WRAS regelbok 2016-2017

Tycker många tar det så allvarligt, att det inte går att börja tävla innan man har chans att placera sig....

Det kan jag hålla med om. Många vill ha allt perfekt innan man ger sig ut. Skulle jag tänkt så skulle jag aldrig kunna visa mig ute haha! Är ju även att tävla i sig som vi behöver träna på också
 
Men är det ett så stort problem egentligen? Vad spelar det för roll? WRAS är en så liten organisation och en sådan funktion kanske kostar pengar, pengar och resurser som kanske passar bättre någon annanstans. Jag tycker att dagens system är bättre än inget system, Rom byggdes inte på en dag.

Jag vet inte om det är ett stort problem utan det var mest något jag reflekterade över under min wras tid.
 
Ett ekipage som är uppklassat kan alltså anmäla sig till en klass som de inte får starta, tävlingsarrangören måste hålla koll på vem som är uppklassad och inte. Men listan över ekipage finns ute så det går.

Så arrangören måste manuellt gå igenom varje anmälan och kontrollera att det är ok att de startar på rätt nivå, och kontakta alla som anmält fel och stryka dem. För varje enskild gren dessutom. Låter som ett rejält jobb..

Förstår att det är en kostnadsfråga. Bra om det fungerar automatiskt med själva uppklassningen även om jag tycker att det verkar väldigt svår att tillämpa mot verkligheten efteråt.

Ser dock inte vad bettet skulle ha för betydelse i frågan. Om sporrar och bett används fel borde det att reglera under bedömning eller som skada på hästen, oavsett nivå. Men det ligger på domaren och kan bli svårt att vara helt objektivt kanske.

Håller med doleron, lägg lättare klasser efter svåra så kan de inte används das som uppvärmning av duktigare ekipage. Om man ändå har nivåer på samma tävling, säg att ett ekipage inte får starta på mer än en nivå?

Håller dessutom med @Texaz Folk behöver tagga ner och inte se varenda tävling som värsta elitgrejen, vi måste hitta en bra nivå för de helt nya ekipagen! Tror att många skräms bort av att "för duktiga" ekipage kommer på låga nivåer. Jag vet att jag skräms bort av det, och då har jag ändå varit med rätt länge.
 
Nja, uppklassade ekipage ska inte kunna anmäla sig i programmet utan klasserna spärras så att aktuell klass inte går att välja. OM det inte fungerar så ska förbundet kontaktas!
De är medvetna om att det varit fel i uppklassningslistan, och kommer (om de inte redan har gjort det) att åtgärda problemet, arrangören ska alltså inte behöva gå igenom och hålla koll!
 
Det kan jag hålla med om. Många vill ha allt perfekt innan man ger sig ut. Skulle jag tänkt så skulle jag aldrig kunna visa mig ute haha! Är ju även att tävla i sig som vi behöver träna på också

"Varje enskild tävling är för först och främst en träningssituation inför nästa tävling. "
Är min tävlingsfilosofi.
 
Med de nya reglerna är det inte möjligt att rida på E-nivå om man har eller har haft licens, E har ju hela tiden varit tänkt för ryttare som vill PROVA PÅ western, inte att tävlingsryttare ska sitta och trimma.
.

Detta var trevligt att se. Jag har hört från olika håll att det finns de som tränar hästar och ger lektioner som rider E-klasser. Det är en styggelse! Risken är stor att dessa personer skrämmer bort de som är helt gröna.
Det krävs inte mycket för att en nybörjare ska tappa sugen.
 
Detta var trevligt att se. Jag har hört från olika håll att det finns de som tränar hästar och ger lektioner som rider E-klasser. Det är en styggelse! Risken är stor att dessa personer skrämmer bort de som är helt gröna.
Det krävs inte mycket för att en nybörjare ska tappa sugen.

Jag tycker det är bra att stävja såna saker, men rent egoistiskt blev det lite dåligt för mig som börjat om x antal gånger och som haft licens en gång i forntiden :( Hade gärna kunnat tävla några gånger på E-tävling för att se om jag verkligen vill fortsätta tävla alls.
 
Jag tycker det är bra att stävja såna saker, men rent egoistiskt blev det lite dåligt för mig som börjat om x antal gånger och som haft licens en gång i forntiden :( Hade gärna kunnat tävla några gånger på E-tävling för att se om jag verkligen vill fortsätta tävla alls.

Nu har jag inte läst nya regelboken men gäller det om man haft licens en gång i tiden oavsett vilken häst man tävlat eller gäller det aktuellt ekipage? Rimligt vore väl om det gällde ekipage (någon gång kanske man har en ny häst som man vill prova lite försiktigt med i E-klasser) samtidigt som jag ändå förstår tanken med att man inte får starta E-klass om man någon gång haft licens.
 
Nu har jag inte läst nya regelboken men gäller det om man haft licens en gång i tiden oavsett vilken häst man tävlat eller gäller det aktuellt ekipage? Rimligt vore väl om det gällde ekipage (någon gång kanske man har en ny häst som man vill prova lite försiktigt med i E-klasser) samtidigt som jag ändå förstår tanken med att man inte får starta E-klass om man någon gång haft licens.
Ja det gäller alla ryttare som någonsin haft licens. Tanken med E är ju att det enbart ska vara inkörsport för nya ryttare, D är annars nybörjarnivån. Det är där man får testa och utveckla sig och sin häst
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp