Bukefalos 28 år!

Känner att jag behöver få skriva av mig. Har lidit av akne sen tonåren och är nu 36 och aknen är kvar.... Känner mig just nu bara så ledsen och uppgiven.
Har provat många olika produkter och behandlingar bla roaccutan men inget hjälper. Min hy är dessutom otroligt oljig vilket gör det svårt med att få sminket att sitta och se bra ut.
En sak som jag dock kommit fram till efter många försök och misstag är att alla produkter som riktar sig till fet / blandhy och aknehy gör det bara värre. Milda produkter för känslig hy är bäst.
Ju äldre jag blir desto värre blir finnarna. Även om jag nu får dem endast runt mens är de stora och djupa, som bölder nästan och tar lång tid att läka.
Finns det här på buke någon som lider av samma problem och har någon några tips på behandlingar som skulle kunna hjälpa? Känner mig smått desperat för tillfället. Är bara så trött på att aldrig vara fin i hyn.
Har en massa gropar i hyn efter dessa år av problem så fin hy kommer jag aldrig att få men just nu vore jag nöjd bara jag slapp få fler!
Kommer att boka tid till en hudläkare men befarar att det går som förut. Knappt har jag kommit in förrän jag är ute med ett recept på antibiotika eller roaccutan. Finns det verkligen inga andra än dessa standardbehandligar?
P-piller funkar ganska bra men hormoner passar mig inte. Med en sort blev jag deprimerad och grät hela tiden, med en annan blev jag arg, sur och krånglig. Utan p- piller är humöret endast upp och ner innan mens annars är jag någorlunda normal. :) ;)
Vet inte vad jag hoppas på med denna tråden för det känns som att det verkligen inte finns nån hjälp men behövde väl mest bara skriva av mig.
Jag har haft stora akneproblem i tonåren. Har fortsatt ha akne resten av livet, men de stora bölderna försvann när jag gick hos hudläkare som 18-20åring.
Det är många år sen (jag är 47 i år), men fick då behandling under 2 års tid av honom. Dels antibiotika och dessutom A-vitaminer samt någon av B-vitaminerna (tror det var B6). Fick dessutom någon uttorkande lösning att använda en gång om dagen samt en fet salva att smörja på hyn med efteråt. De åren höll jag också upp med choklad, nötter, citrusfrukter i stort sett helt.

Jag tror att det som hjälpte allra bäst faktiskt var antibiotikan (kapslar, men minns ej märke) och att han resonerade som så att sådan akne inte botas med en kur á 3 månader som man sen tar bort. Jag åt detta i två års tid, men lite upp och ner i dosering.

Jag har också en del ärr, men de störde mig mer när jag var yngre. Jag får fortfarande finnar, i ansikte och på rygg, men de är inte alls lika stora och blir aldrig sådana där bölder som jag hade tidigare.

Gå till en riktigt bra hudläkare är mitt råd!
 
Tack igen till er som svarat. Jag har fullt upp med veckoslutsgäster för tillfället men jag uppskattar verkligen era svar. Jag hinner inte svara så grundligt nu men jag läser och tar till mig era tips och råd.
 
Känner igen mig. Får bölder med jämna mellanrum på samma ställe så där har jag flera ärr. Basiron funkar inte på mig. Äter minipiller och gjorde uppehåll några månader men fick det ändå :(
 
Jag är också lite inne på kosten, jag har slarvat som satan med vad jag ätit. Och i princip inte ätit någon sallad eller frukt och har också haft finnar som mer liknar bölder. När jag började äta mer frukt och grönt, framförallt ett par apelsiner om dagen så hade jag inte alls samma problem med finnar sen. Jag har å andra sidan inte haft jätteproblem men det jag hade går inte jämföra med nu.
 
Hej igen. Ber om ursäkt till alla er som tagit sig tid att svara för att jag övergett tråden. I söndags blev vår ettåring plötsligt väldigt dålig och hamnade på intensiven (problem med hjärtat i bakgrunden) så det har varit en tung vecka. Nu är han i skick igen och har fått byta medicin (dem förra gav upphov till en väldigt oväntad och otäck biverkning )
Tillbaka till mina akneproblem,. Imorgon kommer jag att boka en tid till en hudläkare men brottas nu med tanken om jag borde gå till en gynekolog istället? Mina problem är ju hormonrelaterade i högsta grad känns det som.
Ni som är hjälpta av Basiron, hur mycket måste ni använda? Var ett tag nästan fri från akne med hjälp av basiron och använder det ännu eftersom det hjälper till att hålla pormaskar och mindre blemmor borta. De stora bölderna verkar den inte bita på längre.
Ska också förtydliga att roaccutan hjälpte men aknen kom tillbaka då jag ganska kort därefter slutade med p-piller. Det blev ohållbart för mig att äta dem.
Lutar starkt åt att be om att få spiro utskrivet. Finns här möjligen någon som har erfarenheter av läkemedlet?
Excuviance har jag tittat på och varit intresserad av, verkar vara bra produkter. Hur svårt akne har du Miks fått att bli bättre med dessa produkter?
I ärlighetens namn har jag tappat tilltron till att produkter som man använder utvärtes skumme hjälpa mot mina jättefinnar/ bölder. Tror att det måste vara nåt som kommer inifrån särskilt som den enorma pljigheten även stör mig väldigt mycket.
Får ibland finnar även på ryggen.
Ska ännu kolla upp de andra förslagen som jag fått i tråden. Återkommer! :heart
 
Tack vare den här tråden har jag tagit tag i mina hudproblem, som jag fått först rätt sent i vuxen ålder. De har kommit gradvis men formligen exploderade i våras, förmodligen för att jag började med en ny medicin. Axlar och rygg ser fortfarande bedrövliga ut. :(
Men ansiktet har blivit MYCKET bättre! Jag har inte råd att köpa några dyra märken så det fick bli Basiron, Apotekets acnelösning, min vanliga ansiktsrengöring(som jag verkligen gillar) och Botanics Ultra calm dag- och nattkräm(mest för att jag ändå behövde ny, får se vad jag tycker).
Basiron har jag använt framför allt på de områden som varit värst, där jag haft riktiga bölder - som nu är borta! Vita och svarta pormaskar kämpar jag fortfarande med men jag tycker absolut att det blivit bättre där också. Ska fortsätta köra Basiron ett par gånger i veckan. Jag har faktiskt köpt en pormaskklämmare också eftersom jag är en svag människa som inte kan låta bli att pilla - på det här viset håller jag åtminstone fingrarna borta från ansiktet.

Vad gäller smink så använder jag Tikei mineralsmink, tycker inte att det påverkar huden negativt alls.
 
Nu har jag läst på om pco och lchf kost och känner mig peppad att börja. Tack Amha för ditt inlägg!
Även om jag inte har regelrätt PCOS känner jag att det nog kan vara den som spökar. Nån annan förklaring hittar jag inte. Då för länge sedan då jag sökte hjälp mot utebliven och oregelbunden mens kostaterades de för pco typiska cystorna på äggstockarna. Jag har dock under flera år haft regelbunden mens och som sagt blivit gravid två gånger utan problem. Övervikt eller bukfetma har jag aldrig haft . Aknen och en viss ökad behårighet hänger dock kvar.
Skaabsolut ge lchf kosten en chans!
 
Tack också dagnymaria. Även om jag inte känner mig beredd att köra med bioidentiskt progesteron , så tog även Maria Lundins sidor upp vikten av lchf kost i samband med pcos.
Dr pimple popper ska jag också kolla upp ännu. Får ta det i doser då det inte finns så mycket tid att hänga på nötet med en sexåring och en ettåring!
 
Uppdatering.
Startade denna tråd förra sommaren och bara att få remiss till Kvinnokliniken har tagit så här länge!!!
Som jag misstänkte redan innan jag tog kontakt med läkare, har läkarnas kunskaper i ämnet varit en besvikelse. Läkaren på hälsocentralen menade att det var min kopparspiral som var orsaken till mina problem.:confused: Hon skickade mig dock på blodprover som visade normala resultat. (Bla sköldkörtel och hormonnivåer) Efter tjat skrev hon en remiss till Kvinnokliniken som jag väntade på i månader. Då jag ringde dit visade det sig att remissen tagits tillbaka.:mad::confused: Fick dock tjatat till mig en ny remis och i slutet på förra månaden var jag äntligen till en gynekolog på kvinnokliniken. Och det var på väg att gå som jag befarade... P- piller var det enda de hade att erbjuda och spironolakton ville hon inte skriva ut eftersom det enligt henne endast har en minimal inverkan på hirsutism (ökad manlig behåring) och att det skulle hjälpa mot akne stred hon emot och hade inte ens hört om. Men jag var envis och hon gick med på att jag skulle få prova det med en låg dos. Nu har jag ätit spiro i två veckor och även om det är för tidigt att säga nåt om inverkan på aknen så har jag redan kunnat konstatera att min hy är mindre oljig vilket bara det känns som en lättnad. Känner mig mycket fräschare.:up:
Så nu får jag se tiden an och hoppas på att spiron ger önskat resultat!
 
Har för mig att jag läst att man numera kan behandla acne med laser? :) Ingen aning om hur effektivt det är dock och antagligen svindyrt, men kanske läge att kolla upp det?

Tillägg: Och att laser även kan användas till behandling mot acne ärr.
 
Nu är det synd vi inte bor i USA, där finns en superduktigt dermatologist Dr. Sandra Lee, hon lägger upp många videos på youtube under Dr. Pimple Popper. Jag vet inte om det kan hjälpa dig, men kanske. Jag har också kvar lite akne, men inte så många och jag använder inte smink alls. Kan dock inte rekommendera något för hyn.

Men JA! Dr pimple popper är ju bäst!:laugh:

Kl
Jag får äckliga bölder på skinkorna och fåtal över resten av kroppen samn någon i ansiktet och har fått antibiotika kur, frågade om alternativ men fanns inget sa hon. :(
Är så himla rädd att äta antibiotika i 60 dar och få underlivssvamp.
 
Men JA! Dr pimple popper är ju bäst!:laugh:

Kl
Jag får äckliga bölder på skinkorna och fåtal över resten av kroppen samn någon i ansiktet och har fått antibiotika kur, frågade om alternativ men fanns inget sa hon. :(
Är så himla rädd att äta antibiotika i 60 dar och få underlivssvamp.
Jag älskar pormaskerna bäst, nu har det varit lite väl mycket cystor på sistone. :p

Själv får jag några röda små böldliknande på bröstet och ryggen, de ser nästan ut som inflammerade akne, för gör man hål och klämmer ut kommer sånt där som är i akne, är det var? Ibland kan de göra superont, men så fort man klämt dom känns dom knappt av.
 
Jag älskar pormaskerna bäst, nu har det varit lite väl mycket cystor på sistone. :p

Själv får jag några röda små böldliknande på bröstet och ryggen, de ser nästan ut som inflammerade akne, för gör man hål och klämmer ut kommer sånt där som är i akne, är det var? Ibland kan de göra superont, men så fort man klämt dom känns dom knappt av.

Åh min pojkvän får sånt, älskar att klämma. Så äckligt men ack så underbart.:love:
 
Har för mig att jag läst att man numera kan behandla acne med laser? :) Ingen aning om hur effektivt det är dock och antagligen svindyrt, men kanske läge att kolla upp det?

Tillägg: Och att laser även kan användas till behandling mot acne ärr.
Jag var faktiskt och behandlade en mastodont-cysta med laser. N-lite hette det tror jag. Har en gång tidigare varit och behandlat en cysta ovanför ögonlocket med samma sorts laser och den läkte fint utan att lämna ärr. Det är dock väldigt dyrt men om jag hade mer pengar till övers skulle jag a solut gåpå laserbehandlingar.
 
Jag har blivit hjälpt av att enbart använda hudvård från Exuviance. Till det enbart mineralsmink. Visst det är inte bra men betydligt mycket bättre. Jag är 35 år. Har ätit antibiotika i omgångar och det är ju ok för stunden men inte hållbart i längden.

Och no way @tornblomma att det ser bättre ut utan smink. Jag skulle aldrig gå ut utan smink! År av acne sätter spår som lätt döljs med smink. Färska blemmor är knepiga dock!

Mvh Miks
Om du hade tid att berätta vilka produkter från Excuviance du rekommenderar, skulle jag vara väldigt tacksam.:) Har börjat använda Daily essential defence creme och tycker den är bra. Skulle därför gärna utöka med fler produkter.
 
Om du hade tid att berätta vilka produkter från Excuviance du rekommenderar, skulle jag vara väldigt tacksam.:) Har börjat använda Daily essential defence creme och tycker den är bra. Skulle därför gärna utöka med fler produkter.
Absolut! Jag använder:
Purifying Cleansing Gel - Tvättcreme
Moisture Balance Toner - Aniktsvatten
Sheer Refining Fluid - Dagcreme
Targeted Wrinkle Repair - Ögoncreme

Sen använder jag smink från I.D.

Jag köper Exuviance på en hemsida som heter Donna Beauty. Bra priser och snabb leverans.

Mvh Miks
 
Absolut! Jag använder:
Purifying Cleansing Gel - Tvättcreme
Moisture Balance Toner - Aniktsvatten
Sheer Refining Fluid - Dagcreme
Targeted Wrinkle Repair - Ögoncreme

Sen använder jag smink från I.D.

Jag köper Exuviance på en hemsida som heter Donna Beauty. Bra priser och snabb leverans.

Mvh Miks
Tack så mycket!:)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 285
Kropp & Själ Hej Bukedoktorn Kvinna. ålder 42 år Normal kroppsbyggnad, ingen tidigare sjukdomshistorik värt att nämna. Gymmar inte, men är mycket...
2
Svar
20
· Visningar
1 029
Senast: tott
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag hade inte tänkt starta någon ny tråd. Vill inte det. Vill inte berätta. Men ju mer jag håller saker inom mig ju mer uppäten blir...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
22 299
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 127
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp