Bukefalos 28 år!

Vuxna som rider ponny?!

Sv: Vuxna som rider ponny?!

Jag är väl..tant...:crazy: 31 år gammal och har två ponnysar(islandshästar), anledningen är att jag aldrig ridit stor häst. När jag red i stall var jag alltid bland de minsta i gruppen och de större ponnysarna/hästarna gick till de större tjejerna. Nu pratar vi inte ålder alltså, jag var bland de kortaste och tunnaste helt enkelt, och de fanns avsevärt större tjejer i gruppen så hade vi småtjejer fått välja de större så hade det blivit...fel tror jag. Så när det var dags för hästköp kändes en i ponnystorlek helt naturlig för mig.
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

Islandshästar får man absolut inte kalla för ponny heller!!!:eek:











;)
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

Jag är en liten tant som utöver en stor häst har en ponny 146 cm som egentligen är min dotters men hon pluggar 18 mil hemmifrån så jag rider ponnyn när hon inte är hemma. Jag rider runt i skogen ty hon är en New Forest, den ska man väl rida i skogen? Den heter ju så! Tant Ylva
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

*kl* Jag rider ponny:) Korsning på 140 ungefär, vet inte exakt då hon växer (blir 5 i år) Jag är 22 år och 165 lång, väger typ 60. Min andra är också nästan ponny, ca 150-152 cm.
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

Jag är 19år och rider min syrras D-ponny några dagar i veckan. Saknar ponnytiden :heart

 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

Jag fyller 19 detta året och har en d-ponny. Har haft henne 4½år så ser ingen anledning till att sälja henne för att köpa en stor häst när vi trivs så bra tsm. Visst vissa dagar önskar jag att hon kunde växta 15cm till :p men nu har jag en åring efter henne som kommer att bli stor häst. Tanken är att jag ska ha henne tills han är inriden osv och sedan kommer jag antagligen låna ut henne.
Vi träna dressyr och hoppning precis som vanligt, men har aldrig varit intresserad av att tävla. :D
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

jag har en d-ponny som jag tränar i dressyr nån gång i veckan, men mest är han sällskap och ridhäst för min mamma.. det är kul, men känner mig mest hemma på min stor häst som är 178... :p

ser dock inget fel i att rida/tävla ponny om man är liten och lätt!
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

Jag är 19 år och min "häst" är en ponny!


Jag köpte honom när jag var 14, han var helt felriden/oinriden så vi fick börja om från början och när det efter att motgångar började gå framåt så blev vi förstås väldigt tajta.

Jag tävlade honom i hoppning och dressyr ända fram tills denna vintern, och nu ser jag absolut ingen anledning till att sälja honom bara för att jag inte får tävla honom bland ponnyer längre.


Vi trivs ihop och jag skulle aldrig klara av att sälja honom, så mycket som jag älskar den hästen!



Han är bara 143,2 cm och jag är hela 172 cm, vilket låter helknasigt men han är kraftig så jag passar ganska bra på honom.
Jag kanske ser lite lång ut, men det KÄNNS bra i alla fall och det är ju huvudsaken! :)

16gfin.jpg
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

KL
Crow är under inridning, han ska vara 148 (kanske är nån cm högre, ska mäta honom x), 6 år i år och jag fyller 21:P Är 161cm lång. Det ska bli min skogsmulle och dressyr kompis (akademisk dressyr) så småningom. :)
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

Vilken fin bild! Ni passar bra ihop.
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

Min ridbara connemara är numerad pensionerad för avel, i dagsläget boxvila pga kanske fång. Hoppas att fostret klarar sig.

Den andra går i hagen och väntar på att bli vuxen, är född 06. Ska ställas ut lite i år och så.

Är själv 160cm och har eg aldrig ridit stor häst.
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

Jag är också tant...46 år och är 164 cm lång o väger ca 60 kg. Jag har bl a haft två haflinger, varav ett sto nu på 143 i mkh. En perfekt häst om man inte vill ha för stor pålle. Dom är ju oftast viktbärande också och allround. En härlig hästras, snälla, sociala med mkt energi.
Sedan jag skaffade egen häst vid 40 års ålder så har jag bara haft hästar under ponnymått - inkl islandshäst. Jag trivs helt enkelt bäst med dom lite mindre hästarna, det blir så "mkt" häst annars..:)
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

*kl*

Jag blir 19 i höst och jag rider "ponny", dvs en islänning i c-ponny storlek plus en fjording i samma storlek. Jag är 168 cm lång och väger lite för mkt än vad jag borde :angel: men jag tycker det fungerar bra. Likaså när jag tränar för min instruktör på ridklubben så rider jag d-ponny och jag tycker det fungerar bra, fast ibland känner man sig för lång åt ponnyerna men så länge dom är viktbärande och man har bra och stadig balans är det helt okej :)

Jag rider dressyr, ska ev börja tävla min fjording efter jag har ridit in och utbildat henne mer.
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

KL

Jag är 43 år snart och 162 cm lång och rider d-ponny (143 och ganska så kraftig).

När jag och dottern började tittade på häst så tittade vi först på små storhästar runt 155 men eftersom dottern vill tävla så blev det ponny. Hon är idag 13 och ganska så kort. Vi har haft ponnyn i 1,5 år snart och vi rider för instruktör för att lära oss rida ordentligt och så blir det en del turer ute i naturen.
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

Jag är definitivt tant, 47 år, och rider hästar med ponnymått. Mitt ena sto är 147, det andra 148 och så har jag en valack som är 152. Själv är jag 167 cm och ingen liten fjäder....
Jag rider lite akademiskt, mycket i skogen och hoppar en och annan gång. Förhoppningen är att det ska bli distansridning på allvar i sommar.
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

Jag är också "tant" med ponny:). Hittade min kärlek haflingern Goliath :love:när jag var 17 år och blev så förtjust i honom att jag bytte från stor häst till honom (Kat C).

Idag är jag 24 år och min lille Goliath vilar för tillfället efter en vrickning men de senaste 6 åren har vi varit oskiljaktiga. Har tävlat som storhästekipage 0.90-1.05 med ett trettiotal placeringar. Visst får man lite kommentarer och blickar men enormt många är positiva.
Har aldrig ångrat mig en sekund.

Och tror inte vi ser så oproportionerliga ut. Jag är bara 160 cm och han är 138 cm's kraftpaket.

Älskar man sin ponny ska åldern inte vara ett hinder. Stora kramar till alla er ponnytanter där ute!!

18957345.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vuxna som rider ponny?!

Hej hej alla vuxna!

Här kommer en till. Jag är kort 1,58 och passar därför bäst på ponnyer. Min första egna ponny köpte jag när jag var 24, en C-ponny . Nu (27år) har jag en arab 1,49, som jag tycker passar bäst ihop med hittils. Så hästar mellan, 1,45 och 1,55 är nog det som är lämpligast för mig!

17731756.jpg


Här på grannens jätte häst!:D Ja jag passar bäst på min arab!

18939425.jpg
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

KL

Också "tant" - 42 år o tröttnat på stora jättar...Själv är jag 1,68 o väger typ 10 kg för mycket:o - men de ska bort igen!
Trodde fram tills igår att jag var en "ponnytant" men nu är jag en "litenstorhästtant" istället:) Welshen har växt över o är nu 1,50 över havet, växer kanske upp till 1,53-1,55 men inte mer.

Hoppas vi får vara med i "klubben" ändå - han är i allra högsta grad en ponny om man ser till utseende och temperament ( läs envishet ):love:
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 353
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
2 056
Senast: ylvalill
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 620
Senast: Mabuse
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 828
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp