommer fortsätta vara lika bra att rida och hantera när den sen hamnar i barns händer. Men då har man köpt en ponny med en bra grundutbildning från start!

Bara en tanke, men om marknaden ser mörk ut och efterfrågan för liten kanske det inte är någon ide att satsa på det :crazy:

Tycker det är lite b ponnyer ute och tävlar också, kan det bero på att det finns för lite outbildade ponnyer med tanke på åldern på barnen som ska tävla, dom får trots allt inte vara äldre än 13 år och när dom väl börjat hitta knapparn för hur det fungerar är dom för gamla för att rida dessa små lurviga ponnyer på tävlingar!
 
Sv: Vuxen Ponnyutbildare

Jag har utbildat B-ponnyer och tävlat dom i unghäst-klass (är ganska liten). De har alltid varit relativt lönsamma affärer för båda parter tror jag. Antingen köper jag en billig lite busig ponny med stor potential och utbildar, eller så skickar någon en tjurponny på tillridning. Nu var det dock ett tag sen, men jag har valt att göra de på sommaren framförallt då de inte blir så hög stallhyra för min del då hästarna kan gå på bete.

Men om man vänder på de hela så är det nästan alltid mindre vuxna som utbildar/rider in mindre ponnysar. Där tror jag dock att man kan gå rejält back. Då kanske man måste ha ponnyn i 6 månader och räknar man köpesumman-stallhyran-utrustningen osv osv. Sen ska den ut på annons och säljas och det kan ju ta sin lilla tid..

Tillridning tjänar du på om du vågar ta betalt för de, för de brukar inte behöva ta så jättelång tid att få en busigare ponny att komma "på plats".
 
Sv: Vuxen Ponnyutbildare

Som du säger så är sommaren ett billigare alternativ, samtidigt som man inte blir beroende av ridhus. Eftersom jag inte har egen gård utan har hästar uppstallade på mina föräldrars gård så är inte alternativet att ha någon udner vinterhalvåret aktuellt.

Men kanske är det mer lämpligt att satsa på tillridning av ponnyer isåfall.

Det är ju en extremt svår bransch att slå igenom om man ska kunna leva på det, men bedriva lite vid sidan av har aldrig skadat. Har gjort innan också, men har varit främst stora hästar vilket jag tycker är mer komplicerat.

Ponnyer är mer lätthanterliga när man är kort i rocken :D
 
Sv: Vuxen Ponnyutbildare

Jag har försörjt mig på sådan verksamhet, men då har det i första hand inte handlar om ponnyer just, utan storhästar. Sen har det trillat in en hel del ponnyer pga min storlek.

Jag tror det är svårt att få kunder med argumentet att man är tillräckligt liten för att rida ponny, utan det gäller att bilda sig en kundkrets inom inridning/utbildning öht, och sedan har man turen att kunna ta emot även ponnyer pga sin stl.
 
Sv: Vuxen Ponnyutbildare

Åh - det är min DRÖM (om jag vore mindre)! Och behovet finns - ja (tillridning). Hör med några ridskolor och uppfödare.....
Det gäller att ha kontakter (som allt annat i hästvärlden).
Lyckliga du som är kort i rocken!!!!!!!
 
Sv: Vuxen Ponnyutbildare

Tror du skall satsa på tillridning, det är oerhört svårt att få igen pengarna på en ponny man köpt och utbildat och sedan försöker sälja. Tar du emot ponnyn på utbildning/ tillridning så betalar ägaren uppstallningen och ditt arbete. Enligt mig är det enda vägen att gå för att det skall sluta på plus! Och det vill man ju även om det är en hobby/ bisyssla för dig!
 
Sv: Vuxen Ponnyutbildare

jag har också haft funderingar på att rida till ungponnyer. är ute hos en uppfödare nu och rider till hans ungponnyer. han påstår iaf att marknaden för dessa tjänster ökar. dels ser han utvecklingen på sitt stuteri. nu för tiden vill de köpa hästar som är redo att ge sig ut och tävla. förr sålde han nästan alla innan de var inridna. han har ju också kontakt med andra uppfödare och de flesta skickar iväg sina hästar på åtminstone inridning nu för tiden, vilket de inte behövde förr. folk idag är lata och vill ha en så färdig häst som möjligt. vissa duktiga tävlingsryttare har inte ens erfarenhet från att rida in hästar eller att rida hästar som är i ett så tidigt utbildningsskede. att man kan rida erfarna hästar i höga klasser betyder inte alltid att man kan rida outbildade hästar.
 
Sv: Vuxen Ponnyutbildare

Att få folk att betala mer för b-ponnyer tror jag kan bli svårt av den enkla anledning att många börjar med bponny och en begränsad budget och med den sliter de och utbildar och tävlar den så att de kan få hyfsat betalt när det är dags för cponny och då kan man köpa sig en dyrare cponny.
Bponnyer är lite som bilvärldens ''första egna bil'', det är sällan man får en ferrari som första bil ;)
 
Sv: Vuxen Ponnyutbildare

Dessutom så är ju ofta de välutbildade och riktigt välridna ponnyerna alldeles för känsliga och just välridna för barn som ska ha sin första ponny har jag märkt.

Jag har två under utbildning som är till salu och det är känsliga ponnyer som behållts känsliga för att jag som vuxen ryttare vill ha en sådan häst/ponny. De är känsliga för vikthjälper, känsliga för skänklar och händer och blir helt enkelt för svåra för den som ska ha sin första ponny. För att dessa ska komma till sin rätt och inte bli "besvärliga/dumma" så krävs det ridvana, kroppskontroll och god motorik, vilken liten unge som rider B-ponny har det? Tyvärr!

Jag har riktigt fina ponnyer men vet inte riktigt vem jag ska sälja till för att det ska fungera. Får nog behålla dem :angel::love: Vägrar iaf att trubba av dem så att de blir okänsliga och tröga för hjälperna bara för att de ska fungera med "klantiga" ungar.
 
Sv: Vuxen Ponnyutbildare

Är det många föräldrar som inte är hästkunniga som köper b-ponnyer till sina barn?
Jag trodde att de väntade lite och sedan köpte c el d. Vad är era erfarenheter?
 
Sv: Vuxen Ponnyutbildare

Ja, det är det. Det är den kategorin (unge med okunniga föräldrar) som oftast funkar sämst :crazy:
Jag säger att det inte är någon nybörjarponny man har till salu men de vill ju köpa nåt som är välridet och med bra kvalitet som ungen kan tävla på SEN när den blivit bättre. Plus att nu har han/hon ju ridit på ridskola i TRE terminer så hon är ju faktiskt rätt duktig... :cool:

Visst ska ungen ha en välriden ponny som han/hon kan lära sig på, det resonemanget köper jag rakt av och förespråkar själv. MEN, det ska vara en trygg, stabil och "lite avtrubbad" barnponny, inte en tävlingsponny.

Jag brukar vara världens sämsta försäljare och säga "Köp en trygg barnponny först och byt ut den till en tävlingsponny om några år när det är dags att börja tävla, ingen vinner nåt på att ungen blir rädd för att den får en färdig tävlingponny som den inte kan rida"

Men så står jag här med mina ponnyer kvar också :angel:
 
Sv: Vuxen Ponnyutbildare

Men då gör du ju både dig själv och ponnyerna en björntjänst egentligen.
Dig själv eftersom du inte får dem sålda, ponnyerna eftersom ingen köper och om någon köper så är ponnyn för svår vilket ju kan leda till att den får byta hem ofta eftersom barnet inte klarar den. Sen finns det ju skitduktiga ungar, det får man inte glömma, men som du säger har små barn inte alltid den bästa kroppskontrollen och motoriken.
 
Sv: Vuxen Ponnyutbildare

Nu har jag ingen brådska att sälja utan kan lika gott ha dem kvar till mig själv, dyker inte rätt pilot upp så behåller jag.

Jag utbildar tävlingsponnyer, inte barnponnyer, och vill ha kvalitet och ridbarhet på dem. Med det kommer nerv och känslighet, precis som man vill ha en tävlingsponny på elitnivå. De skulle aldrig vara dumma, sån mentalitet vill jag inte ha utan det som händer är att de blir för hjälpkänsliga helt enkelt och fladdrar lite hit och dit om skänklarna används för okänsligt. Skulle någon vara hård i munnen och dra skulle de nog protestera men det är väl ett sundhetstecken och något som jag tycker är bra.
Kan tillägga att jag har barn som rider dem också, så det är inte superkänsliga nippertippor som ingen annan kan rida, det är helt enkelt så att de är vana vid ryttare som kan rida och hålla ordning på sina hjälper. Sitter det upp "klantisar" så märks det, men de slänger ju inte av ungar hit och dit för den skull.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 514
Senast: Grazing
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 809
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 010
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 697
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp