Bukefalos 28 år!

Wras licenser

S

Skalmeje

Hur resonerar Ni som inte vill betala licens till Wras? I södra delen av landet är det tydligen många som inte betalat licens och därmed inte är berättigade att starta Wras tävlingar.

Vad är det som gör att det är omöjligt att betala 200:- om året till förbundet? Har det blivit en principsak eller vad är det?

Ingen som har som mål att komma till SM?

Skulle så gärna vilja veta...................någon som kan ge mig en bra anledning?
 
Sv: Wras licenser

Ekonomin överlag i sverige idag verkar vara på nergång, för att uttrycka det milt.. det Kan ju vara så enkelt att folk helt enkelt känner att annat får gå före trävlingar? Det finns många wrasryttare som inte tävlar utan bara är med på clinics, vad har dom för nytta av en wrslicens? Dom är ju medlemmar i klubbarna men bara helt enkelt inte aktiva tävlingsryttare inom wras.
 
Sv: Wras licenser

Visst kan det vara ekonomin............. Men hur har man då råd att betala 150-200 kr adm avgift på tex en APHA tävling som har AllBreeds samt klassavgift på 150 kr/klass?:confused:
 
Sv: Wras licenser

Om vi börjar räkna bort de icke tävlande wrasmedlemmarna får vi bort en hel del..
så då återstår de som är medlemmar i WRAS, men tävlar rasshower och väljer det framför wrastävlingar?

Dels är det lite knollrigt med tävlingshelger, tävlingar som krockar och då får man fundera lite på vad det är värt att åka på. Ex skulle jag absolut själv välja en SQHA framför en WRAS med min quarter - men jag skulle välja en WRAS framför Allbreed SQHA med mitt halvblod. Däremot kanske jag inte skull ha råd att åka på bådadera tävlingarna utan får sålla.. då går wras bort i quarterns fall och vice versa.

Där till, ett ryttarfall inom WRAS handlar nog knappast om 200 kronor i licenspengar... det handlar nog isf snarare om ett ryttarfall. Av någon anledning väljs inte WRAStävlingarna som prio ett så då får WRAS (I det här fallet då Distrikt Syd antar jag?) fundera på ~var~ skon klämmer. Vilken kritik riktas mot klubbarna från medlemmarnas håll, vad sägs från klubbarna upp till distriktet osvosv.
 
Sv: Wras licenser

visst är det så att har man en Quarter så åker man på SQHA!

Men varför starta med halvblod och dyl. iAllBreeds på dessa tävlingar till höga kostnader. När man kan rida samma klasser till lägre priser i Wras klasser som klubbarna ordnar?!

Som sagt jag undrar och så var skon klämmer................
 
Sv: Wras licenser

Jag tror, min högst personliga tanke då, att det i vissa fall handlar om dels kanske att det är roligt att åka på "större" tävlingar dels kanske det ligger en del i att folk inte hänger med helt och fullt ut hur wras nya poängsystem funkar... Och hur klubbarna fungerar. Hur är kommunikationen mellan klibbar och medlemmar? Det kanske hade varit en idé att som t.ex. Distrik syd i detta fall skicka ut en enkät till de tävlingsryttare som tidigare tävlat inom WRAS men nu inte löst licens med lite frågor.. alt. kanske ringa upp dom och helt enkelt ställa ett par frågor?

Att öppna upp en kommunikation på klubb och distriktnivå om vad folk Vill Ha på tävlingarna, hur de upplevde förra årets tävlingsäsong, vad var bra, vad var dåligt? Vad behöver förändras?

Som utomstående, icke aktiv WRASmedlem kanske jag inte bör uttala mig egentligen :angel: (är helt enkelt inte tävlingsryttare) men om jag tittar på min fd klubb så har den vaknat mkt nu när det bytts styrelse och mer "lattjo" saker har kastats in, fler klubbaktiviteter som inte bara är tävlingar utan långritter, små fixochdondagar, helt öppna "polarträningar" där man informerar varandra om att Den och Den tänkte åka ut till RC:t för att träna och det hade varit Roligt om fler kom.. det har blivit en helt annan stämning i klubben (vad jag upplever) och överlag en mer levande och positiv klubb än tidigare. Så det kan nog handla om engagemanget på klubbnivå kanske?
 
Sv: Wras licenser

Kan ju hålla med om att Wras inte är tydliga i alla lägen:) God ide att kontakta ryttare som varit med tidigare och få lite infallsvinklar därifrån.

Som det är nu är det svårt för klubbarna att hålla tävlingar eftersom det blir så lite starter. Det kostar ju en del att arr. en tävling..............
 
Sv: Wras licenser

hmm.. kanske attityden; Mindre tävlingar - Mer SKOJ! Hade varit en idé för WRAS klubbarna?

Spökkvällar, långritter, tipspromenader, föreläsningar/diskutionskvällar?

En ridklubb är väl ändock menad att vara Mer än bara Tävling och Clinic? En klubb med sammanhållning, lekfullhet och frammåtanda är ju betydligt mer lockande än en som "bara" har sina två favorittränare och sina fem-sex tävlingar om året? :angel:
 
Sv: Wras licenser

Jag har löst hästlicens i WRAS eftersom det är en engångsavgift så tyckte jag att det kunde vara lika bra att ha. Däremot har jag hittintills aldrig löst ryttarlicens.

Jag kan bara svara för mig själv, men anledningen till att jag har valt AQHAs tävlingar är att utbudet av klasser är så mycket större på deras tävlingar, dels har jag haft en unghäst (är tre i år) så jag har kunnat visat i halter och showmanship och för mig är poängen och tävlingserfarenheten som hästen får på en sådan tävling väldigt viktig för mig.

Att åka till en WRAS tävling med en unghäst för att få tävla i en enda klass är liksom inte värt det för mig, man får ju åka på jättemånga tävlingar för att få samma erfarenhet man får på en enda AQHA tävling. Så för mig är det även penning mässigt billigare att åka på 4-5 AQHA tävlingar om året än att kuska runt på kanske 20 WRAS tävlingar (finns det ens så många) för att kunna få samma erfarenhet för mig och träning för hästen eftersom man nu har förbjudit folk att tävla på olika nivåer på en och samma tävling, vilket jag tycker är löjligt, så har man ju tagit bort chansen att få träningen det ger att vara med i flera klasser inom samma gren.

Sen tycker jag att deras poängsystem verkar vara gjort mer för att hålla folk borta från tävlingsbanan snarare än att göra det roligt och försöka prestera bättre nästa gång man tävlar för att få dom där åtråvärda poängen som det är inom AQHA.

Jag trodde det var så att SM är licenslöst och att även AQHAs tävlingar gällde som inkvalning, men jag kan ha fel.
 
Sv: Wras licenser

Din fråga och ditt resonemang verkar något förvirrat. Det är ju inte så att man väljer bort något bara för att man väljer något annat. Man väljer vilka tävlingar man vill åka på och skaffar sig licenser därefter, inte tvärt om.

Om jag tävlar reining och dom tävlingar jag vill åka på i år är wras-tävlingar, så skaffar jag mig en wras-licens. Jag behöver ju inte också springa och skaffa mig en nrha-licens…

Dessutom går det alldeles utmärkt att tävla på wras SM utan att inneha wras-licens.
 
Sv: Wras licenser

Gravid häst är helt klart giltigt förfall! ha ha!

Ang. SM så kan man kvala med Paint eller Quarter , helt sant. Detta gäller dock inte araber, halvblod osv.

Jag antar att ni som svarat har "amerikanska raser" eller hur?
 
Sv: Wras licenser

Jag rider inte amerikansk ras men är medlem i "special"-förening vilket berättigar mig att delta om jag kvalat på godkänd tävling.

Saxat ur WRAS regler för SM-2009
"Startberättigad är medlem i svensk western-, ras- eller specialföring med westernridning i verksamheten."


Nu ska jag lösa även WRAS licens men då hästen varit krasslig till och från har det fått vänta...
 
Sv: Wras licenser

Om vi nu lämnar SM för tillfället, hur gör de ryttare som inte vill till SM men vill tävla med sina icke amerikanska raser? Rider ni de endast "de dyra klasserna" AllBreeds på showerna? eller var tävlar ni?

Iofs är de klasserna inte speciellt stora, eller är det kanske så att tävlingsintresset har sjunkit i södra delen av landet? Det finns ju många w-ryttare i Skåne var finns alla när det dags för tävling?
 
Sv: Wras licenser

Det jag hittills sett är att många löser engångslicens. Ett dyrare alternativ än att lösa för hela året så det beror nog inte på ekonomiska aspekter.
 
Sv: Wras licenser

Det låter som om du har varit med att arrangera en tävling och är bitter på att det inte kom så många deltagare.

Jag tror helt enkelt det är så att ryttarna är kräsna. Man åker på bra tävlingar eller låter bli. Oavsett om det är wras eller inte.
 
Sv: Wras licenser

Vad är då en bra tävling undrar jag?
//Sara - som löst livstids hästlicens i WRAS med amerikansk ras. - En utgift som är en piss i nilen jämfört med vad det kostar att ha häst om året.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 609
Senast: Nepenthe
·
R
Juridik & Ekonomi Snabb fråga. Det är en äldre man som via telefon sista året förföljt mig. Han har skrivit sms och är väldigt kontaktsökande. Vi har...
2
Svar
26
· Visningar
3 736
Fälttävlan Tror ni att det blir nåt vettigt i år? Jag, som räknar mig som "terrängnybörjare" iom att jag har tagit upp terrängträningarna igen på...
2
Svar
33
· Visningar
5 232
Senast: Gabby_Ossi
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 468
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp