Bukefalos 28 år!

Vuxen ryttare på C-ponny?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vuxen ryttare på C-ponny?

Jag kan hålla med dej. Känns lite dumt att komma på en liten ponny även om man inte har benen släpandes i marken.

Red själv ett tag ett russ på 126. Är 159 lång och väger ca 50kg (+-2kg som ska bort!) och det såg inte konstigt ut! Inte heller New Foresten på 129. Däremot såg det lite opropotionerligt ut på welshen jag hade för några år sedan. Hon var 135 i mankhöjd men lite tunnare än russet och nf.

Så mycket beror på hur man ser ut om man vill att det ska se någorlunda bra ut. Men helt klart kan Ts rida sitt russ några runder i veckan för aktivering (inga 3timmars långritter menar jag).
 
Sv: Vuxen ryttare på C-ponny?

en sak att tänka på är att viktgränsen i monté ligger på 65 kg för russen, och ett krav på att ekipaget ska vara harmoniskt. kollar man på de största ryttarna där så skulle många (ridmänniskor) nog protestera. jag tycker att uppfattningen om vem som är för stor för ponnyer är väldigt olika inom "ridvärlden" resp "travvärlden".
 
Sv: Vuxen ryttare på C-ponny?

Hmm.. måste bara tillägga att jag råkade köpa en c-ponny igår, och jag är 21:p. Dock är det mest lillesyrran som ska ha den (158cm) och ponnyn kommer förmodligen vara en liten D ponny när den vuxit klart. Är nu 136-137 cm och fyra år.
 
Sv: Vuxen ryttare på C-ponny?

Tycker inte det är något problem för dig att rida din ponny. men rid inga långa turer utan rid ganska korta pass. Du är ju inte tung så det kommer gå bra.
 
Sv: Vuxen ryttare på C-ponny?

okej, nu är den här tråden gammal...
i ridkretsar blir man för stor för sin ponny mkt tidigare än på travet. folk tittar mer snett när man rider länge på sin ponny, och inte går över till stor häst.
 
Sv: Vuxen ryttare på C-ponny?

Jag då som i mångas ögon (ibland även i mina egna) ser för stor ut för min lilla gullesnutt känner mig väldigt utpekad bland "andra ekipage". När jag drog med henne på ridläger tex var jag jätteorolig för att alla skulle snacka skit om min storlek, men det var aldrig ngn som sa något vad jag hörde. Både jag och hästen trivdes jättebra där och hon skötte sig finfint!
Huvvudsaken är att man som ryttare (och givetvis får ju hästen också säga sitt) inte känner isg för stor. även om hästen är liten kan den kännas större, och det får de som tittar ha respekt för. ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 473
Senast: Juli0a
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 262
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Hej! Jag letar av olika anledningar ponny / häst men kan verkligen inte bestämma mig för vad som är bäst. Har ni några kloka tankar...
Svar
5
· Visningar
591
Senast: Roheryn
·
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 748
Senast: Johannna1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Pall till hög säng?
  • Kattbilder #9
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp