Bukefalos 28 år!

Vuxendiskussion om Barna Hedenhös?

skiesabove

Trådstartare
Ja hörni, vilka 25+ följer årets julkalender :)? Jag är glatt överraskad av varje avsnitt hitills, dagens höjdpunkt ;).

Men vad tycker ni om själva temat, innehållet? Skojandet om kristendomen har fått några att gå i gasen iaf...

O_oO_o:D http://www.apg29.nu/index.php?artid=13563

Hade varit kul att höra vad senior-Buke tycker om serien :). Jag tycker att den är värd att analyseras, men tänker inte ranta i ensamhet så någon annan får börja :P:
 
Sv: Vuxendiskussion om Barna Hedenhös?

Jag tycker den är guld, klart bland det bästa SVT har klämt ur sig på väldigt länge!:D
 
Sv: Vuxendiskussion om Barna Hedenhös?

:) En av mina gamla favoriter från barndommen är några och 50 , gillar verkligen advenskalendern i år och sitter och kollar den med maken.
 
Sv: Vuxendiskussion om Barna Hedenhös?

Jag tittar med stor behållning! Varannan vecka tittar jag tillsammans med 2,-5åriga dottern och även hon tycker om den :) Det bästa betyget, i mina ögon, är när både barn och vuxna tycker om barnprogrammen :idea:
 
Sv: Vuxendiskussion om Barna Hedenhös?

Både jag och 7-åringen älskar den. Missar inte ett avsnitt! :)
 
Sv: Vuxendiskussion om Barna Hedenhös?

Jag tycker att den är väldigt bra. Gillar att de drar in samhällskritik, historia och lite kristendom. Tyckte att det var väldigt fint att de tog in hemlösa, känns som om attityden till dem blivit värre för varje år.
 
Sv: Vuxendiskussion om Barna Hedenhös?

Så är det här hos oss också...

Jag tycker att den är riktigt bra! Någon har verkligen tänkt till :up:
Förra årets kalender tyckte jag också om, men den här är bättre.
 
Sv: Vuxendiskussion om Barna Hedenhös?

Vi tittar, hela familjen (jag, min man och våra barn som är 7 och 8). Barnen tycker att den är jätterolig och vi vuxna tittar också med behållning. Jag undrar dock om den någonstans kommer bli lite mindre kärnfamiljig. Hittills har ju budskapet varit att det rätta och bästa är mamma + pappa + barn. Den är också extremt vit, det verkar som om det ska vara en etnisk svensk kärnfamilj i år alltså.
 
Sv: Vuxendiskussion om Barna Hedenhös?

Jag tycker att den är tramsig och förutsägbar.
Trots bra skådespelarprestationer och en fin dekor.
Den är som en sörja av Amerikansk B-film för barn där alla pratar Svenska.

12-åringen gillar den dock jättemycket, men han har ju inte sett alla liknande historier redan.
 
Sv: Vuxendiskussion om Barna Hedenhös?

Men är det ingen utom jag som reagerat på hur mycket dom använder kristen symbolik utan att alls koppla ihop det till den kristna julsagan? Jag är inte själv troende men är uppväxt i ett troende hem, och efter gårdagens avsnitt så väntade jag mig en kritikstorm... Men tydligen inte?

Då är både serien och samhällets reaktioner på den verkligen ett fint bevis på att vi blivit ganska så historielösa och ateistiska :). Det senare är inte mig emot, men att tappa bort historia är inte så bra... Jag skulle inte bli förvånad om många barn faktiskt kommer att tro på att det var såhär julen uppfanns, för deras föräldrar kanske inte kan ge något bättre svar...
 
Sv: Vuxendiskussion om Barna Hedenhös?

Men hur julen uppfanns är det väl ingen som riktigt vet. Julen som vi känner den idag är ju en blandning av förkristna och kristna riter (och kanske mest av allt, moderna kommersiella inslag ...)
 
Sv: Vuxendiskussion om Barna Hedenhös?

Det vet vi ju, det är som du säger, när Sverige skulle "räddas från asatron" så tog den kristna kyrkan dom högtiderna som redan fanns och kopplade ihop dom med berättelser från bibeln. Skulle tro att det säkert går att hitta gamla kyrkodokument (iofs kanske hemliga) som daterar exakt vilket år det började ske i Sverige. Sedan så har det tagits in element från flera olika länder, en stor dos kommersialism och vips! Så hade vi julen.

Coca-cola + Sinterklaas = tomten tillexempel :)

Här i Sverige pågår ju fortfarande "jul-evolutionen", vilket Barna Hedenhös är ett praktexempel på :). Kristendomen fasas ut mer och mer från julfirandet, och vi söker nu efter något nytt (eller nygammalt?) att fokusera midvinterfirandet runt.
 
Sv: Vuxendiskussion om Barna Hedenhös?

Vi har ju tillochmed fortfarande kvar ordet JUL, vi kallar det inte för Kristusmust eller något sådant. Jul är fornnordiska (jólablót).
 
Sv: Vuxendiskussion om Barna Hedenhös?

Jag tycker att den är kanon! Har inte orkat följa någon kalender som vuxen förutom denna, jag älskar den!
 
Sv: Vuxendiskussion om Barna Hedenhös?

Men är det ingen utom jag som reagerat på hur mycket dom använder kristen symbolik utan att alls koppla ihop det till den kristna julsagan? Jag är inte själv troende men är uppväxt i ett troende hem, och efter gårdagens avsnitt så väntade jag mig en kritikstorm... Men tydligen inte?

Jag är minst sagt religionskritisk, men misslyckas faktiskt med att se att de framför något kristet budskap. Eller är det Bumlingen och matandet av uteliggare som är kristet?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp