Bukefalos 28 år!

westerridning, kunniga, tack!

F

flashlight

Jag skulle vilja höra vad några kunniga säger om detta. Det finns säkert några här på forumet tänkte jag.

I vårt ridhus har det börjat rida ett par westernryttare emellanåt. Jag har sett dem "in action" ett par gånger och blivit konfunderad:confused:

De rider i full fart på bogarna, eller i kortare galopp, men sneda och inte rakställda och ur det så tvärnitar de. Se inte kul ut alls för hästen. (det gör annat också men detta är vad jag reagerat mest på) De har då långa tyglar hela tiden, gärna hållna med en hand.

Idag såg jag den ena hästen ledas på vägen och såg då att den gick mycket märkligt med bakbenen. Ingen spänst, stel o rak i hasorna och liksom förde bakhovarna utåt i varje steg, väldigt nära marken, inget lyft.

Jag tänkte naturligtvis att det är resultatet av den ridningen. :crazy:

Ni som kan detta, hur gör ni när ni tränar dem, börjar man rida sånt som de här stoppen tidigt i utbildningen, hur kan man göra det om hästen går på bogarna och är sned? Hur viktigt är bärighet och balans och rakhet? Kan någon hjälpa mej förstå, jag blev orolig när jag såg denna stela häst.

Ryttaren som äger båda hästarna vad jag förstår har lite trist attityd, så jag tänkte att jag ska ta reda på lite mer innan jag ställer frågor om ridningen. Hon verkar mycket säker på sin sak, (hör jag när hon instruerar medryttaren på den andra hästen.)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: westerridning, kunniga, tack!

Om de gör ett korrekt stop så kan inte hästen "gå på bogarna". Men jag kan inte uttala mig ett dugg om det du skriver. Eftersom du inte håller på med western så kan du ju inte avgöra om det är ett korrekt stop eller inte.

Det kan mycket väl vara så att de rider som krattor och förstör sina hästar men det går tyvärr inte att svara på här. Hur som helst har förstörda hästar inget med western att göra.
 
Sv: westerridning, kunniga, tack!

Som i alla andra ridgrenar så kan inte hästen utföra sina rörelser utan att gå korrekt.......alltså att trampa under sig.

I westernridningen är det lika viktigt med rakhet, form, balans osv osv...ingen skillnad.
 
Sv: westerridning, kunniga, tack!

Om de gör ett korrekt stop så kan inte hästen "gå på bogarna". Men jag kan inte uttala mig ett dugg om det du skriver. Eftersom du inte håller på med western så kan du ju inte avgöra om det är ett korrekt stop eller inte.

Det kan mycket väl vara så att de rider som krattor och förstör sina hästar men det går tyvärr inte att svara på här. Hur som helst har förstörda hästar inget med western att göra.

Jag frågade bla NÄR man börjar med sånt? HÄstne verkas om sagt inte samlad.

Jag kan avgöra om hästen arbetar balanserat, är rak osv. Varför taggig???
 
Sv: westerridning, kunniga, tack!

jag säger som de som skrivit ovan.

Dessutom är quarterhästen (om det nu är en quarter?) en ras med markbunden gång. *bara påpeka lite*

Men det är omöjligt att säga något då man inte sett det själv..
 
Sv: westerridning, kunniga, tack!

Som i alla andra ridgrenar så kan inte hästen utföra sina rörelser utan att gå korrekt.......alltså att trampa under sig.

I westernridningen är det lika viktigt med rakhet, form, balans osv osv...ingen skillnad.

Ok, tack, det förstår jag väl egentligen att det måste vara så :D men jag ville ändå höra hur ni ser det. För mej ser det ut som man inom Western borde kunna skada hästen snabbare än i tex vanlig dressyr, om man är okunnig, eftersom det blir stora krafter i spinning (heter det så) och stoppen. Vad tror ni?
 
Sv: westerridning, kunniga, tack!

Jag tror nog att du måste fråga ryttaren. Omöjligt att ge några svar så här, annat än rent generella. Sen så tänker jag att man ofta pratar om undertrampet/samlingen som om det vore nåt "antingen eller". Egentligen handlar det ju väldigt mycket om gradskillnader. När hästen går i en friare galopp kanske det inte behövs lika mycket samling som till exempel vid ett korrekt stop. Stop börjar man träna direkt när hästenbörjar ridas, precis som vilken annan häst som helst. Och slidestoppen är ju bara en utvecking av ett helt vanligt stop/halt. Slidestopen börjar man utföra när hästen är mogen för det, har lydnad, styrka och smidighet nog. Här är underlaget också viktigt + ev. slidingskor. Beträffande rakheten så rider vi ju ofta på flera spår - antingen öppnamässig eller slutamässigt - på helt osynliga hjälper. Det kan inte vara nåt sånt du har sett? Men som sagt, de bästa svaren får du om du frågar ryttaren - förutsatt att du gör det utifrån ett genuint intresse att få veta. Men om du redan bestämt dig för att du tycker det ser fel ut så har du ju liksom redan värderat och då lyser det ofta igenom när man ställer frågor. Så fråga med "open mind" är mitt råd...Lycka till!
 
Sv: westerridning, kunniga, tack!

som dom andra skrivit. western kräver också samling, lösgjordhet, rakhet osv.
det kan ju vara så att ryttaren rider som en kratta och inte bryr sig. eller kanske en som vill för mycket för tidigt. eller som visste precis vad hon gjorde. det är ju svårt att säga när man inte sett.
hästar blir inte skadade av western - utan av dålig ridning. om det är något konstigt med benen så borde ju ägaren kolla upp det. du kan ju prova att fråga om den inte går konstigt med ena benet? ha nyfiken attityd och prata lite med ryttaren.. och som säkert är bekant så finns det ju svarta får inom alla grenar, så jag hoppas att du inte dömmer ut western om det är så att denna ryttare är en "kratta"..
/ida:)
 
Sv: westerridning, kunniga, tack!

Ok, ja jag ska göra det.

Nä öppanlikt eller sluta likt knappast, det enda det liknade var bakben innanför spåret, pga sned i kroppen.

Men jag kan inget om westernridning det är jag den första att erkänna. Ska studera dem lite till coh fråga. Men hur som helst, eländigt skrittade den i alla fall, det kan knappast höra till ridstilen.

Riktigt illa.

Men jag ska försöka höra efter lite när jag ser dem igen. Tack ni som har svarat.
 
Sv: westerridning, kunniga, tack!

Hola,

Vet ju inte om jag kan sälla mig till de kunnigas skara men ändå.....

Tänkte bara berätta att mycket, väldigt mycket som många av oss westernryttare gör kan upplevas som jättekonstigt i många sk engelskryttares ögon...

Jag bor i ett område där det finns ganska mycket hästar, vi har
väl fyra ridhus och kanske 10-12 ridbanor och ganska mycket ridvägar. För ca tio år sedan så fanns det bara 2 westernhästar i området, numera är det kanske 5-6....

Eftersom vi bott här ett tag så får jag inte alltid så mycket frågor numera men jag lovar att det varit många funderingar och kommentarer över min och makens ridning under åren..

-Wooww, skall du tävla i rodeo med den där hästen? Storögt från alla flickor på ridskolan då 3-åriga hästen inte ville fatta galopp utan att försöka kasta av mig..
-Varför står han i hörnen? Vad konstigt dom rider dom där westernmänniskorna.... Hört i cafeterian när min man red i ridhuset och tränade hästen att backa tajt in i hörnen för att grunda ropingen.
-Kan du sluta vifta med dom där blå tofsarna, min häst blir rädd om du gör det.... Påtalat från dressyrkvinna som inte ville att jag skulle snurra med tygeländan i luften (tur jag inte hade lasso..)
-Vad konstiga dom är, dom bara står i ridhuset? Hört i cafeterian när maken tränar att stå stilla när alla dressyrnissar far runt.

Sedan skall vi inte tala om det oräknerligt antal gånger som folk bokstavligen glor med mer eller mindre tappad haka när de plötsligt upptäcker att man inte har några tyglar i handen utan att de ligger nere på mankammen och man rider volter, serpentiner, stopp etc. Eller när man stannar och ställer sig på hästen och hoppar runt lite på den eller rider baklänges. Ja listan kan göras lång...

Numera är de ju rätt vana vid just oss och våra påhitt men det är alltid lite kollande när det flyttar in nya i de olika stallarna till hösten..

Du hade några funderingar kring bakbenen som du upplevde gå så underligt. Någon hade redan lämnat ett svar, att Quarterhästar har väldigt markbunden gång. Ett annat är att de ofta är lite överbyggda och särskilt reining och kohästar som är vana att sätta under sig väldigt mycket brukar få en lite speciell gång.
(Tittar jag på min egen häst så sliter den vanligen bakskorna mera än fram, jag lovar min hovis har förvånats över det inte bara en gång)

Ang din fundering om att gå på bogarna så är det kanske så i detta fallet men titta gärna en gång till. Drt är lätt att tro att de går på bogarna men väldigt ofta blir man lite lurad då Quarterhästar har en lite annorlunda byggnad än tex halvblodet. Ett halvblod för tex hopp/dressyr vill man ha lätt i framdelen och man strävar efter en halsansättning som ser ut som något i den här stilen.
heimdahl_exterior2_200.jpg


En Quarter är inte byggd så, dess halsansättning är lägre och man strävar efter en lägre form för att hästen skall kunna jobba med tex korna på rätt sätt. Detta betyder inte nödvändigtvis att den kanske "går på bogarna" även om det kan upplevas så.

Just på denna bilden så ser man tydligt att hästen är samlad under sig, man ser oxå den låga formen och halsansättningen.
3.jpg


Nu drog jag väl iväg och broderade ut en jäla massa.... och just dessa två som du sett kan jag inte kommentera alls, som bekant finns det stolpskott likväl som riktigt duktiga ryttare inom alla dicipliner....

Det jag vill säga är i alla fall att flertalet westernekipage kan upplevas som väldigt annorlunda. Vi gör saker "konstigt", vi tränar "konstigt" och vi har kanske en lite "konstig" hästsyn.
Men titta gärna närmare och fråga, åtminstone jag tycker att det är jätteroligt och trevligt när jag får prata om något som ligger mig varmt om hjärtat.

mvh Eva
 
Sv: westerridning, kunniga, tack!

Instämmer till fyllo....och roligt oxå....:bow:
Jag kan se/höra riktigt dessa kommentarer o miner fr "eng-ryttare"...

Jag är nog den enda i "vår" ridklubb som rider Western...och när jag kommer m min häst, tar på w,sadeln så vänder folk och går...
Där har dom attityden westernryttare "psykar ner sina hästar, så de har ingen egen vilja alls"...alltså inget intresse alls av o kolla hur det egentligen förhåller sig med det....
Men sk... samma, jag får ha ridhuset för mig själv:D
 
Sv: westerridning, kunniga, tack!

Ok, tack, det förstår jag väl egentligen att det måste vara så :D men jag ville ändå höra hur ni ser det. För mej ser det ut som man inom Western borde kunna skada hästen snabbare än i tex vanlig dressyr, om man är okunnig, eftersom det blir stora krafter i spinning (heter det så) och stoppen. Vad tror ni?

om man i "vanlig dressyr" rider hästen fel (trycker ihop den) så blir det spänningar å hästen får ont,och om man går för fort fram i dressyren så att hästen ska sätta sig blir det istället att den höjer framdelen men inte trampar in under sig,då blir konsekvenserna att hästen får ont i ryggen.

ska bara säga att ja själv rider en slags "barockdressyr",lite blandat me andra ord:)
 
Sv: westerridning, kunniga, tack!

om man i "vanlig dressyr" rider hästen fel (trycker ihop den) så blir det spänningar å hästen får ont,och om man går för fort fram i dressyren så att hästen ska sätta sig blir det istället att den höjer framdelen men inte trampar in under sig,då blir konsekvenserna att hästen får ont i ryggen.

ska bara säga att ja själv rider en slags "barockdressyr",lite blandat me andra ord:)

Inte bara i "vanlig dressyr" (engelskridning) utan även i western och barock så får hästen ont om man inte rider rätt...

Det finns lixom alla sorters ryttare inom de olika diciplinerna....;)

mvh Eva
 
Sv: westerridning, kunniga, tack!

Men såna är inte alla människor. Jag använder dressyrsadel, hoppsadel och westernsadel till min häst. skulle vilja utöka med en spansk (barocksadel) när ekonomin tilåter.
 
Sv: westerridning, kunniga, tack!

Nä, jag vet...men det är synd att en så stor Klubb som våran skall ha skygglappar och leva i sin egen värld av Hoppning...bara:(
Fast det är klart, man får ju se ekipage på högre nivåer:D
Men det bekommer mig inte, så länge jag bet anläggningsavgiften o medlemskapet, så har jag lika rätt o va där som dom...
Synd bara att Dressyren kommer i skymundan...:(
 
Sv: westerridning, kunniga, tack!

Har ryttarna tränat western för ngn seriös kunnig tränare ? Många i western tror att man kan sätta på sin häst ett stångbett och få den att knäppa av i nacken och låta den gå löst på tygeln hela tiden så får man en arbetande häst på bakdelen. Men när man sen ser den ryttaren starta i western riding och ska utföra g- byten i ex var 4 e steg så får den ryttaren diskas. En korrekt westernhäst ska ha sin bärighet på bakdelen , ha bra arbetande bakdel m höga bakbenslyfft och inga framtår som släpas i marken inte ens en överbyggd quarter ska se ut så. Man ska även kunna rida den mkt samlat (korta tyglar och kontakt med hästens mun) med mkt tempo framåt och den ska lätt flytta sig för hjälperna i öppnor och slutor. Sen när man har byggt upp hästens styrka och mjukhet kan man låta den gå i en lösare form men man måste påminna den om samlingen emellanåt då den tappar sin bärighet och samling, genom att ta en förhållning och driva den framåt. Fixar man det här så kan man lätt be om g- byten och spinna, rollbacka, ev. stoppa då man har kontroll på bakdelen och en rätt lösgjord häst. Ps. be om att du vill se när de tränar g- byten....
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 809
  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
865
Senast: Bison
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 527
Senast: Lycan
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 767
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp