Bukefalos 28 år!

Westernsadlar!

J

JennyE

Jag behöver snabbhjälp av sadelexperter! Det är såhär att jag, efter tjafs med vanliga allroundsadlar, besämt mig för att prova en westersadel på pållen! Ska ev ta hem en o prova nu till helgen, men har inte en aning om hur man ser att sadeln passar! Så finns det några tips jag kan gå efter?
 
Sv: Westernsadlar!

Ja någon sadelexpert är jag inte! Men här är några tips som kanske kan hjälpa dig på vägen..
Tre lätta saker att se är att den inte ska trycka på manken och att den ska ligga an i bakkant mot hästens rygg, dock inte så tajt att den kan skava, det tredje är att sadlen inte ska ligga som en "gungbräda" på ryggen, alltså om du trycker på hornet så åker bakvalvet upp = inte bra. En annan sak som är bra att testa med är att rida hästen rejält svettig (ha dock inte en jättetjock pad under sadeln), om hästen då har torra märken på ryggen där pälsen ser lite tilltufsad ut så ligger sadlen och trycker på dessa ställen. Om inte märkena är jättestora kan man ofta "fixa" till det med en annan pad som tex. formar sig en del efter hästens rygg. Nästan alla sadlar ger några märken, om det inte är så att den är specialgjord för just den hästen. Men även hästar går ju upp och ner i vikt en del, sätter muskler allt eftersom, så en absolut perfekt sadel som passar hästen i alla lägen är nog nästan omöjlig att få tag i.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Mat Jag fyller snart 30 år och ska anordna en fest för familjen. Då jag bor 60 mil från alla andra i familjen lånar jag brorsans hus och...
Svar
8
· Visningar
855
Senast: mamman
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 297
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Mitt liv är så jobbigt. Jag arbetar som timanställd på deltid. Alltså många dagar utan jobb. Jag har knappt några rutiner alls i min...
Svar
6
· Visningar
1 092
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 983
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp