Bukefalos 28 år!

XX-hingsten Fabian!

I

Inloggningsnamn

Någon som har bilder eller vet någon sida på nätet som har bilder och info om Fabian XX BRP 7 (RP 123) e. Dunphy u. Farandole ue. Gay Baron? :bump:

Loggan
 
Hej!
Fabian ägs av Karin Levin som äger Verona`s Bo-Gi. Det finns en jättefin bild på honom på hennes hemsida som du kan nå via de godkända hingstarna på ASRP:s hemsida. Han står på station på Minigården i Hedekas i år. Jag har ett jättefint litet hingstföl född 30/6 i år e. Fabianxx och undan ett Newforeststo.
 
Bild på fabianfölet, 22 dagar gammal
fabiansson.jpg
 
Sv: XX-hingsten Fabian!

Vilken fin fölunge!!!! Den har verkligen en trevlig uppsyn!

Jag funderar på att använda Fabian XX till mitt Brittiska RP-sto nästa säsong om det inte blir av med denna hingsta som finns i England! :love:

Har du fler bilder på din fölunge? :angel:

Loggan
 
Sv: XX-hingsten Fabian!

Han är tillbaka i Sverige nu, han har i år använts av NWR i Holland i sin ridponnyavel, han fick massor av ston.
Mycket trevlig hingst som borde användas mycket mer av alla som vill starta upp och avla ridponnyer.
 
Sv: XX-hingsten Fabian!

Vore intressant att veta med vad du anser som massor av ston...
welsh sektion K är ju en väldigt liten ras i holland, totala antalet betäckta ston är ju oftast mellan 100-200 st/år. Många hingstar har ju inga ston alls, tex. den i sverige verksamma Veronas Bo-Gi hade väl totalt endast 8 ston innan han importerades till sverige?(enl. NWR) Har Holländska Welshföreningen lånat in Fabian? eller vad menar du?
 
Sv: XX-hingsten Fabian!

Veronas Bo-gi hade mycket fler ston än 8! Jag har varit flera gånger på både hingstpremiering samt sto premiering i Holland och Bo-Gi har haft med, i år tror jag 5 eller 6 avkommor över 3 år på Kootvijk Nat sto premiering samt på Ermelo hingst premieringen hade han nog 5 avkommor som var tre år som visades, samt Boginov som är 4 år som blev Champion och bästa hingst alla sektioner. Han har även en godkänd hingst som är exporterad från Holland till Usa. Första året en hingst i Holland(NWR) måste man ha 20 ston för att få fortsätta verka i avel. Dessa avkommor bedömms sedan. Holland har ett mycket mer sofistikerat system än vi här i sverige som ännu är endast på "buskavels" stadiet och petar i kanten på den "riktiga" ridponnyaveln.
Fabian** lånades in av Colenhage's stuteriet(ett av Holland mest framgångsrika) för avel, han hade fler än 20 ston.
Det finns en rad mycket framgångsrika stuteri i Holland och nämnda Colenhages stuteri är ett, ett annat är Speyksbosch, Vita Nova's samt Orshards stuteriet mfl.
NWR aveln är inte jättestor men mycket hög kvalite, och trots elaka tungor försöker vidhålla annat är det avlassportponnyer som avlas! Bönninger stuteriet i Tyskland som räknas som ett av världens främsta och mest framgångsrika ridponnystuteri har köpt in en NWR hingst från Holland för att förädla sin avel med.
När det gäller Fabian** som är 1,48 är han guld värd i ponnyaveln, när det gäller Bo-Gi är det en mycket bra hingst som är otroligt mycket anlitad både här och i Holland.
Det var en delagation från USA här i somras för att köpa Bo-Gi avkommor, endast hans avkommor....
Jag är medlem i NWR och ganska väl insatt i vad de olika hingstarna ger, från Holland. Jag avlar själv på NWR.
 
Sv: XX-hingsten Fabian!

Jag var ute i regnet i tisdags kväll och skulle ta nya fina suddiga kort
till dig, men jag kan tyvärr inte få hjälp med att lägga in dom förrän
tidigast onsdag. Tyvärr är jag en urusel fotograf och en ännu sämre dataanvändare. Jag hade hoppats att få hjälp av något av mina barn men det var lättare sagt än gjort. Jag kan verkligen rekommendera Fabian xx det är en jättetrevlig hingst och jag tycker att min fölunge mer än väl motsvarade de förväntningar jag hade. Det är bara ett "fel" på honom, han skulle ha varit en hon ;) . Om Karin Levin inte sälger Fabianxx till Holland kommer jag att försöka göra om kombinationen med förhoppning att det blir ett sto.
 
Sv: XX-hingsten Fabian!

Siffran 8 ston är det officiella antalet ston enl. ASRP vid Bo-Gi's avelsgodkännande, är den fel så är det väl hög tid nu att den ändras, jag tycker själv att Bo-Gi är en alldeles förtjusande hingst, och hoppas att han kommer att göra stor nytta i svensk avel,det kan endast framtiden utvisa, även Fabian är en trevlig individ, om han nu haft fler än 20 ston i Holland är det bara att gratulera, men som alltid med fullblodshingstar *som råkat bli små* i ponnyaveln, även om Fabian är liten, så har han ju faktiskt gener för normalstora avkommor, och inom Welsh sek K (är ju faktiskt en welsh partbred,)så är ju problemet att många avkommor är mer över än under ponnymått, för det finns väl ingen gräns uppåt vad gäller höjd och registrering?
Om nu Fabian är så outstanding är det ju konstigt att inte han är godkänd inom ASRP, möjligtvis ligger det gammalt groll bakom, vad vet jag?
 
Sv: XX-hingsten Fabian!

Om nu Fabian är så outstanding är det ju konstigt att inte han är godkänd inom ASRP, möjligtvis ligger det gammalt groll bakom, vad vet jag?

Vad menas med det? Finns det inte bra hingstar utanför ASRP? Alla hingstägare kanske inte ser det som en tillgång att vara godkänd av ASRP!

Loggan
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: XX-hingsten Fabian!

Fabian ** blev skadat alldeles före sitt bruksprov, han har sedan inte gjort om bruksprovet, det är både kostsamt och ledsamt när hingstar skadar sig. Men vi är många som hoppas att han ska vara godkänd i Sverige. Nu är han godkänd i BRP och där används han.
Welsh Part Breed är inte samma som Welsh K, welsh part breed är ytteligare en sektion inom NWR d.v.s det hollänska Welsh förbundet.
 
Sv: XX-hingsten Fabian!

Jag sa aldrig att Fabianxx var outstanding, men min fölunge ser väldigt trevlig ut (hemmablind) :angel: och som bonus rör han sig bra också. Eftersom Fabianxx är godkänd i BRP så ger han ju godkänd avkomma där. Man borde kanske byta förening :idea: .
 
Sv: XX-hingsten Fabian!

Inloggningsnamn skrev:
Vad menas med det? Finns det inte bra hingstar utanför ASRP? Alla hingstägare kanske inte ser det som en tillgång att vara godkänd av ASRP!

Loggan
Jag håller helt med dej i det fallet, jag har länge varit kritisk till ASRP's monopolställning(allt ej renrasigt under 148cm ska regggas där för att få tävla) och ensidiga urval av hingstar dvs enbart tyska och holländska gångartshingstar, hoppförmågan verkar helt bort- glömd.
Enl. uppgift ska Fabian lidit av borelia under bruksprovet, jag var själv där och såg den bedrövliga uppvisningen,dock tycker man nog att han borde vara behandlad och frisk efter alla dessa år nu, för tyvärr är det väl så att BRP-föreningens ponnier ej får medverka på SPAF's utställningar och i Ponnychampionatet osv? Rätta mig gärna om jag har fel;-)
 
Sv: XX-hingsten Fabian!

Du har rätt, men nästa år släpper avelsvärderingarna och då kan man inte hindra BRP hingstarnas avkommor. När det gäller Fabian så finns det gränser för vad en hingstägare orkar utsätta sig för, han är nog frisk o kry men det är ganska påfrestande att visa upp en hingst igen.
Som du nämnde tidigare ligger det mycket gammalt groll i den föreningen, föreningen för inbördes beundran man har under flera år ängnat sig åt att stjälpa istället för att hjälpa......Detta gäller dock inte samtliga som sitter i styrelsen utan vissa utvalda, vi hoppas att det går att lösa under året med den nya styrelsen. Annars kommer Welsh fb
att licensiera Welsh Partbreed hingstar f.o.m nästa år och det är ju ungefär samma som Asrp!
vi har fått in hingstar som inte varit enligt asrp hingstreglemente och slängt ut andra som platsar så det lite si och så.
 
Sv: XX-hingsten Fabian!

Fast är det inte så att ridponnyavlen i första hand inriktar sig på presterande ponnyer med bra temperament. Självklart godkäns ju då en hingst med höga siffror även om nu hans mamma inte var stamboksförd i huvudstamboken utan i stoboken (Vet nog vilken hingst du tänker på). Gör dem sedan fina resultat på ridproven så finns det ju inte mycket å tveka om. En prestationsponny men bra huvud (ridbar). Det spelar ju knappast någon roll om hingsten har en sådan superstam om den inte får poäng som uppnår ett godkännande. Sedan tror jag iof. att en hingst med prestationstam går igenom när den själv presterat någonting...om nu dess extriör inte är tillräcklig.
Men jag håller med att en liten fullblodshingst med Fabians storlek skulle vara mer än välkommen. Men han kommer ju knappast gå igenom bara för hans storlek, han måste ju visas om eller prestera något bra först. Så är det ju faktiskt för alla....
 
Sv: XX-hingsten Fabian!

Joker1 skrev:
. Men han kommer ju knappast gå igenom bara för hans storlek, han måste ju visas om eller prestera något bra först. Så är det ju faktiskt för alla....

Vad har de andra XX-hingstarna presterat som är godkända i ASRP? Förutom gått på bana.............

Loggan
 
Sv: XX-hingsten Fabian!

Mig veteligen inget, Den mest populära xx hingsten lär ha snubblat in på ett bananskal, vips så slapp den bruksprov!! Förmodligen rätt ägare.. Uppfödarfamiljen till det fullblodet grämer sig fortfarande då dom hade fått besked att han skulle göra bruksprov, det klarde de inte av och sålde honom!!
Men Fabian xx har en prestationsstam och vi får väl se vad hans avkommor ger.
 
Sv: XX-hingsten Fabian!

Nej jag tror inte vi tänker på samma hingst.
Jag är själv imot Hbl inom ridponnyaveln för egen del, men är inte imot Hbl för andras del. Det kan disskuteras till d---dagar.
Jag tror på en rätt kombination av xx ox och welsh, inga andra raser, men ingen lag utan undag tag, jag har ett sto som har 25% NF och hennes föl vann guld nu och BF alla raser, men mamman har 50% xx och det ger lätta och fina individer.
Nej den hingst jag tänkte på är tung och kommer från ett avelsförbund som Asrp inte godkänner deras bruksprov sedan har vi ett krav på fullblodsinslag det uppfyller dom inte heller.
Men detta är en het potatis och inga namn nämnda och inga glömda, men vi ska avla ponnyer till våra barn som tar sig till EM som har chans att slå igenom i europa. Vi ska exportera våra uppfödningar inte importera 1000 tals ponnyer varje år som nu händer.
Jag tror inte att Hbl är bra för 11-12 åringar och det är så med många hbl korsningar dom är för tuffa, men lite arab o Welsh etc med de rätta individerna tror jag på.
Men som sagt huvudsaken är att var och en når sitt mål
 
Sv: XX-hingsten Fabian!

Kan inte annat än att hålla med om HBL i RP-avel, alla har olika åsikter men jag personligen vill ha Ridponnyer inte små hästar till mina barn............

Själv så är jag mer inne på att ha lite Dartmoor i min RP-avel för att jag tycker de har ett sådant bra temperament och så är en bra Dartmoor bland det snyggaste som finns!

Loggan
 
Sv: XX-hingsten Fabian!

Inloggningsnamn skrev:
Vad har de andra XX-hingstarna presterat som är godkända i ASRP? Förutom gått på bana.............

Loggan

De har gjort ett godkänt bruksprov eller som du säger gott på bana vilket kan ses som en tillräcklig merit i vissa fall. Men alla de xx hingstar som idag är godkända med ett RP-nummer har faktiskt uppnått extriört godkännande. Samt i vissa fall gjort fullständigt bruksprov.



Vad jag menar är att alla holländska och Tysk-godkända hingstar som kommer in i landet ska ju inte bli godkända bara för att de uppnått godkännande i deras hemland och har en mycket bra stam, det måste ju som alla andra här gå igenom ett bruksprov och bli GODKÄNDA HÄR!

Annars kan ju vem som helst åka utomlands och hämta hem sin egen hingst....

Uppnår de inte godkännande på sitt bruksprov får de väl bevisa att de kan prestar på tävlingsbanan då...

Vad jag förstår i och med EU och deras regler om avel så kommer vilken hingst som helst att kunna användas enbart med ett vet.intyg.
från och med nästa år...Det ända jag kan se med detta är KAOS i ridponnyavlen men också i andra raser...
Hur ska detta funka?? Kan man alltså hämta hem en hingst som e godkänd i annat land och börja avla?? hur går det då med vår "svenska" rasstandard??? Våra svenska avelsförbund kan ju i princip lägga ner och så kan vi ju börja regga våra hästar i deras huvudförbund i ursprungslandet då...För i sverige har vi inte längre något att säga till om....Det är så som jag tolkar det :d ...

Det finns ju något hos hingsten som inte är tillräckligt om han inte godkäns här eller hur??
 

Liknande trådar

Avel Undrar om någon här hört/vet något om hingsten Regress, en westfalisk hingst född -72. Härstamning e: Remus I u: Freia. Tycker det är...
Svar
2
· Visningar
669
Avel Hej! Importerade ett 4 st f 2016. Hon ska vara efter e: Letter Land. u: Castlebanny clover. Ue Clover Echo. ee: Guidam. Men hittar...
Svar
12
· Visningar
1 450
Senast: Rosett
·
Avel Satt och funderade över det här med stofamiljer idag. Hingstar (i alla fall mer "moderna") kan jag ju åtminstone lite om. Men...
Svar
8
· Visningar
1 311
Senast: Emiro
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
36 437
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp