Bukefalos 28 år!

Sv: Yey

hmm.. får man fråga varför man samlar på sniglar??
lite häfftigt tycker jag att det e, men ungefär lika givande som mina älskade fiskar verkar det som..
så.. har de nått namn?
 
Sv: Yey

Hmm. Jadu.
Jag måste nog kontakta Einstein för hjälp! :idea:

Foolish: De är fascinerande, snygga, söta, rofyllda, och jag är fullkomligt överförtjust i storleken :)
Ja namn har de, problemet är bara att jag inte ser skillnad på de 4 minsta fulicorna :D
 
Sv: Yey

Alltså jag börjar fundera lite...
Hur sköter man en snäjl igentligen?
Mat å hus rum...?
Å man kan väl lixom inte gosa med dom...?

Men satan va tuffa dom är! Jag tog kort på en bauta snäcka i somras, en vinbärssnäcka(heter dom så). Men tyvärr försvann bilden när jag skulle lägga in dom i datorn... :(
 
Sv: Yey

men d har ju skal som du kan sätta små namnlappar på!
 
Sv: Yey

Bor i akvarie/terrarie/petbox eller nåt annat i plast/glas eller så. Ljus på dagarna, jord i botten på typ 10 cm så de kan gräva ner sig.
Så ska de ha mat, grönsaker då, och fri tillgång till sepiaskal så de kan bygga upp skalet ordentligt.
Och så helt enkelt hålla rent (bara att plocka bort skit ibland, jag byter även ut jorden typ 1 gång varje/varannan månad och plockar bort skit när jag känner för det :P), och så ska de ha fukt, bara att hälla/spruta vatten i akvariet. Sen finns det vissa arter som kräver lite extra, typ värmematta och så om det är för kallt osv men nån sån art har inte jag :)

Kan man ju visst, de är skitmysiga :P Min Konrad är skitpigg på att komma och slajma runt på mig tex :D

Hmm, vinbergssnäckor, är det inte de som blir typ 4,5 cm som störst? :confused: Menmen, kallar du det för bjässe så skulle de här kallas gigantiska :P Största arten blir upp till 30 cm bara på skalet ;) Visserligen ovanligt att de blir fullt så stora, men runt 20-25 är vanligt :)

Foolish: hehe jovisst, lycka till när de gräver ner sig säger jag bara... :D

Nagelacksberoende: Bah, han bor ju i min källare! :mad:
 
Sv: Yey

å, fan också. :(
det har ju alltid varit min största dröm!
när du sa att han bodde i din källare fick ju mitt liv en mening!
:(


:D
 
Senast ändrad:
Sv: Yey

Fan va lättskött husdjur!
Ett par snäjls ska jag inköpa! :D

Men snäckan jag hitta va as big!
 
Sv: Yey

Hur stor då? I sverige? Jag har för mig att största snäckan här blir 4,5 cm ungefär, men jag kan ju kolla det :) Men i klass med de achatinorna blir de då rakt inte :-)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det ordinarie boendestödet på tisdagar är långtidssjuk. Så jag har haft en vikarie i flera veckor. Tyvärr fungerar han inte alls som...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 236
Senast: Wille
·
Tjatter Jag försöker undvika hemleverans (och är därför inte van vid hur det funkar) men nu har jag beställt en så pass stor sak att det inte...
Svar
4
· Visningar
443
Senast: Silver Girl
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Vid husknuten har jag ett gäng krukor och byttor med träd, buskar, perenner och lite annat. Det har börjat spira. Jag är och tittar där...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 670
Senast: Gunnar
·
Juridik & Ekonomi Jag misstänker att min nya arbetsgivare drar bort för lite skatt på min lön, skillnaden mellan min egen ungefärliga beräkning och vad...
Svar
18
· Visningar
588
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp