Bukefalos 28 år!

Vuxna som rider ponny?!

W

wonderbaunbabe

Tänkte höra hur "vanligt" det är med vuxna... ja iallafall de över 18 år som fortfarande rider hästar under 148cm?

Har träffat ett par "tanter" som har d-ponnyer för dressyrridning och tävlar i storhästklass. Dom såg ingen anledning att ha en större häst :)

Jag är 24 år, har en pålle på 147cm (fjording iof, men endå en ponny) och skulle inte tänka mig en större häst :)
Är inte så jätte lång, 166 cm men en liten tjockis är jag!
Fast vi passar bra ihop, och jag ser ännu tjockare ut på ett hbl tex ;)
Drömmer om att den dagen jag gått ner till min idealvikt belöna mig själv med att köpa tex en connemara & tävla lite dressyr :)


Så om du är vuxen och har en ponny, vad använder du den till?
Och hur kommer det sig att det vart ponny för din del?

:bump:
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

Jag började med en "egen" häst på ca 163 cm som vi lånade i ca 6 mån, köpte sedan ett varmblod på 157 cm, när sedan jag och min syster ville ha varsin häst hittade jag den perfekta damen! 153 cm i mkh. Har nu haft henne i några år och vill nu ha en d-ponny istället, dels för att min dotters c-ponny börjar bli till åren och hon växer snart om mig- vi kommer bara att ha engemensam ponny sedan. Så är jag så pass "liten" 159cm så jag har inga problem att rida ponny, det är jättekul. Vi rider mest i skogen och så tränar vi för instruktör emellanåt. Har nu på en d-ponny som är 146,6 cm. Hon är super härlig och man känner sig inte liten där man sitter.
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

Jag rider också ponny, visserligen inte min egen utan är medryttare. Tyckte först det kändes lite konstigt att börja rida ponny när man är 20år, jag red nästan aldrig ponny när jag hade rätt ålder utan det är nu när jag är för gammal som jag har börjat älska ponnyerna:angel:
Men nu är jag 23 och helt fast, så perfekt lagom stort med 148cm, bekvämt och nära till marken!
Egentligen är jag väl lite för lång med 170cm men det känns inte så och jag tycker inte det ser ut så på foton heller så jag rider på!:)
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

Jag är "tant" på snart 35år och min pålle är 148 över manken,har haft alla möjliga hästar och ponnyer under åren,men de senaste hästar jag haft har varit Araber och dom håller ofta ponnymått,därför rider jag ponny.är inte heller superlång (163) så jag känner mg som en flugskit på 170 hästar:crazy:
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

glömde hälften:o

jag är hobbyryttare/skogsmulle rider i skog o mark och tränar lite dressyr och hoppning för att variera ridningen,men jag ska försöka ta mig i kragen och kanske vara med på lite klubbtävlingar nångång i framtiden:angel:
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

Köpte min c-ponny för ett halvår sen och planerar att ha kvar honom livet ut(därför jag köpte en så ung som möjligt). Jag fyller 18år om någon vecka. Är ca 162cm och väger fjuttiga 46kg. Ponnyn är ca 136-138cm. En 5-årig connemara valack.
Har aldrig ridit häst, bara provat att sitta på en när jag var typ 7år. Sen dess har jag bara ridit och ägt ponnier.
Min nuvarande har jag tänkt använda till skogsridning och enklare dressyr. Han är även inkörd så kanske att jag börjar köra också. Tränar även mycket ledarskap och trickträning.

Lite ridbilder:
SNV32407.jpg


SNV31644-2.jpg


SNV31932-1.jpg
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

Jag har en b-ponny på 125cm. Ett grovt russ. Att det blev min lukas var att han var vanvårdad och jag ville att han skulle få det bra. Jag fick sköta om honom och gjorde det trots att jag då hade en annan egen häst. När min mamma tog över min häst köpte jag min lille lukas. :love:

Jag är 162 och väger i vanliga fall när jag inte är gravid 54-55kg. Fyller 21 i juni.
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

Jag är 29 år och har ingen häst, men skulle jag köpa en så skulle det bli en C-ponny.
Jag är nämligen bara 152cm och väger 46 kilo, jag passar helt enkelt bättre på en sån än en stor häst.
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

Får väl sälla mig till "tant"-uttrycket...46 år inom kort, har en Welsh Cob på 148 cm, tränar/tävlar i western. Jag är 174 cm och är rätt stabil, om man säger så;).
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

Jag rider ibland ponnyer för försäljning ;)
och sedan för att hjälpa andra som behöver det, utbilda lite och så.
men annars rider jag stor häst mest nu...

men jag är ju dock stor på ponny, men maxade d går bra utan problem, rider c iblaaaand. är 1,67 eller ngt, väger 49 kg, så det är bara att paketera ihop sig
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

KL

min mor -har tyvärr inte fått hennes längd :(- på 159 (hon säger 160.) kan rida allt ifrån stora B-ponnysar och uppåt och se hyggligt lagom ut. AVIS!
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

Jag håller på att bestämma mig på om jag ska bli ponnytant ;)
Jag är 18 i år och har en D-ponny som jag tävlar dressyr på.

Funderar på att behålla och tävla som stor häst, tränaren tror att hon nog kan gå MSVB - med träning (har precis påbörjat galoppombyten).

Ponnyn är runt 145-147 maffig och ganska rejäl och jag är 168.
 
Senast ändrad:
Sv: Vuxna som rider ponny?!

Jag är 35 år och rider min eget uppfödda c-ponny på 137,5 cm. Hon är ridponny med ganska mycket fullblod så hon är rätt smäcker i typen. Själv är jag 160 cm och väger 55 kg. Innan hade jag en arab på 150 cm som jag hade i 18 år ( han dog för fyra år sedan). Jag trodde aldrig att jag skulle rida ponny men eftersom jag fick tre barn i tät följd så köpte jag ingen ny "stor" häst när min livskamrat dog utan började rida min ponny. Jag trivs väldigt bra med det och skulle inte vilja ha en för stor häst nu. Jag har börjat rida akademiskt med min c-ponny och det är jättekul, annars rider jag mest i skogen som en avkoppling från vardagen med allt vad det innebär att ha tre småbarn. Min ponny har för tillfället ett föl som nog kommer att bli ca 145 cm och det blir min nästa ridhäst. Kul att höra att det finns fler vuxna som rider ponny särskilt ni som rider lite mindre ponnier.
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

Jag rider ponny och trivs bäst på dom också, gillar inte stora bjässar. Max är 160 cm. Iof har jag bara varit "häst-ryttare" (:p) i 3 månader..

Min nuvarande ponny är 139 cm. Jag är 160 cm.
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

Hur kan du kalla fjording för ponny?:eek:

Isåfall har jag en ponny till.:D Dock är han skadad och inte riden på ett år nu.
En fjording på 143,5cm.
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

Tjalle har då aldrig blivit kallad för ponny.:D Då hade han nog gått och grävt ner sej.
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

kl

Jag är så avundsjuk!
Tänk bara om jag kunde strutta runt på en liten ponnyplutt mellan varven!
Har bara haft ponny en gång, conemara stl.c:D
Ponny är trots allt speciellt, trots alla likheter m storhäst.

Gillar i vanliga fall mina knappt 180cm (annars hade det vart "rund som en boll, tjock som ett troll")
men de betyder också att jag får ta mig an att rida ihop 170cm storhäst.

Inget fel i det men hade varit kul att kunna variera sig lite!
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 273
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
2 019
Senast: ylvalill
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 502
Senast: Mabuse
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 801
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp