snoofy

Trådstartare
Hej alla hundvänner!
Håller på att titta på lite raser inför det stora beslutet att för första gången utöka familjen med en hund. Då jag är förstahundsägare har jag som de flesta mycket svårt att välja ras och behöver därför lite hjälp.

Just nu lutar det åt en westie men har inte träffat jättemånga så jag tänkte fråga om det finns någon här med mycket erfarenhet av rasen.
Är den en lämplig första-hund?
Hur lätttränad är den?
Är den lätt att stimulera mentalt/att få utlopp för naturliga beteenden? Hur gör ni det?
Hur mycket jakt upplever ni att de har? Vill helst kunna ha min hund lös, självklart är jag medveten om att detta kräver mycket träning på inkallning och liknande, men generellt.
Hur stort energibehov har de?

Tack för hjälpen!:laugh:
 
Sv: Westie

Är den en lämplig första-hund?
Absolut, sålänge man inte misstar den för att vara en "söt knähund" och är beredd att ge den den stimulans den behöver tycker jag absolut att den är en vettig förstahund.

Hur lätttränad är den?
Det skulle jag säga beror på individen, generellt sätt är dock rasen väldigt smart som älskar jobb, men självständigt arbete tex spår passar den bättre än lydnad , även om det naturligtvis också går bra. Med rätt motivation är de superroliga att träna!

Är den lätt att stimulera mentalt/att få utlopp för naturliga beteenden? Hur gör ni det?

Spårning i första hand, de flesta westies älskar att spåra och leta upp saker. Har hunden mycket jakt i sig kan jag rekommendera konstrgryt.Men trickträning och spår samt en del lydnad gör nog de flesta westies glada :)

Hur mycket jakt upplever ni att de har? Vill helst kunna ha min hund lös, självklart är jag medveten om att detta kräver mycket träning på inkallning och liknande, men generellt. Westies är sällan jaktidioter då de inte är drivande hundar från början. Vissa har obefintlig jakt, andra som min nuvarande har ganska mycket, men är sällan svåra att träna att ha lösa. Då är det betydligt svårare att få dem med sig när man vill, de har en tendens att de "ska bara"...:D


Hur stort energibehov har de?

Större än vad man tror. Långpromenad är ett "måste" om man inte hittar på annat som får den trött.

Hoppas det var till någpn hjälp, annars är det bara att fråga på :) . Jag är inne på min andra westie och är väldigt engagerad i rasen. Så viss erfarenhet har jag iaf ;)
 
Sv: Westie

Vad kul att höra!
Jag har alltid sett mig som en "stor-hunds person" men då lägenheten är liten och allt annat runt omkring talar för hur mycket klokare det vore att åtminstone börja med en liten hund... Och om jag förstått rätt ska det finnas ganska mycket hund i en westie!
Har förståss hur många frågor som helst men här kommer några till:

Finns det mycket genetiska problem i rasen på grund av inavel och liknande? Vet att de i grunden kommer från ganska få exemplar, visar det sig ofta i ärftliga sjukdomar och liknande? Finns det något problem i rasen man bör akta sig för?
Blir de lätt understimulerade? Är trots allt veterinärstudent och ibland kanske tiden inte kommer räcka till till långpromenad precis varje dag. Hur fort får de "spunk" utan ordentlig stimulans? Klarar de sig en dag eller två med bara lättare rastrundor eller krävs rejäl uttröttning varje dag? Jag vill så ogärna skaffa en hund som sen blir olycklig hos mig för att jag inte kan ge den all tid den behöver och förtjänar.
Har du något bra tips på kennel i Stockholm/Uppsala området du kan rekomendera? Skulle gärna vilja gå på besök och träffa rasen mer.
Jag vet att det här är något som beror otroligt mycket på individen och ägaren men brukar de generellt ha problem med att vara ensamma eller klarar de det ganska bra eftersom de är självständiga hundar?

Tack för att du står ut med alla frågor! Vill se till att jag har rätt bild av rasen innan jag tar något beslut åt ena eller andra hållet
 
Sv: Westie

mina morföräldrar hade alltid westie när jag växte upp, 2 eller 3 st, alla lämpligt döpta till Mac :) det jag minns av de två första var att de bet mig, ofta... beror dock nog mer på mina morföräldrars uppfostringsförmåga än på hundarna själva. den siste hade fruktansvärda bekymmer med allergier, konstant klåda och sönderkliad över hela kroppen. han fick somna in i förtid pga detta. men, han var en mycket trevlig hund innan klådan fick honom i sina klor. så: kolla upp allergier, de är tydligen rätt vanliga.
 
Sv: Westie

Problem med klåda förekommer i rasen, jag skulle också kolla extra nog på mentaliteten. Hur är tiken som du vill ha valpar från? Är hon skotträdd? Lite blygare eller en framåt och käck hund? Jag har haft en westie som förvisso var en av de mest underbara hundar jag träffat, men han hade en del klåda och var rädd för höga ljud, och var annars av den lite sävligare typen.

Min nuvarande hund, Ian, är tvärtom. Han är inte rädd för någonting, alltid glad och himla käck och rolig, vilket är otroligt befriande. Det är inte roligt att ha en hund som är rädd. Ian har dessutom inga klådor. Jag var väldigt noga när jag valde ut honom, linjemässigt ser hälsan och mentaliteten mycket bra ut, jag vet en kull som föds om lite över en månad som är väldigt intressant..men den kenneln ligger inte i Stockholm... ;)

Jag kan hjälpa dig att titta om du vill, de kostar ändå runt 12.000 och då tycker jag inte att man ska kompromissa. Alla valpar är ju söta.. ;)

De "dör" inte av att ha tråkigt ibland, så länge man kan kompensera det en annan dag eller om man kan leka lite med hunden när man kommer hem på kvällen. Det sköna med de flesta westies är att de är extremt lätta att ensamhetsträna. De bryr sig sällan om att vara själva en stund, särskilt inte om de har ett ben eller en kul leksak att tugga på.
 
Sv: Westie

Bjuder på några bilder av mina westies :)

Harley (1996-2009)

DSC_5618.jpg


och Ian, min nuvarande

DSC_7347web.jpg
 
Sv: Westie

mina morföräldrar hade alltid westie när jag växte upp, 2 eller 3 st, alla lämpligt döpta till Mac :)

Haha, mina morföräldrar har sin andra westie nu. Den heter, liksom den första, Mimmi. ;)

Jag tycker att westien är en tuff och framåt ras, men att den är ganska... bitchig. :o
Mina föräldrar har cairnterrier (raserna kan se ganska lika ut, även om carinterriern har andra färger och inte har någon "kjol") och jag upplever att cairnterriers är mildare än westies.
Om det är bra eller inte beror helt på vad för hund man vill ha, och vad den ska användas till.
 
Sv: Westie

Haha, mina morföräldrar har sin andra westie nu. Den heter, liksom den första, Mimmi. ;)

Jag tycker att westien är en tuff och framåt ras, men att den är ganska... bitchig. :o
Mina föräldrar har cairnterrier (raserna kan se ganska lika ut, även om carinterriern har andra färger och inte har någon "kjol") och jag upplever att cairnterriers är mildare än westies.Om det är bra eller inte beror helt på vad för hund man vill ha, och vad den ska användas till.

Jag har också den erfaranheten, att cairnen är lite mildare generellt sett.
 
Sv: Westie

Mina farföräldrar har två stycken westie. Precis som Blueberry säger, så har jag fått uppfattningen om att dom är "bitchiga".

Deras hundar har tytt sig så mycket till dom, då är den yngsta kanske runt året och har blivit lite reserverade emot främlingar.
Dock inga knähundar, allt verkar intressantare en att bli kelad med. Samtidigt som dom tjivas konstant ;-)
 
Sv: Westie

Vi hade enorma problem med klåda och allergier med vår och i slutet var hon mycket sjuk, vi hade mycket otur och tog bort henne vid 9år pga bla cancer så kolla upp det innan du köper!

Hon var helt underbar, vi hade henne alltid lös men vid inkallning "skulle hon bara". Men absolut inte att hon sprang iväg utan hon skulle lukta och springa runt lite i sin egen lilla värld. Sen så är det Terrier och de är väldigt envisa, Westien är inget undantag. Hon hade ingen jakt i sig alls, umgicks med katter, fåglar och marsvin. Våra undulater vara på golvet och marsvinen med, mycket snäll och försiktig med alla djur och människor. Hon var lite av en polis, skulle alltid ha det sista ordet men mycket mycket smart på gott och på ont. Lite vaktig (eller nja, skällig) och skulle alltid välkomna alla gäster med att ta tag i deras arm med munnen och "leda" in dem till de andra i vardagsrummet haha. Angående motion osv blev hon lätt uttråkad vid tex lydnad som någon skrev är spår jättebra dock gillade Frida inte det men rasen generellt brukar vara duktig på det.

Hon hade inga rädslor, en väldigt tuff hund som tog dagen som den kommer och en tålig hund (jag var en riktig jävul som liten) mycket barnkär
 
Senast ändrad:
Sv: Westie

Vad bra med åsikter åt "alla håll"!

Jag har inte kommit så långt i planerandet att jag börjat titta på individer än. Planen är väl att hunden ska skaffas om ca ett år till sommaren så jag får sommaren på mig att "vänja ihop oss" innan skolan börjar och hunden kommer behöva klara sig själv några timmar i taget.
Väldigt skönt att höra att det inte skulle vara ngt problem! Hur lång tid/hur gammal brukar en westie vara innan den kan lämnas ensam i några timmar? (ca 3-4?)
Men jag tar gärna emot hjälpen att få tips på bra individer och kennlar när det börjar närma sig!

Hur ofta är det som det blir allergier om föräldradjuren är friska? Är det en garanti att mor och far är det eller hur många led bakåt bör man kolla upp?

Har inte tittat så mycket på cairnterriern, är(tyvärr) så ytlig att jag fastnade väldigt fort för westiens fantastiska yttre(men ja, jag har kollat på egenskaperna också!)
Hur stor är skillnaden mellan dessa raser? Och vilka är mest utmärkande? Ni skriver att carinterriern är mildare, är det för att westien är lite hård eller att carinterriern är mjuk? (om ni förstår skillnaden...) Vill helst ha en hund som är väldigt öppen mot allt och alla(ganska stor familj och bekantskapskrets) och gärna väldigt kelen också när andan faller på.

Helt orelaterad till ovanstående frågor: Hur gammal är en westie(ungefär) när den vuxit klart och kan börja gå längre promenader/jogga/springa brevid cykel?
 
Sv: Westie

Vi hade aldrig problem med ensamheten. Vet inte exakt vilken ålder, det har kommit naturligt hon kunde "alltid" vara ensam (jag var liten minns inte jättemycket men jag vet att vi inte träna jättemycket utan att det var en del av vår vardag från början) men en valp behöver ju mer tid än en vuxen hund, men du kan absolut börja från början. Bara när du går på toa och stänger dörren är det ju träning och de gör man ju alltid. Sen bara ökar man. När de växt klart får någon annan svara på. Normalt är väl att man "inte ska" börja cykla med hunden innan 1 eller 2 år minns inte men runt den åldern. Långa promenader gick vi från runt 6 månader dock var hon alltid lös och fick bestämma takt och sträcka själv samt blev buren.

Klåda (och allergi?) är vanligt inom rasen, JAG skulle inte ta en hund där föräldrarna var friska men deras föräldrar var sjuka just eftersom att jag vet hur det är. Vi hade alltså en hund som gick på medicin hela livet det är verkligen inte kul. Hon var allergisk mot jättemycket så det var svårt hon kunde bara äta ett speciellt allergifoder och man fick vara noga så ingen gav någon godis som innehöll ex fläsk eller fisk eller något av de andra 1000 sakerna hon var allergisk mot. Sedan fick man vara noga med att hon inte kliade sig och att hon verkligen fick ner medicinen (de blir duktiga på att spotta ut utan att du ser samt sålla medicinen)

Hade det varit idag hade jag avlivat långt före än vad vi gjorde, det var en underbar individ men hon mådde inte så bra i slutet och det var väldigt påfrestande med alla hennes mediciner osv
 
Sv: Westie

Har en 11-årig westie här hemma.

- upplever faktiskt cairn terrier som betydligt vassare
- våran westie har aldrig fattat att hon är mindre än en schäffer
- förbaskat enveten
- men allt går med godis!
- snällare får man leta efter
- inte rädd för något
- sidan att hon inte är någon knähund har hon inte läst
- tuff hund som kräver bestämd matte
- vi har haft problem med hennes ögon då hon saknar tårvätska, vet dock inte hur rastypisk ögonproblem är
- jagar inget annat är katterna här hemma
- lätt att ta med sig
- omtyckt av andra personer som annars är hundrädda, hon kan med andra ord föra sig bland folk
- förutom hennes ögon och att hon hade livmoderinflammation för ett år sedan har hon varit frisk och som 11-årig dam en pigg sådan
 
Senast ändrad:
Sv: Westie

Väldigt skönt att höra att det inte skulle vara ngt problem! Hur lång tid/hur gammal brukar en westie vara innan den kan lämnas ensam i några timmar? (ca 3-4?)
Det beror på när du börjar ensamhetsträna den, ganska omöjligt att svara på ;)

Hur ofta är det som det blir allergier om föräldradjuren är friska? Är det en garanti att mor och far är det eller hur många led bakåt bör man kolla upp?
Kolla i så många led du bara kan. Det räcker inte att föräldrarna är fria, kolla föräldrars syskon så gott du kan och far/morföräldrar samt deras syskon iaf.

Har inte tittat så mycket på cairnterriern, är(tyvärr) så ytlig att jag fastnade väldigt fort för westiens fantastiska yttre(men ja, jag har kollat på egenskaperna också!)
Hur stor är skillnaden mellan dessa raser? Och vilka är mest utmärkande? Ni skriver att carinterriern är mildare, är det för att westien är lite hård eller att carinterriern är mjuk? (om ni förstår skillnaden...) Vill helst ha en hund som är väldigt öppen mot allt och alla(ganska stor familj och bekantskapskrets) och gärna väldigt kelen också när andan faller på.
De flesta westies och cairn är inte särskilt kelna. Min nuvarande är en riktig kelgris, men jag hör oftare om hundar som gärna ligger brevid men inte i famnen, min första var sådan. Gärna klia, inte klappa ungefär. Många westies är vänliga, men inte supersociala (men än en gång är min nuvarande supersocial, han älskar människor).

Med tuffare menar jag att westien generellt har mer jakt och är lite djärvare, men det är som sagt en generalisering. Cairnen är lite större, men överlag är de faktiskt väldigt lika temperamentsmässigt. Det är ju samma ras från början trots allt. Cairnen som ras är dock lite friskare än westien.

Helt orelaterad till ovanstående frågor: Hur gammal är en westie(ungefär) när den vuxit klart och kan börja gå längre promenader/jogga/springa brevid cykel?

1-1,5 år skulle jag säga. Ian är 2 år nu och är färdig i kroppen.
 
Sv: Westie

Tack så jättemycket för all information!
Nu blir det till att fundera mycket... Jag har fått höra en del som gjort mig mer säker och även den del som fått mig att tveka rejält. Jag tycket tex inte om att det är mycket allergier i rasen...

Men tack för att ni tog er tiden så lovar jag att uppdatera om det blir en liten vit!^^
 
Sv: Westie

Vill du ha en hund som är lik westien i utseendet och ganska lik i temperamentet men med bättre hälsostatus ska du definitivt kika närmre på cairnterriern tycker jag. De finns ju i vetefärgad variant.

cairn_terrier_02_puppies_for_sale.jpg
 
Sv: Westie

Det ska jag göra!
Främst att westien är "en stor hund i litet format" jag gillade så mycket eftersom jag egentligen vill ha en större hund.

Men Cairnterriern är helt klart ett alternativ!
 

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 585
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 282
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Min BC har precis fyllt två år, är precis så pigg och glad som en ung BC är och älskar att vi börjat träna agility! Han har alltid fått...
2
Svar
27
· Visningar
8 332
Senast: Ananas
·
Hundavel & Ras Efter att ha suttit och tjuvläst här mer eller mindre konstant det senaste året (:o) hoppas jag på att kunna få lite råd själv. Både...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
6 515
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp