Bukefalos 28 år!

Rasval - jakthund

Ja, det vet jag och ja den enda skillnaden är benhöjden i princip. De är väldigt nära besläktade och griffoner kan födas i fauvekullar och vice versa och i af förr reggades de då som den storlek de hörde till. Tror inte det görs så i Frankrike längre, men fortfarande kan man få högbenta valpar på fauve. De är lika allrounda och i övrigt också väldigt lika i lynne och egenskaper.[/QUOT


Jag tillhör dem som äger en högbent fauvve en helt underbar hund som jagar allt.
 
Ja, man blir ju det :) Men det är viktigt att vara medveten om sjukdomarna som finns i en ras, särskilt med t ex allergi som inte så lätt att diagnostisera.
Vi har haft 8 wachtelhundar, och de har överlag varit pigga och friska. Vi hade en hane som eventuellt kan ha haft artros i armbågarna, han blev halt efter hårda jaktdagar och förtidspensionerades som 7-åring. Han var dock friröntgad. Den sista är dock inte röntgad ännu, han fyllde 1 förra veckan :) Det är så klart viktigt att vara noga med vilka linjer man väljer ur, att de är röntgade i flera led tillbaka och även att prata med uppfödaren så klart. Om du vill ha tips om kennlar får du gärna PM:a :)

Jag tycker att wachteln har ett bra psyke generellt. Sällan några rädslor. Kan upplevas som lite reserverad mot främlingar men är väldigt familjekär. Kan nog upplevas som en enmanshund, men ingen extrem sådan tycker jag. Rätt aktiverad och ordentligt jagad med är det en väldigt trevlig familjehund. Min tik är t ex väldigt präglad på mig, och hon kollar alltid av med mig först om sambon ber henne göra något - men hon ligger lika gärna och gosar med honom på morgnarna :)

Vi har nästan alltid minst en med oss överallt, oftast har vi tiken och unghunden. Äldsta hanen bor på heltid hos mina föräldrar, tiken på heltid hos mig och unghunden flyttar lite emellan beroende på hur våra scheman ser ut. Jag och pappa samäger dem :)

Såhär brukar det se ut om morgnarna hemma, detta är dock en bild från när unghunden bara var valp :p
11191114_932293813489429_216688290_n.jpg


Eller varför inte såhär, när sambon är borta.. ;)
11887143_1658312331081308_1814000132_n.jpg
Vilka ljuvliga bilder :love: Börjar bli orolig över hur det här året ska kunna gå innan jag blir helt hundsjuk :p
Jag skickar pm!

En aktiverad munster är en väldigt trevlig hund. Social med folk men har gärna en favorit - oftast den som jagar med hunden mest. Familjekär. Har funnits en del hanhundsilskna hundar, men de har minskat. Är man noga med var man köper hunden ifrån så är det sällan ett problem. Kleiner munsterländer är en tänkande hund, så som förare behöver du vara steget före och ha bestämt dig för vad som är okej och inte. Fördelen med det är att hunden kommer att lösa vissa jaktliga situationer åt dig, nackdelen är att du måste se till att hunden får använda huvudet ordentligt ibland.

Inte så stor skillnad mentalt mot wachtel. Möjligen att jag upplever wachteln som lite mer "tjockskallig" och munstern som mer förig.

Det verkar som det blir en lååång funderare över det här med vilken det blir. Tror att båda skulle passa väldigt bra!

Tack så jättemycket för hjälpen allihopa! Jag har iallafall kommit lite närmare ett val, eller begränsat utbudet något iallafall. Nu blir det upp till bevis vad det blir... :)
 
Vad är det för skillnad på Grosser och Kleiner Münsterländer (förutom storleken, givetvis)?

Angående RAS och vad rasklubbarna skriver på till exempel hemsidor så blir jag snarare mer bekymrad om en ras enligt klubben är kärnfrisk och saknar sjukdomar än om det kommer en hel radda och hur man jobbar för att få bort det.
Nu är väl visserligen många av jaktraserna friska och sunda men rent allmänt.
 
Vad är det för skillnad på Grosser och Kleiner Münsterländer (förutom storleken, givetvis)?

Angående RAS och vad rasklubbarna skriver på till exempel hemsidor så blir jag snarare mer bekymrad om en ras enligt klubben är kärnfrisk och saknar sjukdomar än om det kommer en hel radda och hur man jobbar för att få bort det.
Nu är väl visserligen många av jaktraserna friska och sunda men rent allmänt.
Grosser är betydligt mer ojämn som ras här, det är en ganska liten ras och ganska många verkar användas som aktiva sällskapshundar istället. Jag vet ingen som har en kleiner münster till sällskap, även om de säkert finns.
GM är en ras som intresserat mig och därför kollade jag upp dem för några år sen, HD-statistiken var inte särskilt kul då. Och jaktmeriter verkade ovanligt.
 
Javisst nämndes Tyskt Jaktterrier men såvitt jag kan se inte som "Tysk jaktterrier ofta förkortad TJT". Dessutom ibland så citeras ju ett inlägg som var på "förra sidan" eller som skrevs för flera dagar sedan.
Om då det som förkortas, stod djupt inne i en lite längre text där flera potentiella förkortningskandidater finns, så blir det svårt för de oinvigda/nybörjare/okunniga att hänga med.
Alla vet inte hur alla hundraser förkortas!

Då går man in på tjtk.se
 
Vi har massa raser hemma. Bla Tjt. Hon driver klövvilt å har gjort anlagsprov för gryt men aldrig jagat i riktigt gryt. Den som är värst här hemma på att gå ner i gryt är gråhunden!

Det går fort när en tjt driver, och man bör ha passkyttar för att hänga med, sen behöver marken oftast få "vila" så djuren kommer tillbaka.
Därför har vi köpt en drever istället för hare, räv å rådjur.

Något annat trevligt att jaga allt med är nobs (norrbottensspets) är man nyfiken på de så finns en jättebra grupp på fb. De trädskäller, driver med skall och skäller ståndskall.
 
Vi har massa raser hemma. Bla Tjt. Hon driver klövvilt å har gjort anlagsprov för gryt men aldrig jagat i riktigt gryt. Den som är värst här hemma på att gå ner i gryt är gråhunden!

Det går fort när en tjt driver, och man bör ha passkyttar för att hänga med, sen behöver marken oftast få "vila" så djuren kommer tillbaka.
Därför har vi köpt en drever istället för hare, räv å rådjur.

Något annat trevligt att jaga allt med är nobs (norrbottensspets) är man nyfiken på de så finns en jättebra grupp på fb. De trädskäller, driver med skall och skäller ståndskall.
Nu kommer jag med en rasskillnadsfråga igen :). Hur skiljer sig norrbottenspetsen från finnspets?
 
Vad är det för skillnad på Grosser och Kleiner Münsterländer (förutom storleken, givetvis)?

Angående RAS och vad rasklubbarna skriver på till exempel hemsidor så blir jag snarare mer bekymrad om en ras enligt klubben är kärnfrisk och saknar sjukdomar än om det kommer en hel radda och hur man jobbar för att få bort det.
Nu är väl visserligen många av jaktraserna friska och sunda men rent allmänt.

Grosser har inget släktskap med kleiner mer än namnet (samma herre som bestämde sig för att renavla raserna). Grosser är den svartvita varianten av långhårig vorsteh. När långhårig vorsteh bildades bestämde man att endast brunt, brunvitt och brunskimmel var tillåtet så man tog bort de valpar som föddes svartvita eller svartskimmel. Efter ett tag var det någon som tyckte det var korkat och gjorde en egen ras av dem.

Väldigt liten ras i Sverige och ganska ojämn tyvärr. En del hd har förekommit, men har blivit bättre.

I RAS för kleiner står det nog mest om hd om jag minns rätt. Sanningen är att det förekommer andra sjukdomar, men i så låg frekvens att det är frågan om man ska ta upp dem då det är så få individer det rör sig om. Då kan vi nästan lista varenda sjukdom som finns och skriva att din valp kan råka ut för det om du har extremt mycket otur. Det listades ett antal saker i RAS nu senast som tidigare har förekommit mer utbrett såsom sköldkörtelproblematik, men det fick man bort i slutet på 90-talet genom en del åtgärder. Sånt syns ju inte riktigt i RAS eftersom det är historia. Vi har inget som är som flattarnas cancer eller trubbnosarnas andningsproblem. Vorstehraserna lever generellt tills de är åtminstone 12, många blir äldre.
 
Senast ändrad:
Vilka ljuvliga bilder :love: Börjar bli orolig över hur det här året ska kunna gå innan jag blir helt hundsjuk :p
Jag skickar pm!



Det verkar som det blir en lååång funderare över det här med vilken det blir. Tror att båda skulle passa väldigt bra!

Tack så jättemycket för hjälpen allihopa! Jag har iallafall kommit lite närmare ett val, eller begränsat utbudet något iallafall. Nu blir det upp till bevis vad det blir... :)
Det är svårt mellan just wachtel och kleiner münsterländare, jag har en wachtel själv och vill vissa dagar ha en till och andra dagar kikar jag münstern.... Hade jag hur mycket tid, plats och pengar som helst skulle jag ha båda plus ett par till... ;)
 
Det är svårt mellan just wachtel och kleiner münsterländare, jag har en wachtel själv och vill vissa dagar ha en till och andra dagar kikar jag münstern.... Hade jag hur mycket tid, plats och pengar som helst skulle jag ha båda plus ett par till... ;)

Jag har ju blivit lite avskräckt av kleiner bara för att en släkting till oss hade galna (och superskarpa) sådana under min uppväxt. Men jag har ju träffat @Roxer s flera gånger och de är ju supertrevliga. Har även en bekant som köpt en KLM nu som verkar vara riktigt trevlig.

Kanske får värdera om :D
 
Jag har ju blivit lite avskräckt av kleiner bara för att en släkting till oss hade galna (och superskarpa) sådana under min uppväxt. Men jag har ju träffat @Roxer s flera gånger och de är ju supertrevliga. Har även en bekant som köpt en KLM nu som verkar vara riktigt trevlig.

Kanske får värdera om :D
Och jag har blivit avskräckt av ett par riktigt otrevliga wachtlar som gjort att jag kollar närmare på münstern, jag kanske får värdera om jag också ;)
 
Jag har ju blivit lite avskräckt av kleiner bara för att en släkting till oss hade galna (och superskarpa) sådana under min uppväxt. Men jag har ju träffat @Roxer s flera gånger och de är ju supertrevliga. Har även en bekant som köpt en KLM nu som verkar vara riktigt trevlig.

Kanske får värdera om :D
Jag har träffat flera trevliga men även många trevliga wachtlar så det är svårt att bestämma sig...;)
 
Och jag har blivit avskräckt av ett par riktigt otrevliga wachtlar som gjort att jag kollar närmare på münstern, jag kanske får värdera om jag också ;)

Jag har inte träffat mer än ett fåtal otrevliga wachtlar faktiskt.
Tycker ändå att jag träffar många wachtlar, men många är ju iofs ur delvis samma linjer och hos förare som oftast haft wachtel tidigare (samt att hundarna får jaga ordentligt) :p Det kan nog spela in.

Du får träffa mina, vi skulle ju försöka styra ihop en bukejakt :D
 
Nu kommer jag med en rasskillnadsfråga igen :). Hur skiljer sig norrbottenspetsen från finnspets?

Det kan nog @Gnist ge ett exakt svar på. Men jag tror det är så att nobsen härstammar från små laikor och finnspetsens ursprung är väl mer okänd. Sen är väl finnspetsen mer trädskällare medans nobsen har mer av klövviltsjakt i generna. Sen ser de ju ganska olika ut.
 
Jag har inte träffat mer än ett fåtal otrevliga wachtlar faktiskt.
Tycker ändå att jag träffar många wachtlar, men många är ju iofs ur delvis samma linjer och hos förare som oftast haft wachtel tidigare (samt att hundarna får jaga ordentligt) :p Det kan nog spela in.

Du får träffa mina, vi skulle ju försöka styra ihop en bukejakt :D

Ja det måste vi styra ihop, så man kan bli omvänd :D:p
 
Jag har inte träffat mer än ett fåtal otrevliga wachtlar faktiskt.
Tycker ändå att jag träffar många wachtlar, men många är ju iofs ur delvis samma linjer och hos förare som oftast haft wachtel tidigare (samt att hundarna får jaga ordentligt) :p Det kan nog spela in.

Du får träffa mina, vi skulle ju försöka styra ihop en bukejakt :D

Alltså , bukejakt/jakter kräver ju nästan en egen tråd. ;) måste fila lite mer på hagelskyttet nu i vår...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Sambon är jägare och drömmer om att nästa hund ska vi ha är en jakthund. Nu har vi en goldentik som är underbar som en extra...
Svar
10
· Visningar
1 347
Övr. Katt Hej! Upptäckte på morgonen när jag gick ut på tomten (vi bor intill skogen med några få grannhus runt om) att det låg kattpäls från...
Svar
12
· Visningar
4 108
Senast: Skjøldur
·
Hundavel & Ras Hej! Hoppas få lite kloka råd och vägledning från er hundkunniga! Jag och min sambo har i flera år varit sugna på att skaffa hund och...
Svar
3
· Visningar
1 521
Senast: Lady_A
·
Hundavel & Ras Jag är så trött på att grubbla i frågan och ni är väl lika less på att läsa om det antar jag, men jag behöver lite hjälp ändå. Jag...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 868

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp