Bukefalos 28 år!

westerridning, kunniga, tack!

Sv: westerridning, kunniga, tack!

Hej och tack för ditrt långa svar! :bow:

Ang exteriör så rider jag själv överbyggda hästar så det handlar det inte om. Har inget halvlblod i uppförsbacke precis :D

Nja markbunden gång ,men stel kohasig, uttåad bak, såg ut att hasa.

Men jag ska titta mer och fråga. På bogarna ser jag nog också, och att rida med tyglarna långa i balans osv det har jag kunnat på dem när de varit vältränade, jag vill kunna lätta i tygeln och hästne går kvar samlad i tex galopp (bara för att just känna att den bär helt själv.)

Så det är inte det i of s utran just att fara runt i 180 och på bogarna faktiskt. Men jag ska prata med dem npn gång när vi ses,
det är alltid spännande att lära sej om nya saker. :bow:
 
Sv: westerridning, kunniga, tack!

Har ryttarna tränat western för ngn seriös kunnig tränare ? Många i western tror att man kan sätta på sin häst ett stångbett och få den att knäppa av i nacken och låta den gå löst på tygeln hela tiden så får man en arbetande häst på bakdelen. Men när man sen ser den ryttaren starta i western riding och ska utföra g- byten i ex var 4 e steg så får den ryttaren diskas. En korrekt westernhäst ska ha sin bärighet på bakdelen , ha bra arbetande bakdel m höga bakbenslyfft och inga framtår som släpas i marken inte ens en överbyggd quarter ska se ut så. Man ska även kunna rida den mkt samlat (korta tyglar och kontakt med hästens mun) med mkt tempo framåt och den ska lätt flytta sig för hjälperna i öppnor och slutor. Sen när man har byggt upp hästens styrka och mjukhet kan man låta den gå i en lösare form men man måste påminna den om samlingen emellanåt då den tappar sin bärighet och samling, genom att ta en förhållning och driva den framåt. Fixar man det här så kan man lätt be om g- byten och spinna, rollbacka, ev. stoppa då man har kontroll på bakdelen och en rätt lösgjord häst. Ps. be om att du vill se när de tränar g- byten....

Ja jag misstänker också att att det kan vara som du skriver, därför jag ville fråga här. Det finns ju inom alla grenar folk som rider bättre eller sämre. Men jag är inte hemma på western. Har i alla fall satt mej in lite mer tack vare detta och ska försöka prata med dem nästa gång vi ses. Blir väl mer nu när vi alla dras till ridhuset i höstmrökret:D
 
Sv: westerridning, kunniga, tack!

Kul, rider du själv dressyr? Tidigare var jag en dressyr ryttare och den seriösa westernridning är mkt lik dressyren bara att våra hästar får arbeta i en lägre form (som en 3 årigt hbl, quartern går ngt lägre i pleasureklassen.) Om du är nyfiken prova gjärna hos en seriös tränare.:idea:
 
Sv: westerridning, kunniga, tack!

Nä, jag vet...men det är synd att en så stor Klubb som våran skall ha skygglappar och leva i sin egen värld av Hoppning...bara:(
Fast det är klart, man får ju se ekipage på högre nivåer:D
Men det bekommer mig inte, så länge jag bet anläggningsavgiften o medlemskapet, så har jag lika rätt o va där som dom...
Synd bara att Dressyren kommer i skymundan...:(


Jag bor i Dalsjöfors, ligger lite utanför Borås. Många ryttare ("engelsk-ryttare") åker ofta till Borås Ridhus för att träna och rida torrt och ljust. När en kompis till mig (western-ryttare) bestämde sig för att åka dit och träna hon också, så blev resultatet att hon inte fick komma in i ridhuset för hon hade en westernsadel på sin häst.

sånt är så sorligt, för de vet inte ens vad western EGENTLIGEN är. :mad:
 
Sv: westerridning, kunniga, tack!

Synd, det är ren mobbning. Varför fick hon inte komma in, fick hon ingen förklaring. Vid den ridskolan där vi lånar ridhuset var de lite avisande i början då de inte riktigt visste vad western var för något. Men nu är till och med deras ridlärare nyfikna och är offta med och kikar när vi tränar och discuterar och frågar om tipps med svåra hästar mm. De ser nu att western växer mkt och fort i Sverige. Hoppas att hon kan ändre deras atityd vid den ridskolan, ha de bra.:idea:
 
Sv: westerridning, kunniga, tack!

Så lite så....

Sedan finns det sopprötter lite varstans. Det kanske är en sån du träffat på.

Förhoppningsvis är det inte i mina tassemarker... För då är det jag :crazy:

mvh Eva
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
825
Senast: valy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 711
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 809
  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
865
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp