westernsadel

X

xect

Hej!
Jag ska nog troligtvis köpa en wetsernsadel, endast för att jag rider ut ganska mycket i naturen och jag tycker det är så skönt med westernsadel.
Ni får absolut ursäkta mig för min okunskap om western, men ska man tänka på samma saker angående "passform" som när det gäller "vanliga" allroundsadlar? eller är det något som skiljer sig, så att jag inte skulle köpa en för smal/bred sadel. Kan man i sådana fall byta järn eller sågot även i wetsernsadlar?
Sen har jag funderat på om det är någon skillnad angående sadelgjorden, har lite funderingar på hur man spänner den egentligen.. :crazy:

Hoppas någon westernmänniska orkar svara på en amatör som mig, så att jag blir nöjd med sadeln som jag köper ;)
 
Sv: westernsadel

Hej!

Om det är mest ute i skogen du ska rida så skulle jag föreslå att du satsar på en trail- eller en pleasuresadel. Det är oftast lite lättare att sitta lodrätt i dem och de är också en smula billigare än t.ex en reiningsadel i samma kvalitet.

De flesta bommar i westernsadlarna är gjorda av trä eller glasfiber och de går oftast inte att byta ut, så se till att få det rätt från början.

Bommarna är ungefär likadana som i de engelska sadlarna om man talar om bredd.
Själv har jag en Premier Pleasure Dream som jag är väldigt nöjd med. Den har jag kunnat använda på både min arab och mammas halvblod, men på min quarter var den en aning smal.
Vad har du för typ av häst?

Sadelgjordarna till westernsadlar är speciellt anpassade för dessa, och säkras oftast på två olika sätt. Antingen så är det helt enkelt ett vanligt spänne, precis som på en vanlig sadelgjord, men större. Eller så gör man en sadelgjordsknut uppe i sadeln.
Gjordarna ser likadana ut, sättet du spänner den på beror helt enkelt på om det finns några hål i "sadelgjordsstroppen", dvs. den långa remmen i antingen syntet eller läder som är fäst i sadeln.
Hoppas detta var till någon nytta.

Hjälper dig gärna så gott jag kan om det är något mer du funderar över!

Lycka till!
 
Sv: westernsadel

Hej, tack för svar!
Det är en stor D-ponny som är ganska normalbyggd, finns att se på bild i mitt galleri ;)
Så jag borde satsa på en pleasure eller train alltså.
jag har en sadel på gång som jag kanske ska köpa, den hade legat på en ganska grov C-ponny vad jag förstod, tror du att den kan passa även på D-ponny? "ägaren" sa att hon trodde det, om man kanske köpte längre sadelgjord.
Bild på sadeln finns, men jag vet inte riktigt hur man lägger upp dom här på forumet :crazy:
 
Sv: westernsadel

Hej igen!
Tror inte att det är ngt problem att den har legat på en C-ponny, det väsentliga är bredden på bommen. Se till att den inte klämmer någonstans genom att känna med handen. Undersök särskilt fram vid bogbladen. Men tänk också på att om du använder en vanlig westernpad istället för bara en filt så får du upp sadeln några extra cm, och då brukar det mesta lösa sig. Padden formar ju sig både efter sadeln och hästens rygg. Så padd är verkligen att rekomdera framför filt! *ler*
Som du säger så kan du ju enkelt köpa en längre sadelgjord om du får problem på den fronten!

Lycka till!
 
Sv: westernsadel

okej!
Sen har jag ju alltid hört att de billiga sadlarna är de dåliga sadlarna, och så är det kanske. Men samtidigt vill jag inte lägga för mycket pengar på en sadel som jag bara ska använda som lite "ut-och-fläng-sadel", eller vad man ska säga. Så jag satsar på begagnat.
Men om man nu hittar en sadel för kanske 2000:- begagnad, betyder väl inte det att den inte passar/är oskön för det? (lite okunnig här)

Så det viktigaste man ska tänka på angående passform är att den inte trycker främst vid manken?
Jag ska absolut se till att använda pad, för hästens bästa :d
(kan man använda 2 pad under? eller blir det alldeles för tjockt?)

tack så mycket för dina svar! verkligen snällt av dig.
 
Sv: westernsadel

På en liten häst kan man tyvärr ha svårt att få plats med sadeln pga av längden. En westernsadel täcker större yta på hästryggen och blir längre än en engelsk sadel. På en ponny skulle jag kanske satsa på en rundskuren sadel, de är lite nättare. Eller en barrelracesadel, de är också mindre. Men annars så gäller samma regler som för engelsk sadeltillpassning, det är ingen skillnad. Engelska sadlar går ju att stoppa om och till viss del anpassa i stoppningen så att de ligger bättre men på westernsadeln har du inte den möjligheten.

Två paddar riskerar att bli väldigt ostadigt.
 
Sv: westernsadel

Hej igen!

Jag håller absolut med om att du inte bör ha två paddar, det blir väldigt ostadigt och hästen får nog inte plats.. *skrattar*
En rundskuren sadel kan nog också vara en bra idé på en ponny. Min arab har väldigt kort rygg och jag måste ha en rundskuren på honom.
Är det en lädersadel du vill ha?
Annars vet jag att det finns rundskurna sadlar i syntet som inte är allt för dyra... Arabian Light tror jag de heter...

En begagnad sadel kan vara ett bättre köp än en ny, se bara till att lädret är i bra skick och bommen är hel.

Lugnt.. bara kul att hjälpa till! *ler*
 
Sv: westernsadel

haha, det tänkte jag inte på.
Jo han är ju en ponny, men en ganska stor sådan och är inte direkt ponny-aktig utan ser mer ut som en liten storhäst. Men det är klart att risken finns att den blir för lång för honom. Men det finns väl små shettisar som har wetsernsadlar? det är väl såklart mindre tum på dom men det funkar ju. Vad bör man ha för tum i mitt fall då? (häst maxad D, ryttare 169cm) och, kan man inte länga på stiglädrena i westernsadlar? :eek:

tack för all hjälp ännu en gång :smirk:
 
Sv: westernsadel

haha, det tänkte jag inte på.
Jo han är ju en ponny, men en ganska stor sådan och är inte direkt ponny-aktig utan ser mer ut som en liten storhäst. Men det är klart att risken finns att den blir för lång för honom. Men det finns väl små shettisar som har wetsernsadlar? det är väl såklart mindre tum på dom men det funkar ju. Vad bör man ha för tum i mitt fall då? (häst maxad D, ryttare 169cm) och, kan man inte länga på stiglädrena i westernsadlar? :eek:

tack för all hjälp ännu en gång :smirk:

Köper du en rundskuren så kan jag nästan garantera att du inte får några problem. Testa en 16", det borde bli rätt okay.
Självklart finns det ponnysadlar, men då finns risken att den blir lite för liten för dig istället.
Man kan absolut länga eller korta stigläderna, det gör du på "baksidan". Det är rätt svårt att förklara, men du kommer att förstå när du ser dem. Okay, det är lite omständigare än på en engelsk sadel, men å andra sidan så ändrar man ju inte lädren så ofta när man väl har fått till dem heller.. *ler*

Det brukar komma ut annonser med begagnade westernsadlar som är rundskurna rätt ofta, så håll ögonen öppna!
 
Sv: westernsadel

det ska jag göra! inte för att jag riktigt vet hur en rundskuren ser ut, men ;p
Men om det nu skulle bli en vanlig westernsadel eller vad man ska säga, hur långt bak på ryggen kan den sluta utan att det blir obehagligt för hästen?
 
Sv: westernsadel

det ska jag göra! inte för att jag riktigt vet hur en rundskuren ser ut, men ;p
Men om det nu skulle bli en vanlig westernsadel eller vad man ska säga, hur långt bak på ryggen kan den sluta utan att det blir obehagligt för hästen?

En rundskuren sadel är kortare baktill och samtidigt nättare. Passar för det mesta bättre på ponnyer och hästar med kort rygg, t.ex araber.. *ler*

Här (hoppas jag) kan du se ett exempel på hur en rundskuren sadel ser ut.
 
Senast ändrad:
Sv: westernsadel

Om sadeln är för lång så kan hästen hindras i sina rörelser eftersom det finns risk att sadeln stoppar upp hästens bakdelsaktivitet.
 
Sv: westernsadel

jag skulle snarare rekomendera sitsstorlek 15,5"

Jag som är normalbyggd och ca 170 lång får plats i en sådan ;)
 
Sv: westernsadel

aha, det är så den ser ut :idea:
Jo jag förstår det, kan ju inte vara speciellt bra om den blir för lång..
jag får helt enkelt testa mig fram och se om det funkar med en vanlig westernsadel eller om man måste ta och köpa en rundskuren. Man lär väl se/märka om den blir för lång. men vad jag kan se är inte inte jättemycket rundskurna sadlar till salu på nätet? eller jag kanske kollar på fel ställen? Någon som har tips på annonssidor förutom bukefalos och blocket?
 
Sv: westernsadel

aha, det är så den ser ut :idea:
Jo jag förstår det, kan ju inte vara speciellt bra om den blir för lång..
jag får helt enkelt testa mig fram och se om det funkar med en vanlig westernsadel eller om man måste ta och köpa en rundskuren. Man lär väl se/märka om den blir för lång. men vad jag kan se är inte inte jättemycket rundskurna sadlar till salu på nätet? eller jag kanske kollar på fel ställen? Någon som har tips på annonssidor förutom bukefalos och blocket?

Testa www.hastannonser.se eller www.horselink.se
Kolla på utrustning!
 
Sv: westernsadel

jag skulle snarare rekomendera sitsstorlek 15,5"

Jag som är normalbyggd och ca 170 lång får plats i en sådan ;)


Sant! *ler* Jag har iofs en 16", men skulle kunna ha en 15,5". Är också ca 170 och normalbyggd, men det blev en 16", mest för att jag inte ville vänta på att de butiken jag köpte min sadel i skulle ta hem en mindre... ;)
 
Sv: westernsadel

Tack! :)1

ursäkta om jag är krånglig, men kan det funka med en 15" med normal bom? hittade nämligen en rundskuren i fint skick! eller blir det för litet?
 
Sv: westernsadel

Tack! :)1

ursäkta om jag är krånglig, men kan det funka med en 15" med normal bom? hittade nämligen en rundskuren i fint skick! eller blir det för litet?

Klart du inte är krånglig! *ler*

Normal bom tror jag fungerar utmärkt på din häst, om den är normalbyggd dvs. *tihi*

De 15" syftar på hur stort sätet är, så det är väldigt olika på hur vi ser ut. Alltid värt att testa!
Min mamma har en 15", hon är ca 165 lång och väger ca 55 kg...
 
Sv: westernsadel

haha, okej. Ja precis, det går ju alltid att testa! om inte annat så är det väl bara att skicka tillbaka/sälja vidare sadeln :angel: tack för de bra länkarna btw.
 

Liknande trådar

Western Jag kan inget alls om western, men har lånat hem en sadel på prov. Jag blev överraskad över hur bra den låg, åkte inte fram under...
Svar
3
· Visningar
4 214
Senast: Buck
·
Western Jag ber om ursäkt i förväg om ni är trötta på den här typen av frågor! Efter att få höra X antal gånger av diverse olika människor att...
2
Svar
31
· Visningar
4 119
Senast: sthu
·
  • Låst
Utrustning Nu är den här, Sadellistan version 2.0! :D Då den förra blev för lång har jag nu gjort en sammanställning av den gamla med dom...
188 189 190
Svar
3 788
· Visningar
646 802
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp