Xxterra, var få tag i?

HannaZ

Trådstartare
Hur får man tag i XXterra? Hästen har fått vad som sannolikt är en ink, ca 2 cm i diameter och nån cm på höjden. Köper man xxterra via veterinären?lyckas inte hitta nåt vettigt på nätet och Google brukar vara min vän...
 
Sv: Xxterra, var få tag i?

Hur får man tag i XXterra? Hästen har fått vad som sannolikt är en ink, ca 2 cm i diameter och nån cm på höjden. Köper man xxterra via veterinären?lyckas inte hitta nåt vettigt på nätet och Google brukar vara min vän...

jag köpte direkt av tillverkaren. Men den verkar verkligen på djupet och det blev stort köttsår även runtom, så smörj försiktigt.....Det växer fortfarande inget hår på stället jag behandlade. Sen beror det väl också på var inken sitter. Denna satt precis snett bakom örat så träns/grimma kom emot.
 
Sv: Xxterra, var få tag i?

Ska ringa vet imorgon och höra. Vem är "tillverkare"?
 
Sv: Xxterra, var få tag i?

Sitter den i vägen alltså ? För annars skall du inte röra den i onödan. Inkar skall lämnas i fred om de inte sitter dumt till tex så att utrustningen nöter på dem. Inkar triggar man genom att rota med dem, tar du bort en kommer ofta minst två nya på annat ställe och då kanske inte så smart placerat som en som inte stör. Så aldrig aldrig röra en ink som inte måste bort.
 
Sv: Xxterra, var få tag i?

Jag hade också lämnat den i fred om den inte sitter ivägen. En vän till mig opererade sin häst i höstas för en ink som satt illa till vid örat, hästen är fortfarande inte bra. Tror de har skurit extra två gånger till och hästen har behandlats enligt konstens alla regler.

Är det inte xxterra som är cancerframkallande..?
 
Sv: Xxterra, var få tag i?

delvis KL

Jag har tre gånger tagit bort ink på häst, samtliga ggr har inken försvunnit och inte kommit tillbaka. Så det kan gå bra med. I samtliga tre fall har det dock funnits ett behov av att ta bort den, jag skulle inte heller röra en ink som bara är kosmetisk.

(Häst 1 satt den i sadelgjordsstaden, snördes av. Häst två hade en på ögonlocket som började växa, opererades bort, kom inte tillbaka men fick andra problem. Häst 3 satt den vid naveln ungefär, och började växa. Behandlade med xxterra.)
 
Sv: Xxterra, var få tag i?

*knapplån*

Hade rejäl ink på insidan bakben (lår) på märren, satt inte illa till men fick ändå rådet att behandla med XXterra när vi var hos veterinär i annat ärende. Kusen hade haft inken länge (10 år) så det kändes inte på något sätt akut.

Oklar utgång, fick ta bort hästen innan inken läkt. Den blev dock förbannad efter bara några dagars behandling och såg riktigt läskig ut. Vrängde in och ut på sig som det såg ut.
 
Sv: Xxterra, var få tag i?

Det ser riktigt otäckt ut när xxterran verkar ja. Jag började ångra att jag provat när den blev en stor, blodig massa som bäst kan beskrivas som förbannad. Blod, vätska och Gud vet allt rann och var som en krater av "bubbelvävnad". Men när den läkte blev det superfint. Idag kan man inte ens med förstoringsglas se att det varit en ink där :)
 
Sv: Xxterra, var få tag i?

Det ser riktigt otäckt ut när xxterran verkar ja. Jag började ångra att jag provat när den blev en stor, blodig massa som bäst kan beskrivas som förbannad. Blod, vätska och Gud vet allt rann och var som en krater av "bubbelvävnad". Men när den läkte blev det superfint. Idag kan man inte ens med förstoringsglas se att det varit en ink där :)

Sådär har "min" ink hållt på i vinter, utan någon som helst behandling. Ska jag kanske bara låta den vara då? Jag börjar bli orolig att flugor och insekter kommer att gå på den i vår och sommar.
 
Sv: Xxterra, var få tag i?

Sådär har "min" ink hållt på i vinter, utan någon som helst behandling. Ska jag kanske bara låta den vara då? Jag börjar bli orolig att flugor och insekter kommer att gå på den i vår och sommar.

Du får inte skjuta mig om det blir fel ;) Men det var när min herres just blev sådär jag kände att nu är det dags bli av med den.

Den satt som sagt ungefär vid naveln. Växte lite men inte aggressivt och inte så det eg störde, satt ju på ett bra ställe.

Sen en sommardag var bakbenen blodiga på honom. Inken typ 'mos' och blodigt och jävligt. Jag tänkte att det kanske kommit mkt knott, att han sparkat med bakbenen och haft sönder den. Höll rent och sådär. Den fortsatte äckla sig, lite bättre men inte bra. Ett helsike med flugor osv. Så jag pratade med vet, som rek xxterra men låta det lugna sig så mycket som möjligt innan (mest för att se vad som var ink och inte ink). Den läkte aldrig men det blev ytterligare lite bättre och sen sensommaren blev det xxterra.

Reaktionen däremot var jag beredd på (så gott man kan, det 'ska' bli sådär). Hästen verkade bekymrad några dagar så då gjorde det nog ont. Men större delen av tiden opåverkad.

Så, just med tanke på sommarens flugor osv - jag skulle nog behandla den om vet tycker det är okej.
 
Sv: Xxterra, var få tag i?

Ja, det är lite så jag känner. Den har äcklat sig mest hela vintern, och det verkar inte blir bättre. Innan har jag inte brytt mig om den, hon har haft den länge, den sitter bra till och har inte förändrat sig speciellt mycket. Framförallt har den alltid varit hel och torr.
Jag får ringa vet och hoppas de har så man kan köpa en liten burk av dem.
 
Sv: Xxterra, var få tag i?

Fick mindre mängd skickat till mig från veterinären.
Hade lite Aldara så smorde med det 4 dagar, sen kom xxterran och så använde jag det i tre dagar. Nu idag kunde jag pilla bort inken. Frisk vävnad inunder.

Mkt nöjd!
 
Sv: Xxterra, var få tag i?

Sådär har "min" ink hållt på i vinter, utan någon som helst behandling. Ska jag kanske bara låta den vara då? Jag börjar bli orolig att flugor och insekter kommer att gå på den i vår och sommar.

Min fd häst hade också en sån ink som äcklade sig genom att droppa var och blod osv, den satt på insidan av låret och var jättestor. Jag satte en hästgummisnodd runt den och efter en vecka var den borta och kom aldrig mer tillbaka.
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, har tänkt ge mig på att bygga ett gäng cavalettistöd. Men, jag har typ noll erfarenhet av dom utöver sockerbitar för hundra år...
Svar
11
· Visningar
543
Senast: Mia_R
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
10 11 12
Svar
239
· Visningar
17 270
Kropp & Själ Google är inte min vän idag, men vad jag eftersöker är en utövande schaman i GBG med omnejd (kan ev tänka mig att åka längre sträckor...
Svar
8
· Visningar
1 252
Senast: miumiu
·
IT & mobiler Ja, som rubriken. Google är inte min vän. Var kan jag hitta hörlurar med sladd och heöst någon form av brusreducering Sist jag flög...
2
Svar
30
· Visningar
1 218
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp