Bukefalos 28 år!

Vuxna som rider ponny?!

Sv: Vuxna som rider ponny?!

knapplån

Jag har varit tant i många år.
Min första egna häst var ett halvblod. Men jag har aldrig riktigt trivts med stora hästar. Jag rider stora hästar ibland och kan tycka att det är kul som omväxling. Men om jag ska göra ngt mer seriöst än rida i skogen, rida runt lite på ridbana eller hoppa några hinder så vill jag inte rida en stor häst. Det liknar ingenting om jag ska försöka mig på ngt lite svårare dressyrmoment. Jag blir irriterad på mig själv och känner mig helt misslyckad. Jag är inte så lång 158 och inte jättetung så jag känner att hästen bara går ifrån mig. Jag vet att det finns många som klarar det men jag har gett upp.

När jag skulle köpa ny häst för fyra och ett halvt år sedan köpte jag därför en ponny, ett newforest sto som då var 2 år. Idag är hon alltså 7 år och kommer antagligen att mätas som max C-ponny. Jag rider mkt ute i skogen och tränar en del dressyr även om det går långsamt fram. Jag trivs jättebra med henne och har aldrig ångrat att jag bytte tillbaka till ponny.
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

35 år...men ingen tant
typotux_018.gif


Rider D ponny, grov i typen, halvblod/russ. Jag är 174 cm :)
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

Jag är en typis svensk tant! I mina bästa år och alldeles lagom tjock! ( strl 40 man kan ju alltid drömma om 38 ....)
Jag rider liten PRE som jag hoppas blir 150 när hon är färdigvuxen! helt perfekt! Jag läste med stor belåtenhet sista numret av hästfocus där man konstaterar att det här med stora hästar är en modern sportgrej som vuxit fram under de sensate 30-40 åren. Förr ansåg man att en lagom stor häst hade ryggen i höjd med ryttarens axel! Så alla tanter ( och lite yngre blivande tanter) rider era småhästar med glädje och stolthet och lämna de stora till de som ska hoppa jättehögt eller rida Grand Prix-dressyr!
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

Jag är 18 år och har en 21-årig arabvalack på 148 cm. Jag själv är bara 158 cm och väger 44 kg, så det är perfekt : ]
Tycker inte att det känns ett dugg konstigt att ha ponny när man är över 18. Iofs tävlar jag ju inte, men ändå. Jag vet många som är i min ålder som fortfarande har ponny. Ser inget konstigt med det. Bara man inte är för lång eller tung.

Nu "planerar" jag ju inte för att bara ha ponny hela livet. Ser faktiskt fram emot att köpa en häst på typ 160 cm. Det är det jag planerar för att göra inom några år, så får min lillasyter ha hand om min nuvarande ponny.
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

Förresten känns det lite väääl att tillhöra kategorin "tant" när man "bara" är 18 :b
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

Klart att man får vara "tant" när man är 18 oxå!! *hihihi*

Jag har varit tant i många år....

Läste i något inlägg på tidigare sidor ang fjordingar, men dom är ju faktiskt ponnysar *hehe* Även om min herre helst vill vara en stor frieser eller nått sånt, hehehehe....

Och man måste ju tävla de bland storhäst iallafall... suck...

FAST SÅ KUL ATT SÅ MÅNGA VUXNA RIDER PONNY, OCH BERÄTTAR OM DET HÄR :)

Är alltid kul med människor i samma "sadel" *ler*
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

jag är 20, har en ponny på nästan 137 cm o snart en på ca. 142..:D
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

Samma här ,varit "tant" i en massa år.Har 3 D-ponnyer,trivs alldeles ypperligt på dessa .Tävlas gör de också,bland stora hästar fast inte av mej:)
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

Tänkte höra hur "vanligt" det är med vuxna... ja iallafall de över 18 år som fortfarande rider hästar under 148cm?

Jodå, här finns en "över 18" (snart 43 :angel:) som hellre rider ponnyn (144 cm) än hästen (163 cm).
Är själv 163 cm men känner mig inte för stor på ponnyn, han är en ganska grov korsning.

Så om du är vuxen och har en ponny, vad använder du den till? Och hur kommer det sig att det vart ponny för din del?

När jag rider är det mest i skogen även om jag ridit någon lektion också! Anledningen till att jag hellre rider ponny än häst är att det inte är så långt ner till marken på ponnyn...känner mig mest säker på "den lille". Storfarbror har hyss för sig ibland, och jag har inte lust att åka av och göra illa mig! :crazy:
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

min mamma rider "min" ponny :D elr det är jag som rider honom mest hon rider honom 1 gång i veckan och har nu börjat vara med på små "tävlingar" clear rounder med honom :) bara 60cm vilket jag tkr är jättebra eftersom han är som han är ^^, han måste bli mer tävlingsvan och jag får inte "tävla" honom på den låga nivån :)

han är 147,5cm hög polsk arab
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

Har precis fyllt 18 (eller ja, det var i januari, men det känns som nyss :p) och jag rider fortfarande min ponny på 145 cm. Skulle aldrig kunna tänka mej att byta ut honom! Jag fick honom när jag var tolv, och sen har det bara fortsatt. Har aldrig varit intresserad av tävling och så, så behovet av en större häst finns inte. Vi myser i skogarna och busar på åkrarna, och det behöver jag ingen storhäst till :p Jag är också ganska liten (knappt 1,60, väger runt 45 kilo), så ponny passar perfekt, känner mej bara 'fel' på en större häst :o:D
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

Får väl sälla mig till "tant"-uttrycket...46 år inom kort, har en Welsh Cob på 148 cm, tränar/tävlar i western. Jag är 174 cm och är rätt stabil, om man säger så;).

Här är en till, tant dvs, 40+ och helt insnöad på Welsh Cob. Mest dressyr. Har en cob som är 144cm och köpte en till som visserligen inte räknas som ponny men han är inte så stor - 152 cm. Ser ingen anledning till att ha större hästar, bara jobbigt att hantera. Sen är cobbarna så trevliga att umgås med :love:
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

Jag sällar mig till skaran;)

Jag är 35 och har en 6 årig ponny på ca 145 cm.

Hon är en korsnings ponny med gissningsvis mycket islandhäst i sig (ser mycket ut som en sådan och har tölten ibland naturligt i hagen)

Jag har bara haft henne några månader men tanken är att vi ska träna lite framåt våren och så har jag tänkt köra in henne:) (eller inte jag:o men tänkte få henne inkörd;))
Annars är det mest naturen som lockar, men eftersom hon bara är riden lite drygt ett halvår så behöver jag någon som ser från backen och kan korrigera mig.

Jag har aldrig tyckt om att rida stora hästar och med mina 168 cm ser jag inte stor ut på "rätt" ponny.
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

Jag har en islands"ponny" på 136cm. Själv är jag 165cm och 19år. Jag hoppar, rider i skogen, tränar dressyr, tolkar.. Ska tillägga att min pojkvän som är 187cm även rider henne ibland vilket ser lite roligt ut, där gäller det att hålla balansen!
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

Ingen tant men...

Jag är 27år och har en New Forest som är ca:135cm. Själv är jag ca:160cm. Är på senare år jag börjat med ponny, red bara stora hästar när jag hade "ponnyåldern".
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

Jag är snart 24 och började rida ponny igen för ca 1,5 år sedan, som medryttare. Anledningen var framförallt att ponnyn var lite busig och gillade att försöka släppa av sina rytatre på backen ibland och då kände ägarna att en vuxen kan ta hand om sig själv på ett annat sätt än en tonåring så det kändes säkrare med en vuxen ryttare, därtill var han inte lättriden så vem som helst hade knapapst fått honom att jobba ordetligt. Nu är han tyvärr avlivad pga kronisk hälta och det blir väl till att börja rida stor häst igen. Dock känner jag att idealhöjden är under 160cm till manken för min del. Jag är själv ca 170 och varken tjock eller smal...
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

kl.

Jag är 183 cm(väger 58kg) och rider periodvis ponny. Mest islandshästar men i höstas red jag även en c-ponny korsning. Den var dock maxad och grov! Nu rider jag arab som förhoppningsvis är någon cm över ponny måttet.
Kul att variera sig men mest lagom känner jag mig på mitt biffiga halvblod på 173.
 
Sv: Vuxna som rider ponny?!

Jag är 25 år 170 lång och väger 55 kg. Min haflinger valack är ca 145 cm och ganska grov och känns på inget vis för liten utan rätt så lagom.

Han är en riktig allroundhäst och skogsmulle. Vi tränar NH och AR. Rider i skogen och tar något hopp ibland, men tävling sysslar vi inte med.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 353
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
2 056
Senast: ylvalill
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 620
Senast: Mabuse
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 828
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp