Y-stolpar?

Sv: Y-stolpar?

hrm.. en idé jag fick just nu. Skulle det inte kunna fungera att montera gamla klädgalgar på stolparna? Inte snyggt men billigt iaf. De är ju redan förborrade med ett litet hål :). Plastgalgarna har ofta som typ knickar på armarna där man kanske kan dra igenom en tråd.
 
Sv: Y-stolpar?

Eller så tar man och skruvar fast en planka på toppen och sätter isolatorer i ändarna, så det ser ut som T.
 
Sv: Y-stolpar?

Hur tänker du att dessa skulle vara varesig hållbara, stabila eller ens ha ett vettigt mått avståndsmässigt ? :(

Spänningsmässigt med tråd lär de knäckas direkt du spänner trådarna ....

Inte ens Bucks förslag med hållbarare material är stabilt då spänningen i trådarna blir stor belastning . För hållbarhet krävs en stabilisator utifrån själva T:Et eller Yet i form av Snedgående skruvad (inte spikad) planka . Spik öht är inte hållbart då de böjer sig på sikt och vid minsta belastning . Skruv och skruvplattor , inget annat .
 
Senast ändrad:
Sv: Y-stolpar?

KL

Håller med, det blir väldigt stor påfrestning. Vi gjorde så i ett stall för några år sedan och var tvugna att stadga upp mycket på båda sidor.
Visst blev det funktionellt men fult som satan.

Hade hellre lagt dubbla pengar på Y-stolp då om det funnits. Till och med dubbelstaket hade känts bättre men av någon anledning så hade vi bara detta alternativet just då, minns inte riktigt...

 
Sv: Y-stolpar?

Ser inte riktigt på bilden hur det ser ut men Ffa är det väldigt lågt ?. Då blir det ju ännu sämre hållbart då minsta ansats av hästarna att kunna luta sig över staketet , tex få impuls att gnaga på t stolpens trädel osv ,gör att det är kört .

Överstaket ska alltid , för hållbarhet , vara så högt att hästarna inte öht kan inbjudas att hänga över det . Även med bra el osv så vintertid om det är så lågt så kan snö , täcken på hästarna osv , göra att de då hänger över staketet och inte får respekt då täcket isolerar mot strömmen om det är dåligt med ström i sig . Samt då belastningen på staketet rent allmänt hållbarhetsmässigt .

Upp med trådarna , mkt och fungerande ström . Och behöver man kompensera med mer än en undertråd om man har små luriga hästar i mixen , så Gör man det .
Mkt väl värt mödan i alla aspekter att ha väl genomtänkta och väl byggda staket för minsta underhåll långsiktigt ...
 
Sv: Y-stolpar?


Ser inte riktigt på bilden hur det ser ut men Ffa är det väldigt lågt ?. Då blir det ju ännu sämre hållbart då minsta ansats av hästarna att kunna luta sig över staketet , tex få impuls att gnaga på t stolpens trädel osv ,gör att det är kört .

Överstaket ska alltid , för hållbarhet , vara så högt att hästarna inte öht kan inbjudas att hänga över det . Även med bra el osv så vintertid om det är så lågt så kan snö , täcken på hästarna osv , göra att de då hänger över staketet och inte får respekt då täcket isolerar mot strömmen om det är dåligt med ström i sig . Samt då belastningen på staketet rent allmänt hållbarhetsmässigt .

Upp med trådarna , mkt och fungerande ström . Och behöver man kompensera med mer än en undertråd om man har små luriga hästar i mixen , så Gör man det .
Mkt väl värt mödan i alla aspekter att ha väl genomtänkta och väl byggda staket för minsta underhåll långsiktigt ...
Det är nog 1 m snö där, inte lågt staket. ;)
 
Sv: Y-stolpar?

hahaha, nä det har du rätt i, kanske inte håller alls. tänkte mer på den tjusiga y-formen :o.
Ha alltså inte testat själv.
Hade nog satt ett T med sneda stag själv, men har hittills inte haft problemet med flera hagar bredvid varandra!
 

Liknande trådar

Mat Jag är sugen på att köpa en maskin som tillverkar växtmjölk, men undrar om det är värt det. Är det någon som har en sån och vad tycker...
Svar
3
· Visningar
267
Senast: Tassa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 022
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 185
Senast: LiviaFilippa
·
Anläggning Fixade i våras till hemma så jag skulle kunna ha min häst hemma, och fick i samband med det en annan häst att ha som sällskap till min...
Svar
10
· Visningar
1 267

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp