Bukefalos 28 år!

Rasval - jakthund

Fast finns det verkligen det på "spårdrivande"? Jag har träffat många springrar som är kanonbra stöthundar men dom skallar på synkontakt och släpper efter absolut max 5minuter om upptaget var bra.

Har sett någon som annonserar om skalldrivande springrar där hundarna ser ut som utställningsavlade med en rätt ansenlig mängd päls, längre ben och längre öron än den vanliga jaktvarianten. Minns dock inte alls vare sig vad hundarna heter eller den som annonserat..

Både jaktcocker och jaktspringer tycker jag borde räknas som glappkäftiga men just vid synkontakt.
De jag tänker på funkar typ som en wachtel, fast på mindre marker. Men det är specifika linjer från en person, defintivt jaktlinjer. Om jag nu kan kicka igång mitt minne så ska jag PMa vad kennelnamnet är:D
 
Om du menar griffon fauve så går dessa i min värld bort för rådjursjakt, då de ofta är för snabbdrivande. Men det är trevliga hundar, precis som den mindre släktingen. Sen är inte heller de direkt kortdrivare egentligen. Är de det så är det pga ljumhet i jaktegenskaperna och även om det kanske kan vara praktiskt med en fauve/griffon som släpper inom 1 timme så är det inte direkt rastypiskt eller önskvärt ur rasperspektiv.

Basset petit griffon vendéen kan också vara en ras av intresse för ts tror jag. Den är till skillnad från fauven inte en klassisk långdrivare utan håller sig generellt på drevtider mellan 30-90 minuter och är alltså en kort/ melladrivande ras med trevligt temperament.
Jag tänkte på att griffonerna överlag verkar som otroligt trevliga hundar
 
Om du menar griffon fauve så går dessa i min värld bort för rådjursjakt, då de ofta är för snabbdrivande. Men det är trevliga hundar, precis som den mindre släktingen. Sen är inte heller de direkt kortdrivare egentligen. Är de det så är det pga ljumhet i jaktegenskaperna och även om det kanske kan vara praktiskt med en fauve/griffon som släpper inom 1 timme så är det inte direkt rastypiskt eller önskvärt ur rasperspektiv.

Basset petit griffon vendéen kan också vara en ras av intresse för ts tror jag. Den är till skillnad från fauven inte en klassisk långdrivare utan håller sig generellt på drevtider mellan 30-90 minuter och är alltså en kort/ melladrivande ras med trevligt temperament.
Ungefär hur långt bort springer de under drevet, för de buktar väl på något vis?
 
Det beror ju helt på viltet de driver hur det buktar.
Jo, ja, det fattar jag också egentligen även om jag uttryckte mig lite korkat :o. Menade väl med andra ord hur viltet brukar uppföra sig.
"Släpper" hunden om viltet kommer för långt från föraren (HUR långt beror givetvis på ras) eller när bryter de jakten av sig själva så att säga?
Kanske ska förtydliga att jag bara är nyfiken rent allmänt, tycker att det är intressant när hundar verkligen får göra det de är avsedda till, oavsett om det är vall, jakt eller något annat :) .
 
"Släpper" hunden om viltet kommer för långt från föraren (HUR långt beror givetvis på ras) eller när bryter de jakten av sig själva så att säga?

Upptaget kommer oftast en bra bit från föraren, ibland flera km bort så en jakthund oavsett ras ska aldrig släppa jakten bara för att föraren inte är i närheten. Kort/mellandrivare släpper som sagt var generellt efter 30-90 minuter även om variationer givetvis förekommer. Långdrivare kan (om de får) hålla i flera timmar om så krävs.
 
Upptaget kommer oftast en bra bit från föraren, ibland flera km bort så en jakthund oavsett ras ska aldrig släppa jakten bara för att föraren inte är i närheten. Kort/mellandrivare släpper som sagt var generellt efter 30-90 minuter även om variationer givetvis förekommer. Långdrivare kan (om de får) hålla i flera timmar om så krävs.

Har man inte önskemål om t ex såttrogenhet hos griffonerna?
 
Har man inte önskemål om t ex såttrogenhet hos griffonerna?

Inget jag vet nått om och det är nog en utopi om man ska behålla raserna som de är avlade att vara. Avla bort självständigheten = avla bort en hel del bra jaktegenskaper också och griffon i sig är ingen ras, det finns ju fler än en griffonvariant av jaktras.
 
Upptaget kommer oftast en bra bit från föraren, ibland flera km bort så en jakthund oavsett ras ska aldrig släppa jakten bara för att föraren inte är i närheten. Kort/mellandrivare släpper som sagt var generellt efter 30-90 minuter även om variationer givetvis förekommer. Långdrivare kan (om de får) hålla i flera timmar om så krävs.
Tack för tålmodiga svar till en totalt okunnig :up: !
 
Inget jag vet nått om och det är nog en utopi om man ska behålla raserna som de är avlade att vara. Avla bort självständigheten = avla bort en hel del bra jaktegenskaper också och griffon i sig är ingen ras, det finns ju fler än en griffonvariant av jaktras.

Nej, jag bara undrade eftersom wachteln är tänkt att vara såttrogen och idag räknas som en kortdrivare :)
Det är alltså inte önskvärt att den jagar för sig själv flera kilometer bort från föraren.
 
Ungefär hur långt bort springer de under drevet, för de buktar väl på något vis?

För våran terrier buktar aldrig rådjuren, hon driver för fort och troligtvis för ljust och "hetsigt" skall (eller vrål, alla som hört en tjt vet vad jag menar)
Maken brukar skämta att om vi släpper henne här hemma (arlanda) kan man ringa en kompis i norduppland så den kan gå ut och skjuta för hunden när den springer förbi.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Sambon är jägare och drömmer om att nästa hund ska vi ha är en jakthund. Nu har vi en goldentik som är underbar som en extra...
Svar
10
· Visningar
1 347
Övr. Katt Hej! Upptäckte på morgonen när jag gick ut på tomten (vi bor intill skogen med några få grannhus runt om) att det låg kattpäls från...
Svar
12
· Visningar
4 108
Senast: Skjøldur
·
Hundavel & Ras Hej! Hoppas få lite kloka råd och vägledning från er hundkunniga! Jag och min sambo har i flera år varit sugna på att skaffa hund och...
Svar
3
· Visningar
1 521
Senast: Lady_A
·
Hundavel & Ras Jag är så trött på att grubbla i frågan och ni är väl lika less på att läsa om det antar jag, men jag behöver lite hjälp ändå. Jag...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 868

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp