Bukefalos 28 år!

Vuxen tik på foder (staffe)

Sv: Vuxen tik på foder (staffe)

Dom jobbar på att övertyga klubbens medlemmar och uppfödare att det är en bra idé. Det är MÅNGA uppfödare som INTE vill ha det kravet.
 
Sv: Vuxen tik på foder (staffe)

Jag hade för någon månad sen en livlig diskution med en uppfödare av eng.staffe då hon talade om att nu var fodertiken röntgad med C höfter (syskon A) och den skulle paras till våren.
För mig som tidigare brukshunds uppfödare så ska höfter vara A eller B som sämst.
Så jag ifråga satte varför röntga över huvedtaget om om det är godkänt att avla på C,då blir det ju aldrig bättre,men det är min åsikt.

Behöver jag tala om att min vän inte var såååååå glad i mig just då......Oops!

Jag skulle hellre avla på en hund med C där alla syskon har A, än om min tik har A och alla syskon har C.
Detta är bara något jag tycker borde diskuteras. För att A måste inte vara det bästa om resten av kullen har C. Men tvärtom, ja då skulle jag tycka det var ok. Även om jag inte skulle göra det på min ras, eftersom vi inte "får" avla på hd-fel. Men i en ras som har problem som man får avla på C, så anser jag det är bättre med C på min tik och alla syskon är fria, än tvärtom..
 
Sv: Vuxen tik på foder (staffe)

Även om det bästa i mitt tycke hade varit att bita i det sura äpplet och istället överväga att leasa in någon av syskonen med A-höft och gå vidare på någon av de fria syskonen om man vill behålla linjen.
 
Sv: Vuxen tik på foder (staffe)

Även om det bästa i mitt tycke hade varit att bita i det sura äpplet och istället överväga att leasa in någon av syskonen med A-höft och gå vidare på någon av de fria syskonen om man vill behålla linjen.

Ja det hade varit det bästa :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 672
Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
2 528
Senast: snorp
·
Övr. Hund Hej, Denna fråga har säkert varit uppe en massa ggr men ber gärna om er input givet mina förutsättningar. (Funderar i första hand på om...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
8 906
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 383
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp