Bukefalos 28 år!

XX-hingsten Fabian!

Sv: XX-hingsten Fabian!

Rodde skrev:
Den mest populära xx hingsten lär ha snubblat in på ett bananskal, vips så slapp den bruksprov!! QUOTE]

Vem skulle de va??

Vad jag kan se så har Green River gjort ett fullständigt bruksprov och blivit godkänd utefter det, liksom de andra. Men du kanske syftar på någon annan?? Men förstår inte riktigt vem det skulle vara då de bara är 3 st godända fullblodshingst i ASRP. Green River är ju den enda som är svensksfödd.
 
Sv: XX-hingsten Fabian!

Läs igen! vad innehåller ett bruksprov och var står resultatet? Men inget ont sagt om honom han är nog bra men nog är saker och ting lite korrumperat allt!
 
Sv: XX-hingsten Fabian!

Rodde skrev:
Läs igen! vad innehåller ett bruksprov och var står resultatet? Men inget ont sagt om honom han är nog bra men nog är saker och ting lite korrumperat allt!
Det vore intressant att få veta eventuell prestation/löphandikap/tävlingsresultat osv. som Fabian har, eller har han inga resultat alls och det är därför han inte är godkänd utan endast avelsvärderad? Som sagt, bara för att en hingst *råkar bli liten* och har normalstora föräldrar, är ingen garanti för framgång i ridponnyaveln. Jag är inte speciellt imponerad av dom godkända fullblodshingstarna i ASRP, då dom alla tillhör ovanstående kategori. Fullblod i all ära, men det är nog individen som räknas, vare sig dom har 25 eller 100% fullblod i sig. Kvalitet är alltid kvalitet, emedan kvaliteten på fullblod kan skifta rejält.
 
Sv: XX-hingsten Fabian!

Kommer bara ihåg Green River xx just nu. Han har kutat in 580 460:- på 55 6-9-9!

Lite mera att hänga i julgranen... :)
 
Sv: XX-hingsten Fabian!

Hittade nu att Prince River xx har 41 7-5-4 447 500:-,
Russian Ivory xx 50 9-6-7 249 800:-

Det är de två fullblodshingstar förutom Green River som är i ridponnyaveln i år, om jag hittat rätt.
 
Sv: XX-hingsten Fabian!

Green River xx har sprungit in runt en halv mille!
 
Sv: XX-hingsten Fabian!

Skriver innantill från ASRP.s "Hingstkatalog" från förra året (Svensk Ridponny från avel till sport)

Green River xx RP 127

Extriört utlåtande: "Harmonisk hingst av utmärkt typ. Något långt huvud, väl ansatt hals, bra bog, manke och kors, gott djup.
Harmoniskt benad, rättställd med bra ledgångar. Vägvinnande avspänd skritt. Taktmässig trav med bra påskjut."
99888=42p

Bruksprov: Omdöme gångarter: Mycket elegant och ädel häst med utvecklingsbara gångarter och positiv attityd. =7-8-8-9
Omdöme testryttare: Härlig fullblodshäst. Känslig och "cool" i ett. Fin framåtbjudning och samarbetsvilja. Lite för rak och snabb i galoppen. "Välriden" löphäst. =10-10-8

Tövlingsresultat: Började sin karriär som 2-åring och har sedan löpt i 6 säsonger. Resultat 550.000:-

Green River är ju också efter den välkända förärvaren Diaglyphard som gett många fina hopphästar...

Så vad i hans godkännande är det som jag har missat???

Det ändå som är minus för honom är väl kvaliten på hans sperma när den kommer utanför stationen...
 
Sv: XX-hingsten Fabian!

Prince River 447.500 kr, Green River 580.460 kr & Russian Ivory 249.800 kr.

Det är de fullblodshingstar som är godkända i ASRP 2004.

Ooops, det var visst andra som hann före mig...
 
Senast ändrad:
Sv: XX-hingsten Fabian!

Green River** är en utmärkt hingst, men vad jag inte kan se är det löshoppning samt uppsutten hoppning hittar du det?
Alla ridponnyhingstar går igenom uppsutten hoppning med egen ryttare samt två olika testryttare, gångarter av egen ryttare samt två test ryttare, löshoppning samt exteriör bedömning detta sker på två dagar. När jag väljer hingst till mina ston ger jag fullständigt sjutton i om han kan springa fort därimot tycker jag att storleken spelar roll, om hingsten är liten har han väl små gener i sig eller har jag fel?
 
Sv: XX-hingsten Fabian!

därimot tycker jag att storleken spelar roll, om hingsten är liten har han väl små gener i sig eller har jag fel?[/QUOTE]
Tyvärr har du fel, en hingst som *råkar bli liten* med normalstora föräldrar har gener för normalstora avkommor, enkel genetik.(annars vore det väldigt enkelt att avla små fullblod genom att korsa tvillingar med tvillingar........)
Skulle jag själv använda en fullblodshingst på mina ston, är en hingst som löpt flera säsonger utan skador betydligt intressantare än en fullblodshingst som knappt löpt, och ej heller tävlats, hårdhet, och ett bra temprament (har klarat flera säsongers träning) är viktigare än snabbheten, om sen hingsten är 154cm(med normalstora föräldrar) eller 160cm spelar väldigt liten roll, generna är domsamma.
 
Sv: XX-hingsten Fabian!

Vår svenska ras standard hur är den? Vi går från korsningsponny till något konsoliderat, det tar många generationer om vi ska avla själva, vi köper in bra ston från Holland ,Tyskland samt England ston som ger oss en fördel i vår avel. Det är dessa ston vi ser vinner Riks uställningarnas BIS även i Sverige. Likaså med hingstar vi har inom Asrp en rad godkända avelsförbund som vi godkänner, det är bl.a NWR i Holland en förening där bl.a Power Boy far Downland Folklore verkade i(han föddes på Downland stuteriet i England), Power Boy är född i Holland en av våra bästa Dressyrponnyer kommer därifrån Power and Paint.
I Tyskland finns en rad avelsföreningar godkända. När man Importerar ett sto eller föl etc från dessa avelsföreningar blir dom reg som 43:or, dom har samma rasstandard som oss men ingen av dessa föreningar godkänner Hbl i sin avel, england godkänner alla engelska raser inkl. Connemara. Tyskland o Holland Welsh och fullblod, man har i dessa länder i flera generationer avlat dessa ponnyer, vi i Sverige Importerar våra ponnyer ca 1000-1200/år, vi vinner inga EM det gör Tyskland resp. Holland. Varför är vi då rädda att ponnyer från dessa avelsförbund ska förstöra vår avel? De hingstar som vi tar in i Sverige har gjort 30 dagars bruksprov, vi i Sverige gör 2 dagar, där provar man temperament det gör vi inte här.

De hingstar som hitintills tagits in i Sverige håller mycket hög standard. Ta Riksutställningarna i t.ex Holland dit måste man kvala in sitt sto man kan inte bara anmäla sig. Att vinna Riks i Holland borgar för något riktigt bra.
Fortsättningsvis bestämmer Asrp vilka avelsförbund som kommer att vara godkända inom Asrp, men dom hingstar som kommer ur avelsförbund som är godkända håller bra standard.
Man kan inte säga att Sverige har ett bra bruksprov, vi har en svåger politik som luktar illa när det kommer till det svenska bruksprovet....här är det mycket godtyckligt ibland tror jag dagsformen på domarna spelar roll.
Har man vunnit utmärkelser i Tyskland o Holland för sin exteriör då kan man vara ganska säker på att exteriört håller ponnyn, har man sedan gått ett bruksprov i Europa kan man nog vara ganska säker på att hingsten håller en viss nivå.
Sedan får man väl se på stammen, vad har stammen gett tidigare, helsyskon fader moder, är modern elit, diplom etc hur är bröder, systrar, har man något hoppblod resp dressyrblod som gett det man är ute efter.
Men framför allt, passar mitt sto till den hingsten.
Varför är du orolig för de godkända hingstarna, var istället orolig för alla de okänd härstammnings ponnyer som väller in över våra gränser som man sedan sätter i avel, där kan man vara orolig.
 
Sv: XX-hingsten Fabian!

Men om man säger att en hingst ger smått, som t.ex Guvernör i Hbl avel eller Urbino vad är det som gör det?
 
Sv: XX-hingsten Fabian!

Om du studerar Urbinos stam finner du flera generation av hästar av mindre modell, alltså mindre gener, däremot har jag aldrig hört att Guvenör skulle gett smått, själv hade jag ett sto f. 76 e. Guvenör, som totalt fick 14 föl med diverse hingstar, den största avkomman var 178cm e. Torbolt, och den minsta 155cm (med egen ridponnyhingst 140cm hög).
 
Sv: XX-hingsten Fabian!

Jo Guvernör ger ganska smått, inte alltid men har relativt många avkommor efter sig.
Jag är nu ingen försvarare av Någon av de hingstar som vi disskuterar, men Fabian** skulle kunna användas i Ridponnyaveln han har en mycket bra prestationsstam som säkert skulle kunna tillföra vår avel en del.
Felet med den svenska Ridponnyaveln är för mycket korsningar med för mycket raser, vi har otroligt många ston med okänd häsrstamning som sätts i avel dessa ston skulle naturligtvis aldrig vara i avel men om man nu gör det är fullblodshingstar bra, nu har vi två hingstar i väster så en hingst i Söder skulle sitta bra på naturligbetäckning .
Men fabian kommer nog aldrig att gå igenom här, han kanske rent av lämnar landet för gott, vem vet. Varför godkänner man små xx hingstar i Ridponnyaveln då storleken inte spelar någon roll?
 
Sv: XX-hingsten Fabian!

Rodde skrev:
Vår svenska ras standard hur är den? Vi går från korsningsponny till något konsoliderat, det tar många generationer om vi ska avla själva, vi köper in bra ston från Holland ,Tyskland samt England ston som ger oss en fördel i vår avel. Det är dessa ston vi ser vinner Riks uställningarnas BIS även i Sverige.QUOTE]

Vad kostar det att få fram en 3-åring i Tyskland/holland?? vad kostar det i Sverige?

Jag har ingen aning om priser på betäckningar samt underhållskostnader på ponny i Tyskland men jag kan tänka mig att de ligger långt under våra kostnader...

Varför vi imp. ponnyer från Irland och danmark osv. är bara pga. pengar...Man kan åka över till Irland och hämta hem ett gäng ponny för 5.000-10.000:-/st. Rida dem här 1 vecka och sälja dem lätt för 40.000-50.000:- DÄR är det stora problemet. Det är för dyrt att få fram hästar i Sverige.
Alla kan ju inte bli EM-ponny och säljas med goda förtjänster några blir ju också bara allroundponny till lätta klasser. Och våra vanligaste uppfödare som har ett sto som kanske gått LB, även med den finaste hingsten (10.000:--15.000 i bet.avgifter) så kanske det bara blir en lätt-klasshäst.
Vad får du för ett föl efter en RP-hingst med någorlunda möderne 15.000:- kanske 20´ om du har tur. E de buisness?? Framtagningen av fölet har ju kostat långt över detta.. DÄR ÄR PROBLEMET...varför vi importerar och varför buskavlen finns.

Att regga ett RP-föl utan härstamning kostar ca. 1000:- med chip, ett föl med härstamning måste snart också chippas, det kostar ca. 800:- när du har passet i handen. Alltså tjänar man nästan på att ta en hingst som inte är godkänd om du bara har ett "låg-klassto" resultatet kan ju bli detsamma med godkänd eller icke godkänd hingst. Det vet man ju inte förrens efteråt.

Man kan hålla på å älta detta i evigheter men hur man än gör så tror jag aldrig Sverige kommer att vara i närheten av Tysklands framgångsrika avel. Vi har helt enkelt inte samma förutsättningar.


Sen kan man ju undrar då om vi går tillbaka till bruskprov osv...
En hingst som kommer in till Sverige som är godkänd i Holland/Tyskland som inte blir extriört godkänd i Sverige???? Det kan ju bara betyda att Sverige sätter högre krav??
Att bruksprovsresultat kan skilja pga. dagsform är väl en sak men en häst kan ju knappast komma med en 9 på trav från Tyskland och trippa runt här och få en 6, då är det något som inte stämmer...
Kanske är det så att vi sätter högre krav på våra hingstar eftersom vi just har lite dåligt avelsmaterial när det gäller stona. Hingstarna kan ju nämnden kontrollera men stona är det ju ingen som bryr sig om. Har vi mycket bra hingstar till våra lite sämre ston så kanske det blir bättre i slutändan. Vem vet?!
 
Sv: XX-hingsten Fabian!

Hallå! Varför har vi inte bättre hingstar då här i Sverige än dom har i Tyskland eller Holland???
Om kunkuransen hårdnar blir det billigare att betäcka, vi kommer att få fler hingstar på naturligbetäckning. Det är inte rimligt att betäcka med en ponny hingst och betala 10-15,000:-. Ta och ställ krav på de hingstar och hingstägare som vi har. Ett bra föl i tyskland får du betala 30000 -60000:- här får vi 15,000:- - 20000:- undantags fall upp till 30000:-. Har vi då bättre hingstar, ge gärna upp "vi kan aldrig bli lika bra" varför inte vi kan väl om andra kan, man måste satsa och satsa rätt! Titta på vår HBL avel inom hopp dom kan nu konkurrera med övriga världen, naturligtvis kan vi det också.
Vi kan stoppa importen till en viss del om vi får fram ponnyer som vinner över Importerna, men ger vi upp innan vi försökt då går det naturligtvis inte. I sommar har det varit en grupp från USA här för att köpa svenskuppfödda ridponnyer e. en av våra ridponnyhingstar. Det finns intresse.

Jag tror inte att vi är hårdare här i sverige på våra exteriör bedömning, jag tror att det är farligt att tro det. jag har heller aldrig hört talas om en hingst som haft en 9 på trav i Tyskland som fått en 6 i sverige, men det finns kanske.
Därimor vet jag hingstar som fått högt i Sverige och kommit på Internationella utställningar och kommit sist.
Sverige är ett land som ligger efter övriga delen av den ridponny producerande världen, vi måste kämpa ifatt och snabbaste sättet är att Importera bra avelsmaterial framför allt ston som man vet förärver sig bra.
Ja den som lever så länge får väl se, men bästa sättet att ta reda på är att åk och titta på en riksutställning i Holland eller Tyskland åk sedan och titta på vår utställning i Sverige. I Sverige vinner de Importerade stona!
 
Sv: XX-hingsten Fabian!

Rodde skrev:
Jo Guvernör ger ganska smått, inte alltid men har relativt många avkommor efter sig.
Talar vi verkligen om samma Guvenör? Hans avkommor är ju födda på 70-talet, och hans exporterades ju till tyskland i början av 80-talet, orsaken till hans export lär ju vara att han hade så få ston!Dom flesta är ju döda och begravna nu!
Varför använder man små fullblodshingstar? Här i sverige har ju vår fullblodsavel varit inriktad på löphästar och som förädlare i halvblodsaveln, däremot i England där det länge funnits en Poloponny avel har man generation efter generation avlat på mindre XXhingstar och många av dom framgångsrika XXhingstarna som använts i ridponnyaveln har just varit sådarna, hingstar som Gay Presto, Ardencaple, St.Gratien, McGreedy, Celtic Ballad osv osv har aldrig satt sin fot på löpbanan, dom användes på 50-70talet, numer är det ytterst sällsynt att finna nån framgångrik ridponny med fullblodsfar, däremot hittar du ibland högklassiga ponnyer med fullblodsmöderne, och ridponnyfar.
Jag ser inget negativt i att ston med okänd stam kommer i aveln, någonstans måste man ju börja, att tro att det kommer att bli nån massimport av högklassiga ridponnyston är nog en illusion. Om du är det minsta insatt i ridponnyavel finner du ju att det var så man började i dom flesta länder, gå tillbaka några generationer på dom tyska kan du ju hitta Wildbaum, dom engelska hittar du dartmoor-exmoor-new forest och en himla massa ston med okänd härstamning. Att sätta sig på höga hästar och enbart hävda att vissa raser *passar * i ridponnyavel visar bara på okunnighet. Målet med avel är väl att varje generation ska bli bättre än föregående?
Eftersom vi även avlar löphästar, blir vi ofta erbjudna *små* hingstar som inte varit tillräckligt framgångrika på banan *men dom duger väl i ponnyaveln* men med den kunskap vi besitter är dom ganska ointressanta för vårt mål. Så om nu Fabian skulle gå utomlands, bad luck, men det finns ju massor av fler som skulle kunna ta hans plats om man var intresserad av små fullblod utan nån nämvärt prestation.
Avel tar tid , och att då tro att en förening som funnits i 13 år skulle kunna göra så mkt så fort är nog ganska naivt.
 
Sv: XX-hingsten Fabian!

Jag vi talar nog om samma Guvernör han som exp till Tyskland, jag har själv ett hbl sto som har honom som morfar hon är liten och inomHbl krestsar talar man om att Guvernör ger smått, men jag har ingen statistik!

Vad det gäller ridponnyavel har jag deklarerat flertal gånger att det jag säger gäller Tysk samt Hollänsk samt MIN avel, jag har aldrig nämnt att det varit det enda rätta.
Men om man har ett framgångskonsept i ett land som har lyckats varför uppfinna hjulet igen?
När det gäller fullblodshingstarna har jag aldrig använt någon av dem, men jag vet att Fabian har en mycket bra stam han är liten(bra vid naturligbetäckning)och han är brun.

Säkert är de andra fullblodshingstarna lika bra, england är säkert fullt av dem, vad vet jag. Vad som gäller polo ponnyer har jag noll kunskap, men när det gäller ridponnyer är jag mycket insatt, inte bara i den svenska aveln utan även i den Europeiska.
Vad det gäller den engelska eller Brittiska Ridponnyavel skrev jag tidigare att man godkänner alla engelska raser samt connemara. England har en mycket bra ridponnyavel, Bla. Cusop stuteriet exporterar mycket bra individer till både Holland och Tyskland

Jo det importeras mycket ston från Holland till Sverige just nu även till danmark importeras det och Finland har även börjat Imortera NWR ston, men naturligtvis kan man inte jämnföra detta med den strida ström av Irlänska ponnyer mfl som kommer in.

Det är ju precis hur man vill ha sin avel som styr den. Vill man börja sin avel med ett okänd härstammnings sto fine gör det det tar 4 generationer att få en ridponny med papper precis som det tar att få ett Hbl med papper, då tar det också lika lång tid att få en godkänd hingst från sitt sto. Men om det inte är så viktigt med Ridponnyaveln som halvblodsavel då talar vi olika språk.
För mig är det viktigt att ha bra avelsmaterial bra ston ston som ger fina föl, samt att använda bra hingstar. Hingstar som kommer ur solida mödernelinjer med avkommebedömda avkommor. Ston som ger BIS vinnare el. dyl. MEN ÄN EN GÅNG POÄNGTERAR JAG ATT DETTA ÄR MITT SÄTT ATT AVLA! Jag försöker endast titta på dom som uppfann hjulet inte uppfinna det igen.

Jag sitter inte på höga hästar jag kämpar för att få fram bra avkommor, vi är fortfarande bara på korsningsavels stadiet i Sverige med våra egna korsningar, men om man har ett sto och tycker det är rätt sto, avla på, det kan väl aldrig vara fel. jag skulle aldrig neka något sto att bli betäckt med de hingstar jag har på station, sto ägaren bestämmer vilken hingst dom vill använda och att dom har gjort bedömmningen att den passar till sitt sto och för aveln vidare.
men har man ett bra NF sto tycker jag fortfarande att man ska välja en bra NF hingst etc.

Och för din information sätter jag mig inte på höga hästar, om det känns frustrerande att disskutera ämnet låt bli! Istället för att anklaga folk för att vara okunniga.
.
 

Liknande trådar

Avel Undrar om någon här hört/vet något om hingsten Regress, en westfalisk hingst född -72. Härstamning e: Remus I u: Freia. Tycker det är...
Svar
2
· Visningar
671
Avel Hej! Importerade ett 4 st f 2016. Hon ska vara efter e: Letter Land. u: Castlebanny clover. Ue Clover Echo. ee: Guidam. Men hittar...
Svar
12
· Visningar
1 457
Senast: Rosett
·
Avel Satt och funderade över det här med stofamiljer idag. Hingstar (i alla fall mer "moderna") kan jag ju åtminstone lite om. Men...
Svar
8
· Visningar
1 329
Senast: Emiro
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
36 639
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp