Wellpapp-strö

Sv: Wellpapp-strö

Det förmultnar ju fort, som en kompost där ska man ju helst ha papper i. Det borde vara attraktivt för åkrarna med andra ord. Bättre än spån iaf som tar lång tid på sig att brinna.
 
Sv: Wellpapp-strö

Jag gick över till halm igen från wellpapp-strö men blandar fortfarande ner det i halmen då och då för att få en bra halmbädd. Det känns som bästa kombinationen. Jag tyckte annars det gick ganska bra att få ekonomi på bädd med pappret, men min häst kissade då mest i ett hörn så där gick det åt mycket eftersom det blev väldigt blött just där. Funderade på att prova wellpapp-pellets för de ska ha bättre uppsugningsförmåga. Men nu funkar det bra med halmen så det får nog vara så :)
 
Sv: Wellpapp-strö

KL

Vad gör ni av gödseln som blir? Vill någon köra ut sådant strö på åkrar?

Egen mark, grannbonden sprider en del på egen mark med.

Nu har han nog inte upptäckt wellpappströet än (*s*) men när jag hade tidningspapper tog han det utan problem bland det andra. Jag har ju dock den andra på spån, spån i ena 'lösdriften' och halm i den andra 'lösdriften. Så wellpappen blir uppblandad med ffa spån.

Dessutom räcker min gödselplatta minst 2 år innan den behöver tömmas, så det komposteras rätt bra.

Dock, samma nackdel som med pappersströ - det blåser runt =/ (Så när vårvindarna kommer kommer grannarna märka jag strör med wellpappströ...)
 
Sv: Wellpapp-strö

NJa, som sagt, mitt dammar som f*n när man strör med det, såpass att jag hostar. Men det verkar vara så stort damm att det inte når ner i lungorna, dvs hästen hostar inte.
 
Sv: Wellpapp-strö

*kl*
vi använder det på våra egna åkrar, förmultnar mycket bra:laugh:.
vi har inte upplevt några problem med att det flyger omkring ute, men vi har iof gödselfickor med tre väggar.
det är stor skillnad i förbrukning i vårt stall, de renligaste hästarna gör bara av med ca 5 balar/månad medans de värsta som sagt gör av med minst 15 oavsett mockningsmetod.
vi skall nu prova med halmpellets en månad till de tre värsta grisarna.
 
Sv: Wellpapp-strö

KL och väcker gammal tråd.

Nu sist jag köpte fick jag 'fel' och fick Champ istället för Pro. Och jisses, jag gillade ju Pro, men Champ är jag ÄNNU mer förtjust i. Det dammade dessutom inte alls. Det jag kan se skiljer är att Pro är ren wellpapp, Champ är wellpapp + hushållspapper (låter sjukt men blir grymt trevligt).

Någon som använder det och kan ge lite 'långtidsreferens' ang användande? Funderar på (någon som vet hur mkt det skiljer i pris?) att byta och använda det i framtiden med.
 
Sv: Wellpapp-strö

Jag använde ju wellpapp till en häst ett tag, var nöjd tills jag en kväll hittade oönskade saker i det. Dagen efter hittade en stalltjej ytterligare två bitar och tredje dagen hittades ytterligare en bit.

Tog kontakt med återförsäljaren och fick ett ja-ha som svar på det jag berättade, sedan dess är wellströ inget för mig. Gissar att jag hade otur, men fyra glasbitar är fyra glasbitar för mycket för mig. Dessa är nu inlämnade till återförsäljaren.

tycker inte heller att det var direkt dammfritt. Det dammfriaste jag har hittat är hampaströ, och luktfritt dessutom. Litet speciellt dock som underlag, men uppblandat med ex vis halmströ är det helt ok.
 
Sv: Wellpapp-strö

Oj, glas? Jisses! Jag har peppar peppar aldrig hittat något jag inte borde i ströet (och jag 'vänder' det varje - varannan dag). Däremot har jag noterat att ju mer 'färgglatt' wellpappen är, dessto mindre dammar den. Dvs balar med mycket orange och blå bitar t ex = lite damm, balar med mycket/mest brun wellpapp = mer damm.

Nu tycks ju Lillen tåla dammet utmärkt, men jag mailade ju tillv förut just om dammigheten, om det menade att det var så stora partiklar att det inte gick ner i lungorna. I och med att de kallar det dammfritt och rekommenderar det till hosthästar. Torv t ex dammar ju också, men till skillnad från t ex spån är dammet så stort så det 'fastnar i näsan'.

Fick inget svar alls dock. Får se om jag får det nu, mailat igen, slängt med samma fråga och sen frågat om priset.

Jag har ju läst om Champ förr, att det är 'speciellt utvalda pappersråvaror' och så wellpapp då. Lite full i skratt blev jag när det 'speciellt utvalda' visade sig vara - hushållspapper/toapapper. Men det blev hemskt trevligt faktiskt, ljust, mjukt och fluffigt och suger upp snäppet bättre än wellpappen. Blev inte lika lätt 'tillplattat' heller.

Skulle bra gärna vilja veta pris per bal dock, de balarna rymmer mer volym/10 kg än de andra, så de borde vara dyrare?
 
Sv: Wellpapp-strö

Vi fick prova champ under vintern och våren och jag är supernöjd! Jag är inte säker på priserna eftersom det är pappa som har hand om inköpen, men jag tror inte det skiljer så farligt. Det lönar sig fortfarande för oss att åka från utkanten av Stockholm till Laxå för att hämta två pallar i taget, istället för att bli ruinerade av att köpa genom Granngården (är det väl som är åf?) i Stockholm.

Hur som helst, jag har alltid gillat wellpappströet men tycker som du att champen är ännu trevligare. det blir lite mer stabilt underlag tycker jag, och väldigt bra uppsugningsförmåga. Dessutom upplever jag champen som ljusare och trevligare att ha i stallet tack vare det! Vi hade pro och champ samtidigt ett tag för att göra slut på det sista av pro'n, och jag föredrog att mocka i boxarna med champ. Tycker fortfarande att det äldre alternativet är ett BRA strö dock.
 
Sv: Wellpapp-strö

*kl*

Ni som har koll på wellpapp, hur drygt är det om man jämnför med torv? (går ca 1 bal/veckan med torv)
 
Sv: Wellpapp-strö

Jag fick svar, och just nu har de tydligen valt att ha champ för samma pris som pro, men champ är dyrare att tillverka men de kan inte säga nu vad slutpriset blir. Tyvärr finns det tydligen en risk de kommer att sluta tillverka Champ med =/

Vet du vad ni ger direkt från Laxå? Jag har funderat på samma, om det inte lönar sig. GG är ju svindyra och ger fjantiga 10% rabatt på en hel pall, dvs det är knappt lönt att ta fram transporten och åka 3.5 mil enkel väg för att hämta pall - utan kan lika gärna ta 10 - 12 balar i bilen när jag ändå åker förbi.
 
Sv: Wellpapp-strö

Nej dom får inte sluta med det! :S Det är ju underbart ju.
Jag ska kolla upp vad vi betalar, kan pm:a dig när jag vet! :)
 

Liknande trådar

Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 254
Senast: Fazeem
·
Hästvård Som rubriken nämner, är det någon som har testat/har något annat strö än halm i sin ligghall (vi har snarare liggskjul med en öppen...
2
Svar
20
· Visningar
4 474
Senast: Corax
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: Wonna
·
Utrustning Som rubriken lyder, vad använder ni för strö i boxen till era hästar? Varför har ni valt just det? Fördelar/nackdelar? Köper ni...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 767
Senast: Louiisee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp