Bukefalos 28 år!

Ruffe

Trådstartare
Känner att jag behöver få skriva av mig. Har lidit av akne sen tonåren och är nu 36 och aknen är kvar.... Känner mig just nu bara så ledsen och uppgiven.
Har provat många olika produkter och behandlingar bla roaccutan men inget hjälper. Min hy är dessutom otroligt oljig vilket gör det svårt med att få sminket att sitta och se bra ut.
En sak som jag dock kommit fram till efter många försök och misstag är att alla produkter som riktar sig till fet / blandhy och aknehy gör det bara värre. Milda produkter för känslig hy är bäst.
Ju äldre jag blir desto värre blir finnarna. Även om jag nu får dem endast runt mens är de stora och djupa, som bölder nästan och tar lång tid att läka.
Finns det här på buke någon som lider av samma problem och har någon några tips på behandlingar som skulle kunna hjälpa? Känner mig smått desperat för tillfället. Är bara så trött på att aldrig vara fin i hyn.
Har en massa gropar i hyn efter dessa år av problem så fin hy kommer jag aldrig att få men just nu vore jag nöjd bara jag slapp få fler!
Kommer att boka tid till en hudläkare men befarar att det går som förut. Knappt har jag kommit in förrän jag är ute med ett recept på antibiotika eller roaccutan. Finns det verkligen inga andra än dessa standardbehandligar?
P-piller funkar ganska bra men hormoner passar mig inte. Med en sort blev jag deprimerad och grät hela tiden, med en annan blev jag arg, sur och krånglig. Utan p- piller är humöret endast upp och ner innan mens annars är jag någorlunda normal. :) ;)
Vet inte vad jag hoppas på med denna tråden för det känns som att det verkligen inte finns nån hjälp men behövde väl mest bara skriva av mig.
 
Känner att jag behöver få skriva av mig. Har lidit av akne sen tonåren och är nu 36 och aknen är kvar.... Känner mig just nu bara så ledsen och uppgiven.
Har provat många olika produkter och behandlingar bla roaccutan men inget hjälper. Min hy är dessutom otroligt oljig vilket gör det svårt med att få sminket att sitta och se bra ut.
En sak som jag dock kommit fram till efter många försök och misstag är att alla produkter som riktar sig till fet / blandhy och aknehy gör det bara värre. Milda produkter för känslig hy är bäst.
Ju äldre jag blir desto värre blir finnarna. Även om jag nu får dem endast runt mens är de stora och djupa, som bölder nästan och tar lång tid att läka.
Finns det här på buke någon som lider av samma problem och har någon några tips på behandlingar som skulle kunna hjälpa? Känner mig smått desperat för tillfället. Är bara så trött på att aldrig vara fin i hyn.
Har en massa gropar i hyn efter dessa år av problem så fin hy kommer jag aldrig att få men just nu vore jag nöjd bara jag slapp få fler!
Kommer att boka tid till en hudläkare men befarar att det går som förut. Knappt har jag kommit in förrän jag är ute med ett recept på antibiotika eller roaccutan. Finns det verkligen inga andra än dessa standardbehandligar?
P-piller funkar ganska bra men hormoner passar mig inte. Med en sort blev jag deprimerad och grät hela tiden, med en annan blev jag arg, sur och krånglig. Utan p- piller är humöret endast upp och ner innan mens annars är jag någorlunda normal. :) ;)
Vet inte vad jag hoppas på med denna tråden för det känns som att det verkligen inte finns nån hjälp men behövde väl mest bara skriva av mig.

Hej - lider med dig, jag hade akne under några år när jag var mellan 20 och 30 och minns hur jobbigt det var. :( Jag hjälptes dock av Roaccutan så dina problem är värre än vad jag hade.

Googlade runt lite och det verkar som om det finns en medicin som heter Spironolactone som används till svåra fall. Inte en medicin som är framtagen mot akne, men som ändå verkar hjälpa av någon anledning. Kanske du kan fråga om den används i Sverige?
 
Jag har också problem och är fan 29. Lär väl få leva med det då jag har pcos. Diane hjälper hyfsat men har slutat ta det då jag har så svårt att svälja tabletterna. Roaccutan kan jag inte ens prova då kapslarna är för stora för att jag ska kunna svälja.

Känner mig också uppgiven, vid den här åldern trodde jag att det skulle vara över. Trött på den ständiga kampen mot acnen.

Just det: när jag slutade med mjölkprodukter blev min hy hur fin som helst flera månader men nu när jag varit utan över ett år är det likadant igen. Vet inte om det berodde på att jag uteslöt mjölkprodukter men sen sa en läkare att det kan hjälpa :confused:.
 
Använd inte smink för att dölja oren hy! Förstår tanken att "sminka över" men det gör det bara värre (och ser ändå inte snyggt ut).

Nolltolerans från att ta med händerna i ansiktet! Självklart inte peta/klämma, inte ens ta i ansiktet!

Använd inte produkter som torkar ut, återfukta istället!

Om detta inte fungerar skulle jag se mig om efter medicinering. Tex P-piller mot acne.
 
Använd inte smink för att dölja oren hy! Förstår tanken att "sminka över" men det gör det bara värre (och ser ändå inte snyggt ut).

Nja, för mig gör det definitivt ingen skillnad. Har varit helt utan smink flera månader men det hjälper inte. Tvärtom faktiskt verkar min hy gilla pudret jag sminkar över med.

Och jo, jag tycker det blir mycket finare med smink över.
 
Använd inte smink för att dölja oren hy! Förstår tanken att "sminka över" men det gör det bara värre (och ser ändå inte snyggt ut).

Nolltolerans från att ta med händerna i ansiktet! Självklart inte peta/klämma, inte ens ta i ansiktet!

Använd inte produkter som torkar ut, återfukta istället!

Om detta inte fungerar skulle jag se mig om efter medicinering. Tex P-piller mot acne.

Men alltså har du ens läst trådstarten? TS tar upp både produkter och p-piller.
 
Känner att jag behöver få skriva av mig. Har lidit av akne sen tonåren och är nu 36 och aknen är kvar.... Känner mig just nu bara så ledsen och uppgiven.
Har provat många olika produkter och behandlingar bla roaccutan men inget hjälper. Min hy är dessutom otroligt oljig vilket gör det svårt med att få sminket att sitta och se bra ut.
En sak som jag dock kommit fram till efter många försök och misstag är att alla produkter som riktar sig till fet / blandhy och aknehy gör det bara värre. Milda produkter för känslig hy är bäst.
Ju äldre jag blir desto värre blir finnarna. Även om jag nu får dem endast runt mens är de stora och djupa, som bölder nästan och tar lång tid att läka.
Finns det här på buke någon som lider av samma problem och har någon några tips på behandlingar som skulle kunna hjälpa? Känner mig smått desperat för tillfället. Är bara så trött på att aldrig vara fin i hyn.
Har en massa gropar i hyn efter dessa år av problem så fin hy kommer jag aldrig att få men just nu vore jag nöjd bara jag slapp få fler!
Kommer att boka tid till en hudläkare men befarar att det går som förut. Knappt har jag kommit in förrän jag är ute med ett recept på antibiotika eller roaccutan. Finns det verkligen inga andra än dessa standardbehandligar?
P-piller funkar ganska bra men hormoner passar mig inte. Med en sort blev jag deprimerad och grät hela tiden, med en annan blev jag arg, sur och krånglig. Utan p- piller är humöret endast upp och ner innan mens annars är jag någorlunda normal. :) ;)
Vet inte vad jag hoppas på med denna tråden för det känns som att det verkligen inte finns nån hjälp men behövde väl mest bara skriva av mig.
Jag har blivit hjälpt av att enbart använda hudvård från Exuviance. Till det enbart mineralsmink. Visst det är inte bra men betydligt mycket bättre. Jag är 35 år. Har ätit antibiotika i omgångar och det är ju ok för stunden men inte hållbart i längden.

Och no way @tornblomma att det ser bättre ut utan smink. Jag skulle aldrig gå ut utan smink! År av acne sätter spår som lätt döljs med smink. Färska blemmor är knepiga dock!

Mvh Miks
 
Har du funderat på om det är kostrelaterat? Jag vet vuxna som har haft problem som uteslutit choklad i ena fallet och ost i det andra. Hade jag varit desperat hade jag försökt koppla olika delar i min dagliga kost till acnen. Ändrar du något när problemet kommer t.ex?
 
Jag hade mycket akne i ansiktet fram till 25 års åldern, därifrån lugnade det sig och blev stadigt bättre, men kommer fortfarande några finnar lite då och då, i samband med mens. Intressant det någon skrev om att undvika mjölkprodukter, jag blev vegan ungefär i samma veva som min akne började lugna sig, men har aldrig tänkt på att det kunde ha nåt samband. Det kanske det hade. Nu har du ju redan slutat med det, och det enda jag annars märkt som verkar funka för mig är att låta huden vara så mycket i fred som möjligt. Ingen tvål, inga krämer, inget gnidande. Jag tvättar inte ansiktet, det sköljs väl av lite automatiskt när jag duschar bara, och det gör jag inte ens dagligen. Har inte alls lika fet hy nu som när jag var noggrann med ansiktshygienen. Men en så enkel lösning har du ju säkerligen redan provat vid det här laget. Lider med dig och hoppas att det vänder som det gjorde för mig! Jag trodde också att min hy var för alltid förstörd av ärr, men den är faktiskt fin nu, ärren syns inte alls på samma sätt efter några år.
 
Men alltså har du ens läst trådstarten? TS tar upp både produkter och p-piller.

Finns ju olika typer av piller? Diane tex har hjälpt många. Framgår inte om TS testat tex detta? Man kan må kasst av ett preparat men fungera på ett annat.

Ang. smink. Nej jag påstår inte att det är "snyggt" med acne. Dock är det svårt att sminka över. Och i längden är det kanske inte det bästa för hyn?

Önskar TS lycka till
 
Tack alla ni som svarat. Angående p-piller har jag provat Diane och flera andra sorter och även om huden var i bättre skick då känner jag att i och med att de påverkar mitt humör så mycket som de gör är det inte värt det. De försämrar min livskvalitet så pass mycket och det går ut över tex min man och vårt förhållande.
Tack för tipset om spironolactone. Har läst om det förut och känner nu att det kanske skulle kunna vara nåt för mig. Känns dock lite skrämmande. Har för länge sedan blivit diagnostiserad med "PCO- liknande symptom " så jag tror det är de problemen som ställer till det för min hy. Dock tycker jag inte att jag har kvar de symptomen förutom acnen då. Min mens är regelbunden och jag har blivit gravid två gånger utan problem. Det är så tydligt för mig att det är mina hormoner som ligger bakom. Under graviditet och amning har min n hy varit så gått som fri från acnen.
Har aldrig märkt att något som jag äter skulle påverka. Testade att äta glutenfritt en längre period men det gjorde varken till eller från.
 
Börjar mer och mer luta mot att faktiskt vilja testa spironolactone. Det verkar dock inte vara ngt som hudläkare här brukar föreslå eller rekommendera. Men eftersom det har en antiandrogen effekt känns det som att det kan vara just vad jag behöver. Har ganska kraftig hårväxt även om det inte är till gränsen att jag upplever det som ett problem. Får dock enstaka kraftigare strån på icke önskvärda ställen som jag brukar dra loss med pincett. (också ett symptom som väl hör ihop med pco)
 
Har du provat produkter från Löwengrip Care and Colour? De har hjälp många och lyfter upp kunder som ambassadörer, ta en titt på deras instagram eller hemsida. :) Min hud är "arg", men även om jag inte har acne så är produkterna jättebra även för mig.

Annars: Är det bara i ansiktet? Vad äter du?
 
Jag har inga jätteproblem men har dock fortfarande en del akne, för mig finns det ett starkt samband med vad jag använder för produkter i håret. Jag tål inte balsam alls, får massor med blemmor i ansiktet direkt, de flesta inpackningar går bort också. Så om du inte har provat det kanske det kan vara ett tips?
 
Börjar mer och mer luta mot att faktiskt vilja testa spironolactone. Det verkar dock inte vara ngt som hudläkare här brukar föreslå eller rekommendera. Men eftersom det har en antiandrogen effekt känns det som att det kan vara just vad jag behöver. Har ganska kraftig hårväxt även om det inte är till gränsen att jag upplever det som ett problem. Får dock enstaka kraftigare strån på icke önskvärda ställen som jag brukar dra loss med pincett. (också ett symptom som väl hör ihop med pco)
Jag är lite osäker här på om det funnits problem med acne men en nära släkting har pco(s?). Det enda som hjälper för henne mot humörsvängningar och oönskad hårväxt som kommer med detta är att äta någon variant av lchf. Ta bort allt ris, couscous, vitt mjöl osv. Som jag förstår överdriver hon inte alls mängden fett och moffar i sig grädde utan plockar bara bort det med hög sockerhalt. Enligt henne är det enda gången man faktiskt rekommenderar dieten men det går ju att läsa på om. Som sagt oklart om hon hade acne också men det håller hormoner bättre i styr i övrigt åtminstone.
 
Känner att jag behöver få skriva av mig. Har lidit av akne sen tonåren och är nu 36 och aknen är kvar.... Känner mig just nu bara så ledsen och uppgiven.
Har provat många olika produkter och behandlingar bla roaccutan men inget hjälper. Min hy är dessutom otroligt oljig vilket gör det svårt med att få sminket att sitta och se bra ut.
En sak som jag dock kommit fram till efter många försök och misstag är att alla produkter som riktar sig till fet / blandhy och aknehy gör det bara värre. Milda produkter för känslig hy är bäst.
Ju äldre jag blir desto värre blir finnarna. Även om jag nu får dem endast runt mens är de stora och djupa, som bölder nästan och tar lång tid att läka.
Finns det här på buke någon som lider av samma problem och har någon några tips på behandlingar som skulle kunna hjälpa? Känner mig smått desperat för tillfället. Är bara så trött på att aldrig vara fin i hyn.
Har en massa gropar i hyn efter dessa år av problem så fin hy kommer jag aldrig att få men just nu vore jag nöjd bara jag slapp få fler!
Kommer att boka tid till en hudläkare men befarar att det går som förut. Knappt har jag kommit in förrän jag är ute med ett recept på antibiotika eller roaccutan. Finns det verkligen inga andra än dessa standardbehandligar?
P-piller funkar ganska bra men hormoner passar mig inte. Med en sort blev jag deprimerad och grät hela tiden, med en annan blev jag arg, sur och krånglig. Utan p- piller är humöret endast upp och ner innan mens annars är jag någorlunda normal. :) ;)
Vet inte vad jag hoppas på med denna tråden för det känns som att det verkligen inte finns nån hjälp men behövde väl mest bara skriva av mig.

Jag har pco, med acne som följd. För mig hjälper dock basiron så det är nog en ganska mild acne jag har. Iaf, innan jg blev gravid åt jag munkpeppar för att göra min cykel mer regelbunden, det kanske kan vara ett sätt? Försöka behandla pcon och hoppas acnen kommer på köpet? Min cykel gick från oregelbunden 60-70 dagar till 29 dagar helt regelbunden.
 
Har du kollat upp dina hormoner? Akne hos vuxna har sällan med kost eller fel kräm att göra, det beror på hormonell obalans. Spiro blockar det dåliga testosteronet.

Sen finns det ju väldigt många olika p-piller, vilka har du försökt?
 
Läs på om bioidentiskt progesteron. Det finns hormonsalvor som används för att behandla (eller mildra symtomen vid) bl.a. pcos. Har hjälpt mig och många andra med hormonrelaterade problem (akne, pms mm). Finns att köpa på nätet.

Googla Mia Lundin!
 
När jag gick på mellan-högstadiet hade jag väldiga problem med acne. Fick som små bölder i ansiktet som självsprack och sedan flagnade. Inte snyggt eller roligt. Fick i alla fall (efter testat många olika krämer) Ery Max utskrivet och det funkade skitbra! Huden höll sig jättefin i många år efter en kur. Dock fick jag tillbaks problemen efter ca 9-10 år, dock inte lika mycket, men då sas det att jag inte kunde få samma behandling igen pga att det inte skulle funka en gång till... istället köpte jag proactive och det hjälpte och huden rensades upp. Sen dess har jag inte haft några problem, peppar peppar, och det är ca 9 år sedan nu..
 
Känner att jag behöver få skriva av mig. Har lidit av akne sen tonåren och är nu 36 och aknen är kvar.... Känner mig just nu bara så ledsen och uppgiven.
Har provat många olika produkter och behandlingar bla roaccutan men inget hjälper. Min hy är dessutom otroligt oljig vilket gör det svårt med att få sminket att sitta och se bra ut.
En sak som jag dock kommit fram till efter många försök och misstag är att alla produkter som riktar sig till fet / blandhy och aknehy gör det bara värre. Milda produkter för känslig hy är bäst.
Ju äldre jag blir desto värre blir finnarna. Även om jag nu får dem endast runt mens är de stora och djupa, som bölder nästan och tar lång tid att läka.
Finns det här på buke någon som lider av samma problem och har någon några tips på behandlingar som skulle kunna hjälpa? Känner mig smått desperat för tillfället. Är bara så trött på att aldrig vara fin i hyn.
Har en massa gropar i hyn efter dessa år av problem så fin hy kommer jag aldrig att få men just nu vore jag nöjd bara jag slapp få fler!
Kommer att boka tid till en hudläkare men befarar att det går som förut. Knappt har jag kommit in förrän jag är ute med ett recept på antibiotika eller roaccutan. Finns det verkligen inga andra än dessa standardbehandligar?
P-piller funkar ganska bra men hormoner passar mig inte. Med en sort blev jag deprimerad och grät hela tiden, med en annan blev jag arg, sur och krånglig. Utan p- piller är humöret endast upp och ner innan mens annars är jag någorlunda normal. :) ;)
Vet inte vad jag hoppas på med denna tråden för det känns som att det verkligen inte finns nån hjälp men behövde väl mest bara skriva av mig.
Nu är det synd vi inte bor i USA, där finns en superduktigt dermatologist Dr. Sandra Lee, hon lägger upp många videos på youtube under Dr. Pimple Popper. Jag vet inte om det kan hjälpa dig, men kanske. Jag har också kvar lite akne, men inte så många och jag använder inte smink alls. Kan dock inte rekommendera något för hyn.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 299
Kropp & Själ Hej Bukedoktorn Kvinna. ålder 42 år Normal kroppsbyggnad, ingen tidigare sjukdomshistorik värt att nämna. Gymmar inte, men är mycket...
2
Svar
20
· Visningar
1 034
Senast: tott
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag hade inte tänkt starta någon ny tråd. Vill inte det. Vill inte berätta. Men ju mer jag håller saker inom mig ju mer uppäten blir...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
22 346
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 129
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp