Wellpapp-strö

Sv: Wellpapp-strö

Ja jag hade fel, vi köper och hämtar direkt från laxå bruk och de väger 10 kg :)
får hem det imorgon och ska ströa upp i veckan. Återkommer senare med foton på strö som använts ett tag.
 
Sv: Wellpapp-strö

Positivt överraskad att min ponny klarar att stå på det här. Han är en riktig elvisp vanligtvis och jag har tidigare testar kutterspån, torv, spån med halm, enbart halm, torv med halm... Inget har fungerat särskilt bra, boxen har alltid varit svårmockad och man har fått byta allt strö med jämna mellanrum för att fräscha upp. Men med wellpappen är även hans box lättmockad. Och jag tycker det ser så rent ut fortfarande efter ett par veckor, det mörknar inte som spån gör till exempel.
Det har också blivit en stadig "kaka" under det övre lösare skiktet, så det är verkligen ett stadigt underlag.
 
Sv: Wellpapp-strö

Jag vet ingen som har det till häst på lösdrift men jag vet en fårägare som använder i sina lösdrifter och är jätte nöjd. (inge spån i pälsen och tort i bädden)

Det ända är om det är en stor öppning på lösdriften med mycket blåst in så kan det blåsa ut en del men inte mera än torv och spån.

Wellpappen är tyng i sig själv även om det är papper.
 
Sv: Wellpapp-strö

*kl*

Är det bara jag som tycker det är ett jäkla pill med att mocka ut skiten.... jag är supersnål när jag mockar och vill inte slänga ut en massa papper med skiten. Mockar med vanlig spångrep.

Verkar inte vara nån annan som reagerat på det?
 
Sv: Wellpapp-strö

Nä jag tycker inte det är några problem, men min häst skiter oftast ovanpå så det bara är att lyfta ut. Skulle det vara blandat nån gång så tycker jag det går bra att skaka loss det rena ströet. Mockar med en extra smal vanlig spångrep.
 
Sv: Wellpapp-strö

Min ponny klarar det rätt bra att stå på wellpapp. Han är ganska grisig på "allt" annat, torv, spån, halm etc. Men det här fungerar bra. Och jag tycker inte det är så pilligt att mocka.
Travaren däremot gick absolut inte att ha på detta. Han malde sönder allt under hovarna, började fundera på om han stod och vred hovarna fram och tillbaka hela nätterna. Allt var blandat, söndersmulat och skitigt/blött. Bytte till halm för att få lite mer ekonomi i att ösa ut så mycket strö varje dag. Nu har jag fått in en ny tvååring och han får vänta med wellpapp tills han vant sig vid att stå på stall, då han gått på lösdrift i två år fram tills nu.

Men överlag så är jag nöjd med wellpapp-ströet såhär tre månader senare. Ponnyn är ju dammkänslig och det här är verkligen dammfritt, så ingen hosta så långt öronen når :)
 
Sv: Wellpapp-strö

Jag vet en som har det till lösdriften för fär och är hjättenöjd eftersom det inte fasnar i pälsen på samma sätt.
 
Sv: Wellpapp-strö

Jag är jätteintresserad av hur det fungerar. Det finns inte i Malmötrakten så jag måste köpa direkt om jag vill ha . Så jag vill gärna ha bilder och rapport.

Granngården är återförsäljare så om närmaste sådan inte har hemma så kan de ta hem! Går också att köpa direkt från tillverkaren men då får man ju betala frakten, ska man ha mycket blir ju priset lägre så det kan funka det med.

Fö trivs jag bra med stl-strö:et. Går lite drygt 1/box och vecka till mina och de verka trivas...:)
 
Sv: Wellpapp-strö

jag tankte pa detta forra vintern nar jag var tvungen att anvanda halm. Fjordis ater halmen och hon ar fet som det ar.. inte en bra losning plus jag svor langa haranger om att mocka. Har ju bara anvant span de sista 30 aren....

Sa nu har jag fragor.. Fjordis dricker mkt och kissar mangder, hur fungerar det? Bor jag lagga 10 balar i ett 3x3.5 stall for henne eller mer?

Ar det som kutterspan? Vilket jag inte anvander tycker det ar svart att mocka med. Har raspan (heter det sa?) Sag att ngn tyckte det var svart att fa ut godseln.

Araberna ar som katter, graver och gor ett hal, gor business och sen tacker over igen. Sa varje dag maste jag "vanda" hela badden. Kan inte ha en permanent badd. Hur fungerar detta?

Med tva "herrar" sa kissar de ju mitt i stallet, hur svart ar det att fa ut det vata?

Kan man nar det vata blivit uttaget skaka ut resten av badden och gora den fluffig igen?

Och sist, men inte minst, en "normal" hast behover ha hur manga balar till att borja med (3x3,5 stall) och hur mkt/ofta behovs pafyllning?


Tackar i forhand for svar..


kat
 
Sv: Wellpapp-strö

Jag andvänder wellpappströ.
De är bra till kisset& bajset,bajset rullar in sej i de & kisset blir sama funktion som sågspån med kisset.
MEN DE DAMMAR JÄTTE MYCKET!!
Dom säger att de ska vara damfrit,de är en lögn.
De är inte damfrit.
Mina valpar & jag har dam överalt.
Men de är bättre än tidningspapperdam,som är giftigt.
Tidningspapper dammar mera.
I tidnings papper ballarna fann jag hårdaplast band som skulle kuna skada en häst ben.
Hadde jag en häst som har problem med andningen så skulle jag inte andvända wellpapper strö!!
Jag känner av dammet i mina luftrör & lungor.
 
Sv: Wellpapp-strö

Då vet jag inte var du köper wellpapp ifrån.. Vi har fyra hästar på det och det dammar absolut ingenting, inte ens när man öppnar flera nya balar och strör upp.
Tidningspapper dammar inte heller något nämnvärt, däremot är det trycksvärtan som är olämplig.

(Damm stavas med två M, och fritt stavas med två T, dammfritt)
 
Sv: Wellpapp-strö

Då vet jag inte var du köper wellpapp ifrån.. Vi har fyra hästar på det och det dammar absolut ingenting, inte ens när man öppnar flera nya balar och strör upp.
Tidningspapper dammar inte heller något nämnvärt, däremot är det trycksvärtan som är olämplig.

(Damm stavas med två M, och fritt stavas med två T, dammfritt)

Jag köpte från Laxå och nog f-n dammade det, svårmockat och har man utestall så blir hela grusplanen utanför boxarna full med papper och ser allmänt ovårdat ut så nej, det är spån numera igen.
 
Sv: Wellpapp-strö

Vi köper också därifrån, konstigt att det verkar vara så olika. De levererar ju till exempelvis ATG-kliniker och andra djursjukhus just för att det är så bra för dammkänsliga hästar.
 
Sv: Wellpapp-strö

Vi strödde ligghallen med det nu och jag tyckte också det damma endel precis när man kasta ut det men inte mer än spån
 
Sv: Wellpapp-strö

KL

Jag har ett antal kilo tidningar liggande. Kan jag bara lägga dem på botten och strö upp med halm ovanpå? Eller måste jag riva pappret till remsor?

Vill ha fin botten till fölboxen. Fast, utan att fölet kan göra sig illa då denne försöker resa sig.
 
Sv: Wellpapp-strö

vi använder det i vårt inackorderingsstall. upplever det som mer eller mindre dammfritt, ljust och fräscht vid anläggning av bädden. lätt att bära och fryser ej på vintern=mycket bra. däremot är det ca 1/3 av våra hästar som inte fungerar alls på det, allt blir en enda blöt och smutsig blandning. till min grishäst går det åt minst 15 balar/mån oavsett om jag kör bädd (tjock eller tunn) eller mockar igenom helt. har försökt alla mockningsmetoder men får ingen ekonomi i det. någon som har några användartips??
 
Sv: Wellpapp-strö

Det dammar som f*n när jag ströar med det. Men det verkar som (jag har mailat Laxå men de vill inte svara) det är såpass stort damm att det inte når ner i lungorna, för han har inte hostat en host sen jag började med det.

Som bonus är han RENLIGARE på papper än mkt annat. Så om jag klarar mig på 8 bal/mån går prislappen jämnt upp med spån.

Tror inte riiiktigt jag klarar det dock, inte kört så länge än (en dryg månad), och första månaden gick det 9 bal förutom de 12 jag ströade upp med från början.

Nu senaste dagarna har jag fått ströa mer, så jag skulle tro man snarare hamnar på 10 bal/mån - och ännu fler när de börjar stå inne 18 - 10 sen när våren kommer. (Nu står de inne 22 - 10 som längst, ibland 22-06)

Tillägg: Jag har böjat ha 'tomt' 50 cm i 'framkant' mot boxen. Min vill gärna knuffa ströet bakåt under natten (och då blir det grisigare). Men när jag har rent där maten är, och 50 cm i hela framkant, så blir det bättre.

Jag märker ingen eg skillnad med bädd eller växelströ, men minst verkar det gå om jag mockar ut allt kiss och bajs dagligen och 'fluffar' hela bädden, dvs vänder den och 'kastar upp den' så det blir fluffigt. Jag vänder in nytt strö i det 'gamla' när jag ströar med.
 

Liknande trådar

Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 252
Senast: Fazeem
·
Hästvård Som rubriken nämner, är det någon som har testat/har något annat strö än halm i sin ligghall (vi har snarare liggskjul med en öppen...
2
Svar
20
· Visningar
4 474
Senast: Corax
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: Wonna
·
Utrustning Som rubriken lyder, vad använder ni för strö i boxen till era hästar? Varför har ni valt just det? Fördelar/nackdelar? Köper ni...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 767
Senast: Louiisee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Att bjuda någon?
  • Inredningstips kök

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp