Whippet och italienare!

Lenis

Trådstartare
Någon som har bra koll på dessa? Syrran funderar på att skaffa men har dålig koll och frågade mig som verkligen har väldigt liten koll så jag frågar er. Bered er på dumma frågor :o:D

Vi har liten erfarenhet av afghan (grannen hade alltid den rasen när vi växte upp) men sen tryter det på vinthundssidan, däremot har vi fått höra en del som kanske är sant, kanske rena fördomar.

Är italienare svåra att få rumsrena, som ras sett? Gäller det isf whippet också? Vi vet nån ytligt bekant som hade två italienare som var rumsrena varma dagar men sämre regniga :angel: Fick höra att de ofta upplevs som skygga?

Hur är jaktinstinkten på whippet, man kör ju lc och whippetrace så det borde ju finnas men är det på den nivån att det är knivigt att träna dem att kunna vara lösa under uppsikt?

Om nån här har nån av raserna, vad görs med dem? Hur funkar de i vanliga livet? Familjekära? Ok mot andra raser? Egensinniga eller will to please? Orsaken till funderingarna på vinthund är att pga vissa omständigheter fick de ta hand om en äldre whippettik när matte blivit skadad och hunden var verkligen fantastisk. Matte hade dock bara den hunden så frågan återstår om det var ett enstaka exemplar eller om alla är lika härliga. Det jag sett på utställningar är bara bra och jag upplever dem mer (än mer italienarna men har inte sett så många whippet) mer som.. väsen.. än vanliga hundar :)

Tillägger att det absolut kommer bli att besöka uppfödare, men att hon kanske ska bestämma vilken av raserna hon ska börja kika på i första hand.
 
@Philosophia har god erfarenhet av båda raserna, så hon kan säkert ge bra svar :)

Själv har jag vänner och bekanta som har både whippet och italienare. Min uppfattning är att de är ganska olika varandra. Det är INTE så att vinthundar har en mentalitet som sedan kommer i en viss mängd olika utseenden (som många verkar tro om vinthundarna).

Whippet är en av de vinthundsraser som jag upplever som "mest hund", de andra är ju mer katt i hundförpackning. Samtliga whippets jag träffat, vilket är en hel del nu, har så vitt jag vet varit rumsrena utan konstigheter. De har haft mycket stark jaktlust, men letar sällan vilt utan när de är lösa springer de mest rakt fram och rakt tillbaka. Saluki och de mest närbesläktade till dem (afghan, azawakh, sloughi...) springer oftare i stooora vida cirklar som tenderar att bli större och större ju längre tid ägaren står stilla...

Italiensk vinthund fryser lättare och på lure coursing är det otroligt vanligt att de inte fullföljer loppen, vilket ofta verkar bero på att de helt enkelt inte har tillräckligt stark jaktlust. (Ägarna älskar dock att klaga på för högt gräs, för långa banor, för halt gräs, för vida svängar, för kallt, för regnigt, för mycket något annat....) De verkar också vara svårare att få rumsrena. Just italienare verkar ha drabbats negativt av att det blivit populärt med småhundar. Jag har för mig att de var betydligt ovanligare förr och att det nu avlas på lite allt möjligt, vilket ofta har negativa konsekvenser.

Gemensamt för de båda raserna är att de är otroligt familjekära, älskar värme, gärna sover mjukt (under täcket, nära, nära sina människor). Positiva och orädda hundar, men någon "will to please" har de inte. Däremot är de oftast mycket mer lättmotiverade än andra vinthundsraser. De kommer dock aldrig bli som någon retriever eller spaniel. Det finns ett flertal italienare och whippets som tävlar i rallylydnad (finns en och annan champion också), freestyle, lydnad, agility, viltspår. Whippetklubben delar dessutom ut trippeldiplom till hundar som fått visst resultat inom någon springgren, utställning samt någon lydnadsaktig sport, just för att uppmärksamma att det är en allsidig ras.

De största problemen som jag ser det med raserna är att de fryser lätt (italienare är extrema på den biten) och att de ofta är för stora, vilket begränsar inom vissa tävlingar. Whippet har iaf förr ofta varit krypta och på italienare är det inte ovanligt med dåliga tänder.

Ang skygghet... Jag har varit med om att mina salukis som med lungt gungande svans går fram till folk för att hälsa, är skygga. "Så rädd hon är!" sa en schäfermänniska på en brukshundklubb en gång, bara för att min hund gick lugnt fram och nosade utan att göra mer. Hon hade inte intresse av annat och folk tolkar gärna allt som inte är "tokflamsig retriever" som skygg. Självklart finns det skygga vinthundar också, även inom italienarrasen och hos whippet, men det är inte speciellt vanligt.

Själv älskar jag italienare, tycker att de verkar vara väldigt enkla och glada hundar, alltid pussvänliga och mysiga och utan den där extremstarka jaktlusten som gör dem svåra att ha lösa. MEN sett till hälsoläget är det nog enklare med whippet, vilket gör att jag skulle välja whippet om valet stod mellan de två raserna.
 
Jag har bara Whippet erfarenhet i form av uppfödande vän.
Dom verkar inte ha några problem alls med andra hundar,några av dom var aldrig lösa och andra fick vara lösa o det gick bra,men som @Red_Chili säger dom springer som fan o för mig som brukshunds/numerasmåhundsägare lite för långt bort för min smak.
Men jag lärde mig att det får plats 5 whippar och ett täcke i en fåtölj :D
 
Någon som har bra koll på dessa? Syrran funderar på att skaffa men har dålig koll och frågade mig som verkligen har väldigt liten koll så jag frågar er. Bered er på dumma frågor :o:D

Vi har liten erfarenhet av afghan (grannen hade alltid den rasen när vi växte upp) men sen tryter det på vinthundssidan, däremot har vi fått höra en del som kanske är sant, kanske rena fördomar.

Är italienare svåra att få rumsrena, som ras sett? Gäller det isf whippet också? Vi vet nån ytligt bekant som hade två italienare som var rumsrena varma dagar men sämre regniga :angel: Fick höra att de ofta upplevs som skygga?

Hur är jaktinstinkten på whippet, man kör ju lc och whippetrace så det borde ju finnas men är det på den nivån att det är knivigt att träna dem att kunna vara lösa under uppsikt?

Om nån här har nån av raserna, vad görs med dem? Hur funkar de i vanliga livet? Familjekära? Ok mot andra raser? Egensinniga eller will to please? Orsaken till funderingarna på vinthund är att pga vissa omständigheter fick de ta hand om en äldre whippettik när matte blivit skadad och hunden var verkligen fantastisk. Matte hade dock bara den hunden så frågan återstår om det var ett enstaka exemplar eller om alla är lika härliga. Det jag sett på utställningar är bara bra och jag upplever dem mer (än mer italienarna men har inte sett så många whippet) mer som.. väsen.. än vanliga hundar :)

Tillägger att det absolut kommer bli att besöka uppfödare, men att hon kanske ska bestämma vilken av raserna hon ska börja kika på i första hand.

Jag gillar Whippet mer än Italiernare för jag upplever att det är svårt att hitta en italiernare som inte är för liten. Känns som att aveln strävar efter att få fram så små hundar som möjligt och de blir så himla sköra då.
Räkna med minst en fraktur i hundens liv särskilt på de små exemplaren. Benen är otroligt tunna och går lätt av och kan vara riktigt svåra att fixa pga den lilla storleken.
Försök välja uppfödare som avlar lite större exemplar. Tror att de större har mindre tandproblem också.
Tycker ofta, som med många populära småhundsraser, att de är skygga och rädda.
 
Någon som har bra koll på dessa? Syrran funderar på att skaffa men har dålig koll och frågade mig som verkligen har väldigt liten koll så jag frågar er. Bered er på dumma frågor :o:D

Vi har liten erfarenhet av afghan (grannen hade alltid den rasen när vi växte upp) men sen tryter det på vinthundssidan, däremot har vi fått höra en del som kanske är sant, kanske rena fördomar.

Är italienare svåra att få rumsrena, som ras sett? Gäller det isf whippet också? Vi vet nån ytligt bekant som hade två italienare som var rumsrena varma dagar men sämre regniga :angel: Fick höra att de ofta upplevs som skygga?

Hur är jaktinstinkten på whippet, man kör ju lc och whippetrace så det borde ju finnas men är det på den nivån att det är knivigt att träna dem att kunna vara lösa under uppsikt?

Om nån här har nån av raserna, vad görs med dem? Hur funkar de i vanliga livet? Familjekära? Ok mot andra raser? Egensinniga eller will to please? Orsaken till funderingarna på vinthund är att pga vissa omständigheter fick de ta hand om en äldre whippettik när matte blivit skadad och hunden var verkligen fantastisk. Matte hade dock bara den hunden så frågan återstår om det var ett enstaka exemplar eller om alla är lika härliga. Det jag sett på utställningar är bara bra och jag upplever dem mer (än mer italienarna men har inte sett så många whippet) mer som.. väsen.. än vanliga hundar :)

Tillägger att det absolut kommer bli att besöka uppfödare, men att hon kanske ska bestämma vilken av raserna hon ska börja kika på i första hand.

@Red_Chili har skrivit det mesta redan, så jaf lägger bara till lite.

Rumsrenhet: Ja, somliga italienare är svåra att få rumsrena. Det beror inte på att de inte kan hålla sig, utan för att de har upptäckt att det går (inbillar jag mig). De är väldigt bekväma av sig, helt enkelt. Min var med i princip rumsren (sovrumsdörren var tvungen att vara stängd nattetid. Whippet är nog som vilken hund som helst att få rumsren. Min ena tog lång tid innan hon blev rumsren (hon bodde på kenneln tills hon var 4,5 månader och de hade lucka så hundarna kunde gå och kissa när de ville) medan den andra var helt rumsren när hon flyttade hem till mig vid 9,5 veckors ålder, så när som på en enstaka bajsolycka.

Skygghet: En italienare ska inte vara skygg. Den ska vara orädd och ha ett enormt gott självförtroende. Däremot har aveln eskalerat något enormt och gick från ca. 25 födda valpar per år till 180+ på bara 5-10 år. Jag tycker att mentaliteten har försämrats avsevärt och blir jätteledsen när jag hör folk beskriva italienaren som försiktig av sig. Italienare ska man välja med mycket stor nogrannhet.

Både whippet och italienare har hög jaktinstinkt, men whippetens jaktinstinkt är generellt sett starkare. Men de hållet sig gärna nära och är på det sättet lätta att ha lösa. Med vettig inkallning (de är inte på något sätt obildbara) och god uppsikt över omgivningen hela tiden så är de ganska smidiga att ha lösa. Är mina på väg utom synhåll så kallar jag alltid in.

Både italienare och whippet är väldigt enkla att ha att göra med. De hänger med på allt, tysta och lugna hemma och är samtidigt väldigt sociala. De är vänliga och väldigt okomplicerade hundar.

Whippet varierar när det gäller will to please, men de är oftast ganska roliga att träna med. Italienare - nä. :p De lär sig fort, men att upprepa saker de redan kan är inte deras grej.

Även @almitra har erfarehet av både whippet och italienare. Hennes italienare har mycket hög jaktinstinkt.
 
Jag har

Många whipettikar verkar vara lite opålitliga gällande kissandet. Min är totalt rumsren hemma men igår kissade hon i hotellets aula, och hemma hos andra människor kissar hon lätt på mjuka mattor.

Annars är whippets urroliga och mångsidiga hundar som är väldigt gosiga och generellt trevliga hundar.

De funkar oftast jättebra att ha lösa så länge de inte ser en hare... de flesta är kanske inte världens bästa lydnadschampioner eftersom de ofta inte orkar med så mycket upprepningar.

Väldigt enkla hundar. Luktar eller hårar knappt.
 
Här finns ett stycke italienarbus men också en whippetherre som bor här periodvis. ( jag hade en whippet innan italienaren ). Som Philosophia sa, Pixi har ENORM jaktinstinkt och jag kan knappt ha henne lös med annan hund eftersom hon lurar i väg dom och jagar..... Men är det bara hon och jag är hon väldigt klängig och lämnar mig knappt.
Jag tycker IGn är mycket mer vaken än en whippet, speciellt inomhus där hon får för sig att flyga runt som en dåre ibland! Har hört siffror att 10% bryter ett ben första året innan dom har full kroppskontroll, dom kastar runt bland möblerna och tror att dom kan flyga!
Rumsrenheten ja, vissa verkar aldrig bli rumsrena! Spöregnar det ute eller är 10 grader kallt är en ryamatta alltid att föredra! Pixi är rumsren så länge det inte är extremväder, då måste jag ha ögon i nacken annars kommer hon smyga iväg och göra inne. Whippeten håller sig hellre ett dygn i såfall. Will to please? Lönar det sig inte, så glöm det!
 
Tusen tack för alla kanonsvar, det var exakt den här typen av input och erfarenheter som jag var ute efter! :bow:

Om någon mer vill tillägga något är det bara välkommet! :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 525
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 218
Senast: geting
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
992
Senast: Viva
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 221
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp