Bukefalos 28 år!

YW1966

Trådstartare
Det här hingstfölet föddes i morse, vad tror ni om hans framtid?
hook_bak_19juni_lunch.jpg

Finns det en chans att det rättar till sig? Vad gör man för att hjälpa till?
Här är ju en tråd om ett föl där det gått bra! LÄNK
 
Senast ändrad:
Sv: Windswept

Jag tror att du kommer att bli förvånad över hur fin han kommer att bli!
 
Sv: Windswept

Hoppas att du har rätt, verkligheten är lite sämre än vad bilden visar tycker jag!
 
Sv: Windswept

Jag tror inte att du behöver oroa dig. Jag har haft de som sett värre ut än så där + att de har varit X-benta fram. Han har säkert legat riktigt trångt och som via skrivit kommer du bli förvånad hur rak och fin han kommer bli.
 
Sv: Windswept

Mitt föl som föddes hos mig 2004 var lika windswept men istället för att bli bättre så blev hon sämre. Veterinär tillkallades och behandling sattes in. Hon var då 11grader sned i höger bakkotan, då denna pressades utåt. Efter ca ett halvårs skoning med Daimlersko var hon rak igen. Som tvååring tog det henne 4,5 mån proffsträning för att gå premielopp och nu som 4åring håller hon fortfarande. Hon har aldrig blivit behandlad i ngn kota, så jag tror inte att det påverkar hållbarheten. Så misströsta inte, hon kommer säkert att bli bra! Lycka till med fölisen.
 
Sv: Windswept

Mitt föl som föddes hos mig 2004 var lika windswept men istället för att bli bättre så blev hon sämre. Veterinär tillkallades och behandling sattes in. Hon var då 11grader sned i höger bakkotan, då denna pressades utåt. Efter ca ett halvårs skoning med Daimlersko var hon rak igen. Som tvååring tog det henne 4,5 mån proffsträning för att gå premielopp och nu som 4åring håller hon fortfarande. Hon har aldrig blivit behandlad i ngn kota, så jag tror inte att det påverkar hållbarheten. Så misströsta inte, hon kommer säkert att bli bra! Lycka till med fölisen.

Det låter positivt!

Hur ofta skodde ni?
Vid vilken ålder började ni?
Fick fölet vara ute eller skulle hon vara på box?
 
Sv: Windswept

Jag tror att du kommer att bli förvånad över hur fin han kommer att bli!

Jag håller med. Har sett ett par föl som sett likadana ut, men blitt kanon fina.

Men ta alltid hjälp av kunnig veterinär/hovslagare!
 
Sv: Windswept

Hur går det med fölet?

Vänster bak ser riktigt bra ut, lite tendens till att belasta innersidan av hoven mest fortfarande.

Höger är lite bättre men inte bra, bruten i kotan, aningen bruten i hasen och krokhasig. Får hjälp av rutinerad hovslagare om 1-2 veckor! Har hittills bara haft telefonkonsultation!
 
Sv: Windswept

Hej

Bra om du har en bra hovslagare som kan hjälpa dig med att raspa, det hade jag önskat också, men ifjol häromkring (Bergsåker) hade alla "experter" så mycket för sig så jag fick hålla på själv, men det gick ju skapligt det också.

Jag trodde aldrig det skulle gå till sig men det gjorde det riktigt bra. (se länken) förutom då det enda ben (höger fram) som det inte såg ut att vara något fel på i början, men vars hov roterar rakt ut.

Jag körde in henne i våras och hon gick lite snett i början med bakdelen, men med hjälp av en sidorem så gick det till sig ganska snart.

Nu är hon på bete och i augusti börjar jag träna.

Ditt föl går nog till sig det med ska du se. Men låt dom vara ute så mycket som det bara går.

Lycka till

http://web.telia.com/~u60203725/norma.htm
 
Sv: Windswept

Man blir alldeles rådvill!

Du säger ute så mycket som möjligt, vilket du säkert fått som råd av någon expert!

På en större klinik här i mellansverige säger man 2 månader i box, med inte alltför mycket strö.

Jag kör ett mellanting tills min expert kommer, ute några timmar, sedan inne några timmar osv. Han är definitivt mycket bättre nu än de första dygnen!
 
Sv: Windswept

Man blir alldeles rådvill!

Du säger ute så mycket som möjligt, vilket du säkert fått som råd av någon expert!

På en större klinik här i mellansverige säger man 2 månader i box, med inte alltför mycket strö.

Jag kör ett mellanting tills min expert kommer, ute några timmar, sedan inne några timmar osv. Han är definitivt mycket bättre nu än de första dygnen!

Jag har haft två föl som varit vinda.

Ett för 15 år sedan (ett framben som gick ut i sidled som en banan) och så hon från ifjol då som var värre än värst.

Båda gångerna har fölen fått varit ute så mycket det bara gått (Helst på gräs för att inte slita så mycket på hovarna som kan bli slitna på windsweptföl, och därigenom få infektioner).

Anledningen till detta med att vara ute är att muskler och senor måste få chansen att "bli använda" så att fölet får en chans att räta till sig medan skelettet är mjukt.

Naturen har lösningar på det mesta har jag märkt.

Att gå inne i en box med minimala rörelsemöjligheter gör ingen nytta, det blir bara sämre, det säger ju det sunda förnuftet, det är ju inget benbrott.

Men det är ju naturligtvis ditt beslut

Båda mina har dock gått till sig med det här receptet. Den första gjorde iofs bara fem starter (en tredjeplats på 20,8 som bäst) innan han bröt benet i en olycka i mars som 4-åring. men hade inga obehag av benet som rätade till sig av utevistelsen
 
Sv: Windswept

hook080712-002.jpg

Så här ser Hook ut idag, oändligt mycket bättre men inte bra! Han hade ingen lust att ställa sig för en bra bild idag, denna är lite bättre än verkligheten.
Hovslagaren har varit här och verkat honom idag, han har också fått lite plast på utsidan på höger bak.
Han är nu ute hela dagarna och inne på natten!

Fler bilder på Hook finns här http://www.salatrav.com/ylva/hook.html
 
Sv: Windswept

hoppas de kan bli bra. ja kan verligen inte något om sådant.
Men de beror väl på att dom legat dumt i magen eller? De e väl inte ärftligt?
 
Sv: Windswept

hook080712-002.jpg

Så här ser Hook ut idag, oändligt mycket bättre men inte bra! Han hade ingen lust att ställa sig för en bra bild idag, denna är lite bättre än verkligheten.
Hovslagaren har varit här och verkat honom idag, han har också fått lite plast på utsidan på höger bak.
Han är nu ute hela dagarna och inne på natten!

Fler bilder på Hook finns här http://www.salatrav.com/ylva/hook.html

Det där ser ju bra ut. Det fixar sig nog ska du se:)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Finns det? Med tålig menar jag att den ska klara av 37 kg explosiv boxer som både segdrar och kan göra rejäla ryck. Inte utfall mot...
Svar
12
· Visningar
910
Senast: Linda_A
·
Hundavel & Ras I en annan tråd länkade @hundtant till en artikel gällande en ny studie om hundrasers livslängd i UK - tack för det förresten! Här finns...
Svar
11
· Visningar
1 004
Senast: co-SMAD4
·
Tjatter Efter att ha läst tråden "Hjälp, jag har för mycket prylar" som femtioelva köpare/spekulanter har de mest konstiga frågor och klagomål...
Svar
1
· Visningar
900
Senast: Happimess
·
Avel Som rubriken lyder. Varför är det så? Jag tittade på lite statistik på en ridponnyhingst under "betäckningar", och där finns fölen som...
Svar
5
· Visningar
831
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp