Weekend i juletider

Ravishing

Trådstartare
Jag och min sambo funderar på att lyxa till det med en weekend ett par-tre veckor innan jul.

Någon stad ni skulle rekommendera? Vi är ute efter att spatsera omkring, mysa, äta god mat och shoppa. Gärna med diverse julrelaterade event, typ julmarknader.

Vi har funderat på Wien, tankar om det?
 
Sv: Weekend i juletider

Jag hade sagt Salzburg. Marknad, julstämning in i själen, vinter på riktigt med snö och berg.

2125725848.jpg


salzburg-austria.jpg


DSC04305.JPG
 
Sv: Weekend i juletider

Wien! Har hört att det ska vara helt magiskt där kring juletid :) Ännu inte upplevt det själv, men fått det mycket varmt rekommenderat av vänner som varit där, så för min del bär det av dit i december :)
 
Sv: Weekend i juletider

KL

Alright, så vi har London, Wien, Salzburg, Prag, Köpenhamn... bara att börja sålla!

Hur är London runt jul? Wien och Salzburg verkar fruktansvärt mysigt må jag säga... blir London mysigt den tiden på året?
 
Sv: Weekend i juletider

Jag har ett helt annat tips - vad sägs om Gamla stan i Stockholm? :)
Det är ju inte speciellt ofta man tar in på hotell i stan när man bor i Stockholm liksom.
Men det är en kul grej och för några år sedan gav jag mina föräldrar ett hotellteaterpaket där de var inne i Stockholm på julmarknad och en teaterföreställning, sov över på hotellet och sedan åkte hem till Åkersberga igen.
De sade att det var helt annorlunda att vara i Stockholm som "turist" än som vanligt när de stressade i morgonrusningen till jobbet.
 
Sv: Weekend i juletider

London älskar julen, så där blir väldigt mysigt. Kan verkligen rekommendera London :)
 
Sv: Weekend i juletider

Rostock. Billigt och enkelt att ta sig dit. Billig shopping. Fantastisk frukostbuffé. Julmarknad. Färjebolagen har paketresor med eller utan bil (går att ta tåget ner), välj ett av de bättre hotellen och ni kommer även att bo fantastiskt med möjlighet till spa och pool. Pitoresk miljö i stan. Jag åker alltid dit, underbart!
 
Sv: Weekend i juletider

Någon stad ni skulle rekommendera?
Mitt första förslag blir Prag. Har skrivit en del om den stan tidigare, sök på Prag och mitt nick om du vill. Ett annat förslag är definitivt Wien, och som tredje kanske litet otippat säger jag Lübeck. :up: En liten stad med liten och mysig stadskärna, och en stämningsfull julmarknad i gamla stan. Dessutom finns en rätt omfattande hantverksmarknad i det gamla före detta sjukhuset Heiligen Geist, klart julklappsläge imho. Både stora hotell och små personliga mysiga finns inom gångavstånd från gamla stan.
 
Sv: Weekend i juletider

London är INTE julmysigt. Ingen snö, regn och grått. Enda juliga är dekorationerna. Dessutom massa stressade människor.

Salzburg är underbart, otroligt vackert och även om det är en storstad får man lite småstadskänsla pga alla gamla byggnader och trånga kullerstensgator. Det är lugnt och mysigt. Väldigt bra shopping också.
 
Senast ändrad:
Sv: Weekend i juletider

Jul på Liseberg kanske, Annars tyckte en kompis att ST. Petersburg var fantastiskt i juletid.
 
Sv: Weekend i juletider

Jaaa Wien! Kring juletid så finns det julmarknader i princip runt varje hörn :love: Och stan satsar stort på juldekorationer! Nu är det inte länge kvar tills de första marknaderna öppnar upp, då ska jag vara först på plats och dricka glühwein och äta maroni :love:
 
Sv: Weekend i juletider

London är INTE julmysigt. Ingen snö, regn och grått. Enda juliga är dekorationerna. Dessutom massa stressade människor.

Var glad när det inte är snö i London. Jag var ju där innan jul 2010 när det kom 10 cm snö och det slutade med att jag var hemma först på annandagen... :D

Be careful what you wish for...

Fast London har Olympia Horse Show veckan innan jul, och bara det spöar det mesta...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 136
Senast: hundtant
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
22 167
Senast: Otherside
·
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 244
Senast: Mkb
·
Fritid Jag och mannen är sugna på att åka på en weekend. Södra sverige är rätt välutforskat av oss och nu är vi sugna på att se något nytt. Man...
Svar
19
· Visningar
1 283
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp