Welsh

Trådstartare
Nu är det dags för en ny tråd om cob avel.

Funderat lite på vad det är man vill ha ut av sin avel. Var på Öland och hälsade på ett av mina tidigare cobston. De har även hennes son där e Broughton Replica.
Har nu sett 2 helbröder som båda är trevliga och harmoniska. Det är vad jag strävar efter med mina cobbar. De ska vara typade, trevliga i temperamentet och användbara till det som man vill ha dem till. I detta fallet så är den ena en westernhäst som jag har hört ska vara lyhörd och framåt men ändå cool. Den andra har blivit körhäst och lugnet själv (om än lite lat kanske).

Det har ju ploppat upp massor med cobhingstar de senaste åren, vad går ni på när ni använder dem?
Vilka meriter kan de gamla hingstarna framhäva på sina avkommor UTANFÖR showringen, som gör att man ska använda dem istället för de oprövade yngre hästarna?

Kan ni säja till mig varför ni använder en viss hingst till era ston?

Är det jag använder xx för att han;
är snygg
har utstrålning
har avkommor som visat framfötterna någonstans
pga av hans blodlinjer
magkänslan?

Eftersom ingen av oss här bortsett från HaileyBaily äger en sekt D hingst så kan det väl inte räknas som reklam om vi nämner hingstarna.
 
Sv: welsh cob

Jag har ju bara använt min egen hingst Coednewydd Galileo (nu valack) till mina ston och honom valde jag för..

*hans exteriör - tycker om den lättare typen av cob
*hans positiva inställning till allt
*hans otroliga hoppförmåga - avkommorna är tänkta som tävlingsponnyer/hästar
*hans gångarter
*han passade mina ston

Sist men inte minst för hans färg - svart :d
 
Sv: welsh cob

Den här tråden ska jag följa med stort intresse då jag precis köpt ett welsh cob-sto, men hon är bara året än, så det är några år kvar att fundera på! Jag som är nybörjare i rasen tycker det är en smula krångligt med att den verkar vara så uppdelad i en tung typ och en lättare typ. Vad ska man välja liksom? Vad är eftersträvanssvärt? Jag vet ju hur halvblodsaveln går mot en lättare och mer fullblodslik typ, och det är inget jag gillar direkt. Tänk om cob-aveln är inne på samma spår? Det kanske är bra? Jag har ingen aning, men vore lärorikt att höra hur uppfödare tänker och resonerar.
 
Sv: welsh cob

Som svar på din undran "Vad är eftersträvansvärt?": här har du rasbeskrivningen... (min fetstil)

Welsh Cob, sektion D

Höjd: Minimum 137,2 cm (13.2 h.h.)
Färg: Alla färger utom skäck är tillåtna.
Typ: Stark, tålig och aktiv med ponnykaraktär och med så mycket massa som möjligt.

Huvud: Vackert och med ponnykaraktär. Grovt huvud eller konvex nosrygg ej önskvärt. Ögonen ska vara livliga, uttrycksfulla och placerade långt isär. Öronen ska vara små och väl ansatta.

Framparti: Halsen ska vara lång och välburen, djup och muskulös. Hos äldre hingstar tendens till kraftig utfylld mankam. En lång väl liggande bog.

Bål: Rygg och länd ska vara muskulös och stark. Bröstet ska ha ett gott djup med välvda revben.

Extremiteter: Underarmen lång stark och rak. Knäna väl markerade, breda skenor. Bakbenen starka och muskulösa samt välproportionerliga. Hasen kraftig, torr och med markerad hasspets. Hasen får inte vara för mycket vinklad och får inte gå bakom en rät linje dragen från bärbensknölen ned till kotleden. En viss mängd hovskägg är tillåtet, men ej grovt stripigt hår. Runda hovar med god hornkvalitet.

Bakparti: Korset önskas långt och starkt. Ett sluttande eller stupande kors godkännes inte. Svansen ska vara väl ansatt.

Rörelser: Fria och kraftfulla. I travet ska knäet vara böjt och hela frambenet ska sträckas ut från bogen och så långt fram som möjligt. Hasarna ska böjas in under kroppen och steget ska hämtas rakt och kraftfullt

Karaktär: Godlynt och lättlärd. Rörlig stark, uthållig och säker på foten. En idealisk familjeponny/häst kapabel att bära såväl vuxna som barn. Utmärkt körponny/häst.
 
Sv: welsh cob

Har tillräckligt många hästar just nu och har man kvar en hingst och några ston så vet man ju hur det kommer att sluta våren därpå.. ;)
Hade gärna haft kvar honom som hingst eftersom han även gick så bra tillsammans med de andra hingstarna och valackerna, men som sagt - vill inte har fler hästar än vad man rimligtvis kan hinna med på den "fritiden" man har :crazy:

Han är dock en av mina kommande tävlingshästar (även att han är D-ponny)! :banana:
 
Sv: welsh cob

Hur har avkommorna blivit?
Är de som du tänkt dig?
Är de så gamla att det går att avgöra ifall de håller måttet?

Jag är lite intresserad av de svenskfödda cobbar som är inridna/inkörda som kan meritera sina föräldrar. Vad har de gett och har ni stoägare kollat in avkommorna här i Sverige (dock ej på show utan ridna/körda).
 
Sv: welsh cob

Typ: Stark, tålig och aktiv med ponnykaraktär och med så mycket massa som möjligt
.

Detta är ju egentligen rätt så intressant.
Utifrån detta, anser man att stoet Dutchess som blev BIS på Riks, är för grov eller har hon bra massa för att vara cob?

Jag tycker tyvärr att det finns alltför många " pinniga" cobbar idag. Man skulle nästan kunna tro att deras uppfödare egentligen vill föda upp halvblod.......
 
Sv: welsh cob

De äldsta är inte mer än 2 år i år varav en är såld som hingstämne då han skulle bli för liten för min smak (stor C eller liten D antagligen). Den andra har jag kvar då han antagligen kommer att bli häst.

Den "lille" är väl mer rastypisk än den "store" men eftersom jag inte kommer att ställa ut mina så ser jag mer att de har rätt förutsättningar att prestera bra, men för den skull är ju inte exteriören oviktig - tvärt om. Däremot så vill jag inte ha "så mycket massa som möjligt" utan strävar mer efter rejält grova, hållbara ben men lite lättare kropp. Kan bli lite tungridet för mig som är så liten annars :crazy: Har som utgångspunkt att behålla avkommorna själv, men säljer de som inte passar mig.

Förra årets föl var båda ston och har utseendet mer som sina mödrar där den ena är sk "grov" Welsh Cob och den andra får väl räknas som något lättare. Kommer att behålla avkomman efter den lättare märren eftersom hon också är av det något lättare slaget.

Än så länge alltså svårt att säga hur de kommer att bli även om man ser en del på dem redan nu. De har alla blivit som jag har tänkt mig med reservation för höjden då.

Eftersom jag avlar mina för att jag själv ska ha dem så tycker jag ju att Duchess är för grov för min smak, men om man ska gå efter rastypen så stämmer hon nog väl in på den :smirk: Ska man ha dem som körhästar är det väl ingen nackdel att de är grövre men jag vill ha dem mer "ridvänliga" och det verkar även spekulanterna uppskatta - de är livrädda för att de ska vara för "grova, klumpiga och tungridna"...

Jag vill verkligen inte ha cobbar som liknar halvblod!! :eek: Rejäla ben som HÅLLER ska det vara! :devil: Och fina små welshhuvuden som det tyvärr inte är så gott om bland dagens cobbar...
 
Sv: welsh cob

.

Detta är ju egentligen rätt så intressant.
Utifrån detta, anser man att stoet Dutchess som blev BIS på Riks, är för grov eller har hon bra massa för att vara cob?

Jag tycker tyvärr att det finns alltför många " pinniga" cobbar idag. Man skulle nästan kunna tro att deras uppfödare egentligen vill föda upp halvblod.......

Hur ser idealcobben ut för dig? :angel:
 
Sv: welsh cob

Oh vet du inte det redan;)

Den här tycker jag om
ida1_stor.jpg
:love: :love: här är hon bara 4 och inte vuxit i sin kropp ännu men nu har hon mer massa. Jag ska betäcka henne med den här
reppan1.jpg


har bokat en sådan här fast med annat kön
ärtan_stor.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: welsh cob

Som 4 var hon lätt men nu har hon vuxit i sin kropp och är lagom i typen enligt mig. Ska se om jag hittar en bild från förra året.....
idasida.jpg

fotograf är P.Malm
Taget på trimkursen som Ninna Malm från Brudviken höll hos oss.

Den här modellen av cob är lättriden, hoppar som en katt, smidig men ändå kanon framför vagn. Hon har allt :)
 
Senast ändrad:
Sv: welsh cob

Måste ju passa på att få lite tips när det väl dyker upp en welsh cob tråd till...

Känner ni till en hingst vid namn Derwen Sea Adventure? Avkommor efter denne?

Min snart tvåårige cob är efter honom och jag börjar bli rädd att han ska bli för liten för mig! Han är nu ca 1,42, enligt mina tidigare beräkningar så borde han landa på ca 150-1,55 men nu börjar det se tveksamt ut.

Känner heller inte igen de beskrivningar som ges; maffiga, mycket nacke, coola, lite åt det lata hållet...
Han har resning, stolt hållning, nätt huvud men lite långsmalt, ganska lång i ryggen, enorma liggande bogar ( försök få ett täcke att passa på den! ), blixtsnabb i reaktion, känslig och med en hel del nerv utan att vara dum på något sätt.

Är det två såpass olika inriktningar på cob aveln? Eller är han bara inte särskilt rastypisk...

Info om Derwenhingstar hade varit kul!
 
Sv: welsh cob

Hon får väl räknas som lite grövre - särskilt om några år ;)

Har tyvärr ingen bra bild på min lille favorit :love: Han har fullt med vinterpäls på den första bilden och ser därför lite större ut men här är i alla fall ett par bilder på hur jag vill att mina ska se ut:

Vincent_sc.JPG


Vincent10_c.JPG


Tyvärr så är han inte helt perfekt med tanke på att han har lite för långt och smalt huvud..

Hingsten, numera valacken, har kroppsbyggnaden och huvudet som jag vill ha men något "pinniga" ben som du skulle ha sagt ;) :

Svarten02_c.JPG
 
Sv: welsh cob

Derwen blodet håller HailyBailey reda på inte jag:p
Vår dam kan du släppa en bomb brevid och hon kanske skulle vifta på öronen.
Hennes avkomma är nu 3 och i lördags så skulle jag sladda ridhuset med denne. När jag släpper det 2x4 m stora gallret bakom henne (står lös) så rörde sig svansen på henne, av vinddraget. Den slog ner med en smäll men Fiona brydde sig inte så särdeles. Hon är särdeles lat den unga damen

welshcob;
Hon får väl räknas som lite grövre - särskilt om några år
Tror inte att hon grovnar mer nu, hon är 9 år gammal. Möjligen så kan hon bli fetare med åren:rofl:

Hörni, mer inlägg och gärna fina bilder.
Vart har alla avkommor till svensk godkända hingstar tagit vägen?
 
Sv: welsh cob

Min snart tvåårige cob är efter honom och jag börjar bli rädd att han ska bli för liten för mig! Han är nu ca 1,42, enligt mina tidigare beräkningar så borde han landa på ca 150-1,55 men nu börjar det se tveksamt ut.

Det beror helt på hur han ser ut. Ser han färdig ut? Långa ben?
Min nuvarande 3-åring var ca 141 som 2-åring och jag har inte mätt honom på ett tag men han är nog ca 143 cm nu. Han har sett färdig ut länge. Samma sak med ett sto som Welsh hade mamman till - hon växte knappt något efter hon var 1,5 år (nu 5 år). Sedan har jag de som har varit 143 cm som 2-åringar och som fortfarande växer och är 150 cm och 153 cm.

Han har resning, stolt hållning, nätt huvud men lite långsmalt, ganska lång i ryggen, enorma liggande bogar ( försök få ett täcke att passa på den! ), blixtsnabb i reaktion, känslig och med en hel del nerv utan att vara dum på något sätt.

Är det två såpass olika inriktningar på cob aveln? Eller är han bara inte särskilt rastypisk...

Info om Derwenhingstar hade varit kul!

Vet inte om Derwen-experter håller med mig nu, men jag tycker i allmänhet att de ser ut som du beskriver det - lång rygg, långsmala huvuden och "kvicka" :smirk: Finns en del Derwen-blod i mina men jag är inte så förtjust att jag skulle vilja ha enbart Derwen :smirk:
 
Sv: welsh cob

Han ser inte färdig ut, det gör han inte, valpig och hög bak. Sen har jag ju ingen erfarenhet av denna rasen men kommer i håg mitt halvblod när han var lika gammal och hur han såg ut nu, innan han dog - vid två var han en liten "pjatt" med lurvig päls och nu vid 7 år en maffig sak med mycket resning. Jag får hålla fast vid det hoppet:crazy:

Tycker att min lille är ganska svårfödd, han är inte mager på något sätt men han breddar sig inte heller nämnvärt ännu. Och han äter och äter...matvrak är hans "middlename".

Vad är din erfarenhet? Kan man gå på hur höga föräldrarna är och sen anta att avkomman borde bli lika hög eller högre?
Jag har för mig att Sea Adventure är någonstans runt 1,53-1,55 men stoet, Derwen Queen of Memories hittar jag inga uppgifter på. Har du koll på var man kan hitta detaljerade uppgifter om stona?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Färgtråd III
  • Födda -21

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp