Bukefalos 28 år!

Westernhäst?

S

Stella

Jag har precis köpt en 9åring, som tidigare ridits lite western, men nu inte ridits på ett par år. Själv har jag bara ridit klassisk innan... Jag märkte sekunden jag satt upp på henne att hon är aldeles för duktigt för mig- känslig för skänkeln och otroligt lyhörd. Detta är ju inget annat än jättepositivt:D, men jag har ett litet problem som kommer bli större om jag inte lär mig ta itu med det.

Jag rider som sagt klassiskt, men har bara ridit henne barbacka i skritt och lite trav två gånger, då hennes sadel inte passar. Problemet är att vi missförstår varandra hela tiden, eftersom vi "rider olika språk". Hon bakar i all världens fart, och gör skänkelvikningar i galopp hux flux! Dessutom har hon nog lite ont i ryggen pga att hon inte har så mkt ryggmuskler, därför försöker hon slänga av mig om jag råkar tappa balansen, eller då jag råkar fördela min vikt ojämnt. ALDRIG AGGRESSIVT då vi har en väldigt bra kontakt på marken, en superrelation!

Har ni några tips på hur man skolar om en het westernhäst till klassisk, utan att hennes nuvarande kunskaper går till spillo?
 
Sv: Westernhäst?

Du gör nog bra i att prata med en tränare, det bästa vore om h*n hade kunskaper inom både western och engelsk stil eftersom att westernhjälperna är myyyycket roliga att använda sig av! Att hästen backar tror jag beror på dig, hur rät sitter du i ryggen t.ex? Sätter du dig som du får en boll i magen så ryggen ser ut ungefär såhär: ) antar jag att hästen backar. Lutar du dig åt sidan lär hästen flytta sig dit, vilket har både positiva och negativa sidor. Sen antar jag att du har koll på att om du lutar ena tygeln mot halsen på hästen svänger den förmodligen dit om den är tränad på enhand.

Har du tillgång till paddock kan du ju prova vad som händer när du gör på ett visst sätt och jobba utifrån det. Det är det enda tipset, förutom att ta hjälp av tränare som ser er från marken, jag kan komma med såhär. Kanske kan du läsa på lite om westernridning så kanske du ser ett samband med dina missuppfattade hjälper? Jag tror att det kommer att gå jättebra bara du lyckas komma på vad det är du gör som hästen tar som en hjälp, men det lär du dig snart. Utnyttja det och ha roligt tycker jag låter som en mycket bra idé! :)
 
Sv: Westernhäst?

Oj, grattis! Du tycks ha fått en riktigt rolig häst på halsen! :D

Jag håller med föregående talare, läs på om westernridning och försök möta hästen på mitten. Westernhästar är ofta känsliga för vikthjälper, så nu har du en personlig utmaning att ta tag i; exakt vilka hjälper lyssnar hästen på? Det är skitroligt!
Det ger en riktig kick att hitta rätt "knappar" att styra hästen med. Släng bort det gamla tänket och börja om, jag tror det är det bästa för både dej och hästen i det läget.
 
Sv: Westernhäst?

Att hon tycks vara het kan också bero på att hon är otroligt lyhörd för dina vikthjälper och svarar med att öka farten när du lägger din vikt något framåt.
Måste erkänna att som westernryttare tycker jag det är slöseri med en uppenbarligen mycket välskolad westernhäst att göra om den till klassisk ridning. Varför inte börja med western, eller åtminston rida för en westerntränare så du lär dig varför hästen gör som den gör och du lär dig trycka på rätt knappar.
 
Sv: Westernhäst?

Detta låter skoj. Jag brukar ju skola om åt motsatt håll som du vill men jag ska försöka ge dig lite tips. Tänk på att hästen går undan för tryck. O det låter som om din är känslig för det. Tänk på att när hästen gör rätt är den antagligen van att få eftergift både ben och tygel. ´Jag föreslår att du länger stunderna tills den får eftergift om du nu verkligen vill träna bort detta. Du får en extremt fin o känslig häst som du sedan kan rida engelskt men på ert alldeles eget vis. Ta med dig känsligheten o träna inte bort den. Sedan håller jag förstås med, hitta nån som hjälper dig. Gärna nån som kan lite engelskt och lite western. Jag kan ev hjälpa dig med sådana namn beroende på var du bor. Men då får du pm:a mig eftersom man inte får göra reklam för tränare här.
Mvh Christina
 
Sv: Westernhäst?

man kan rida på westernvis även om man rider engelskt.

men western är "bättre" enligt mig iallafall :)
inte massa slit och spark som på "traditionella" hästar.
 
Sv: Westernhäst?

Jag har verkligen funderat på att börja rida western istället, men det är en helt ny värld för mig, som känns väldigt främmande... låter iofs
väldigt givande
 
Sv: Westernhäst?

Hade jag varit du hade jag nog skolat om mig själv istället. :D

Man måste ju inte rida på westernvis och westernövningar för att hästen är tränad med de hjälperna. Genom att lära sig att utnyttja hästens känlsighet kan man ju göra precis vad som helst.

Kika på centrerad ridning, kanske?
 
Sv: Westernhäst?

Åh, låter som min drömhäst :love:

Western är väldigt logiskt när man väl kommit in i det. Slöseri att skola om en såpass utbildad westernhäst till klassisk (har sett en "omskolad westernhäst till klassisk" - det var HEMSKT att se, visserligen ett extremfall men ändå).

Om du bara skaffar dig en bra westerntränare så att du hittar växlarna kommer ni kunna ha väldigt kul tillsammans! Du måste inte tävla i westerngrenar bara för att din häst kanske inte riktigt har samma växlar som alla andra! Lycka till med din häst!
 

Liknande trådar

Träning Med glimten i ögat sådär :p Min treåring är riden någon handfull gånger, två senaste gångerna har varit för min tränare, sedan har vi...
Svar
7
· Visningar
1 543
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp