WRAS regelbok 2016-2017

sarma

Trådstartare
Fick i förmiddags vantarna på den nya regelboken. Har tittat igenom den och blev ganska fundersam över en del av ändringarna:

* Stång blir förbjudet i D-klasser enligt §131 på sidan 11, och i E-klasser eftersom de har samma bettregler.

* En jädra röra angående ålderskrav på häst. §144:3 (sid 16) säger att deltagande hästar i ridklasserna bör inte vara yngre än fyra år. I §141 på samma sida står att om hästen är tre år gammal så är rekommendationen max två klasser/dag, så de har ju inte egentligen stängt ute treåringarna. §131 och §133 definierar ålder för junior/senior men lägsta ålder saknas även där. Så vitt jag kan se så finns det ingen åldersgräns alls för att starta i ridklasserna längre efter att de stoppat in ordet "bör" i §144:3. Är det ett (rejält felformulerat) försök att närma sig SvRF?

* Finns fortfarande inte ett knyst om åldersregler för häst i SH och TaH.

Vad tycker ni om de här punkterna? Har ni hittat andra grejer som verkar mysko?

- Ida
(som precis lekt gud och satt klara åldersregler för träningstävlingen i propositionen)
 
Oj! Det var ju intressant.
Varför? Tänker främst på stångbettsförbud.

Just nu är jag glad att jag inte tävlar wras längre..
 
Jag har absolut ingen aning om bakgrunden, vill också gärna veta så därför ställde jag frågan här. Hittade inget i årsmöteshandlingarna från i fjol, och har inte hört talas om att de efterfrågat åsikter från klubbarna.

Känns ju ganska underligt att inte öht FÅ tävla på det som är ett krav på B-nivå. Är även det här försök att tillmötesgå SvRF, i det här fallet deras skräck för allt med hävstång?

Medan jag fortfarande red (C- och D-nivå) så valde jag att rida på stång fast jag inte var tvungen eftersom jag tyckte det fungerade bättre, och det fanns ju inte så mycket tävlingar så man fick ta den nivån som fanns.

- Ida
 
Varför känns det som att ringer en klocka när det gäller stångbettsförbudet i D-klass? Kan det ha kommit upp under höstkonventet -14? Om någon har sammanställningen från då kanske det står där.

Jag skulle tolka ålderkravet som att hästarna helst ska ha fyllt fyra år innan de startar i ridgrenar men om de är tre år bör de inte starta mer än två klasser. Inte så konstigt formulering/regel kan jag tycka. Om senior och junior-ålder kan det ju helt enkelt vara så att det fallit bort i tryckningen. Eller så tänker man att en yngre häst än tre år får vara med i in hand-grenarna. Det skadar ju dock inte att det står väldigt tydligt någonstans...

Tänker du att det borde finnas åldersregler för hästar i in hand-grenarna? En lägsta eller högsta ålder? Har det inte stått ett år någonstans? Fast jag kan ha drömt det förstås.

Regelboken var ute på remiss i höstas men det kan vara så att det "bara" var domare och distriktens tävlingsansvariga som fick den. Men jag vet att min klubb skickade in synpunkter på den gamla regelboken ändå.

Till sist, jag har inte läst den nya och nu aktuella regelboken så jag har inga synpunkter ännu.
 
Varför känns det som att ringer en klocka när det gäller stångbettsförbudet i D-klass? Kan det ha kommit upp under höstkonventet -14? Om någon har sammanställningen från då kanske det står där.

Det vore ju en källa om det nu är så. Höstkonventen är ju dock inte beslutande.

Jag skulle tolka ålderkravet som att hästarna helst ska ha fyllt fyra år innan de startar i ridgrenar men om de är tre år bör de inte starta mer än två klasser. Inte så konstigt formulering/regel kan jag tycka.

Den tolkningen är ju helt uppenbar och jag håller med om tolkningen, men osäker på min åsikt om innehållet. Problemet är att det saknas en lägsta ålder för att över huvud taget få starta. Jag anser det såpass viktigt för djurskydd att det borde stå uttryckligen, både för ridgrenar och för handgrenar.

Om senior och junior-ålder kan det ju helt enkelt vara så att det fallit bort i tryckningen.

Nejnej det står med, jag bara pekade ut punkter där ålder nämndes och konstaterade att även här saknades lägsta ålder.

Tänker du att det borde finnas åldersregler för hästar i in hand-grenarna? En lägsta eller högsta ålder? Har det inte stått ett år någonstans? Fast jag kan ha drömt det förstås.

Borde definitivt finnas en utskriven lägsta ålder, men inte en högsta. Hittar ingen sådan regel. SH ska ju bedöma visarens skicklighet och hästen är enbart ett redskap, då ser jag ingen anledning att begränsa hästens ålder annat än för djurskydd. Tycker inte det är helt juste att starta med fölungar (där finns det iofs regler om att föl inte får medföras till tävlings- och framridningsbana, men ingen regel om att delta själv oberoende av moderstoet). För avvanda ettåringar däremot är det ju toppenbra miljöträning inför framtida uppsuttna klasser, rasvärderingar osv.

Regelboken var ute på remiss i höstas men det kan vara så att det "bara" var domare och distriktens tävlingsansvariga som fick den. Men jag vet att min klubb skickade in synpunkter på den gamla regelboken ändå.

Tror jag hade hört det om det kommit på remiss till klubbarna, är min klubbs inofficiella regelboksläsare... Är dessutom svårt att ha oombedd ha synpunkter på saker som man inte vet om att de tänkt ändra.

Till sist, jag har inte läst den nya och nu aktuella regelboken så jag har inga synpunkter ännu.

Drog igenom det som markerats som ändrat, och lite detaljer här och där som jag haft problem med tidigare. Det här var vad som stack ut som ändringar med såpass påverkan att jag tycker de borde diskuterats bättre med klubbarna. WRAS på förbundsnivå har tyvärr en tradition av att inte verka vilja ha med klubbarnas åsikter att göra.

- Ida
 
Nej höstkonventet är inget beslutande organ men jag har för mig att diskussionen/förslaget kom upp då och kanske det var något som regelboksgänget tyckte var vettigt? Jag har dock inte sökt fram sammanställningen så jag ska inte svära på att det var så.

Det kommer ju en ny regelbok vad det lider så det här med lägsta ålder får vi kanske gemensamt komma ihåg och se till att föreslå då?

Jag tror att det var så att vid förbundsstyrelsens presentation vid senaste höstkonventet framkom att en ny regelbok var ute på remiss. Det var förmodligen bara tävlingsutskottet och domarna som fick den. Min förening skickade på eget bevåg in synpunkter på sådant som vi upplevde var luddigt/konstigt formulerat.

Jag tycker att förbundsstyrelsen är lätta att ha att göra med och distrikten får i alla fall en hel del information och uppmaningar om att komma med synpunkter.
 
Hittade ett gruppmail från förbundet som var skickat den 5 nov 2014 där det fanns en punktlista i ett dokument kallat "Vad är missbruk av utrustning,Vad är oschysst ridning och Vad ska WRAS jobba med för att förebygga detta..docx". Verkar mest vara en lista där man dumpat vadhelst deltagarna spontant kommit på, och jag håller faktiskt inte med om åtskilliga av dem. Med på listan fanns förslag om förbud av stång på D och E, valfritt bett på C och B, minskning av tillåten porthöjd mm. Det var även idéer om att reglera utformningen av sporrar.

I många år har jag uppfattat som att man inom westernridningen har drivit tesen att det är inte utrustningens utformning som avgör hur skarpt något är, utan ryttarens hantering av utrustningen. Känns synd att nu ge efter för omgivningens fördomar och börja förbjuda saker det finns missuppfattningar om. (Sedan ska man ju absolut inte tillåta utrustning som ger smärta som avsedd effekt när den används, vilket tex inåtvända nitar gör.)

Det är fullt möjligt att ha sönder en häst med tränsbett och utan sporrar. Personligen ser jag hellre hårdare kontroller på hästarnas faktiska skick än begränsning av utrustning. Folk kommer ändå att använda precis vad de vill när de inte är på tävling, så att kolla hästen tror jag ger mer än att kolla utrustningen.

- Ida
 
Angående betslingsreglerna, dvs stång så vill jag minnas att det varit på tapeten ett tag. Numer är ju D lägsta nivå, och den nivå unghästar och oerfarna ryttare ska rida på (E utesluter ju alla som någon gång haft licens), och därför ansåg man att stång inte ska höra hemma där, utan vill man rida på stång ska man gå upp ett snäpp.
Kan tänka mig att det är för att putta på ryttare att kliva upp lite snabbare, då många glidit runt på lägsta-nivå länge, men kan ha fel!
 
Har bara sett en sida av nya regelboken gällande ranch riding och tyckte reglerna för flätning av man och svans var väldigt otydliga. Står enbart att det är förbjudet att fläta eller banda lössvans (kommer inte ihåg den exakta formuleringen) men inget om hästens egna tagel, men som jag hört är det inte heller ok. Väldigt otydligt skrivet kan jag tycka..
 
Man kan inte söka licens för hästar födda innevarande år. Men jag håller med om att det är bättre om det står rakt av.
 
Kan tänka mig att det är för att putta på ryttare att kliva upp lite snabbare, då många glidit runt på lägsta-nivå länge, men kan ha fel!

Så skulle det mycket väl kunna vara. Fast då kanske det är uppklassningssystemet som bör ses över i första hand, inte förbjuda utrustning..
Känns som att folk som inte avancerar uppåt kommer byta till tränsbett och stanna på d-nivå ändå..

Får väl hoppas det sporrar (ha!) fler klubbar att anordna c-klasser.

Verkar vara en hel del nyheter, kanske bäst att köpa en regelbok om man ska tävla nåt wras i år. Inte jättesugen på att lösa fler medlemskap och licenser men jaja
 
Kan tänka mig att det är för att putta på ryttare att kliva upp lite snabbare, då många glidit runt på lägsta-nivå länge, men kan ha fel!

Låter möjligt, men kanske fel väg att gå. Åtminstone i min ände (eller snarare sida) av landet så finns det knappt tävlingar alls, och de senaste åren har vi fått ställa in när vi försökt arrangera något mer avancerat än träningstävlingar. Lite svårt då för folk att ta sig uppåt även om de egentligen vill.

Har bara sett en sida av nya regelboken gällande ranch riding och tyckte reglerna för flätning av man och svans var väldigt otydliga. Står enbart att det är förbjudet att fläta eller banda lössvans (kommer inte ihåg den exakta formuleringen) men inget om hästens egna tagel, men som jag hört är det inte heller ok. Väldigt otydligt skrivet kan jag tycka..

Under §606 är en av punkterna "Ingen flätad eller gummibandad man eller svansförlängning." Är ju verkligen en olycklig formulering med stora möjligheter till syftningsfel. Får man inte dekorera sin förlängning av man och svans? Eller får man inte använda förlängning av man och svans? Eller får man inte dekorera manen, och inte heller använda svansförlängning, och får man i så fall använda manförlängning och dekorera det egna taglet i svansen?

Man kan inte söka licens för hästar födda innevarande år. Men jag håller med om att det är bättre om det står rakt av.

Fast på E-nivå så behövs ju inte licens. Tycker inte att man ska behöva extrapolera tävlingsregler utifrån obskyr information som man måste veta om att den existerar för att kunna hitta.

Så skulle det mycket väl kunna vara. Fast då kanske det är uppklassningssystemet som bör ses över i första hand, inte förbjuda utrustning..

Håller med på det.

Känns som att folk som inte avancerar uppåt kommer byta till tränsbett och stanna på d-nivå ändå..

Får väl hoppas det sporrar (ha!) fler klubbar att anordna c-klasser

Vi har som sagt fått ställa in när vi försökt ordna större tävlingar. Tyvärr. Däremot så går våra träningstävlingar rätt så bra.
________________

Tycker för övrigt att E-tävling som nivå på träningstävling är fullständigt obrukbar. På senaste träningstävlingen hade vi en spännvidd från ettåringar till SM-ekipage. Alla har de ju nytta av träningstävlingar men för olika syften. Skulle vi börja stänga en del av dem ute för att de är "för bra" så gör vi oss alla en otjänst. Småttingarna behöver få vänja sig vid världen, nybörjarekipagen behöver få testa hur en tävling går till, en del vill träna på att rida mönster, de mer rutinerade kan finputsa inför den "riktiga" säsongen eller ta chansen att uppfostra en showsmart häst utan att det kostar skjortan. Vi kan inte heller bortse från att med fler startande så klarar vi oss så mycket bättre ekonomiskt, och drar oss inte för att arrangera igen. E-reglerna skulle helt stoppa åtskilliga av våra ekipage.

- Ida
 
Kom ihåg det som jag kom på förut men glömde bort direkt igen.

WRAS-reglerna tenderar att helt ignorera "omskolnings-ekipagen" där häst, ryttare, eller bådadera varit aktiva inom annan ridinriktning innan de började med western. Systemet med junior- och seniorhästar är fullständigt inriktat på hästar som westerntränats från start. En häst som från början tränats för western kan tillbringa flera år på B-nivå och där ha lov att gå på tränsbett/bosal. En omskolningshäst däremot är ju oftast äldre, och måste gå direkt från C till stångbett på B. Vet inte hur det skulle kunna lösas istället men nuvarande system känns ju inte optimalt. WRAS är ju dessutom "start-föreningen" för folk som byter till western och inte automatiskt vill byta häst, vi dårar som inte vill ha quarter existerar faktiskt.

Det nya kriteriet att aldrig ha löst WRAS-licens för att få starta på E känns inte heller helt lyckat. Dels känns det fel att utesluta för saker som gjorts innan reglerna trädde i kraft. Dels lär det finnas ekipage som svajat omkring på D och haft licens för detta men som helt klart inte är "för bra" för E. E blir ren prova-på och har ingen som helst funktionalitet för träningstävlingar, och ärligt talat finns det inte särskilt mycket folk samtidigt som är på prova-på-nivå, antingen rör de sig uppåt eller så skiter de i western och försvinner. Hur ska man förresten klassa de som startat på engångslicens? Kan även finnas de som löst licens för att få försäkringen (vet inte hur det ser ut nu men när jag gick igenom mina försäkringar med rådgivare för ganska länge sedan så tyckte han det var bra att ha licensförsäkringen för att komplettera den vanliga olycksförsäkringen iom att ridning tydligen är en högrisksport).

Svammel i natten...
- Ida
 
Under §606 är en av punkterna "Ingen flätad eller gummibandad man eller svansförlängning." Är ju verkligen en olycklig formulering med stora möjligheter till syftningsfel. Får man inte dekorera sin förlängning av man och svans? Eller får man inte använda förlängning av man och svans? Eller får man inte dekorera manen, och inte heller använda svansförlängning, och får man i så fall använda manförlängning och dekorera det egna taglet i svansen?

Ja det var den jag menade. Väldigt förvirrande när man har en häst med 90 cm man. Underlättar ju om man får ha den flätad då. Förstår att förlängning inte är tillåtet men väldigt svårt att utläsa vad som gäller det egna som sagt.

Däremot tycker jag det är bra att man får rida både rr och wp
 
När det gäller utrustningen och varför det togs upp på konventet handlar det om att all hästsport hamnat under lupp och synas av olika instanser/myndigheter. Det är liksom inte frågan om ifall utan att även westernridningen skulle genomgå en syn och för att visa att man redan jobbar på det så togs det upp. Det var ett jäkla engagemang av deltagarna och detta är ett resultat av det. Vi får se vad det leder till. Och NEJ, WRAS fiskar inte för ett närmande till SvRf. Det har beslutats klart och tydligt från medlemmarna att det inte är intressant.

Resten kan jag inte yttra mig om eftersom jag inte sett nya regelboken. Tänkte köpa den på årsmötet...:cool:
 
Men även om sporten synas (vilket är bra, all tävling med djur ska synas) behöver väl inte utrustning förbjudas på en nivå? Självklart ska utrustning som uppenbart skadar vara förbjuden, men sen ser jag faktiskt inte grejen med att förbjuda ju stång. Oschysst ridning (svårt att döma objektivt förstås) ska bestraffas oavsett utrustning och nivå!

Står inte den gamla paragrafen om att hästar över 6 år ska ridas på stång?
Hur går det ihop med ett förbud?
Vad räknas en TT som?
 
Men även om sporten synas (vilket är bra, all tävling med djur ska synas) behöver väl inte utrustning förbjudas på en nivå? Självklart ska utrustning som uppenbart skadar vara förbjuden, men sen ser jag faktiskt inte grejen med att förbjuda ju stång. Oschysst ridning (svårt att döma objektivt förstås) ska bestraffas oavsett utrustning och nivå!

Står inte den gamla paragrafen om att hästar över 6 år ska ridas på stång?
Hur går det ihop med ett förbud?
Vad räknas en TT som?
Stångkravet är endast på B-nivå för äldre hästar
 
Men även om sporten synas (vilket är bra, all tävling med djur ska synas) behöver väl inte utrustning förbjudas på en nivå? Självklart ska utrustning som uppenbart skadar vara förbjuden, men sen ser jag faktiskt inte grejen med att förbjuda ju stång. Oschysst ridning (svårt att döma objektivt förstås) ska bestraffas oavsett utrustning och nivå!

Står inte den gamla paragrafen om att hästar över 6 år ska ridas på stång?
Hur går det ihop med ett förbud?
Vad räknas en TT som?
Jag har inte varit med det senast året så jag vet inte vad som diskuterats utöver det konvent jag var med på. Där pratade vi mer om att tillåta att rida på annat än stång även i högre klasser samt sätta begränsningar på portstorlekarna och det var då förslagsvis. Sen har ju WRAS jobbat vidare med det.

Jag kan ju tycka att det vore bra om medlemmarna ökade i antal och blev mer engagerade så att arbetet om westernridningens regler fick mer bredd. WRAS är de facto en del inom hästsporten att räkna med då de är involverade i samarbetet kring ridsporten i stort. Vill man nåt måste man ju steppa upp och tala för det.
 
Vill man nåt måste man ju steppa upp och tala för det.

Så är det verkligen.
Det kräver dessutom att tillfälle ges så alla verkligen får chansen att höras och att alla åsikter tas upp, även om man inte kan göra alla nöjda.

Nu är jag inte med i wras så jag har inget att säga till om ;)
 
Fick i förmiddags vantarna på den nya regelboken. Har tittat igenom den och blev ganska fundersam över en del av ändringarna:

* Stång blir förbjudet i D-klasser enligt §131 på sidan 11, och i E-klasser eftersom de har samma bettregler.

* En jädra röra angående ålderskrav på häst. §144:3 (sid 16) säger att deltagande hästar i ridklasserna bör inte vara yngre än fyra år. I §141 på samma sida står att om hästen är tre år gammal så är rekommendationen max två klasser/dag, så de har ju inte egentligen stängt ute treåringarna. §131 och §133 definierar ålder för junior/senior men lägsta ålder saknas även där. Så vitt jag kan se så finns det ingen åldersgräns alls för att starta i ridklasserna längre efter att de stoppat in ordet "bör" i §144:3. Är det ett (rejält felformulerat) försök att närma sig SvRF?

* Finns fortfarande inte ett knyst om åldersregler för häst i SH och TaH.

Vad tycker ni om de här punkterna? Har ni hittat andra grejer som verkar mysko?

- Ida
(som precis lekt gud och satt klara åldersregler för träningstävlingen i propositionen)

Jag tycker att det är rätt.
Både betslingsreglerna och åldersrekommendationerna för hästarna.
Jag har sett tävlingar där treåriga hästar startats i fem klasser och det tycker jag är tufft för både kropps och psyke på en så ung häst.
När det gäller bettreglerna: rider man på D- och E-nivå så antyder det en ovana. Den orutinerade ryttaren har inte på stångbett att göra.
Om man behärskar hästen på stång, kan man rimligen lika gärna rida en svårare nivå.
Om man vill rida på D- och E-nivå, kan man lika gärna "valla runt" sin läromästare på tränsbett som på stång. Hästen lär rimligen inte ha glömt hur den gjorde på tränsbettet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp