Wellpapp-strö

_Runaway_

Trådstartare
Tänkte att det här ströet kunde få en egen tråd, liksom halmpellets som redan har en :)
Har precis tagit hem sex säckar/balar wellpappströ och ströat upp en box för att nu testa detta fram till hösten. Det ska tydligen ha många fördelar, såsom att det ska vara dammfritt, lättmockat, det ligger still och gör en bra bädd i boxen.
Om någon är intresserad tar jag gärna bilder och uppdaterar hur jag tycker det fungerar. Fler som har erfareheter av detta?
 
Sv: Wellpapp-strö

Jag är jätteintresserad av hur det fungerar. Det finns inte i Malmötrakten så jag måste köpa direkt om jag vill ha . Så jag vill gärna ha bilder och rapport.
 
Sv: Wellpapp-strö

Jag använder det och är jättenöjd med det. Har dock inte så mycket val då det är bästa alternativet till min häst som p.g.a. allergirisk helst ska stå dammfritt.

Det ligger still, det luktar inte, det är lättmockat och det går inte åt mer än något annat strö.

Enda nackdelen jag har kunnat hitta är att det blir lite platt så man vill gärna fylla på lite extra för att behålla fluffigheten i materialet.
Men jag skulle tro att kombinationen gummimatta och kartongströ vore idealiskt underlag för de flesta hästar.

Har tyvärr bara ett par dåliga bilder tagna med mobilen.

Foton-0014.jpg

Foton-0015.jpg
 
Sv: Wellpapp-strö

Vi har provat det, men jag upplevde att det var odrygare än kutterspånet...fick fylla på hela tiden. Men vi betalade ju ganska mkt också, skulle ha fortsatt då det kändes fräscht ifall det hade blivit ekonomiskt!
 
Sv: Wellpapp-strö

Oh nu blev jag jätte intresserad av att ha det i mitt stall, jag har kvickdragshäst som står på lösdrift man när han ska stå inne vore det väl bra med wellpapp och gumimatta?
 
Sv: Wellpapp-strö

Vi har haft en box ströad med wellpapp i en månad nu, och boxen har använts dagtid när man velat ta in hästen en stund. Jag är väldigt nöjd. Det är dammfritt som utlovat, har väldigt bra uppsugningsförmåga och är lättmockat. Kisset samlas som i en kaka som bara är att lyfta ut. Tycker också det är väldigt fritt från urinlukt i boxen.
Hästarna blev något chockade första gången de gick in i boxen dock :D
Jag ströade upp med sex säckar (och våra säckar väger fem kilo styck) i en 3*3box. Det var helt okej men till hösten kommer jag ströa upp fler från början för att få till ett mer rejält underlag. Jag upplever att det ligger rätt stilla, till skillnad från vad jag trodde från början. Jag trodde det mest skulle åka runt på golvet, men det blir ganska stadigt. Så jag är bara nöjd såhär långt :bow:
 
Sv: Wellpapp-strö

Jag är jättenöjd med det och jag använder ungefär 8 säckar (10 kg/st) när jag ströade upp min box (3,2x3,5m) första gången, sedan är jag noga med att fylla på så det är ett tjockt lager hela tiden. Det fungerar jättebra till min häst och det är lättmockat. Hon ligger ner och sover i det utan problem.
 
Sv: Wellpapp-strö

Jag ska mocka rent en box i kväll och fylla med papper hoppas att min "lilla" gosse tycker att det är bra. Han är försökskanin på all form av stallströ.

Jag tror att det ska bli riktigt bra
 
Sv: Wellpapp-strö

ungefär hur många går det åt efter det??? När jag har spån fyller jag på med en i veckan håller sig bra ibland får jag ta 5 i månaden men mycket sällan fundera på att kanske pröva.
 
Sv: Wellpapp-strö

Jag tycker jag behöver ca 2 per vecka för att hålla det fluffigt och fint. Det motsvarar ungefär en spånbal tror jag.
 
Sv: Wellpapp-strö

vart köper du ifrån? tycker du att det är billigare än spån?? vet inte vad wellpapp kostar? spånet kostar ju skjortan nu förtiden där jag köpte i våras tog 79 st och vet att det finns de somm tar 89 st kanske blir billigare nu i höst :S
 
Sv: Wellpapp-strö

några i stallet har det och alla är jätte nöjda, men jag har inte testat det själv utan det är bara vad som säger ;b
 
Sv: Wellpapp-strö

Om jag hämtar direkt från de som tillverkar betalar jag ca 37 kr per bal när jag köper 1-2 pall. Billigare ju fler pall man köper. Jag har 6 mil till tillverkaren :D

Granngården tar 49 kr/bal, 45 kr om man köper hel pall.
 
Sv: Wellpapp-strö

ska ta och räkna på vad jag tjänar å inte ska även ta och pröva och se om jag gillar det :) kan vara bra eftersom att det är jag som ska mocka :)

Det blir inte som med tidning inte många som rekommernderar det eftersom att de kan bli förgiftade av färgen på pappret
 
Sv: Wellpapp-strö

Du får in en pall i en hästtransport. ÄR det en ny transport behöver du itne ta av översta varven men annanrs kan du behöva ta ner ett eller två varv men de balalran kan du lägga framför i transporten.
 
Sv: Wellpapp-strö

ska helt klart ta och kolla upp det här :) stallar in efter helgen så får ta och ge mig ut på jakt efter wellpapp
 
Sv: Wellpapp-strö

Om era balar vägde 5 kg vilken tillverkare har ni då. Vad jag har förstått så är det bara Laxå som producerar och de har bara 10 kg balar?

Gärna lite bilder på när det har legat ett tag

ha det got
erika
 

Liknande trådar

Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 255
Senast: Fazeem
·
Hästvård Som rubriken nämner, är det någon som har testat/har något annat strö än halm i sin ligghall (vi har snarare liggskjul med en öppen...
2
Svar
20
· Visningar
4 474
Senast: Corax
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: Wonna
·
Utrustning Som rubriken lyder, vad använder ni för strö i boxen till era hästar? Varför har ni valt just det? Fördelar/nackdelar? Köper ni...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 767
Senast: Louiisee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp