Bukefalos 28 år!

Vuxen ryttare på C-ponny?

Status
Stängd för vidare inlägg.
T

Tufsen

Har två hästar, en som jag haft i många år som ridhäst, sedan har jag för ett år sedan köpt tillbaka mitt russ jag hade som ung. Han är en liten C-ponny och grov. Har gått MÅNGA år på ridskola och sett många ryttare (barn) i min storlek rida honom. Köpte honom mest som sällskap och för att jag ville ha hem honom igen.

Jag kör honom mest (blir inte så ofta), men han är lite osäker ute när man är själv och jag känner mig osäkrare på att köra än att rida.

Min hovslagare säger att jag kan rida på honom utan problem, (det är en stark j-l, sa han), men jag känner mig tveksam, vill inte att folk ska tro jag är en djurplågare...

Jag förespråkar inte stora ryttare på små hästar, men för att russet ska få komma ut lite mer vore det lättare att rida.

När jag provsuttit på honom har han inte verkat bekymrad och sambon säger t o m att jag inte ser så stor ut på honom.

Hade en yngre och mindre tjej som skulle prova rida honom lite åt mig, men det gick inte så jättebra så just nu har jag ingen ryttare, dessutom vägde hon bara 2 kg mindre än mig trots att hon var smal och kortare (!)

Jag är 167 cm lång och väger 61 kg. Hästen är 133 cm.

Vad tycker ni? Kan jag rida? Även om ngn tycker det är ok med kortare turer är det inte säkert jag gör det...

Vill veta lite vad som är acceptabelt, har hört på senare år att islänningarna inte alls är så viktbärande som man tidigare sagt, och de rids av STORA ryttare, är det sant?
 
Sv: Vuxen ryttare på C-ponny?

Det är svårt att säga tycker jag, flera faktorer som spelar in, bl.a. ryttarens balans, hur man rider hästen osv. Jag reagerar nog mer på längden än vikten

Jag tror inte det skadar om du rider kortare turer på honom. Jag hade mitt russ tills jag var 20 (maxad b) och red i skogen (jag är 160 och väger 57 kilo) och inte var det nåt farligt.

Dessutom är många av barnen idag överviktiga och "dunsar" mkt mer än en vuxen rut. ryttare. Han har ju troligen gått med många såna...

Pröva och se!
 
Sv: Vuxen ryttare på C-ponny?

Sålänge du känner att hästen klarar av det tror jag inte det ska vara några problem, jag tror snarare han kommer tycka det är kul att få komma ut och aktiveras lite. :) Själv är jag 165 och väger 45 kg och rider en liten c-ponny. Visst ser jag lång ut, men på hästen märks ingen skillnad från när jag började rida henne för drygt 2 år sedan. Nu har jag visserligen slutat växa, men ju mer muskler hon får desto större känns hon och hon växer ju fortfarande.
Det är nog en vanesak för både ryttare och häst och har din ponny burit på lika stora ryttare förut så ska det nog inte vara ngt problem. :)
 
Sv: Vuxen ryttare på C-ponny?

Det är egentligen svårt att säga när man inte ser hur ni ser ut tillsammans. Jag kan bara berätta att jag rider vår B-ponny. Barnen har vuxit ur honom och jag är minst och lättast. Jag har egentligen ridit honom hela tiden vi har haft honom dvs i ca 14 år. Då har jag mest ridit ut i skogen och inte jättelånga snabba rundor utan mest så att han får röra sig och känna att han också är med. Jag har bara ridit ett par gånger i veckan. Nu är han 23 år och pigg som bara den.
Han är ett ganska kraftigt russ, ca 123 cm. Jag är 158 lång och väger 47 kg.
Jag resonerar som att det är många barn som är längre och tyngre än vad jag är.
 
Sv: Vuxen ryttare på C-ponny?

Då är det ganska likvärdigt med dig på den som var 123 cm och jag på den som är 133 cm...

Få se hur jag gör, de svar jag fått har lutat åt att det är ok att rida om hästen verkar må bra av det. Precis som du skrev Forest Autumn blir det rundor för att han ska få komma ut och känna att han har en uppgift.

Jag tänker nog mest på vad andra tycker... Vill inte de ska tycka jag är knäpp, jag har alltid varit VÄLDIGT noggrann och rädd om mina hästar.
 
Sv: Vuxen ryttare på C-ponny?

Jag rider en haflinger på 1.39.

lejonelle
 
Sv: Vuxen ryttare på C-ponny?

Jag är nog så gammal att jag egentligen inte bryr mig om vad andra tycker. De som bor här runt omkring och känner oss tycker nog inte att det är konstigt att jag rider honom. Däremot kan jag känna mig lite.... om jag möter andra. Jag minns en varm sommardag när jag var ute med honom i skogen och någon hade arrangerat tipsrunda för ett sällskap. Vi mötte massor av människor som var ute i skogen. Det kändes lite dumt.
Dessutom är jag van att komma på ponny. När jag köpte ny egen häst för fyra år sedan bytte jag mitt halvblod mot en ponny. Det är en stor C-ponny som nog kommer att hamna på gränsen C-D när hon vuxit klart. Jag har aldirg riktigt vant mig vid stora hästar. Jag tycker att de lätt blir för tunga och "går ur formen" i dressyren - lite svårt att förklara.
 
Sv: Vuxen ryttare på C-ponny?

Jag är 162-163cm ungefär. Väger bara 45kg iofs men jag rider på min överväxta shettis. Självklart inte så hårt, nästan bara skritt, några travsteg ibland för att ponnyn vill det. Det känns helt ok, ponnyn är pigg, glad och framåt. Hon är en dam som säger ifrån om det är något hon inte gillar. Dessutom har jag haft henne sen hon var liten så jag känner henne väldigt väl så jag märker nog om hon inte vill. Hon går tyvärr inte att köra, så ridningen är nästan det enda sättet att motionera henne på, förutom promenader och tömkörning.
 
Sv: Vuxen ryttare på C-ponny?

Snor din tråd lite*

Jag har kärat ner mej något otroligt i en liten ponny som jag har möjligheten att få köpa.
Ska främst ha den till körning men funderar på om jag även kan rida lite promenader i mellan åt.
Hästen är en isis blandning, alltså ganska viktbärande(töltar:love: ) men bara 123cm i mankhöjd. Jag är 162cm och väger 45kg. Tror ni det kan gå?
 
Sv: Vuxen ryttare på C-ponny?

Jag tror det kan funka. Isisar är faktiskt inte så viktbärande som det sägs, men du väger bara 45 kg så vikten funkar ju. :)
 
Sv: Vuxen ryttare på C-ponny?

Är du duktig och balanserad är det nog inga problem! En grov och välmusklad ponny klarar nog dina 61 kg på turer ut i skogen. Jag skulle förstås inte hoppa eller rida alltför hårt, men skritt, trav och lite galopper är nog inga problem, förutsatt att hästen inte börjar bli alltför gammal och sliten.
 
Sv: Vuxen ryttare på C-ponny?

i mina öron låter det helt okej, speciellt om det bara är skogsridning som gäller. så länge det känns bra, å hästen springer på som vanligt utan att sänka ryggen eller så, så är det ingen fara. sen beror det ju självklart på hur hästen ser ut, är det en slimmad grund ponny så bär den ju självklart inte lika mkt som en grövre och djupare modell. det vore lättare om du la ut en bild!
(å pst! bry dej inte alltförmkt om va andra tycker. finns så mkt åsikter, känns som att ju större häst man har, desto bättre är det. hm??)
 
Sv: Vuxen ryttare på C-ponny?

En sak som jag funderat på, varför kan egentligen en islandshäst bäre mer än en annan ponny i samma storlek? Har aldrig fattat det:o
 
Sv: Vuxen ryttare på C-ponny?

Det undrar jag med! Visst, de kanske är starkare, men de kan ju knappast vara så starka att det är hälsosamt för dom att springa runt i full fart med en fullvuxen gubbe!:eek:
 
Sv: Vuxen ryttare på C-ponny?

Jag rider ett gotlandsruss på 122cm i mankhöjd ungefär 2-3 dagar i veckan utan problem. Han är ganska kraftig och jag ser knappt lång ut alls på honom, det är flera som har blivit häpna när dom hör hur pass liten han är. Jag är ca 158cm och väger 45kg, och hitills har han inte klagat ;)

Rider också en annan, betydligt ädlare russing i samma stall som är 120cm, där ser jag lite lång ut men inte heller hon har några problem med att bära mig.

Jag tror att din häst kommer visa förr eller senare om han anser att du är för tung. Dessutom brukar man ju sätta en gräns för tävling på russ vid 60 (65 med utrustning?), och din häst är ju ändock stor för att vara russ. Lite lättare ridning tror jag då inte alls kommer skada din häst, du får gärna lägga ut en bild när du sitter på hästen! :)
 
Sv: Vuxen ryttare på C-ponny?

Är han musklad o stark och som föregående skrivit att du har bra sits o balans kan du rida. På längre turer kan du väl ta med honom som handhäst.

Jag tror att om du ska rida honom och alltid rider korta turer så är risken att han tappar muskler. Se isåfall till att ordna en medryttare så att han förblir stark.
 
Sv: Vuxen ryttare på C-ponny?

Det undrar jag med! Visst, de kanske är starkare, men de kan ju knappast vara så starka att det är hälsosamt för dom att springa runt i full fart med en fullvuxen gubbe!:eek:

Långt ifrån alla Islänningar är viktbärande men i princip så är det Islandshästens kroppsbyggnad med kort stark rygg och starka korta ben som göra att den orkar så mycket.
Har lärt mig att det snarare är de små kraftiga som kan bära fullvuxna karlar än de större islänningarna.
 
Sv: Vuxen ryttare på C-ponny?

Är det samma sak med shettisar då?
 
Sv: Vuxen ryttare på C-ponny?

Jag kommer att kör fortsätta köra också. Finns ingen medryttare som passar (mig) :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 133
Senast: Juli0a
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 323
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Hej! Jag letar av olika anledningar ponny / häst men kan verkligen inte bestämma mig för vad som är bäst. Har ni några kloka tankar...
Svar
5
· Visningar
595
Senast: Roheryn
·
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 766
Senast: Johannna1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp