Bukefalos 28 år!

XX-hingsten Fabian!

Sv: XX-hingsten Fabian!

Självklart så måste även 93 göra bruksprov på samma villkor som de andra. Jag hoppas det antas. För jag vill att min Hanassie-Paddock Camarque hingst ska ha en chans att bli godkänd.;)

Jag hade för mig att jag läst eller hört om det andra att man fick kalla även 93 orna sv rp.

Men det känns som en ökad chans att få några fler ponnyston ifall han även fick stå med på RSF hemsida. Så att stoägarna kunde hitta honom menar jag.
 
Sv: XX-hingsten Fabian!

Väntar man på något gott, så kan man väl inte vänta för lääänge.

Nej skämt å sido, det måste förstås ordna sig annars har ASRP gjort sitt.

peråke
Man kan hoppas att det löser sig under sommaren som det siats om i senaste tidningen.
 
Sv: XX-hingsten Fabian!

Väntar man på något gott, så kan man väl inte vänta för lääänge.

Nej skämt å sido, det måste förstås ordna sig annars har ASRP gjort sitt.

peråke

Jag har ju ibland varit mkt mkt kritisk till ASRP's agerande i vissa frågor, men samtidigt är det lite sorgset att det som kunde bli så bra, med alla dessa engagerade människor när ASRP bildades, har kunnit spåra ut så. Jag kunde lika gärna registrera mina uppfödningar i asrp om allt funkade som det egentligen ska göra, men med väntetider, inget svar på frågor från kansli/sekreterare osv. så gav jag helt enkelt upp och stöder RSF istället, sorgligt men sant.:banana::banana::banana:
 
Sv: XX-hingsten Fabian!

Känner mig också kluven.
Passen har verkligen blivit en kvarnsten för ASRP.
Troligen den som ev kan få dem på fall...o jag tycker det vore trist.
 
Sv: XX-hingsten Fabian!

Att stödja en avelsförening är inte lika med att registrera sin ponny i föreningen.

Själva pass utfärdandet generar ju ingen inkomst till föreningen.

At vara delaktig/stödja föreningen är att använda hingstarna ha bra ston och kunna producera dels sportponnyer som syns och nya avelsdhjur.

Det blir lite i cirkel, lyckas man ha bra avelsmateriel i en avelsförening genererar det dels inkomster till hingsatägarna som får råd att utbilda nya unghingstar alt. köpa in nytt gott avelsmateriel. Det genererar även alla uppfödare som får bra betalt för bra varor och kanskr då får råd att köpa in ett bra avelssto från någon annan uppfödare i avelsföreningen och säljaren av avelsstot får betalt och köparen får nya fina föl osv.

Framgången handlar mycket om "kvaliten" på hingstarna som avelsföreningen lyvckas locka till sig alt. föda fram.

Får man de här hjulen och snurra är lyckan gjord och det ena ger det andra.
Fullständigt egalt är det för aqvelsföreningen om någon anan avelsförening får det höga nöjet att utfärda ett pass för självkostnaspris eller inte, därtill kan förstås en ASRP ponny som producerats och registrerats någon annan stans givetvis vända åter för avelsvärdering osv.

Är det ex Power Boy som lämnar en RSF registrerad avkomma så är avkomman alltid fefter Power Boy och han är då i Sverige ASRP hingst.

Vill RSF konkurera så är det Hingstarna som skall flytta och inte avkommorna. Hitintills har ingen av de hingstägare som propagerar för att registrera föl i annan avelsförening flyttat sin hingst/hingstar och när dom gör det så kanske det blir annan situation och även var dessa hingstägare/nya hingstägare i första hand kommer att välja att marknadsföra sina nya hingstar ifrån.

I dagens läge står onekligen den bästa hingstparken ASRP för och kommer även i fortsättningen att ha höga krav på de hingstar som föreningen stambokför/marknadsför.
En sådan policy har hitintills tydligen attraherat hingstägarna och ingen hingst som klarat ASRP´s krav har flyttat.

Men givetvis måste föreningen fungera rent administrativt och där är bara att hoppas på bättring i framtiden.

Avelspolicyn är däremot rätt fungerande, stona har om än sent om sider börjat föda såväl blivande goda sportponny som avelsdjur, det finns i dag uppfödare som är på väg med tredje generationens ridponnyer och dom känns mycket lovande för framtiden.

Att det tar femton år att komma igång med hjulen ifrån noll är att betrakta som kort tid och beror på i första hand "hingsstöld" ifrån etablerade avelsföreningar (importer).
ASRP är igång och det blir bara bättre på avelsfronten, årets blivande treårshingstar känns många mer än lovande och förstås hoppas alla ASRP are på ett framgångsrikt ungponnychampionat minst likvärdigt med fjolårets.
Något som låtit vänta på sig är att betäcka unga ston efter RP hingstar av bra kvalite som under flera år fått avelsbidrag--har gått trögt men ser även det ut att lätta i vår föder många unga RP ston sitt första föl innan de går till sporten.

Så mycket känns lugnt och bra i ASRP och nu stundar en förhoppningsvis givande avelskjonf. där lite "kanter" kanske kan slipas bort.
peråke
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Undrar om någon här hört/vet något om hingsten Regress, en westfalisk hingst född -72. Härstamning e: Remus I u: Freia. Tycker det är...
Svar
2
· Visningar
669
Avel Hej! Importerade ett 4 st f 2016. Hon ska vara efter e: Letter Land. u: Castlebanny clover. Ue Clover Echo. ee: Guidam. Men hittar...
Svar
12
· Visningar
1 450
Senast: Rosett
·
Avel Satt och funderade över det här med stofamiljer idag. Hingstar (i alla fall mer "moderna") kan jag ju åtminstone lite om. Men...
Svar
8
· Visningar
1 304
Senast: Emiro
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
36 400
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp