Westernsadel o distanstävling

fallon

Trådstartare
Är det någon som tävlat i riktig westernsadel och kan dela med sig av för- o nackdelar? Vi har varmblodiga travare och de gånger jag startat (10 ggr) har jag ridit i någon av de bomlösa modellerna vi har och hästarna har varit helt nöjda med dem. Men inte jag och det börjar bekymra mig..Jag får skavsår o divérse olika blessyrer och den sadel som passar mig bäst är min westernsadel. En Continental Equiflex (dvs flexibel bom), allroundmodell, rak skirt. Givetvis passar den hästen också och jag tränar nästan uteslutande i den.

Hittills har jag inte vågat starta i westernsadeln av lite olika skäl. Tung, mkt att släpa på till o från vilområdet tex. Främsta orsaken är dock att jag är orolig att det ska bli för varmt. Anläggningsytan har ju mycket större än på en bomlös och paddarna tjockare. Generellt har ju travarna som regel redan som det är lite svårare att gå ned i puls än vad araberna har. Jag tänker inte tävla i juli el augusti. För varmt för mig..
Så någon med erfarenhet?
 
Sv: Westernsadel o distanstävling

Jag har bara startat med westernsadel. Det är precis som din en Continental med equiflexbom dock en annan modell. Jag har ofta tänkt på att den är tung men hästen är van att gå med den eftersom det är den enda sadel jag har som passar henne.
Hitills har det gått bra. Vi har gått godkända alla tävlingar utom en och den bröt jag (utgick på egen begäran) av helt andra orsaker än sadelproblem. Vi har tävlat tom 80 km. Visst blir hon svettig under sadeln men så mycket mer yta täcker inte en westernsadel jämfört med många bomlösa som faktiskt är ganska stora.
Att få sadeln till viloområdet tyckte jag var jobbigt de första gångerna men sen kom jag på att den passar ju bra på hästen under ritten så hon kan få bära den även till och från viloområdet. Hon blev förbannad en gång när jag sadlade efter tävlingen men då var hon trött och trodde nog jag skulle tvinga ut henne på en slinga till.
 
Sv: Westernsadel o distanstävling

Hejsan
Jag har bara tävlat en säsong med travare och red alltid med westernsadel, tycker det är super med mycket annliggningsyta mot häsen för att de sprider trycket så bra och sedan att dom är tunga tror jag inte gör nåt.. Tränar man med dom annars så är det inga problem, kom ihåg att western sadlar faktiskt är framtagen för att hästarna ska bära dom hela dagarna när dom jobbar. Jag har en Double C Trailrider Apache och är helnöjd med den. Som tur är så passar den min nya arab också så jag kommer att fortsätta att tävla i den. Rekomenderar bladsadlar!!

Lina
 
Sv: Westernsadel o distanstävling

Jag hann bara starta en PP30km förra året (och nu har hästen växt ur sadeln...), men red i westernsadel. Inga problemas pga sadeln, hade den alltid hemma så det blev ju ingen ovan vikt för hästen och min rygg tackade mig. Min D*amond W**l-pad är inte tjockare än den jag har till min bomlösa nu, och jag satt bättre och bekvämare i westernsadeln (så hård sits som möjligt = min rygg). Ser den stora anläggningsytan som ett stort plus, bättre viktfördelning. Enda nackdelen var nog hornet (hästen fnattade lite och jag höll på att få det i magen..hm..), men det var ju bra att ha liten väska på (lite vatten + kexchoklad att äta i farten sas :D).
Som sagt; rider ju inte ens CR ännu (:angel:) men får jag nån gång tag i en westernsadel som passar mig och hästen igen så kommer jag att använda den!
 
Sv: Westernsadel o distanstävling

Inga fler som kan dela med sig av sina erfarenheter med westernsadel o distans? Tack ni som svarat! Red en liten övningsrunda på 2,3 mil m min westernsadel o det gick förstås utmärkt. Men det är skillnad på hemma o tävling ändå..
 
Sv: Westernsadel o distanstävling

Jag har tävlat upp till 5 mil i en Big Horn arabian light, jag tyckte sadeln var jätteskön och fick inga skav eller andra besvär. Tyvärr passade den inte helt perfekt till min häst så nu har jag en Wintec endurance sedan många år och den tyckte jag till en början inte lika mycket om men jag vande mig.

Om sadeln fungerar hemma för både dig och hästen så skulle jag inte byta ut den. Att hitta en sadel som både häst och ryttare trivs med är det svåraste som finns. Men ofta är det inte förrän man kommer upp i längre sträckor som problemen visar sig.

Lycka till
 
Sv: Westernsadel o distanstävling

:)håller med dig om detta att det är i dem längre sträckorna det visar sig.
jag och erich red upp till 80 km med våra westernsadlar som vi då aldrig ville byta bort för allt.
efter skinnflådda bakar med mycket jämmer och plåga efter det här, besluta vi oss för bomlöst och vi har aldrig ångrat bättre val.
vi rider torison trekking som funkar utmärkt för våra känsliga bakar som inte har läderhud och givetvis för våra pållar skull. andvänder renfäll under.
efter byte av sadlar aldrig skav eller ömma ryggar på pållar.
finns ju nu ett väldigt stort ubud på marknaden när det gäller bomlöst, kan inte tänka mig att rida annat. i jämförelse vad det som att sadla om från att köra en gammal volvo bil till att byta upp sig till en jaguar.
mvh anne:idea:
 

Liknande trådar

Western Tänkte att någon mer här kanske har/har haft en "päronformad" häst och hittat någon klurig lösning :) ? Jag har nu en westernsadel...
2
Svar
20
· Visningar
5 880
Senast: Terese
·
Utrustning Idag tog jag bort skygglapparna och insåg att min hästs rygg är dåligt musklad. Det beror troligen på klassikern dåligt passande sadlar...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 736
Senast: Maran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp