wintecsadeln

beauspirit

Trådstartare
vad passar de för hästar?
lite svängda eller raka, med eller utan manke?
ni som har en wintec, vad har era hästar för sorts rygg.

min häst har en ganska smal rygg med manke. så här:
http://community.webshots.com/s/image8/5/75/5/123357505oQfqbv_ph.jpg
dålig bild och han vilar på ena bakbenet så ryggen blir lite sne, men det är den enda jag har i profil.

jag ska förmodligen köpa en wintec cair close contact och hittat en till bra pris begagnad.
men frågan är om man vågar chansa om att den passar :confused: :crazy:.

hjälp!
 
Varför inte ta ut nån sadelutprovare?? Jag tror inte att nån här kan säga om den passar din häst. :)
 
Jag har en wintec air dressyr till en häst med hög manke och rund rygg. Den passar jättebra även till andra hästar jag rider, om de inte är för smala över ryggen. Men det finurliga är ju att man kan byta koppjärnen själv.
Be att få prova sadeln innan du köper. Undrar också vad de vill att du ska betala för den?
 
nej jag vet att de inte kan säga om de passar just min häst, jag vill bara veta vilka hästar den passar bäst. har sett många som skriver att just "den och den sadeln passer de och de hästarna".
 
okej, jo det 'är ju det med koppjärnen jag vill ha eftersom han är unghäst och växer ur sina sadlar rätt så fort :crazy:.
jag ska köpa ett grönt,normalmotsmal, och ett svart,normal, koppjärn.

jo men det är ju så att jag hittat sadeln här på buke och folk brukar ju inte vilja att man skickar tillbaka sadeln om hästen inte kan ha den.
den kostar 3000 spänn inkl. hopplatta. tycker jag är ett bra pris jämfört med de andra hoppsadlarna jag sett som legat runt 4-4800. :)
 
En av våra unghästar går med en sådan sadel. Hon är ganska svängd i ryggen, lite sänkt bakom manken. Har även provat den på en häst som är rak i ryggen, och det passade inte alls. Den låg inte an bakåt då.

Dessutom är järnen ganska smala, jag uppfattar Wintecs "normal" som smalare än många andra sadelmärkens "normal".
 
Jag läste på nätet att ju vidare koppjärn man har, desto mer svänger bommen. Vet inte hur sant det är, men det låter rimligt!
 
okej får se om jag förstår dig rätt, med svängd menar du lixom det som ligger längs ryggen (vågräta) och att det svänger mer uppåt när man har vidare bom?
TRÖÖG :crazy:.
 
okej jag tror den kommer passa min häst. hoppas det.
verkligen hittat den perfekta sadeln!
det är en tabaccofärgad, cair, 17" (fast iof så hade 16½ vart bättre), med stigläder, lädergjord och en lös hopplatta för 3000 :D. hon säljer den billigt för vill bli av med den så fort som möjligt eftersom hon inte har hästen kvar.
hoppas jag kan köpa den nu.
ska ta ut pengar från mitt sparkonto som jag ska ha när jag flyttar hemifrån (är 16 i år). mamma är väl inte så där väldans glad egentligen :o ;) men jag får ta ut dessa bara jag är medveten om att jag har mindre pengar när jag flyttar sen. kommer väl antagligen senare efter det här sälja min allround.
iaf så har jag bara 2500 på detta konto som inte är låst (vikket resten är) så nu gäller det att skrapa ihop allt man har :crazy: + att jag ska betala en hoppkurs på 400 spänn själv oxå. men det löser sig :p
 
Inte världens bästa bild eftersom hon vänder på huvudet och står i svagt nedförslut (hon är inte överbyggd vilket man akn tro på bilden!) men Wintec ligger bra på min häst...

rygg.jpg
 
jo men man ser på ett ungefär. typ som min häst rygg dårå ugnefär lika hög manke (av det jag ser på din bild) och ungefär samma sorts rygg.

vad har du för wintecsadel?
 
Jag har en Wintec Allroud till min häst o hon har kort rak rygg o låg manke.Försäljaren kom ut o provade den o han sa att den passa så jag hoppas det...
 
Ja, jag tyckte också de såg lite lika ut, min är lite svankigare kanske.
Jag har en Wintec 2000 allround (bild), koppjärnet är normal mot vid (blått, tror jag). Är mycket nöjd med sadeln, det är den bästa jag haft hittills och den enda sadel jag inte velat byta ut efter nåt år :love:
 
Japp, det är konstmocka i sätet så man sitter fast vilket är ganska bra när man har en häst som gärna ägnar sig åt diverse luftakrobatik :D
 
Testade en wintec (pro) på min pålla. Hon är rätt bred, bred manke, lite överbyggd alltså svängd rygg. den passade inte allt, kilbossorna tryckte som satan bak.

Har inga bra ryggbilder, men hon ser ut ungefär såhär och såhär

Har haft en Hubertus också, passade inte heller.
 
Lånar din knapp...

Jag fattar inget, vissa säger att Wintec är raka, andra säger att dom är svängda?? Är det skillnad på modellen? Kanske dressyrsadeln (Isabell t.ex) som har kilbossor upplevs som rakare för att det inte svänger uppåt längst bak?? :confused:
Och det är väl samma bom på Bates och Wintec? Bates har jag hört ska passa hästar med RAK rygg?
:confused: :confused: :confused:
 

Liknande trådar

Utrustning Jeg trenger noen innspill. Hesten er en lusitano, liten manke, bred, rak rygg med god lengde. Jeg har prøvd følgende saler: Prestige...
Svar
3
· Visningar
690
Senast: Sebastian
·
Utrustning Då fröken häst är en riktig prinsessa på ärten så har hon bestämt sig för att sadeln inte passar längre. Teorin är att den blev för smal...
Svar
4
· Visningar
706
Senast: Jeps
·
Utrustning Herregud ! Är i sadelträsket DELUXE (igen) 😐 Hur svårt kan de va att finna en bra dressyrsadel till mig och hästen 😣 Tycker jag...
Svar
5
· Visningar
1 073
Senast: poetin
·
Utrustning Nu vänder jag mig till er som har dessa dressyrsadlar . Globus crincle, passier corona , equiline contest. Dessa tre dressyrsadlar...
Svar
1
· Visningar
658
Senast: Time Lord
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp