Bukefalos 28 år!

Welsh cob jämfört med Nordistravare?

T

ticken

Har börjat tröttna på halvbloden och funderar på alternativ. Har kommit fram till att en något mindre häst (150-160 cm) som ändå bär vikt vore bra. Alternativa raser kan ju då vara welsh och nordsvensk. Men eftersom jag aldrig ridit welsh tidigare och för det mesta träffat bruksnordisar så vet jag inte mycket om dom. Vad har ni för erfarenhet av dessa raser. Temperament, ridbarhet, typiska sjukdomar eller problem mm.
Tacksam för alla tips och kommentarer.
 
Sv: Welsh cob jämfört med Nordistravare?

ticken skrev:
Har börjat tröttna på halvbloden och funderar på alternativ. Har kommit fram till att en något mindre häst (150-160 cm) som ändå bär vikt vore bra. Alternativa raser kan ju då vara welsh och nordsvensk. Men eftersom jag aldrig ridit welsh tidigare och för det mesta träffat bruksnordisar så vet jag inte mycket om dom. Vad har ni för erfarenhet av dessa raser. Temperament, ridbarhet, typiska sjukdomar eller problem mm.
Tacksam för alla tips och kommentarer.


Welsh ponnyn (welsh cob) är en mkt trevligt ras enligt mig, lite beroende på vad du ska ha den till, rida mest i skog? hoppning? dressyr eller likande, dom är lite större men också tyngde, vill du ha en häst som ligger på 150 till 160 som är grov? för det finns nämligen mindre halvblod, korningshästar, små fullblod osv, jag skulle inte hänga upp mig så mkt på rasen, utan leta efter indevider som låter trevluga och sedan åka och titta på dom :)
 
Sv: Welsh cob jämfört med Nordistravare?

Vi har två welsh cobbar hemma på klubben, den ena är ganska kraftig, åt kallblodshållet, ca 156 hög, medans den andra är en liten dam på runt 145 cm och ganska nätt. Båda två är jättetrevliga individer och jättefina att rida (eller ja, jag har aldrig suttit på den lilla p.g.a. min längd, men det jag har hört om hennes ridbarhet är bara positivt). Den lilla rör sig jättefint och är samarbetsvillig, men hon har en del egenheter och små hyss för sig. Den lite större grabben är jättefin att rida och är väldigt samarbetsvillig, men han har en del problem med att samla sig i galoppen än så länge.
Jag har enbart positiva erfarenheter av denna ras, och de jag har haft kontakt med har alla varit lättlärda och positiva till arbete. Verkligen en jättetrevlig ras måste jag säga.:love:

Själv är jag jättesvag för kallblod, och speciellt nordsvenskar. Ääääälskar nordsvenskar. :love: Underbara hästar som man kan ha mycket kul med. Även här har jag enbart positiva erfarenheter av rasen. Underbara hästar alla jag har träffat. Snacket går ju om att kallblod aldrig kan bli några ridhästar att tala om, men det tror jag inte ett ögonblick på. Att döma av de jag har träffat så kan man få en riktigt trevlig ridkompis i en nordsvensk (vet nordisar som går msv-svårklasser i dressyr) om man bara lägger ner lite tid på hästen.

Ärligt talat vet jag inte vilken av dessa raser jag hade valt om jag skulle skaffa häst (eller jo, en nordsvensk hade det nog blivit, men bara för att jag vill ha en lite större häst, är 1.84 lång). Hänger nog mer på individen än rasen. :D
 

Liknande trådar

Dressyr Hej hopp..konstig rubrik men jag har ridit halvblod (swb) den mesta delen av mitt liv. Fundera över min framtida häst. Jag är verkligen...
Svar
9
· Visningar
2 693
Senast: Stereo
·
Avel Om man som vi, funderar på att låta betäcka ett Nordsvenskt Brukssto med hingst av annan ras, vilken ras skulle kunna vara lämplig då om...
2
Svar
31
· Visningar
4 293
Senast: EmmaBovary
·
Avel Jag har inte haft någon häst på snart sex år och inte ridit på mer än fem år. Ibland känns det helt ok, men då och då tänker jag att jag...
Svar
2
· Visningar
3 416
Senast: faithbringer
·
F
Hästmänniskan Hej alla! Efter att snurrat runt ett tag här så är jag mer än någonsin inne på att börja rida igen. Men var börjar jag??? Jag är 38...
Svar
15
· Visningar
1 228

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp