Bukefalos 28 år!

Rasval - jakthund

catapult

Trådstartare
Efter att ha suttit och tjuvläst här mer eller mindre konstant det senaste året (:o) hoppas jag på att kunna få lite råd själv.

Både jag och sambon har jägarexamen, är uppväxta med hund och har en aktiv men hundvänlig vardag. Drömmen om hund har tidigare stoppats av tidsbrist innan men framöver kommer det finnas möjlighet. Själv erkänner jag att en stor del av anledningen till jägarexamen nog var möjligheten att kunna samarbeta tillsammans med en hund i skogen.
Efter mycket letande och klurande blir listan på tänkbara raser bara längre och längre..
Drömrasen för min del är en korthårig Vorsteh :love:. Men det känns lite väl mycket att ha som första hund. Sambon drömmer om en Bayersk Viltspårhund.
Just nu lutar det åt en Engelsk Springer Sapniel, förra veckan var det en Beagle och innan dess både Borderterrier, Tollare, Stövare, Wachtel och så vidare i all oändlighet. Sor variation och mycket på grund av omgivningens hundar.

Egentligen är vi ute efter en mellanstor hund med arbetsglädje och förmågan att koppla av i hemmet (med rätt mental och fysisk aktivering såklart!).
Rådjur, hare och gris är vad som dominerar i djurväg men även en del fågel. Jag tycker det lilla av spår jag gått är löjligt kul och utvecklar gärna det. Dock är det ingen brådska med ett ev hundköp, tid finns inte förrän tidigast om ett år. Och innan vi kan träna en hund till jakt (med hjälp) ska vi känna oss trygga i skogen själva eller ha bra med stöd i ryggen.

Det enda jag känner spontant nej mot är Drever. Det finns det nog av i släkten. Och mina fördomar mot Flatten behöver omvärderas några gånger innan den kommer in för bearbetning. Men jag försöker tänka brett och blir väldigt glad för all hjälp jag kan få i letandet! :bow:

Så vad är era tips och erfarenheter? Är vi helt galet på det eller har vi haft någon tanke som verkar vettig? :D
 
Wachtel var den som först kom upp i mitt huvud också.
Spaniels och retrivers låter inte alls rätt med önskan om hare, rådjur och gris på jaktlistan.
 
@catapult
Jag tycker att det låter som att en wachtel skulle kunna passa er :)
Vi har tre stycken och använder dem framförallt till klövvilt och vildsvin. Äldsta hanen är även glad i räv, tiken driver gärna hare. Vi har gått en del trafikeftersök tidigare, men går bara jakteftersök nu. Jag apporterar en del med tiken och gick lite andjakter med henne i höstas, förhoppningsvis får vi komma tillbaka som ekipage i år :) Vilken typ av fågel vill ni jaga?
I vilken del av landet bor ni och vad har ni för typer av jaktmark?

Wachteln är en fantastiskt mångsidig hund, men de behöver jaga en hel del för att trivas. När det inte är säsong så behöver de också en del aktivitet, ungefär som en retriever av jakttyp. Vi kör drag, simmar, apporterar, spårar, agility och allmän konditionsträning med våra off-season.


Om ni inte är sugna på en wachtel hade jag kikat på borderterrier eller tysk jaktterrier :)
 
@catapult
Jag tycker att det låter som att en wachtel skulle kunna passa er :)
Vi har tre stycken och använder dem framförallt till klövvilt och vildsvin. Äldsta hanen är även glad i räv, tiken driver gärna hare. Vi har gått en del trafikeftersök tidigare, men går bara jakteftersök nu. Jag apporterar en del med tiken och gick lite andjakter med henne i höstas, förhoppningsvis får vi komma tillbaka som ekipage i år :) Vilken typ av fågel vill ni jaga?
I vilken del av landet bor ni och vad har ni för typer av jaktmark?

Wachteln är en fantastiskt mångsidig hund, men de behöver jaga en hel del för att trivas. När det inte är säsong så behöver de också en del aktivitet, ungefär som en retriever av jakttyp. Vi kör drag, simmar, apporterar, spårar, agility och allmän konditionsträning med våra off-season.


Om ni inte är sugna på en wachtel hade jag kikat på borderterrier eller tysk jaktterrier :)

Ja!
Jag har en kompis som tränar och jagar med en TJT och det är minsann en härlig hund.
 
Ja!
Jag har en kompis som tränar och jagar med en TJT och det är minsann en härlig hund.

Jag hade så gärna haft en tyskterrier :D :love:
Vi har gått agilitykurs med en som är hur frän som helst, ska tydligen vara lika ball i skogen. Har jagat med ett gäng också, de är verkligen urgoa.
Största nackdelen är väl att de lika gärna jagar under jord som ovan jord....
 
Vad för storlek på jaktmark har ni, ska hunden vara en kortdrivare, långdrivare, mer som stötande?

Svaret på de frågorna ger en fingervisning i vad för typ av hund ni ska ha och sen kan man börja kika på olika raser.
 
Vad för storlek på jaktmark har ni, ska hunden vara en kortdrivare, långdrivare, mer som stötande?

Det här var precis vad jag tänkte på också som jaktintresserad icke-jägare. Inte så bra med en långdrivande hund om man har en liten jaktmark - i värsta fall bryter man mot jaktlagen om man släpper den.
 
Ja!
Jag har en kompis som tränar och jagar med en TJT och det är minsann en härlig hund.
Snälla, skriv gärna ut namnet på hunden på riktigt, alltså hela namnet istället för en förkortning. Alla vet inte självklqrt vad TJT betyder, och det finns alltid risk för missförstånd, när okunnig möter en för denne ny förkortning, eller för den delen, ett smeknamn på en ras som inte är helt självförklarande.
För oss okunniga men intresserade, blir det förvirrande.
 
Det här var precis vad jag tänkte på också som jaktintresserad icke-jägare. Inte så bra med en långdrivande hund om man har en liten jaktmark - i värsta fall bryter man mot jaktlagen om man släpper den.

Fast vill man ha en hund som jagar rådjur, hare och vildsvin (och dessutom ska apportera) så finns det ingen långdrivare som är lämplig.

Tillägg:
För en del långdrivare behövs mindre marker än för kortdrivande :) För en tax t ex klarar man sig på minst 50ha, för en wachtel rekommenderar man minst 100ha. Även om en tax har längre drevtider så buktar viltet (oftast) på ett helt annat sätt och i ett mindre område än för en stöthund/kortdrivare som wachteln.
 
Fast vill man ha en hund som jagar rådjur, hare och vildsvin (och dessutom ska apportera) så finns det ingen långdrivare som är lämplig.

Tillägg:
För en del långdrivare krävs ju mindre marker än för kortdrivande :) För en tax t ex klarar man sig på minst 50ha, för en wachtel rekommenderar man minst 100ha. Även om en tax har längre drevtider så buktar viltet (oftast) på ett helt annat sätt och i ett mindre område än för en stöthund/kortdrivare som wachteln.

Nu nämndes ju stövare, så jag tycker att Gnists fråga(som var det jag hakade på) är fullt rimlig.
 
Nu nämndes ju stövare, så jag tycker att Gnists fråga(som var det jag hakade på) är fullt rimlig.

Men det går inte att kombinera stövare och rådjursjakt, det är definitivt emot jaktlagen. Med önskemålen om de vilt som nämns så är det bara kortdrivare eller stötande hundar som är aktuella :)

Vill man jaga hare, rådjur och vildsvin samt apportera med en och samma hund finns det i princip bara fem alternativ: wachtel, tysk jaktterier (TJT), alpenländische dachsbracke, münsterländer eller möjligtvis borderterrier. Då bör man ha minst 100ha, så där är frågan om storlek och typ av jaktmark så klart relevant.

Annars får man göra avkall på något viltslag alternativt kombinera flera hundar.
 
@catapult
Jag tycker att det låter som att en wachtel skulle kunna passa er :)
Vi har tre stycken och använder dem framförallt till klövvilt och vildsvin. Äldsta hanen är även glad i räv, tiken driver gärna hare. Vi har gått en del trafikeftersök tidigare, men går bara jakteftersök nu. Jag apporterar en del med tiken och gick lite andjakter med henne i höstas, förhoppningsvis får vi komma tillbaka som ekipage i år :) Vilken typ av fågel vill ni jaga?
I vilken del av landet bor ni och vad har ni för typer av jaktmark?

Wachteln är en fantastiskt mångsidig hund, men de behöver jaga en hel del för att trivas. När det inte är säsong så behöver de också en del aktivitet, ungefär som en retriever av jakttyp. Vi kör drag, simmar, apporterar, spårar, agility och allmän konditionsträning med våra off-season.


Om ni inte är sugna på en wachtel hade jag kikat på borderterrier eller tysk jaktterrier :)

Tack för bra information, vi befinner oss nere i Skåne!
Än finns det inga egna jaktmarker utan det är min släkting som har jaktmark vi får lov att använda med honom. Han har som sagt drever så det kan kanske säga något om storlek och användningsområde. I fågelväg är det and och gås om jag hört rätt. Vi har umgänge som har (och "alltid haft") Wachtel så de jag träffat där är jag väldigt positiv till, så jag vore glad om Wachtel passar oss med :d

Borderterrier har jag också ett gott öga till så jag gillar verkligen dina svar! :D Däremot har vi en önskan om att hunden iallafall är större än katten mamma har och då börjar det knipa lite med borderterriern för katten är stooor. :angel: Och sambon är allmänt gnällig mot terriers i överlag och tycker att det är gnälliga och bjäbbiga små hundar. Jag jobbar på att komma och träffa någon som används i jakt och förhoppningsvis motarbeta de där fördomarna så han ska se vilka praktiska hundar det är. TJT tycker jag inte är lika snygg som en borderterrier men huvudsaken är ju att hunden passar oss, men om man får välja så :)

Har andra bekanta som har en Münsterländer som vad jag har förstått ska vara rätt lika Wachteln. Är det helt missuppfattat eller vad är skillnaderna där i mellan? Hur är sjukdomar hos Wachtel överlag?

Vad för storlek på jaktmark har ni, ska hunden vara en kortdrivare, långdrivare, mer som stötande?

Svaret på de frågorna ger en fingervisning i vad för typ av hund ni ska ha och sen kan man börja kika på olika raser.

Stötande eller kortdrivande är det som är aktuellt skulle jag tro. :) Som sagt inte våra jaktmarker men vi kommer ha tillgång till jakt och då det är nere i Skåne så är det inga jättemarker(?) (Här kan jag ha missuppfattat saken med men tänker att det är relativt tätbebyggt i jämförelse med längre upp i landet!)

Det här var precis vad jag tänkte på också som jaktintresserad icke-jägare. Inte så bra med en långdrivande hund om man har en liten jaktmark - i värsta fall bryter man mot jaktlagen om man släpper den.

Nej där har du absolut rätt! Därav är det som jag sa till Gnist troligtvis mer aktuellt med en kortdrivande eller stötande hund som förhoppningsvis kan fungera även om vi flyttar till andra jaktmarker eller (vilket förhoppningsvis inte händer) blir världens ovänner med släktingen :idea: Såklart vill vi behålla hunden i många år även om förutsättningar ändrar sig!
 
Men det går inte att kombinera stövare och rådjursjakt, det är definitivt emot jaktlagen. Med önskemålen om de vilt som nämns så är det bara kortdrivare eller stötande hundar som är aktuella :)

Vill man jaga hare, rådjur och vildsvin samt apportera med en och samma hund finns det i princip bara fyra alternativ: wachtel, tysk jaktterier (TJT), alpenländische dachsbracke eller möjligtvis borderterrier.

Annars får man göra avkall på något viltslag alternativt kombinera flera hundar.

Ja, det vet jag. Jag gick bara efter vad TS skrev.
 
Men det går inte att kombinera stövare och rådjursjakt, det är definitivt emot jaktlagen. Med önskemålen om de vilt som nämns så är det bara kortdrivare eller stötande hundar som är aktuella :)

Vill man jaga hare, rådjur och vildsvin samt apportera med en och samma hund finns det i princip bara fyra alternativ: wachtel, tysk jaktterier (TJT), alpenländische dachsbracke eller möjligtvis borderterrier.

Annars får man göra avkall på något viltslag alternativt kombinera flera hundar.

Stövare har varit av intresse också, men just eftersom det finns en del rådjur på marken och det är vår första hund tillsammans så känns det lättare för vår del att inte behöva bekymra oss om rådjursrenhet och liknande. Så då har den fått stryka på foten.
För min del är inte vildsvin det som jag känner störst sug efter att jaga. Men det finns gott om det och sambon tycker det är kul! Så i nuläget är det nog bäst med något som passar allt så går det att komplettera med fler hundar lite senare om det passar då. :D
 
@catapult , en annan hund som skulle kunna vara något är alpenländische dachsbracke. Har ni tittat något på dem? :)
Nej faktiskt inte! Gjorde en snabbkoll nu och tror att den har fallit bort på grund av utseendet.:o Men får nog ge den en chans om den kan passa.

Hjälp vad många svar det blev till dig nu! Men tackar alla för hjälpen :bow:
 
Tack för bra information, vi befinner oss nere i Skåne!
Än finns det inga egna jaktmarker utan det är min släkting som har jaktmark vi får lov att använda med honom. Han har som sagt drever så det kan kanske säga något om storlek och användningsområde. I fågelväg är det and och gås om jag hört rätt. Vi har umgänge som har (och "alltid haft") Wachtel så de jag träffat där är jag väldigt positiv till, så jag vore glad om Wachtel passar oss med :d

Borderterrier har jag också ett gott öga till så jag gillar verkligen dina svar! :D Däremot har vi en önskan om att hunden iallafall är större än katten mamma har och då börjar det knipa lite med borderterriern för katten är stooor. :angel: Och sambon är allmänt gnällig mot terriers i överlag och tycker att det är gnälliga och bjäbbiga små hundar. Jag jobbar på att komma och träffa någon som används i jakt och förhoppningsvis motarbeta de där fördomarna så han ska se vilka praktiska hundar det är. TJT tycker jag inte är lika snygg som en borderterrier men huvudsaken är ju att hunden passar oss, men om man får välja så :)

Har andra bekanta som har en Münsterländer som vad jag har förstått ska vara rätt lika Wachteln. Är det helt missuppfattat eller vad är skillnaderna där i mellan? Hur är sjukdomar hos Wachtel överlag?

Generellt är skånehundarna mer åt det stötande/kortdrivande hållet, eftersom markerna i Skåne generellt är mindre :)
Har han drever bör jaktmarken vara på minst 200ha, så det borde räcka. Kolla det gärna en extra gång dock, det är inte roligt för någon om jaktmarkerna är för små.

Wachtelaveln är sällan inriktad på apportering idag, och det är ganska många som är hårda i munnen och kan gå illa åt viltet. Så om fågeljakten är viktig skulle jag nog satsa på en annan ras, typ münsterländer. Både borderterrier och tyskterrier kommer få kämpa väldigt hårt med gäss, det är nog dessvärre en omöjlighet.
Som kortdrivare på hår- och klövvilt är en bra wachtel dock outstanding tycker jag, så det beror lite på var ni lägger tyngden. Det är nog lättare att hitta en bra tyskterrier än en bra borderterrier, men jag är inte så insatt i aveln kring borderterrier :)

Jag tycker att münstern är en trevlig hund, men upplever att de är mycket mer ojämna i skogen. Med all rätt - det är ju en fågelhund i botten. Wachteln har alltid varit mer av en allroundhund, och är ju idag framförallt en skogshund :) Pingar på @Roxer för mer info om münster, hon har två stycken som hon jagar med.

Wachteln har egentligen två större hälsoproblem: allergi och epilepsi. Det finns hälsoprogram för höfter och armbågar sedan många år tillbaka, och idag är det inget stort problem. Det finns dock fortfarande i rasen, framförallt HD. Ca 86% är fria från HD (A eller B) och 88-92% är fria på ED. Allergi och epilepsi är svåra sjukdomar eftersom det inte finns några "säkra" sätt att fastställa att det är just allergi eller epilepsi, till skillnad från röntgen där man får dysplasiresultat svart på vitt. Rasklubben har varit lite dåliga på att informera framförallt om allergi, och epilepsi är ju svårt eftersom det inte är alltid man märker när hunden får anfall om den får det sällan.

Vi har precis fått ett nytt RAS-dokument där nuläget av rasen beskrivs ingående, som du kan läsa här :)
 
Wachtel var den som först kom upp i mitt huvud också.
Spaniels och retrivers låter inte alls rätt med önskan om hare, rådjur och gris på jaktlistan.
Nu tar okunskapen vid och jag måste fråga - är det gris som gör att spaniels och retriver går bort eller vad är det som talar emot dessa? Bristen på dessa raser i omgivningen gör ju att det talar lite emot men har aldrig funderat på varför!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Sambon är jägare och drömmer om att nästa hund ska vi ha är en jakthund. Nu har vi en goldentik som är underbar som en extra...
Svar
10
· Visningar
1 347
Övr. Katt Hej! Upptäckte på morgonen när jag gick ut på tomten (vi bor intill skogen med några få grannhus runt om) att det låg kattpäls från...
Svar
12
· Visningar
4 108
Senast: Skjøldur
·
Hundavel & Ras Hej! Hoppas få lite kloka råd och vägledning från er hundkunniga! Jag och min sambo har i flera år varit sugna på att skaffa hund och...
Svar
3
· Visningar
1 521
Senast: Lady_A
·
Hundavel & Ras Jag är så trött på att grubbla i frågan och ni är väl lika less på att läsa om det antar jag, men jag behöver lite hjälp ändå. Jag...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 868

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp