Bukefalos 28 år!

webbkursen "Din väg till föl"

Kellie

Trådstartare
Någon som har "gått" den och hur ser innehållet ut?

Vore roligt att höra är lite nyfiken...;) tankar, åsikter.....
 
Sv: webbkursen "Din väg till föl"

var ingen höjdare tyckte jag. Hade tänkt mig det mera avancerat.
Du lär dig mer på bukes forum.
 
Sv: webbkursen "Din väg till föl"

Eftersom jag hade en hel dag idag i soffan för att kurera min förkylning så hann jag tröska igenom kursen själv;)

Ja, kan till viss del hålla med. Kändes som att repetera de kunskaper jag redan fått, vilket kan vara bra "för att komma i form" till årets kommande fölning här hemma:) och vi får väl hoppas det erbjuds en påbyggnadskurs med fördjupningar inom aveln också, då innehållet här kan väl tyckas vara minimum för vad man bör kunna för att avla själv, men som sagt bra repetition.

Men eftersom kursen ändå är baserad på fakta kunskaper
vilket inte ett forum är, så känns det ändå säkrare att lägga på minnet, men att läsa om andras erfarenheter här är aldrig fel;)

En del kapitel var ju basic för hästen som djur, men den innehöll ju också ett kapitel om syftet med avel, dvs inte bara förökning. Och där skiljer ju sig synen på vad som är önskvärd nedärvning efter vad hästen ska användas till för område.

Därför vore det intressant att veta vad ni som intresserar er för travavel vill ha hos ett sto. Vilken vikt lägger ni på tex:
Avelsindex
stam

exteriör
egna meriter
egenskaper
inavelskoeff.
annat?
gränsen för vad som är ett bra avelsindex?
vad bör vi inte avla på?

Kom igen nu:bump:
 
Senast ändrad:
Sv: webbkursen "Din väg till föl"

Därför vore det intressant att veta vad ni som intresserar er för travavel vill ha hos ett sto. Vilken vikt lägger ni på tex:
Avelsindex
stam

exteriör
egna meriter
egenskaper
inavelskoeff.
annat?
gränsen för vad som är ett bra avelsindex?
vad bör vi inte avla på?

Kom igen nu:bump:
Okej då! ;)
Jag betygsätter 1-5, efter vad jag anser.
Avelsindex: 4
Stam: 4
Exteriör: 2
Egna meriter: ajajaj...här ska vi vara noga med att skilja på meriter och meriter...
Unghästmeriter: 4
Meriter som äldre: 1
Egenskaper: ?
Inavelskoefficient: för stoet 2, för avkomman 4
Annat: allvarliga veterinära anmärkningar bör undvikas.

Vad går gränsen för vad som är ett bra avelsindex? Jag anser att den går vid 110, men helst vill jag ha över 115 om man vill avla långsiktigt. Det är ingen diskvalificerande gräns, utan man får ha utrymme för lite egna värderingar också.

Vad bör vi inte avla på? Ston med index under 100 är oftast inget att avla på. Vi bör inte avla på färger eller tecken, utan på prestationer. Vi bör inte använda individer med allvarliga veterinära anmärkningar.
 
Sv: webbkursen "Din väg till föl"

Härligt,och bra synpunkt på meriterna:bow:
Vad gäller "egenskaper" så tappade jag ord för vad jag tänkte på:o vad jag menade var helt enkelt vad vi prioriterar /ratar hos ett sto i hennes beteende, tex. egenheter, humör, lättlärd, tidig osv.

Det pratas väldigt mkt om val av hingst, men ändå att stoet har MINST lika stor betydelse. Jag som kommer från "ridhästsidan" från början har ju ställt ut och visat oerhört många ston,och där är ju avelsvärderingen av stor betydelse även för stona, likaså vetrinära avvikelser samt exteriör ur funktionell betydelse, och i vissa fall skönhetsbetydelse.

Hur många travston uppskattar ni faktiskt genomgår en betydande vetrinärundersökning, röntgas för att eventuellt välja bort olämpade ston med möjliga arvbara defekter, innan avel?
 
Sv: webbkursen "Din väg till föl"

Hur många travston uppskattar ni faktiskt genomgår en betydande vetrinärundersökning, röntgas för att eventuellt välja bort olämpade ston med möjliga arvbara defekter, innan avel?

När du skriver röntgen så antag jag att du menar detta med lösa benbitar?
Något som är ganska vanligt på travsidan och alla är beredda att ta den kostnaden.

Gissar väl på att två tredjedelar av hingstmaterialet bär ju på detsamma.
( och förresten, hur ska jag som stoägare kunna sortera bort lösa benbitshingstar? Dom kan vara opererade "over there" som ettåringar och det står definitivt inte med i besiktningen 10 år senare)

Jag känner då ingen som går till veterinären för att få henne "godkänd" för avel.

Utan man tittar på stam, moderstam, prestationer. (Vissa nöjer sig här och köper osett via telefon.)
Då man har hästen sedan framför sig, så kollar man det exteriöra och benställning. Psyket kommer en bit bak i prioriteringen ;)

Har haft massvis med superskarpa märrar och vars ägare just ville ha sådana.
Anser väl lite själv att en märr gärna får ha mycket vilja och temperament så länge hon inte blir livsfarlig i hantering.
Men jävlar anamma i henne är ett plus.
Och faktum är att dom värsta bitchen vi haft hemma har också sprungit in mest med kronor...men visst har vi undantag också.

Sedan finns det ytterligare en faktor att ta med för din del.
I ridhästaveln går man mer efter en mall och så ska hästar se ut därefter.
En halvblodsmärr med något lång rygg och korta ben och fransysk skulle säkert inte ses nådigt. Speciellt inte om hon går passgång i stället för skritt.

Inom travet finns ingen sådan mall. Det finns inte något som "ser ut som en travare".
Hon får väl se ut som hon vill, nästan, så länge hon gått 1.12 på banan och har mille på kontot. Och har inte hon lyckats så ska ju syskonen och mamma och mormor ha gjort det i stället..

Den exteriöra fasonen på dom är så olika det kan bli. Så vad är då rätt?


AM
 
Senast ändrad:
Sv: webbkursen "Din väg till föl"

Tack och bock ! :bow:
Ja, jag menade givetvis fri röntgen. Sedan finns ju typer av hältor som inte är önskvärda att avla på, och det är ju också en annan bit som kanske skiljer sig åt i de olika områdena? Men på just kursen så togs en hel del deffekter upp som man inte ska avla på, eller för att citera " man har skyldighet som hästägare att inte avla vidare på" och där generaliserade man över alla olika raser. Därför blev jag nyfiken.

Vilka typer av skador, deffekter avlas det inte på inom travaveln? :)
 
Sv: webbkursen "Din väg till föl"

Jag tycker kursen var bra att läsa. Att få bekräftat det man redan vet & uppdatera sig lite.

Delen om gener och arvsanlag tycker jag var intressant. Att tänka på VAD man avlar på och VAD man TILLFÖR aveln med sina val. (OM man tillför något positivt)

Skönt att kunna läsa när man har tid och därför styra över upplägget.

Man kan ju hur som helst inte bli "dummare" av att läsa på om ämnet om man är intresserad av avel :banana:
 
Sv: webbkursen "Din väg till föl"

*KL*

Vart det ingen mer än mig som svarade på frågorna och satte poäng 1-5? :confused:
Kom igen nu! Motivera... :)
 
Sv: webbkursen "Din väg till föl"

Avelsindex 4
stam 4 MEN det kan finnas väldigt intressanta stammar som inte är toppstam så jag skulle vilja sätta en 3:a på ett annat vis.
exteriör 4 Jag tycker man bör fundera över detta mer med exteriör, detta glöms ibland bort för att man "bara" tittar på stammen.
egna meriter 4 här skulle jag också kunna sätta en 3:a en unghäst fin på alla vis kanske har oturen att skada sig och hinner inte få så mkt egna meriter.
egenskaper - vet inte vad du söker för egenskaper, men vinnarskalle vill jag ha & bra lynne.
inavelskoeff. 3 (vill ej ha högt på avkomman)
annat?
gränsen för vad som är ett bra avelsindex? Ej lägre än 110. Skulle själv aldrig avla på under 100.
vad bör vi inte avla på? Allvarliga veterinära anmärkningar.

Om man inte kan tillföra aveln något tycker jag man bör fundera över varför man sätter en häst i aveln i alla fall om nu syftet är att föra aveln framåt.

Alltså jag är lite kluven i poängsättningen jag tycker man måste se stoet i helhet på alla sätt. Alla delarna är viktiga på sitt sätt tycker jag.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Jag är 50 och har jobbat som uska och inom äldreomsorgen i hela mitt liv. Det Är kul men som många vet, stundtals lite tufft...
Svar
1
· Visningar
477
Avel Som rubriken lyder. Varför är det så? Jag tittade på lite statistik på en ridponnyhingst under "betäckningar", och där finns fölen som...
Svar
5
· Visningar
831
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Hej! I höst börjar gymnasievalet för min del och tänkte att det kan vara bra att navigera runt lite i tid. Drömmen hade varit att gå...
Svar
7
· Visningar
743
Senast: Blossom
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 616
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp