WRAS regelbok 2016-2017

WRAS-reglerna tenderar att helt ignorera "omskolnings-ekipagen" där häst, ryttare, eller bådadera varit aktiva inom annan ridinriktning innan de började med western. Systemet med junior- och seniorhästar är fullständigt inriktat på hästar som westerntränats från start. En häst som från början tränats för western kan tillbringa flera år på B-nivå och där ha lov att gå på tränsbett/bosal. En omskolningshäst däremot är ju oftast äldre, och måste gå direkt från C till stångbett på B. Vet inte hur det skulle kunna lösas istället men nuvarande system känns ju inte optimalt. WRAS är ju dessutom "start-föreningen" för folk som byter till western och inte automatiskt vill byta häst, vi dårar som inte vill ha quarter existerar faktiskt.

Fast handen på hjärtat. Hur många, omskolningsekipage eller "native" ser man på B-nivå på WRAS-tävlingar? Klasserna blir sällan av så det stämmer inte riktigt att unga hästar tillbringar flera år på B-nivå. Problemet är snarare att folk stannar på de lägre nivåerna. Förr var D startnivå men efter att E kom så vill folk börja på E-nivå. Vad ska man göra, lägga till fler klasser underifrån? Är D-nivå för svårt? Då är det kanske det man ska framföra till förbundet. Att man vill ha en lägre instegsnivå utan galopp t.ex. (nej jag har inte en quarter).
Mina två cent avseende stångbett är att eftersom E/D nivå är prova-på/newbieklasser så antas ekipaget vara i på ett skolningsstadie där stångbett inte är aktuellt. Och i andra änden, kan man inte rida sin häst på enhandsfattning på stång så kanske man inte är redo för B-nivå?
Personligen kan jag dock tycka att man kan se över betslingsreglerna helt och överväga fri betsling på högre nivåer på äldre hästar. Alternativt höja åldersgränsen för krav på stångbett.

Oavsett vad man tycker så måste man (som någon sagt) steppa upp och framföra det. Man kan lämna in motioner till sin klubb och föra upp det på agendan. WRAS är inte bara styrande och servande organ för klubbar och deras medlemmar. WRAS ÄR klubbarna och deras medlemmar. Det är inget "vi och dom".
/Digbil inte medlem i WRAS men däremot medlem i WRAS-ansluten förening (märker ord här).
 
Fast på E-nivå så behövs ju inte licens. Tycker inte att man ska behöva extrapolera tävlingsregler utifrån obskyr information som man måste veta om att den existerar för att kunna hitta.

Tror att jag skrev att jag höll med dig här. Jag bara inrformerade om hur det ser ut. Men jag misstänker att det kan komma ett förtydligande i regelboken snart.
 
Oj! Det var ju intressant.
Varför? Tänker främst på stångbettsförbud.

Just nu är jag glad att jag inte tävlar wras längre..
Kan inte annat än att hålla med. WRAS förlorar fotfästet allt mer, år efter år. WRAS som i sin glans dagar var en självklar och viktig aktör i svensk westernridning. Tyvärr har båten gått medan WRAS under senaste år gått runt på kajen och basunerat ut vilken viktig och duktig seglare de är utan att lägga märke till att båten lämnat kajen. Nu kämpar de för att hålla fast vid övertygelsen att de, kvar på kajen, ändå står bakom rodret på westernskeppet där långt ute till havs.

Ändringar av regler och luddiga formuleringar vilka bäddar för missnöje och tolkningskonflikter är inte bra för någon. Stångförbud låter märkligt. En förklaring från beslutsfattare skulle vara välkommet.

Läste något om att förändringsförslagen tydligen skickats till WRAS-domare på remiss. Underbart, då det i flera fall kan anas vara samma personer som ska komma med invändningar och påpekande på de förslag de själva tagit fram.
 
Tja, förändringarna kommer ju även från medlemmar i WRAS, iaf de som deltog i höstkonventen... I mitt distrikt var tyvärr bara två klubbar närvarande, alla medlemmar hade dock chansen att vara med och tycka till.
Är lätt att sitta och gnälla över att det är dåligt och inte ta chansen att faktiskt påverka!
Och ja, domarna jobbade med att se över bl a mönstren, dessutom ska AQHA:s regelbok gås igenom för att reglerna ska vara relativt lika.
Kontakten med medlemmarna har då iaf blivit bättre, bl a skickas allt material som berör medlemmarna nu direkt till klubbarna, det är ju sen deras uppgift att se till att deras medlemmar får ta del av det
 
Tja, förändringarna kommer ju även från medlemmar i WRAS, iaf de som deltog i höstkonventen... I mitt distrikt var tyvärr bara två klubbar närvarande, alla medlemmar hade dock chansen att vara med och tycka till.
Är lätt att sitta och gnälla över att det är dåligt och inte ta chansen att faktiskt påverka!
Och ja, domarna jobbade med att se över bl a mönstren, dessutom ska AQHA:s regelbok gås igenom för att reglerna ska vara relativt lika.
Kontakten med medlemmarna har då iaf blivit bättre, bl a skickas allt material som berör medlemmarna nu direkt till klubbarna, det är ju sen deras uppgift att se till att deras medlemmar får ta del av det

Frågan jag är lite konfunderad över är bettregler och på vilken grund detta tagits. Man kanske kan hoppas på en officiell förklaring vad det lider.
Att det är lätt att gnälla är nog alla överens om. Men när en synpunkt lämnas, eller en kritik mot något kommer denna fras fram "sluta gnäll- gör nåt själv" (ska läsas med gnällkärringsröst) och sedan är det bra. Allt färre vill bidra med sina tankar eftersom synpunkter är gnäll. Det är ett effektivt sätt att döda förnyarglädjen i en förening.

Om det blivit bättre och enklare kontaktvägar är lovvärt, men som jag ser det sä verkar det endast blivit en förbättring åt ett håll. Hur ser det ut åt andra hållet, det håll jag kan tycka är viktigast- från medlem och medlemsförening Till FS? Är hinder i form av instanser borttagna?
 
Frågan jag är lite konfunderad över är bettregler och på vilken grund detta tagits. Man kanske kan hoppas på en officiell förklaring vad det lider.
Att det är lätt att gnälla är nog alla överens om. Men när en synpunkt lämnas, eller en kritik mot något kommer denna fras fram "sluta gnäll- gör nåt själv" (ska läsas med gnällkärringsröst) och sedan är det bra. Allt färre vill bidra med sina tankar eftersom synpunkter är gnäll. Det är ett effektivt sätt att döda förnyarglädjen i en förening.

Om det blivit bättre och enklare kontaktvägar är lovvärt, men som jag ser det sä verkar det endast blivit en förbättring åt ett håll. Hur ser det ut åt andra hållet, det håll jag kan tycka är viktigast- från medlem och medlemsförening Till FS? Är hinder i form av instanser borttagna?
Ja det är lättare att kommunicera direkt med FS, och brukar fungera bra. Synpunkter som diskuteras på t ex höstkonvent/distriktsstämmor har jag aldrig upplevt att någon reagerat med att det är gnäll, men jag kanske bara varit på ovanligt bra träffar??
 
Frågan jag är lite konfunderad över är bettregler och på vilken grund detta tagits. Man kanske kan hoppas på en officiell förklaring vad det lider.
Att det är lätt att gnälla är nog alla överens om. Men när en synpunkt lämnas, eller en kritik mot något kommer denna fras fram "sluta gnäll- gör nåt själv" (ska läsas med gnällkärringsröst) och sedan är det bra. Allt färre vill bidra med sina tankar eftersom synpunkter är gnäll. Det är ett effektivt sätt att döda förnyarglädjen i en förening.

Om det blivit bättre och enklare kontaktvägar är lovvärt, men som jag ser det sä verkar det endast blivit en förbättring åt ett håll. Hur ser det ut åt andra hållet, det håll jag kan tycka är viktigast- från medlem och medlemsförening Till FS? Är hinder i form av instanser borttagna?
Jag antar att det som @kryddelydd skrev i inlägg 20 är en del av förklaringen till betslingsreglerna.

Eftersom jag antar att jag är lite utpekad avseende "gör nåt själv" så vill jag bara påpeka att jag inte anklagat någon för att gnälla (jag använde inte ens det uttrycket). Men de facto så borde det vara lättare att få gehör om man framför det till berörd instans än att bara hoppas på att rätt personer ska läsa på just det internetforum man framför kritiken på. :)
 
Jag antar att det som @kryddelydd skrev i inlägg 20 är en del av förklaringen till betslingsreglerna.

Eftersom jag antar att jag är lite utpekad avseende "gör nåt själv" så vill jag bara påpeka att jag inte anklagat någon för att gnälla (jag använde inte ens det uttrycket). Men de facto så borde det vara lättare att få gehör om man framför det till berörd instans än att bara hoppas på att rätt personer ska läsa på just det internetforum man framför kritiken på. :)

Du ska inte ta åt dig, och ingen annan heller. Uttrycket finns i alla sammanhang där fler åsikter finns. Politik, föreningsliv, bostadsrättsföreningar med mera. Att sitta på ett intenerforum och orera i hopp om att detta ska lösa världsproblem är nog dödfött. Att vända sig direkt till berörd förening är givetvis det bästa sättet. Å andra sidan kan det vara av vikt att diskutera ämnen med personer som inte företräder en förening för att diskutera frågor man tycker är intressanta.
 
Vill inte peka ut någon, men kan konstatera att många uttrycker sitt missnöje på forum, i klubbrum etc, men sen inte gör sig besväret att föra fram dem vid t ex stämmor och möten.
Det är synd eftersom det ju inte förändrar situationen...
Dock brukar jag ta med mig en del av det jag läser och hör vid dessa sammankomster, just för att det SKA komma fram och det händer ju faktiskt att fler tycker lika och en förändring kan komma till stånd!
Är man intresserad av arbetet med regelboken är det nog dessutom inte helt otroligt att man kan få delta i arbetet med framtagandet, tävlingsansvarig i distriktet brukar få den som dokument för att kunna komma med synpunkter och finns intresserade medlemmar så ser jag inget hinder för att de inte ska kunna få ta del av det hela
 
Du ska inte ta åt dig, och ingen annan heller. Uttrycket finns i alla sammanhang där fler åsikter finns. Politik, föreningsliv, bostadsrättsföreningar med mera. Att sitta på ett intenerforum och orera i hopp om att detta ska lösa världsproblem är nog dödfött. Att vända sig direkt till berörd förening är givetvis det bästa sättet. Å andra sidan kan det vara av vikt att diskutera ämnen med personer som inte företräder en förening för att diskutera frågor man tycker är intressanta.
Då missförstod jag dig. :)
Naturligtvis har jag aldrig sagt att man inte får/bör diskutera detta på forum.
 
Jag tycker att det är rätt.
Både betslingsreglerna och åldersrekommendationerna för hästarna.
Jag har sett tävlingar där treåriga hästar startats i fem klasser och det tycker jag är tufft för både kropps och psyke på en så ung häst.
När det gäller bettreglerna: rider man på D- och E-nivå så antyder det en ovana. Den orutinerade ryttaren har inte på stångbett att göra.
Om man behärskar hästen på stång, kan man rimligen lika gärna rida en svårare nivå.
Om man vill rida på D- och E-nivå, kan man lika gärna "valla runt" sin läromästare på tränsbett som på stång. Hästen lär rimligen inte ha glömt hur den gjorde på tränsbettet.

Jag kan förstå tanken bakom beslutet. Och det kanske inte är så tokigt. Det jag mest funderar över är Varför denna regeländring kom till? Har det varit ett stort problem med ryttare som inte klarar av att rida med stång på sina hästar att detta föranleder en regeländring?
.
 
Då missförstod jag dig. :)
Naturligtvis har jag aldrig sagt att man inte får/bör diskutera detta på forum.

De e lugnt.
Diskussioner på forum kan vara bra komplement och man kan i lugn och ro formulera sina tankar utan att riskera att bli avbruten eller överröstad under tiden :)
 
Jag kan förstå tanken bakom beslutet. Och det kanske inte är så tokigt. Det jag mest funderar över är Varför denna regeländring kom till? Har det varit ett stort problem med ryttare som inte klarar av att rida med stång på sina hästar att detta föranleder en regeländring?
.

Känner inte till diskussionen bakom regeländringen, och det är nu ett par år sedan jag var ute och tävlade western (har fortsatt träna mina hästar i både western och dressyr men både jag och hästarna behöver mycket mer träning för att jag ska tycka att det är någon vits att åka och tävla ytterligare: vi är inte tillräckligt duktiga).

Men när jag var ute, senast red jag en E-tävling på en helt grön häst som behövde miljöträning. Att då flera av ekipagen på E-nivå red snygga ritter på välutbildade hästar på stång, och strax därefter placerade sig (rättvist) på B-nivå tycker jag förtar en hel del av vitsen med E-tävling. E-tävling är avsedd för nybörjare som vill prova western.
D-nivå är lätt klass, alltså huvudsakligen avsett för ryttare som inte är så duktiga.
D-nivå är medelsvår nivå och B-nivå är svår nivå.

I ekipagets utbildningsskala torde stång och enhandsridning - under förutsättning att vi diskuterar ekipage som behärskar detta - höra till svår nivå.

Om vi nu ska jämföra med SvRF, så har man från januari -15 ändrat sina betslingsregler. Kandar tillåts inte längre i lägre klass än MSV B i dressyren. För att få starta i MSV B måste man kvala in genom att uppnå vissa % på MSV C. Alltså inget kandar förrän man är tillräckligt utbildad.
Kandar är inte längre obligatoriskt på någon nivå så från januari -15 är det tillåtet att rida även Grand Prix dressyr på tränsbett.
Man ändrar alltså så att det ställer högre krav på ekipagets utbildningsnivå för att få använda den lite mer avancerade betslingen, samtidigt som man har tagit bort obligatoriet i de svåraste klasserna.
Här tror jag inte att man kommer att följa efter inom WRAS, eftersom B-nivå handlar om ridning på enhandsfattning (utom unghästarnar) och då är det ju stång som behövs.
 
Att då flera av ekipagen på E-nivå red snygga ritter på välutbildade hästar på stång, och strax därefter placerade sig (rättvist) på B-nivå tycker jag förtar en hel del av vitsen med E-tävling.

Det var väl här uppklassningssystemet kom in? De duktiga ekipagen är väl duktiga oavsett betsling, så bettregler lär inte hjälpa på den punkten.

Hur ser uppklassningssystemet ut numer egentligen? Vet att det inte funkade särskilt bra för några (många) år sen..
 
Det var väl här uppklassningssystemet kom in? De duktiga ekipagen är väl duktiga oavsett betsling, så bettregler lär inte hjälpa på den punkten.

Hur ser uppklassningssystemet ut numer egentligen? Vet att det inte funkade särskilt bra för några (många) år sen..

Jag antar att de ekipagen red E-klassen som uppvärmning. De kanske inte orkar byta träns om bettreglerna ändras? Kanske. Min förening har som regel så att ett ekipage under samma tävling inte får starta E-klass och högre klass i samma gren. Det har fungerat mycket bra för att få E-klasserna att vara det de ska vara (prova på, träning osv).

Uppklassningssystemet har fungerat fint i alla fall de senaste åren. Det enda som är knivigt är at tävlingssystemet inte har någon urskiljning för det. Ett ekipage som är uppklassat kan alltså anmäla sig till en klass som de inte får starta, tävlingsarrangören måste hålla koll på vem som är uppklassad och inte. Men listan över ekipage finns ute så det går. Det kan såklart vara så också att tävlingssystemet har fått den funktionen nu (jag har inte använt det på ett halvår eller så).
 
Känner inte till diskussionen bakom regeländringen, och det är nu ett par år sedan jag var ute och tävlade western (har fortsatt träna mina hästar i både western och dressyr men både jag och hästarna behöver mycket mer träning för att jag ska tycka att det är någon vits att åka och tävla ytterligare: vi är inte tillräckligt duktiga).

Men när jag var ute, senast red jag en E-tävling på en helt grön häst som behövde miljöträning. Att då flera av ekipagen på E-nivå red snygga ritter på välutbildade hästar på stång, och strax därefter placerade sig (rättvist) på B-nivå tycker jag förtar en hel del av vitsen med E-tävling. E-tävling är avsedd för nybörjare som vill prova western.
D-nivå är lätt klass, alltså huvudsakligen avsett för ryttare som inte är så duktiga.
D-nivå är medelsvår nivå och B-nivå är svår nivå.

Vad jag tycker är viktigt att tänka på som arrangerande klubb är att lägga klasserna i rätt ordning. Börja med högsta nivån för att sedan gå nedåt för att undvika att ekipage går in och värmer i de lättare klasserna
 
Jag antar att de ekipagen red E-klassen som uppvärmning. De kanske inte orkar byta träns om bettreglerna ändras? Kanske. Min förening har som regel så att ett ekipage under samma tävling inte får starta E-klass och högre klass i samma gren. Det har fungerat mycket bra för att få E-klasserna att vara det de ska vara (prova på, träning osv).

Uppklassningssystemet har fungerat fint i alla fall de senaste åren. Det enda som är knivigt är at tävlingssystemet inte har någon urskiljning för det. Ett ekipage som är uppklassat kan alltså anmäla sig till en klass som de inte får starta, tävlingsarrangören måste hålla koll på vem som är uppklassad och inte. Men listan över ekipage finns ute så det går. Det kan såklart vara så också att tävlingssystemet har fått den funktionen nu (jag har inte använt det på ett halvår eller så).

Nackdelen med uopklassningssystemet var att det inte är i fas under året. Poängen ändras ju bara en gång vilket gör att om man är 3 p från att bli uppklassad i januari har man hela året på sig att rida på den lägre nivån även om man går in och vinner alla klasser man startar i. Skulle vara bättre om det fanns någon automatik som uppdaterade konstant
 
Nackdelen med uopklassningssystemet var att det inte är i fas under året. Poängen ändras ju bara en gång vilket gör att om man är 3 p från att bli uppklassad i januari har man hela året på sig att rida på den lägre nivån även om man går in och vinner alla klasser man startar i. Skulle vara bättre om det fanns någon automatik som uppdaterade konstant

Men är det ett så stort problem egentligen? Vad spelar det för roll? WRAS är en så liten organisation och en sådan funktion kanske kostar pengar, pengar och resurser som kanske passar bättre någon annanstans. Jag tycker att dagens system är bättre än inget system, Rom byggdes inte på en dag.
 
Jag antar att de ekipagen red E-klassen som uppvärmning. De kanske inte orkar byta träns om bettreglerna ändras? Kanske. Min förening har som regel så att ett ekipage under samma tävling inte får starta E-klass och högre klass i samma gren. Det har fungerat mycket bra för att få E-klasserna att vara det de ska vara (prova på, träning osv).

Uppklassningssystemet har fungerat fint i alla fall de senaste åren. Det enda som är knivigt är at tävlingssystemet inte har någon urskiljning för det. Ett ekipage som är uppklassat kan alltså anmäla sig till en klass som de inte får starta, tävlingsarrangören måste hålla koll på vem som är uppklassad och inte. Men listan över ekipage finns ute så det går. Det kan såklart vara så också att tävlingssystemet har fått den funktionen nu (jag har inte använt det på ett halvår eller så).
Med de nya reglerna är det inte möjligt att rida på E-nivå om man har eller har haft licens, E har ju hela tiden varit tänkt för ryttare som vill PROVA PÅ western, inte att tävlingsryttare ska sitta och trimma.
D är som skrivits lätt klass, och till för de som vill tävla. Har själv harvat där i alla år, nej jag är inte så duktig men tävlar för gemenskapens skull + att jag får ett kvitto på vad i träningen som verkligen sitter.
Tycker många tar det så allvarligt, att det inte går att börja tävla innan man har chans att placera sig....
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp