Xxterra Hudsalve

panzy

Trådstartare
mot inkar - någon som känner till den och möjligtvis har "bipacksedeln" i närheten eller vet hur länge man ska behandla och ifall hästen ska vila under behandling..

mamma har givetvis slarvat bort bipacksedeln sen hon behandlade förra inken i våras :angel:
 
Sv: Xxterra Hudsalve

Hej vad är detta för någon salva har aldrig hört talat om den och har en nordis med ink och hade velat bli av med den. Funkar salvan. Hur får man tag på den? Är den receot belagd?
 
Sv: Xxterra Hudsalve

Salvan är receptbelagd, och dyr... 1200 kr för en liten burk.
Men den är värd sitt pris!
Har använt den på min häst, smörjt 2 ggr om dagen i en vecka tror jag det var, sen ett par dagars uppehåll. Inkarna liksom "fräts" bort, blir som sår som sen läker. Tyvärr har jag inte heller kvar bipacksedeln, men jag tror att det var ungefär så jag gjorde.
 
Sv: Xxterra Hudsalve

Japp, det stavas så, tillverkaren är Pharmalett. Tror den är ganska ny på marknaden, därför finns den inte med i fass.
 
Sv: Xxterra Hudsalve

http://www.vetlineequine.com/xxterra.html

Pharmalett är bara europadistributör, inte tillverkare btw.

Tyvärr ingen hjälå med dina frågor, ring vet som skrev ut den och fråga, eller apoteket? Att den inte är med på fass är för att den ligger på licens, iaf gjorde den det förut (vi pratade om den till K.s öga om inken skulle komma tillbaka). Minns bara man skulle smörja - ha uppehåll - smörja, men inget mer (det var ju inte aktuellt så jag lyssnade inte så noga)
 
Sv: Xxterra Hudsalve

Nu har du säkert smort färdigt, men jag köpte salvan igår och kan berätta vad som står i bipacksedeln. Behandla i 4-6 dagar och om inte det räcker så ska man upprepa behandligen var fjärde dag.


Passar på att fråga hur era hästar har reagerat på behandligen också. Jag har smort min hästs ink (1,5 cm i diameter) i tre dagar och idag var han svullen med en radie på 3,4 cm runt hela inken. Funderade på om det är en del av den där inflammationen som ska bli? Även om inken inte är så stor så kan den ju ha större "rotsystem", och det ska väl också stötas bort. Tänkte avvakta tills imorgon med att ringa veterinären.

Vad tror ni andra som har använt Xxterra salvan? Hur har förloppet varit på era hästar?
 
Sv: Xxterra Hudsalve

På min blev den lite irriterad och blödde lite grand och blev lite större. var lixom som den kröp ut eller vad man ska säga. Sen försvann den efeter ett tag.
Syrrans här blev JÄTTE svullen och vi smorde henne bara en gång då jag tror hon fick nån alergi reaktion. Men inken försvann ändå på henne.
 
Sv: Xxterra Hudsalve

Okej. Det är lite läskigt det där, att det ska bli blodigt och gojjigt. :p Ringde veterinären idag och hon sa att det var helt normalt att de blev lite svullna runt om. Får avvakta och se hur det går med inken nu då.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
987
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Doris fick för någon månad sedan diagnosen elakartad tumör som antagligen kommer sprida sig. Eftersom hon är 13 år kände jag inte att...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 397
Senast: Lillefrun
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
646
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 618
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Vad gör vi? del 3 - Kids Edition

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp