Working equitation

A

Afilac

Är det någon som håller på med working equitation?
Det verkar så himla roligt.
Måste häst och ryttare var "jätteduktiga" när man börjar?
Finns någon träning runt Uppsala-Sala-hållet?
 
Sv: Working equitation

Jag funderar på att börja.. så småningom :p
Vi finns i Uppsala, så om det finns nån som håller på med WE i närheten skulle det vara jättekul :)
 
Sv: Working equitation

Två av riddarna i vårat gäng sysslar med WE - Du kan komma i kontakt med dom på deras hemsida. Dom håller till utanför uppsala men är väldigt aktiva mig veterligen och tror att dom är rätt duktiga också.
 
Sv: Working equitation

Det är tävling på Kulla-Vreta (en bit från Enköping) den 26 januari.
 
Sv: Working equitation

Jag provade på det i helgen, riktigt kul faktiskt. Man måste inte alls vara jätteduktig. Det är bra träning för både häst och ryttare. Helt klart värt att prova på, det innehåller ju så mycket från så många olika ridsportsgrenar. Jag håller på med tornerspel annars.
 
Sv: Working equitation

Har provat vissa delar är verkligen roligt.... både för hästar och ryttare.
 
Sv: Working equitation

Vi hade träning i helgen, verkligen superkul! Både gympa för kroppen och hjärnan! Mn jobbar på precis det jag är intresserad av - ett bra samspel mellan häst och ryttare. Båda måste tänka och sträva efter samma sak. och dressyr på det här viset är superkul. Plötsligt blir det så uppenbart vad man behöver träna på, och hur viktigt det är att få en häst som bär sig med bakdelen och kan styras genom sits och skänkel. Inget funkar med framtung häst eller häst i fusk form ;)
 
Sv: Working equitation

Saxat från www.workingequitation.se: I debutantprogrammet i dressyr ingår fyra galoppombyten, förvänd galopp och galoppfattningar från halt.

Det innebär ju att man bör vara hyfsat haj på dressyr för att kunna debutera. Personligen tycker jag att det är lite synd, för jag skulle vilja se en lättare klass för ekipage som är på väg att bli bra, men som har en bit kvar. Jag och min donna har prövat WE och det enda vi har lite problem med är dressyren. (Galoppombytena.) För mig skulle det vara en morot att kunna tävla i en rookie-klass med lite lägre krav, för att hålla motivationen uppe. Som det är idag känner jag inte att jag vill satsa helhjärtat på WE eftersom det känns som att vi inte ens kommer kunna debutera förrän om 100 år. :crazy: Jag är tävlingsmänniska, så jag vill ju tävla NU! :D
 
Sv: Working equitation

Jag har tränat en del WE med mina hästar, och som flera andra har sagt tidigare, så är det jätte kul. Men visst, programen är svåra, och det kan kännas tungt att veta att det krävs så mycket enbart för att bli debutant :( Men det har varit ett par prova på tävlingar i Sverige också, som inte har varit så svåra. Och förhoppningsvis blir det fler i framtiden. Man måste nog hitta på något system i Sverige med lite enklare klasser också, för att kunna locka till sig nya utövare till sporten. Det hade ju varit kul om man som "vanlig" ryttare, hade kunnat ställa upp på sin "vanligt utbildade" häst, och sedan gå vidare därfrån. Då hade nog sporten kunnat bli bra mycket större även här i Sverige.
 
Sv: Working equitation

Man behöver inte alls vara jätteduktig för att testa på WE! Det finns massor av övningar som är sjukt roliga för både häst och ryttare, som ger bra "hjärngympa" och variation i träningen! WE gör hästen kvicktänkt, vändbar, lyhörd och många, även såna som inte tävlar, har fått ny motivation till sin "vanliga" träning i både hopp och dressyr.

Däremot stämmer det som någon sagt ovan att det krävs en hel del dressyr för att fixa att tävla, då det är höga krav även i nybörjarklasserna (motsvarande dressyrens MSV).

Men har du möjlighet så testa på det! Det finns massor av lätta övningar att börja med, bara för att det är kul!
 
Sv: Working equitation

knapplån!
tänkte starta en ny men hittade denna gamla så jag väcker den istället! för er som är sugna på att "testa på" så har Pollux Ridskolecup gått ut med "prova på"-program i WE till sina vanliga polluxtävlingar på ridskolor runt om! visserligen har de ibland åldergräns (max 16 eller 18år) men inte alltid. då är det t.ex. inte galoppombyte med och så..

själv är jag rejält taggad och hoppas på att komma ut och tävla det, Tränat mina pollar i det nu ett par dagar och de är så duktiga :). fast det blir lätt bara korsgalopp när det ska gå snabbt + måånga gånger, menmen, tränign ger färdighet!

Men jag hoppas och tror att ridsportförbundet kommer ut med lite lättare debutantprogram.
dethär behöver ridsporten!!

Har själv haft problem att hålla mig till en gren, tycker dressyren ibland blir för mycket höngdande bara på att hästen ska gå med huvudet mellan benen, hoppningen som är med fart i krävs att man kan hoppa högt. Maratonkörning verkar jul men krävs ju att man orkar köra in sin häst..
Western har jag testat på, både trail, pole pending, barrelrace men inte vågat mig ut på "riktiga" tävlingar då jag är en halvblodsmänniska :devil:

Menmen, kan delge lite halvmisslyckade bilder och tipsa: ut och träna1 det är skitkul, både ponnyn och medryttaren tyckte det var mycket roligare än att traska runt i dressyr.

medryttis och ponnyn tar ett "spjut" ur soptunnan
http://joizmeds.mittspejs.se/P1823451?scr=9ab95be9

jag och min spanjor travar runt med "spjutet"
http://joizmeds.mittspejs.se/P1823452?scr=10aff9c0

Stopp! inte så elegenat men en början
http://joizmeds.mittspejs.se/P1823453?scr=9f978f20

slalom- här i balans men tror det blir korsgalopp
http://joizmeds.mittspejs.se/P1823454#body

slalom igen, här fick hästen välja tempo :angel:
http://joizmeds.mittspejs.se/P1823450

ska bygga en enkel modell av bro alá lastpall också.. byggde "korridor" och upphöjd L till ryggbningen vilket båda pollarna klarade fint.
 
Sv: Working equitation

*kl*
Är det någon mer som skall till stall Rogstorp på WE-kurs på söndag?
Min häst o jag skall dit, det skall bli väldigt spännande!
 
Sv: Working equitation

Jag har testat en gång, för tränare mest på skoj. Dock satt jag på en väldigt välutbildad häst i WE, men det var ändå hur svårt som helst! :D Men ruskigt kul tycker jag.
 
Sv: Working equitation

Vår klubb ska ha pollux-working equatation på lördag!
fått tjuvkika på banan och där är det valfria gångarter (mestadels) så inga krav på galoppombyten) utan det är lättare bro, bgå in i korridor, backa ut. slalom. lyfta kanna. och så..

ska bli kul att testa på. PMa om fler är intresserade (jkpg-län)
 
Sv: Working equitation

I stallet där jag jobbar ska tränaren ha en del WE-kurser i sommar, och så kommer det en gästtränare. Jag funderar på att vara med, det verkar roligt... Kurserna som varit innan har varit väldigt uppskattade!

Nu var det ju bara det där med pengarna...
 
Sv: Working equitation

Jag har varit med och kollat på en hel del träningar och även testat själv. Det är verkligen en jätterolig träningsform tycker både jag och hästen. Tränar western och akademiskt annars och detta är ju en perfekt kombination + lite fart och bus. Mycket bra hjärngympa och en massa smidighet- och precision!:banana:
 
Sv: Working equitation

kl
Jag har läst lite om WE och det verkar jättekul. Försöker träna min unghäst med lite liknande hinder och övningar, både från marken och uppsuttet. Det gör träningen lite roligare för oss båda. Jag undrar om bruksridning och WE är samma sak, bara olika benämningar? På söndag är det DM i bruksridning i Rabbalshede. Det hade varit kul att kolla, men jag kan tyvärr inte.
 
Sv: Working equitation

WE är väl det andalusiska svaret på bruks/westernridning skulle jag gissa :D
Samma klurighetsnivå, men mer tempo, typ. Jag har testat båda delarna och ser väldigt många gemensamma nämnare, men WE är lite mer ös och pomp jämfört med bruksridningen.

(Vivo: kollade din hemsida, vilken fin häst du har!)
 
Sv: Working equitation

Tack för svaret! Lite klarare angående begreppen nu:)

Åh, vad roligt att du tycker hon är fin, tack! Det tycker jag med:) Kan nog bli hur bra som helst när hon lär sig lite mer(och jag med):)
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
722
Senast: Nova123
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 090
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 125
Senast: Jerseyite
·
Tjatter Jag handlar ju via ICA online med hemkörning en gång i månaden och där emellan blir det två olika Hemköp, Lidl eller en annan ICA. Jag...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
3 374
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp