Bukefalos 28 år!

WRAS-Sm 09

Elanor

Trådstartare
Läste lite på WRAS hemsida och hittade en flik med årets SM-regler. Där står det:

"Ekipaget SKALL ha deltagit i 2 tävlingar på nationell nivå i den klasss som
skall ridas på denna tävling och ha placerat sig, det vill säga att ej ha blivit
diskkvalificerad eller oplacerad i klassen."


Men vad räknas som "oplacerad"? Är det samma som diskad/0 i score? Vad räknas som placerad? Är det rosettplats?

Har inte deltagit i SM innan eftersom det legat så fasligt långt bort. Men nu när SWR ska ha det så kommer det väl ligga närmare och då tänkte vi passa på :D

Nån mer som ska kvala?
Vilka grenar?
:bump:
 
Sv: WRAS-Sm 09

wras skrev:
§118 Placeras/rangordnas skall:
Samtliga i klasser med upp till 7 tävlande
De 8 främsta i klasser med 8 - 25 tävlande
De 9 främsta i klasser med 26 - 28 tävlande
De 10 främsta i klasser med 29 - 39 tävlande
De 11 främsta i klasser med 40 - 44 tävlande
De 12 främsta i klasser med 45 eller fler tävlande.
Detta även om prisrosetter inte utdelas.
Det rekommenderas att prisrosetter eller annan form av belöning, om möjligt, utdelas till alla deltagare i ungdomsklasser, såsom en uppmuntran för fortsatt tävlande.

§119 Om ett ekipage diskvalificeras, skall det inte placeras, oavsett antalet tävlande i klassen. Detta innebär inte att samtliga placerade nödvändigtvis erhåller prisrosett.

I övrigt är kvalreglerna lika tydliga som vanligt: placerad på två tävlingar… vadå? Under innevarande år? Sen förra SM? Eller överhuvudtaget?
 
Sv: WRAS-Sm 09

Jag skulle ju gissa på att dom menar att man måste placera sig detta året, innan sm. Men jag håller verkligen med dig om att det är luddigt! :rofl:

Håller föresten wras reda på vem som får vilka poäng osv? Eller står man för det själv?
 
Sv: WRAS-Sm 09

Med reservation för att jag kan ha fel.....SOm jag kommer ihåg så räknas oplacerad som 0-ad. Kvaltävlingarna gäller fr o m det senaste SM:et, men jag får återkomma efteer nästa helg, då ska allt klarna, iaf för mig!!!:idea:
 
Sv: WRAS-Sm 09

Bara för att man är oplacerad, betyder det inte att man blir nollad! Ingen kan ta ifrån mig min score bara för att jag inte kom på placeringsplats.

Och vad gäller kvalreglerna (och alla andra regler också för den delen) så gäller det som står skrivet tills dementi/rättning/förändring officiellt finns att tillgå, oavsett vad man menade när man skrev det.

I detta fallet är det fullt tillåtet att ställa upp med ett ekipage som har ”deltagit i 2 tävlingar på nationell nivå i den klasss som skall ridas på denna tävling och ha placerat sig” oavsett när i tiden det skett.

Men eftersom SM-regler har en tendens att ändra sig så sent som till dagarna före start, så har vi nog inte sett det sista i ärendet (i år heller).

”Kan man inte säga vad man menar, tvingas man mena det man säger”
 
Sv: WRAS-Sm 09

Diskusiionen var iaf tidigare att man var placerad så länge man inte nollat sig, men håller med om att det är oklart formulerat så jag hoppas att det kan klarna och komma utförligare info efter mötet.

Det är INTE bra när regler är oklara och kan misstolkas, tyvärr visar det sig oftast först när de träder i kraft att tolkningarna är olika...... Mycket tråkigt men ambitionen hos ALLA som jobbar med frågan är självklart att det INTE ska vara så!
 
Sv: WRAS-Sm 09

Det är ju skillnad på att inte bli placerad när man är nollad, mot att bli nollad om man inte blir placerad. Vad är det som är oklart?
 
Sv: WRAS-Sm 09

OK, jag är inte så kunnig men jag fattade det som att man kan vara oplacerad utan att ha nollat sig, som sagt, kanske jag kan ge bättre svar efter mötet!!!!
 
Sv: WRAS-Sm 09

Förra året räckte det med en kvaltävling, då det hade gått för få nationella tävlingar.

Vi här uppe i norr skulle få åka sverige runt för att få ihop två tävlingar, nu lyckades detta dock lösas genom att lägga en nationell här uppe och en i sundsvall, sen att klubbarna backar för att kunna skicka ekipage till sm är väl inte hela världen.

Trots bristen på tävlingar hade vi här uppifrån översta norrland 4ekipage!! *wihoo*

/ J
 
Sv: WRAS-Sm 09

Texaz skrev:
OK, jag är inte så kunnig men jag fattade det som att man kan vara oplacerad utan att ha nollat sig, som sagt, kanske jag kan ge bättre svar efter mötet!!!!
Ja, det är klart du kan.
Om 16 personer startar i en klass kan bara 8 bli placerade, men de resterande 8 får inte automatiskt noll poäng.
 
Sv: WRAS-Sm 09

Det var helt klart värt det.. När vi sen satt i bilen påväg hem med ett guld och flera andra placeringar!!

Det blev ju en lång resa, först till sundsvall och tillbaka och sen ner till smet och tillbaka. Både vi och hästarna var trötta men! Det är ju trots allt lite mer än 100mil enkel väg så! : )
 
Sv: WRAS-Sm 09

Texaz: Nu är det efter nästa helg.
Blev du nåt klokare och har du nåt att dela med dig av?
 
Sv: WRAS-Sm 09

Info med mer preciserade kriterier om vad som gäller är på väg. Håll ut! :)
/Mike
 
Sv: WRAS-Sm 09

”Håll ut!” Den har vi hört några gånger nu…
problemet är att ryttarna inte håller ut, vilket gör att det blir färre och färre deltagare på sm’en, vilket leder till ändrade kvalregler, vilket leder till ännu större osäkerhet, vilket leder till färre deltagare på klubbtävlingarna, vilket leder till färre deltagare på sm’en… Det är en ond spiral.

Arrangör, tid/plats och regler måste vara fastställda minst ett år innan aktuellt sm, ryttarna har ingen chans att planera sitt tränigs och tävlingsår.
 
Sv: WRAS-Sm 09

Eller åtminstonde strax efter årsskiftet. Här börjar det brinna i knutarna snart! Första kvaltävlingen för mig är om mindre än 3 veckor och jag har fortfarande ingen koll på hur det ska gå till. Och det här med uppklassningssystemet är en djungel...

Men det löser sig nog tillslut!
 
Sv: WRAS-Sm 09

Svarar båda de senaste inläggen, och alla andra som väntar på info!

Anledningen till att ni får hålla ut är helt enkelt att reglerna JUST NU bearbetas och korrekturläses för att förhindra att något är luddigt och otydligt!

Därför vill inte jag berätta heller vad som sades på helgens möte, av rädsla för att det kan missförstås/misstolkas.

Det HAR varit problem med engagemanget inom WRAS, för få personer har fått dra ett för tungt lass, många har hellre klagat än huggit i och hjälpt till, DOCK är det nytt år, fulltaliga styrelser och viljan att göra ett riktigt bra jobb kunde man riktigt KÄNNA på Förbundsstämman i helgen!

Så som Mike säger, HÅLL UT!!! Det är på G. Och jag är RIKTIGT optmistisk inför detta år!!!:bump:
 

Liknande trådar

Islandshäst Hallå där ute! Jag har en liten fundering kring reglerna som gäller för Svenska mästerskapen som jag hoppas att någon kan hjälpa mig...
Svar
4
· Visningar
1 855
Senast: MalinE
·
S
Western Kollade i tävlingskalendern på RHAs hemsida och kunde inte hitta något om WRAS SM, någon som vet var (vilken klubb) tävlingen kommer att...
Svar
7
· Visningar
1 053
Senast: lakrits
·
Islandshäst Lite uppdatering från domarseminariet. Ett nytt FIPO kommer att finnas på engelska fr.o.m. 1/4. På svenska finns det så fort...
2
Svar
29
· Visningar
3 319
Senast: Freyr
·
J
Western Hittade årets SM regler på WRAS hemsida: SM Regler 2006 WRAS regelbok gäller med de anpassningar och tillägg som anges nedan...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 730
Senast: JHANA
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp