Bukefalos 28 år!

Wake up light

Wysiwyg

Trådstartare
Tycker det är så vansinnigt jobbigt nu på vintern när klockan ringer. Min kropp VILL verkligen inte vakna när det är mörkt ute :p En klasskompis sa att han fick en i present och då började jag också fundera på att köpa en.

Är det någon bukefalist som har en sådan att vakna till på morgonen? Är den bra? Gör det någon skillnad? Är det värt 800 kronor?
 
Sv: Wake up light

Jag har rätt så nyligen skaffat en.

Jag vill fortfarande inte gå upp på morgonen, och det är fortfarande svårt att gå upp, men jag upplever att det inte är riktigt lika svårt men framförallt så är jag på mycket bättre humör när jag gått upp och inte lika hysteriskt trött när jag väl är uppe.
 
Sv: Wake up light

Min kille har en :)
Man vaknar väldigt mjukt av den tycker jag. Som lizan skriver är man inte på lika dåligt humör som när man måste vakna upp till en vidrig väckningssignal med ett ryck.
 
Sv: Wake up light

Jag kan ju tillägga att jag ALLTID hatar när klockan ringer, oavsett årstid. Jag är allt annat än morgonmänniska, hur tidigt jag än går o lägger mig så är det lika hemskt på morgonen.

Och om jag märker effekt så borde andra, mindre hatiska till morgonen, märka ännu bättre effekt tänker jag. :D
 
Sv: Wake up light

Jag har också funderat på en. Borde finnas billigare alternativ?

Kan det fungera att sätta en svagare lampa på timer som tänds en stund innan man ska vakna? Tänker att det borde påverka kroppen en aning i alla fall?
 
Sv: Wake up light

Jag har testat att slå på olika lampor så att det blir ljusare o ljusare. Fungerade icke på samma sätt. :p
 
Sv: Wake up light

Ja det kanske det finns men jag tänker att de då är billigare för att de är sämre? Fast så behöver det ju inte vara förstås.

Pepp: Låter bra!

Lizan: Grejen är att jag alltid är morgontrött också men jag märker stor skillnad nu mot för i somras/höstas. Sov utan täckning för fönstrena och då vaknade jag alltid typ halv 7 av mig själv eftersom solen lyste in i rummet. Nu vaknar jag i bästa fall kl 9 om jag få sova som jag vill :p Visst att man blir tröttare i allmänhet på vintern men såhär segvaknad tror jag aldrig jag har varit..

Tror jag ska slå till på en faktiskt!
 
Sv: Wake up light

Jag har testat att slå på olika lampor så att det blir ljusare o ljusare. Fungerade icke på samma sätt. :p

Vad är det som är så speciellt med en Wake Up Light då?
Jag har faktiskt inte läst på så himla mycket utan har bara fått för mig att jag vill ha.. :p
Den blir väl stegvis starkare men det kan man ju ordna med andra lampor också..
 
Sv: Wake up light

Åh jag är precis likadan, så jäkla svårt att gå upp när det är kolsvart ute. På sommaren däremot vaknar jag halv sju, haha!
 
Sv: Wake up light

Jag har haft en i.. 2 år tror jag det borde bli nu.
Och visst, efter en stund vänjer man sig till viss del dvs vaknar inte lika lätt till alarmet den har. Fast, jag har alltid satt typ 5 olika alarm när jag ska upp :p
Men med wake up-light är det inte alls lika jobbigt att gå upp som när det är kolsvart i rummet. Visst, den är fasligt dyr, men sedan kan man inte leva utan den helt enkelt :D

För min del fungerar det dessutom även att "vända på skenet" dvs inte ha ljuset maxat utan på kanske nivå 10 av 20 och läsa eller så till det, då blir man trött!
Tror det är nått speciellt med ljuset som gör att kroppen vaknar/somnar harmoniskt.
 
Sv: Wake up light

delvis kl
Hur pass mycket lyser dom upp? Alltså, jag är en sån som kan sova lika bra när det är ljust, som mörkt. Sover nog nästan bättre när det är ljust faktiskt. Så jag behöver typ starkt dagsljus för att vakna, om jag ens vaknar :P
 
Sv: Wake up light

Min har skala 1-20. 10 är typ skymnings/gryningsljus och 20 är fullt dagsljus skulle jag vilja påstå :)
 
Sv: Wake up light

Min pojkvän som är världens mest morgontrötta människa har en :) Han måste numera gå upp fem på mornarna för att ta sig till skolan och han vaknar varje morgon innan ens klockan börjat ringa!
Så av honom får den högsta betyg, av mig också som slipper vakna av ringklockan ;)
 
Sv: Wake up light

Jag har haft min i snart fem år nu. För mig funkar det som för lizan. Jag blir inte klarvaken och studsar upp ur sängen, men det blir betydligt mindre plågsamt. Det enda jag har att klaga på är lite design och funktion, men själva ljusgrejen är verkligen värdefull för mig.
 
Sv: Wake up light

Ni som har en, har ni bara på ljusfunktionen? Pojkvännen har även så radion går igång en viss tid, annars vete gudarna om jag kanske t.o.m skulle somna om...
 
Sv: Wake up light

Skulle hemskt gärna vilja testa en sådan. Men i samma sovrum sover även min man och ibland både ett och två barn i samma säng. Vill helst inte att de andra ska vakna tidigare än de redan gör. Typiskt att jag är den enda morgontrötta i familjen men samtidigt den enda som måste upp innan 5 om morgnarna.
 
Sv: Wake up light

Jag har en Philips som säkert är 5 år gammal nu, precis som Libra har den ljud- och ljusstyrka graderat mellan 1-20.

För mig fungerar den kanon, det känns inte alls lika brutalt att vakna upp! Den börjar lysa på svagaste styrkan 30 min innan larmet går igång och tilltar sakta i styrka, jag brukar vakna efter en kvart. Signalen ska lika fågelkvitter men är egentligen bara en gök som galer på repeat, men det finns en vanlig pipsignal också. :p

För mitt ex fungerade den inte alls, han drog bara täcket över huvudet och fortsatte sova...
 
Sv: Wake up light

Du har inte lust att PMa vart du köpt den, eller vad det är för sort? :)

Det är en Philips, HF3465 eller snarlik (var 3 olika siffervarianter eller något, men tror det var denna). Vill minnas att jag köpte den från netonnet, men det är ju ett tag sedan nu :) Har sett att även Clas Ohlsson har sådana, var för ett par månader sedan.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 314
Senast: Wille
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 243
Senast: __sofia__
·
  • Artikel
Dagbok Vårens ljuvligaste dag sitter jag inne nästan hela dagen och känner mig bara frustrerad. Jag har en deadline för att lämna in...
Svar
2
· Visningar
813
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 074
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp