Bukefalos 28 år!

Vuxen Utbildning, hästrelaterat

E

_Elin_

Hejsan!

Om man som vuxen inte har gått på Naturbruk eller liknande
men ändå vill utbilda sig inom häst, vilka kurser/skolor finns det?

Jag vill ha tips på allt ifrån "privat kurser" till CSN-berättigade utbildningar.
:)

/Elin
 
Sv: Vuxen Utbildning, hästrelaterat

Det finns många utbildningar som inte kräver att du gått naturbruk, en del kräver praktik eller arbetlivserfarenhet från hästsektorn.

Hippologen- treårig (from 2010) högskoleutbildning, två inriktningar stallchef och ridlärare. Kräver praktik för behörighet.

Vreta KY instruktrör- Kräver inte praktik eller naturbruk men du ska kunna styrka annan erfarenhet om detta saknas. två årig utbildning helt inriktad på ridlärare/instruktör på ridskola.

BYS i Skara- vet inte om de kräver praktik eller naturbruk men tror att det är xsamma som Vreta. Har olika inriktningar som ridlärare, hovslagare mm.

SLU har någon distanskurs i foderkunskap om jag minns rätt, kolla på slu.se

Detta är vad jag kommer på rak arm, ni som vet fler fyll gärna på :)
 
Sv: Vuxen Utbildning, hästrelaterat

Det finns en folkhögskoleutbildning på wången på där man blir kvalificerad travhästskötare (finns även med inriktning på islandshäst om man inte är intresserad av trav). Den är på ett halvår, sen finns det fortsättningskurser om man är fortsatt intresserad. Enda kravet för att gå det förstnämnda är att man ska ha minst 1 års hästvana ;) Har själv tänk gå den utbildningen efter gymnasiet.

Finns många fler utbildningar ;) gäller bara att hitta dem, prova att googla dig fram. Lycka till :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vuxen Utbildning, hästrelaterat

Jag går själv en vuxen utbildning som heter Hästhållning. Det är alltså densamma som naturbruksgymnasiets Hästprogram. Jag läser den på distans och utbildningen är förlagd i Dingle (Uddevalla). Själv bor jag i Uppsala.
Ca 3 dagar/ månaden åker man ner till skolan och bor då på vandrarhem som man bekostar själv (får dock rabatt). Utbildningen är på 40 veckor och totalt är det 10 träffar och 2 veckors praktik.
Det är en superkul utbildning och jag lär mig MASSOR :D
Dessutom kan jag jobba samtidigt och behöver ej ta studielån då vi bor ganska billigt. Däremot har jag inte haft häst sen jag började i Januari och känner att det är ett MÅSTE att vara i stallet så mycket man kan. Eller, det underlättar en hel del iaf :)
http://www.naturbruk.nu/sv/Skolorna/Dingle/Utbildning/Vuxenutbildning/

kolla den sidan, där hittar du mer info.
Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
731
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 462
Senast: Mabuse
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 361
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 836
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp