Sv: welsh cob

Det här har visst blivit en het potatis---;)

Jag har en ungponny efter Henfynyw Tywysog som mäter 139-140cm, hon blir 5 i år. Hennes mamma, Nebo Jeno (Thorndonpark Prince, www.cobtainstud.nl-Nebo Sportsman) Urläcker cob ponny med massor av gångarter vilket också nedärvts till dottern. Nebo Jeno är dessutom syster till USA exporterade Nebo Calonog.

Det jag gillar hos dem är massan och rörelserna. Man förglömmer dock ofta att de är framtagna för att ganga en vuxen ryttare vilket ibland gör dem svåra för barn. De är liksom så mycket, stor gång, stor aktion och mycket kraft.En del linjer verkar dessutom rätt så temperamentsfulla. Min ungponny har ett tråkigt temperament såtillvida att hon har mycket av den varan men är väldigt lättlärd och har stor talang. Finns det fler som har hästar från Nebo här? Alt Tyngwndwn?
 
Sv: welsh cob

KL

Nu får ni i norr chansen! På SWF´s hemsida så uppmanar dom alla er som bor i norr att meddela huruvida ni vill ha en avelsvärdering där eller inte. Det har ju tjatats om i flera år så nu får ni chansen :idea:
Moflo, vad tycker du om detta, har du något du vill visa?

Då blev det beslutat att det inte blir någon hingstvisning i år pga för litet intresse. Så tyvärr. Bara till att samla ihop ett gäng under nästa vinter och kanske satsa på 2009 istället :idea:
 
Sv: welsh cob

Nebo Jeno träffade jag 2002-08 så din häst måste vara född sent på året då hon inte var dräktig då.
Hittade en mkt oskarp bild från den dagen.
nebojeno.jpg

På den tiden var hon inte så maffig, en lång resa bakom sig och undernärd kan ligga mkt bakom detta. Steget var heller inte så roligt men så såg hennes hovar ut som fan själv. Kul att mat och omvårdnad kan förändra en häst så totalt :)

Ang HTs avkommor så har mina uppfödningar varit väldigt bestämda av sig men ändå sammarbstvilliga. Coola och lättlärda. Mkt av deras humör kommer från deras mammor, det som inte känns igen från mammorna är möjligen en viss hmmm.... bekvämlighet. HT själv är en smidig pojke med rörselser på på jord och ovan jord i en klass för sig. Synd bara att han inte blev 40 cm högre.
 
Sv: welsh cob

Nebo Jeno har blivit en högklassig dressyrponny som är underbart vacker att se på. Tyvärr var hon väldigt svår när hon kom hem till mig, försiktig med människor och allmänt skygg. Hennes avkomma är född i början av juli-03. Hon har debuterat regionalt 2007 och haft riktigt bra poäng bla vann sin 1:a regionala LB. Jätteroligt närde tävlas och hon har ju dessutom blodslinjer som inte är så mkt representerade i Sverige.

Marylee, hennes dotter är med vacker, tyvärr inte visad av olika anledningar men har bra gång, stor utstrålning och fina haser.

Jag har hört olika om HT, har inte träffat honom själv men Nebo Jeno var en otroligt vettig ponny själv. Flera som har avkommor efter honom med snälla ston har också haft lite tuffa avkommor. Det är temperament i min iaf och det blir bra bara man inte gör fel med henne. Tävlingshästar skall ha lite jävlar anamma annars blir det svårt när pressen kommer.

Synd att vi inte hoppar så mkt med många av dem för båda mina har haft enorm hoppteknik. Utomlands ser man på dem på andra ögon när det gäller hoppning, de finns representerade på internationella hoppbanor.

Jättevacker ras, härliga rörelser och vilken utstrålning. i min profil finns två bilder på min 5 åring
 
Sv: welsh cob

Kul att det går så bra med Jeno. Det såg inte så lysande ut när jag såg henne. Är hon rastypisk? Även om hon är vacker så behöver hon ju inte ara så rastypisk. Det var hon inte sommaren -02, inte det minsta likhet med en cob, men så var hon så pass nergången med.
Du har inga nya bilder på Jeno?

Apropå Tuffe så har mina avkommor ston med temperament. Har precis haft en liten sekt C sto e honom u WM sto som var hur trevlig som helst. Har även träffat de flesta avkommor som kom till under de åren han stod på station på Moraviken, av dessa avkommor så är det nog bara mina och din som har fått lite humör. Moraviken själva har fått en hel del avkommor e honom och de är mkt nöjda med temperamentet. Trevlig hingst, synd som sagt bara att han är så liten (och så den fula färgen;) eller hur Raggan)
 
Senast ändrad:
Sv: welsh cob

Mmm..jo hon var nedgången men började ta sig när hon kom till mig. Jo jag tycker nog att man kan kalla henne rastypisk även om jag tycker att den jag har hemma är strået vassare. Har tyvärr bara en tävlingsbild på henne och då ser hon ut som vilken tävlingsponny som helst. Det som i alla avseende kännetecknar henne är väldigt bra rörelser, innan hon fick skor såg man inte mycket av det tyvärr.
Jag köpte henne osedd då jag gillade hennes pappa mycket och tycker dte finns mkt bra cobar bakom henne. Som femåring såg hon så himla lovande ut rent tävlingsmässigt att jag sålde henne när rätt familj dök upp men har lämnat en önskan att köpa tillbaka henne om avel blir aktuellt i framtiden av ngn anledning.

Femåringen hemma är just inriden och tänkte tävla henne lite i vår. Det är samma där. väldigt bra gång särskilt skritt och trav. Vi hoppar ju mest med våra ponnyer så det får väl bli det så länge.

Båda har dock varit lätta att sitta upp på och accepterat ryttare väldigt bra vilket i sig talar för att grundtemperamentet är bra hos dem.
 
Sv: welsh cob

Tack för att du förgyllt min dag genom att berätta att hon har det bra nu. Jag tackade nej till henne då jag såg henne -02, undrat en hel del under åren, vart hon tagit vägen.
 
Sv: welsh cob

hittar inga cobston på den filen man skulle öppna, mest en massa welsh :confused: har du länkat fel på din hemsida?

Kan inget om Rhibecka tyvärr, bara om pappan Romeo, honom skulle jag kunna skriva romaner om *nostalgisk*
 
Sv: welsh cob

hittar inga cobston på den filen man skulle öppna, mest en massa welsh :confused: har du länkat fel på din hemsida?

Kan inget om Rhibecka tyvärr, bara om pappan Romeo, honom skulle jag kunna skriva romaner om *nostalgisk*


Håller på med en sida om welsh också så det har blivit lite ihopblandat. Gå in och kolla nu så ska det vara fixat!

Tack för att du sa till!
 
Sv: welsh cob

Mm..jo hon har det bra i allra högsta grad och lever sina dagar på Gotland hos en väldigt seriös familj. De älskar henne och ger henne all den tid som man vill ge till varje ponny. Hon har alla de förutsättningar jag kunde önska henne och det är innerligt roligt att få vara en del av en sådan ponnys liv. De har tagit henne varsamt och i år har hon gått upp regionalt och tävlas nu i LA. Det har varit ett år kantat av höga procent och flera regionala segrar. Himla roligt att se att det finns möjligheter att ändra en ponny så mycket.:bump:
 
Sv: welsh cob

Min tvååring e.Trevallion Quaker-Rookery Full Flight, är även han ett matvrak:)
Jag skulle ju köpt ett sto, men för att undvika att hamna i avelsträsket så blev det en kille...
Jag tycker att han har ett fint litet ponnyhuvud. Blir liten D vilket räcker till mig som är liten.
saffyfin1kopia.jpg

galopp.jpg

Jag rider numera en cob som är e. Trevallion Quaker u. Coednewydd Anna :) Altså en halvbror till din :) Han är stor C. och ser ut såhär:
araghorn3.jpg

På bilden är han rätt ung, ska fixa fram en ny snart, han är 5 år nu :)
 
Sv: welsh cob

Kul att du har en halvbror!
Min har blivit tre nu och precis inriden i sommar. Har ett underbart temperament och rör sig bra. Han slutar strax över ponnymått.
Jag är mycket nöjd och det ska bli så kul att börja jobba honom till våren. Han ska få vila i vinter.
2821979105_b05fd5c132_o.jpg
 
Sv: welsh cob

blev alldeles till mig när jag såg bilden på din treåring. även om bilden inte är jättetydlig såg jag direkt att det där är vad jag kallar en cob med "it-faktor":D
mycket riktigt visar det sig att han har samma mamma som min föredetta cob. min såg precis likadan ut som treåring.
Soledad lämnar så fina avkommor..:love: nu vill jag ha welsh cob igen..
lycka till med honom.
 
Sv: welsh cob

Beti blev 20 år, det är ingen låg ålder på en ridskolehäst.

Vad snäll du är Rebecka som dömmer ut mitt ena avelssto pga att hennes mamma blev slaktad som 20 åring och pga en halvsyster blev halt.
Uppenbarligen kunde hon inte lämnat allt för konstiga avkommor då de flesta av deras ägare är fullt nöjda med deras temperament.

Lite tidigare i tråden så hade vi Betis sista ryttare med. Hon kanske kan berätta mer om det " dåliga" temperamentet och den dåliga hållbarheten. Ang hållbarheten så kan jag återkomma när Ida är några år äldre. Hon är bara 10 år och rids dagligen trots dräktighet och fölningar. Har hitills aldrig varit halt.

Hej! Jag var tidigare Qwerty Hopp, tillika Betis sista ryttare. Har varit borta från buke x antal år, men kom mig för att söka på Betis namn, därför svarar jag i en otroligt gammal tråd :)
Beti var ingen "död" ridskolehäst, hon var framåt och pigg, mer åt det tittiga hållet men absolut inte nämnvärt egentligen. Perfekt privathäst men inte nybörjarhäst. Så ja, om du vill ha en Brunte som inte reagerar på en bomb som släpps brevid så ska du inte ha en Beti avkomma. Däremot om du vill ha en häst utan spakar och bensin, dvs ingen robot, med hjärta istället för metall, köp en avkomma! Så länge som jag var på Valla var hon aldrig halt förutom just den där sista hältan som kom sista året och gjordes att hon togs bort. Och vad jag vet var hon inte halt innan heller, för det diskuterades flitigt av mig för att finna orsaken.
Carisma samma sak där. Hennes tidiga liv har jag mer koll på och hon hade som Beti den där sista hältan, och inget mer. (Därtill ska jag också tillägga att jag personligen tror att Valla gick back just då och styrelsen var väl sådär, vilket leder till snabbare avlivning hellre än behandling.. Men det är vad jag personligen förstått och misstänker, jag var inte där under Carismas hältutredning utan har bara fått saken redogjord för mig. ) Jag tävlade Carisma på DM i Skogslotten, och hon var tittig, det kan jag erkänna. Men det är inget fel på temperamentet på nån av dem, båda mysiga, framåt hästar som faktiskt hade gång och som lärde dig som ryttare! Otrolig ridbarhet på båda (om du kunde rida, vill säga ). Jag har bara goda ord om den här stammen, och jag läste även någon här i tråden säga att Caracas lämnar tittiga avkommor? DEN hästen kan du släppa en bomb brevid utan att han bryr sig (om han nu lever fortfarande) så att han skulle lämna tittiga avkommor förvånar mig verkligen.
Hoppas Ida lever och mår bra fortfarande, och bär vidare Beti-generna med stolthet!

@Zondell
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Guldfasanerna
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp