Bukefalos 28 år!

Wolfdietrich - underbar artikel

Sv: Wolfdietrich - underbar artikel

Underbar!

För den som är nördig kan jag tillägga att Woermann var e Dianthus - Hubertus;)
 
Sv: Wolfdietrich - underbar artikel

Nu har fyra svenska hästar fått en artikel, eller har jag missat någon, Wolfdietrich, Woerman, Ajax och Dante.
Greatest Oldies är en mycket trevligt skriven serie om forna storheter inom dressyrsporten. All heder åt Silke Rotterman som skriver dessa artiklar för eurodressage. Man önskar att detta kanske kunde komma i bokform så småningom.

Chammartins metod för uppvärmning inför sin Olympiaritt 1964 var minst sagt orginell:
“Dressage and jumping riders alike now witnessed a spectacle rarely to be seen on such important occasions. Henri sped his horse around the racetrack which had been approximately 1,5 km long. Woermann galloped it one and a half round before Henri took him to extended trot which he showed half a round. This was followed by 50 metres of energetic passage and finished with 1 metre of piaffe. Then Henri gave Woermann a short break to regain his breath and returned to the warm- up arena.”
 
Sv: Wolfdietrich - underbar artikel

Vilka härliga artiklar!

Jag är inte direkt "inne" på svenska halvblod men väldigt intresserad av avel och "historia". Mycket intressant och rörande läsning (torkar en liten fjantig tår :o) så tack för att ni delade med er!
 
Sv: Wolfdietrich - underbar artikel

Efter att ha sett resultaten för 2/3 av det svenska VM-dressyrlaget; kanske det var synd att man inte använde "Woerman" metoden som uppvärmning för att ta bort spänningar och bus!

Trist att svensk dressyravel tappat sin forna starka ställning.
 
Senast ändrad:
Sv: Wolfdietrich - underbar artikel

Buääääh!! Snyft!!! Men ännu en underbar artikel....

Mödernet på Emirage? Är det någon som vet?
 
Sv: Wolfdietrich - underbar artikel

Enligt sporthorsedata ska han vara u Gumman 10936(17) e Qantas xx - Eros - Largo och enligt stamboken fick hon 1975 en fuxhingst e Emir och ägdes då av Claes Ivarsson, Ängelholm så det verkar vara rätt uppgifter.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag lägger denna tråd på vuxen då jag tänker mig en mer allmän diskussion och inte bara ridsporten. Läs gärna nedanstående artikel...
Svar
16
· Visningar
1 208
Senast: Badger
·
Övr. Barn 29 minuter sedan hej! nu vet jag ju inte om detta har något med denna sajt och göra, men nu är det ju så i mitt hästintresse att detta...
2
Svar
24
· Visningar
3 561
Senast: Vallmo
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
31 998
Senast: ako
·
Äldre Jag vete 17 om jag borde posta den här tråden, eftersom jag inte vet om jag orkar diskutera det ens. Men jag blir så trött, ledsen, arg...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
11 109

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp