Y-stolpar?

Tussemaja

Trådstartare
Finns det stängselstolpar som är formade som ett Y i toppen, eller har jag bara drömt? Vill ha såna, för att slippa göra mellangångar mellan hagarna...
 
Sv: Y-stolpar?

Y-formade vet jag inte, men det finns sådana isolatorer på längre pinne som sticker ut en bit från själva stolpen.

Googla på: isolator stängsel
På översta raden finns det en isolator som har ett längre skaft (just det är på 22 cm). =)

Något sådant du sett kanske?
 
Sv: Y-stolpar?

Troligen är det nåt sånt jag associerar till. Men visst vore det bra med plaststolpar med Y-form? Affärsidè!
 
Sv: Y-stolpar?

Färdig gjorda menar du - att köpa ?

Det vet jag inte men om du vill ha samma effekt och med trä stolp fixar man mkt enkelt själv . Tvär ribba uppepå stolpen och sen en stabiliserande tvärslå på ena sidan fäst i stolpen och sen upp på tvär ribban . Såna har vi och de är mkt hållbara och stadiga !
 
Sv: Y-stolpar?

Kruxet är att jag har delat av ett bete med plaststolp. Ska ner senare i sommar så jag hade gärna sluppit att slå ner trästolp. Får bli mellanrumsgata då.. Går åt mycket stolp - nåja, plastpinnar då... ;-) men lätt att både sätta upp och ta ner..
 
Sv: Y-stolpar?

Distansisolatorer har den egenheten att de går av vid belastning (exempelvis om en älg eller häst går genom staketet). Själva skruven sitter kvar i stolpen men isolatorn sitter kvar i tråden. En mycket intresserad connemara följde mitt stängslande med stor nyfikenhet och granskade varja isolator jag gängade i. När jag gjort klart hälften så blev hästen kvar av någon anledning vid den senaste stolpen jag gjort klart. Jag tänkte inte på det. Var van vid att hästen var "nyfiken och läraktig". Men vänta nu, läraktig? Jo, mycket riktig. När jag skulle sätta igång med nästa stolpe kom hästen skrittandes fram till mig leendes med en avbruten isolator i munnen. Jag kan förmoda att han visste att jag behövde en isolator till nästa stolpe och ville bara hjälpa till... *s*

Sen vill jag inte säga att mackans förslag är speciellt bra eller påtänkt såvida det inte rör sig om impregnerade stolpar med tvärslåar som också är impregnerade och fästa med franska träskruv. Har sett allt för många stolpar som mackan föreslår där tvärslån slitits loss från en åldrande stolpe av något "förbipasserande eller genomgående djur". Och sen har det i värsta fall legat flera tvärslåar med spiken uppåt i gräset. Och en spik i en hästhov behöver man inte närmare beskriva vad det leder till. Sådana stolpar är ett rätt dåligt säkerhetstänk...

Tror annars jag sett Y-stolpar i plast som galoppstaket mellan tex. grasstrack och dirttrck banor. Men det är ju en rätt stor kostnad är jag rädd. Ett vanligt galoppstaket ligger på 80 kr/löpmetern. Men idén är inte fel. Man borde kunna pressa y-stolpar av återvinningsplast. Träffade en gång en kille som jobbade med sådan produktutveckling. Var rätt imponerad av styrkan och hållbarheten på de pressade profilerna av återvunnen plast som han visade upp. Finns några firmor i landet som håller på med sånt. Så det finns kanske billigare alternativ? Handlar mest om att hitta de rätta kontakterna...
 
Sv: Y-stolpar?

Kanske man skulle slå sig på produktutveckling...? Fast det bästa vore ju om nån annan.... som har tid..... ;-)
 
Sv: Y-stolpar?

du har väl ingen som helst koll på hur vi skruvat våra?
har aldrig varit med om att någon ens gått sönder när hästar sprungit igenom.
inte heller har vi dackefejd staket som är +30 år gammalt.;) Men du var väl mer tvungen att kommentera för att det var jag som skrivit det antar jag.
 
Sv: Y-stolpar?

Jag har gjort som mackan och det har funkat hur bra som helst i ca 6 år. Stolparna är lite högre än normalt och på toppen en tvärribba nerhackad "halv i halv", en skruv och ett plastlock som skydd för regnet.
 
Sv: Y-stolpar?

Ja exakt och man skruvar , inte spikar, och använder skruv skivor så att skruvarna inte äter sig in i träet . Mkt hållbart och stadigt och relativt enkelt .
 
Sv: Y-stolpar?

Det är något jag inte riktigt förstår här, om man inte har hingstar, då behöver man inte korridorer mellan hagarna, det räcker med bra tryck i elen.

Även med hingstar så kan man planera sin mark så att korridorer inte behövs, åtminstone om man har gott om mark.

Är det här ett problem som uppstår när man har många små hagar där det går få hästar i varje och dessutom ont om yta?
 
Sv: Y-stolpar?

Det finns alltid en risk att hästarna nosar på varandra över staketet. Speciellt om dom inte går ihop i vanliga fall. Risken är att dom börjar veva med benen och fastnar i staketet.

Det är inte bara hingstar som är i "farozonen" utan även brunstiga ston, nya hästar mm.

Jag skulle säga att generellt är det bra om man på något sätt kan undvika att hästarna nosar på varandra över staketet. Hur man sen löser det kan ju variera.
 
Sv: Y-stolpar?

Öh. Nej ...?

Du bör ha dubbelstaket /korridor mellan hagarna pga säkerhets aspekten . Vanligt att ngn slår upp med en hov/sparkar när de nosar över staketen och fastnar i tråden/sliter sönder sig .
 
Sv: Y-stolpar?

Mina ston är ganska bra på att veva med frambenen de också när det kommer okända hästar. ALLTID gata mellan hagarna. Det är ett sätt att spara pengar på...
 
Sv: Y-stolpar?

Då förstår jag hur ni tänker.

Eftersom jag har väldigt gott om mark, med både större och mindre hagar, och dessutom 5-trådiga stängsel överallt, så kan jag alltid separera hästgrupper vid behov, så att det är "en hage mellan hästgrupperna". Dessutom, med ca 10.000 volt i trådarna (sommartid, oftast kring 5.000 volt vintertid), så sticker hästarna inte ut huvudet över tråden i onödan, de vet att det smäller rejält om de går emot tråden. Och så har jag tråkiga kallblod, som extremt sällan anser att de behöver "veva" mot andra hästar, det är nog snarare inom en grupp med ston i samma hage, som det kan vara lite oroligt innan en ny rangordning har satt sig när det dyker upp en ny häst.

Det finns helt enkelt flera sätt att organisera sitt hagsystem: t.ex. med korridorer, med så många hagar (givet att man har tillräckligt med mark) så att inga hästgrupper behöver ha grannar, eller med Y-stolpar.
För mig verkar det onödigt att skapa områden som inte betas, och då kan ju de efterfrågade Y-stolparna vara en lösning, som minskar problemet med obetade korridorer.
 
Sv: Y-stolpar?

Då förstår jag din fråga bättre :)
Jag håller helt med om att dubbel korridorer är slöseri med mark om det finns andra alternativ , vilket både Y och T varianterna erbjuder . Marken betas med båda alternativen om man kommer åt att trimma med trimmern också hela vägen , korridorerna är svårare att sköta .

Jag tycker inte elen i sig hindrar sprattel med ett ben i sig . Hästarna vet att det är drag i elen och skulle inte , precis som du säger , få för sig att gå emot tråden i sig . Men benen kan fara ut och är mycket mer på reflex och de bedömer sällan avståndet där utan kan lätt hamna i tråden .

Jag ville mest dementera att dubbel staket handlar om att hagarna skulle vara små och att det därför är bråkigt mellan hästar över staketen osv . Så är inte fallet , jag upplever behovet oavsett att vi har stooora både vinter och sommarhagar , eftersom vi får in nya hästar emellanåt och även hästar som känner varandra annars kan få för sig att det ska hälsas, pipas, och sprattla lite .
 
Senast ändrad:
Sv: Y-stolpar?

Jag skulle i så fall vilja ha i-stolpar, alltså med en "boll" överst, eller cirkelformat, så det inte finns ngt kantigt att fastna i.
 

Liknande trådar

Mat Jag är sugen på att köpa en maskin som tillverkar växtmjölk, men undrar om det är värt det. Är det någon som har en sån och vad tycker...
Svar
3
· Visningar
267
Senast: Tassa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 022
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 185
Senast: LiviaFilippa
·
Anläggning Fixade i våras till hemma så jag skulle kunna ha min häst hemma, och fick i samband med det en annan häst att ha som sällskap till min...
Svar
10
· Visningar
1 267

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp