Bukefalos 28 år!

Sv: welsh cob

Vad är din erfarenhet? Kan man gå på hur höga föräldrarna är och sen anta att avkomman borde bli lika hög eller högre?

Med tanke på min renrasiga Welshponny på 152 cm vars föräldrar är 137 cm och 139 cm, så vet jag inte om man kan lita så mycket på föräldrarnas storlek :D

Min 4-åring liknar din som du beskriver honom - han har långa ben och har inte växt i sin kropp ännu. Han är också import, dock som föl. Meeen han växer väl till sig så småningom han också, det tar väl lite tid bara..

Nu ska vi prata Svenska hingstar och avkommor! :bump:
 
Sv: welsh cob

Tack för dina svar, det är roligt att få höra erfarenheter från någon som har kunskap om rasen - man känner sig lite solo här i Skåne när man kommer med en welsh cob...

Ska följa den fortsatta diskussionen om svenska welsh cob hingstar och annat med intresse! O en liten ursäkt till TS för att jag vandrade iväg från ämnet lite granna:o
 
Sv: welsh cob

I Skåneland finns det väl en hel drös med cobbar?! Men de kanske inte är så utspridda utan mer finns på samma ställe :p
Finns nog inte fullt lika många här skulle jag tro även om det finns ett par licensierade hingstar i närområdet. Verkar vara ston som fattas...

Kunskap o kunskap, har man ett antal så ser man ju lättare deras likheter och olikheter :idea: Svårt att jämföra om man bara har en :cool:
 
Sv: welsh cob

Info om Derwenhingstar hade varit kul!

Derwen är ett mycket gammalt och mycket stort stuteri i Wales som producerat hundratals om inte över tusentalet vackra hästar som är spridda över hela världen. Dom ser ut som en genuin cob gjorde ifrån början. Är inte inriktad på vare sig det ena eller andra.
Rykten skapas om att Derwen-hästar skulle vara långbenta och gracila och inte se ut som cobbar ska. Men då kan man ju undra sig varför dom ligger med i måååånga hästars stamtavlor runt om i världen. Dom skördar framångar både i ring och som ridna och körda. Hingstarna på Derwen arbetas utav de anställda, till skillnad ifrån många stuterier som bara låser in sina hingstar i mörka skjul och fodrar på dom fång och ger dom kvickdrag och skit. :cool:

Vill man ha en häst med gott temperament som man vet har fått en dräglig uppväxt och där man kan garantera att åtminstonde faderslinjen är riden/körd, så kan jag varmt rekomendera hästar ifrån Derwen. Dom är inte mer lånbenta eller gracila än andra cobbar, det är bara till att gå in på deras hemsida och följa fotolänkarna :idea:

(Hoppas inte att det ses som smygreklam, utan vill bara dementera, innan någon annan säger något annat, att Derwen inte ligger med i många svenska hästars härstamning utav en slump)
 
Sv: welsh cob

Vet du var jag kan hitta info om Derwen stona också? Mankhöjd, färg, andra avkommor etc? Har varit inne på stuteriets sida men där står det mest info och bilder på hingstarna.

Jag är mycket nöjd med min Derwen-cob men att han skulle ha varit så väldigt väl uppfödd kan jag inte skriva under på. Han var undernärd, full av lus och mask när han kom som ettåring, inte en hästhållning jag hade förväntat mig kan jag säga. Nu är han avmaskad, färdigbehandlad, i fint hull, är glansig i pälsen och har glada ögon! Så ska en unghäst se ut enligt min mening. Jag har också sett deras fina showcobbar och hingstar och vet att de är mycket framgångsrika men man kanske inte ska tro att ALLA hästar på stuterier hålls i det skicket...

Självklart tycker jag annars att Derwenblodet är bäst - behöver ju bara titta på min älskling härhemma!:smirk: :love:
 
Sv: welsh cob

Det finns nog ingen specifik information om stona i aveln, dom har ett knippe såklart. Men hästbeståndet ändras ju hela tiden och jag förstår att dom inte vill ta arbetet med att lägga upp alla sina ston på nätet :cool:
Du får nog söka på google alternativt råka slumpa över något om du vill hitta just bilde och info om ston. eller testa med allbreedpedigree ?
 
Sv: welsh cob

Nej det är klart, så brukar det ju vara på stora stuterisidor - hingstarna är de som marknadsförs mest förstås. Fast nog hade det varit kul att få veta mer om stona!

Har googlat och googlat på Derwen Queen of Memories men antagligen har hon inte varit någon stor stjärna eftersom det inte går att hitta särskilt mycket om henne...
 
Sv: welsh cob

antagligen kommer hon från "den kungliga linjen" som utmynnar ifrån Derwen Queen. Hon ligger till grund till väldigt många cobbar idag. Alla mina 5 har hennes blod i sig och jag har sett hennes avkommor på video. Rör sig mycket cobtypiskt med power i rörelserna och massa i kroppen och utrycket!! :love:
Finns bild på henne samt lite länkar till vidare ättlingar på www.welshcobs.info kom på den sajten nu, jättebra att söka cob på!

och på www.sukuposti.net finns en hoper med cobbar upplagda, inte alla med bild men man kan se avkommor och mycket annat där.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: welsh cob

Satt en bra stund i går och försökte lägga in en bild på mitt sto e. Star Kingdom-Janton Meredith-Hengoed jag antar att hon är av den lite lättare typen, jättesnäll, samarbetsvillig, väldigt framåt, orädd, svart och inte slutmätt vet ej hur stor hon är i dag ,mätt som 5 åring147 cm, min första erfarenhet av cobbar har bara jobat med Welshar och halvblod förut ska bli väldigt spännande med cobben älskar henne jättemycket redan tänkte hon skulle bli en kanonhäst till min dotter så småningom, Är det någon som kan ge mig ett bra tipps hur man lägger in bilder
 
Sv: welsh cob

Min tvååring e.Trevallion Quaker-Rookery Full Flight, är även han ett matvrak:)
Jag skulle ju köpt ett sto, men för att undvika att hamna i avelsträsket så blev det en kille...
Jag tycker att han har ett fint litet ponnyhuvud. Blir liten D vilket räcker till mig som är liten.
saffyfin1kopia.jpg

galopp.jpg
 
Sv: welsh cob

Mitt ena avelssto Trevallion Rosette är btw halvsyster med Trevallion Quaker (samma far), så jag har ett gäng släktingar till din :angel: :)
 
Sv: welsh cob

Mitt ena avelssto Trevallion Rosette är btw halvsyster med Trevallion Quaker (samma far), så jag har ett gäng släktingar till din :angel: :)

Va kul!
Visst har de ett lite "speciellt" utseende!
Just nu ser han stundvis ut som en åsna, men jag hyser gott hopp för han rör sig väldigt bra trotts att han är överbyggd och smal i bringan som en liten frökenhäst.
Men han är långbent utan att vara gänglig, ben och hovar är rejäla.
Mamman till min är helsyster till Ollies Solo Flight som gått väldigt bra i dressyr här nere i Skåne med Juliette Ramel och nu såld till Norrland. En väldigt snygg Cob i mitt tycke.
Skulle jag avla Cob så skulle jag vilja ha det maffigt, rejält men inte tungt.
Tycker även att ridbarheten är viktig hos föräldrarna. Jag siktar på att rida storhästklasser i dressyr.
 
Sv: welsh cob

Jag hakar på; hur i ---- lägger man in bilder här? :confused:
 
Sv: welsh cob

Vilken goding! Hur gammal är han på bilderna? Hur hög nu?
 
Sv: welsh cob

"Ska man ha dem som körhästar är det väl ingen nackdel att de är grövre men jag vill ha dem mer "ridvänliga" och det verkar även spekulanterna uppskatta - de är livrädda för att de ska vara för "grova, klumpiga och tungridna"..."

Jag kan inte hålla med om att en grövre cob för den skull skulle vara mer klumpg och tungriden, de är smidga och alerta . Sen kan jag väl hålla med om att söker man en tävlingshäst/ponny , för de högre klasserna, så kanske man inte väljer en cob.
 
Sv: welsh cob

Jag VET ju att de inte är klumpiga på något sätt även att de är av grövre typ, men själv är jag inte så storväxt och för min del är det ganska jobbigt att rida ihop en cob modell större - särskilt om den har lite egen vilja ;)

Folk som är "nybörjare" på cobbar är ofta av den uppfattningen att är de grova så kan de lika gärna köpa en NSV bruks (billigare...:crazy: ), men vi som vet hur cobbarna fungerar, vet ju även är det är en gigantisk skillnad på raserna! :banana:

Själv ser jag inga problem med att välja en cob för tävling i högre klasser! :angel: :)
 
Sv: welsh cob

Han är 133 nu och satte faktiskt igång att växa när han hämtat sig från kastrationen i november.
Han har gått i stor hingstflock som rört sig mycket så hans nuvarande tillvaro är rena lyxhotellet. Han är ju på den här sidan nyåret en "tvååring", f. 05 och jag räknar med att han blir ca 145, ta och ge ett par cm.
Det blir nog lagom till mig. Jag vill ha små energiska maffiga hästar med mycket motor och energi. Så ska man inte glömma deras enorma sammarbetsvilja och att de är så lättlärda.
Efter att ha baxat runt stora slagskepp (halvblod) i åratal så känns det som att sitta i en Ferrari och fräsa runt när jag rider mitt Wpb sto på 142 (hon ser ut och är som en Cob).

Jag är lite intresserad av att veta mer om Nebo-blodet, om någon kan säga vad som brukar vara utmärkande för dem och hur det används i Sverige i dag?
 
Sv: welsh cob

En sten har fallit...min är lika gammal som din och är 1,42 ca, då finns det en chans att han blir åtminstone över 1,50?

Tips på hur jag kan lägga in bilder? Det kunde vara kul med en före o efter bild, dvs hur han såg ut när han kom och hur han har utvecklats - o få lite synpunkter från er som har vana av rasen förstås!
 
Sv: welsh cob

svårt med mankhöjder..
Mitt ena avelssto var 133 som 10-månaders föl, och idag är hon (ej slutmätt) 147.3 och 9 år gammal. jag har en snart 1-åring hemma som är ca 125 och han kommer nog bli D-ponny tror jag. senaste fölet på 2 månader är en Biff! även om hon inte blir stor vilket jag iofs tror, så kommer hon synas och märkas ute, rejäl åt alla håll och kanter utan att vara klumpig, hon är i mina ögon den perfekta cobben och stråt vassare än sin mor. ska bli mycket roligt att följa hennes uppväxt då hon inte är till salu.
Det har varit svårt att mäta henne då hon inte alls förstår vitsen med att stå still, men jag kan tippa på att hon är ca 115 eller något.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp