Yngre eller äldre ponny? vad väljer du?

L

lolo19

Hej
Jag behöver rådfråga er i hästköpardjungeln.

Jag har ett maxpris på 40 000 och letar efter en större D-ponny eller en liten häst. (Ej varmblod - travare- då jag ridit massor av travare innan och söker annan typ av häst nu.)

Jag kan tänka mig en yngre eller äldre häst, eller något däremellan. Med min budget verkar det finnas mest antingen yngre eller ganska mkt äldre hästar.
Jag ska kolla på två D-ponnys som båda är 16 år.
Idag hittade jag en jättefin fyraåring, och det blir ju något helt annat. Jag har unghästvana osv, så det skulle ju fungera.
Men det jag funderar på är, hur länge tror ni en 16 åring håller, och hur mycket är värt att betala? Brukar ponnyer bli äldre än större hästar, visst är det så?
Den ponny jag ska kolla på i morgon har de hållt igång med träning för instruktör en gång i veckan och tävlat mkt osv.

Hur skulle ni tänka, skulle ni valt en yngre och grönare häst och utbildat själv, eller satsat på en som kan massor men som är betydligt äldre?

Jag har tänkt att träna dressyr, rida ute i skogen och kanske tävla någon enklare dressyrtävling och clear-round hopp.

Plz help :bump:
 
Sv: Yngre eller äldre ponny? vad väljer du?

I ditt fall skulle jag prova alla kandidaterna och välja den som passade mig bäst!
Angående ålder skulle jag inte se det som något problem med en äldre häst om jag fick tillgång till alla veterinär journaler osv. Egentligen skulle det kännas säkrare med en äldre häst som presterat och varit hållbar än en ung häst som kanske är jätteskör när man pressar den lite.
 
Sv: Yngre eller äldre ponny? vad väljer du?

Tack snälla för ditt bra svar :)
Jag ska prova de två äldre och se hur de känns, den yngre bor en bit härifrån, så det krävs lite mer logistik för att få till det. Men jag hoppas kunna prova den också.
Kloka synpunkter ang. ålder.
Finns det fler som har kloka saker att säga?
 
Sv: Yngre eller äldre ponny? vad väljer du?

Jag har haft köpt två unga hästar (5 och 4år) i mitt liv och en äldre (16år)

Ponnyn som jag köpte när han var 5år fick jag ta bort två år senare, han höll inte. Därefter köpte jag en 16-årig häst som tävlat aktivt i hoppning i 11år. Hon var inte halt en enda gång under de 3åren jag hade henne. Därefter köpte jag en 4-åring som stått från och till i 2,5år nu. pga av skador.

Givetvis finns det unghästar som håller och inte har några problem med skador och dylikt också. Men köper man en äldre så vet man ju att den hållit i alla år och troligtvis så håller den i många år till också.
 
Sv: Yngre eller äldre ponny? vad väljer du?

Vad roligt att köpa häst för det först! :D:D

Jag hade gått på vad du vill ha ut av din häst. Hur gammal är du?

Köper du en ungponny tar det ju några år att få den tävlingsklar och då kanske du är för gammal för att starta den. Å andra sidan har du en kompis som kommer att leva i många många år och du kan forma den som du själv vill, ingen annan har "förstört" hästen (tolka rätt). Alltid extra spännande att jobba fram en unghäst, men det är alltid ett lotto!

Köper du en häst som är lite äldre har du mer av en lärmomästare och kan komma ut på tävlingsbanan med en gång! Du vet vad du får så att säga. Även här har du en kompis som också kommer att leva många år till och du behöver inte vänta ut den på samma sätt som med en unghäst.

Så vad du vill ha ut av din häst är nog den största frågan, finns massor med ponnysar i olika raser som ligger runt 40,000kr! :)
 
Sv: Yngre eller äldre ponny? vad väljer du?

Min spontana reaktion på ditt inlägg är att du skall köpa en äldre häst som du kan dra igång med på en gång för det är vad du verkar mest sugen på. Sen kan jag ha helt fel. En yngre outbildad häst tar ju som sagt tid att få "ordning" på.

Sen skulle jag välja en yngre eller mindre utbildad häst eftersom jag tycker att det är roligt att utbilda själv och få till en häst som jag vill ha.
 
Sv: Yngre eller äldre ponny? vad väljer du?

Jag hade valt den yngre hästen och utbildat den själv. Man kan alltid köpa hjälp att utbilda man man kan inte köpa fler år hos en äldre häst. :crazy:

Jag har själv en gammal häst och en unghäst och har tänkt mycke på hur ålder och utbildning kan jämföras. Jag dyrkar marken min gamla och välutbildade häst går på och älskar min unga och outbildade häst.

Mycke beror ju på hur bra du är på att utbilda den yngre hästen. Är du bra på det så skulle jag inte tveka utan valt den yngre.
 
Sv: Yngre eller äldre ponny? vad väljer du?

*KL*

Tack för alla era kloka svar. Just nu lutar det åt den äldre ponnyn, ska provrida idag, spännande. Det lär väl ta ett tag innan jag hittar rätt ponny, men nu känner jag mig mer säker på åldersvalet iaf.
 
Sv: Yngre eller äldre ponny? vad väljer du?

personligen gillar jag yngre hästar bättre.
köpte två "unghästar" för två år sen som jag är såå nöjd med idag.
ett fjordsto sju år endast körd, sadeltämjd. min pärla i ridningen idag!:)
en shettisvallack fem år endast körd, inridning påbörjad. allroundhästen nummer 1 idag!

en yngre häst är oftast fräsch och har många fina ridår framför sig men klart det kan ta tid att komma dit.

en äldre häst förväntas vara utbildad men åker man på en trotsig äldre häst som inte kan så mkt är den ofta svår att lära på äldre dar.
men det är ju somsagt upp till dig!
lycka till!:)
 
Sv: Yngre eller äldre ponny? vad väljer du?

Jag skulle nog ha valt den äldre, för 16 år är vell knappast mycket för en ponny (eller stor häst, va vet jag? :p). Då vet du vad du får, du kan direkt ge dig ut och tävla om du vill och hästen är garanterat frisk om den vart det tidigare vill säga.
Självklart är det kul att lära upp en unghäst, eller iaf en yngre häst, själv och forma den som någon tidigare sagt. Men enligt mig så vill man nog ha en häst som är pålitlig i alla lägen och man inte behöver vänta så mycke på :p

Man jag tycker också att du ska testa lite olika och känna efter vad som känns bäst. Fundera lite så kommer du säkert fram till något tillslut :)

Hoppas du hittar något som passar!
 
Sv: Yngre eller äldre ponny? vad väljer du?

Tack för era kloka svar. Har bokat in en till provridning med 16-åringen då vi ska rida ut, så får vi se hur det känns. Har även provridit en 7-åring, outbildad men otroligt snäll. Dock är jag rädd att jag var för lång för honom, han var den lägre grövre typen.
*funderar vidare*
 
Sv: Yngre eller äldre ponny? vad väljer du?

pröva dig fram provrid så mkt som möjligt, ålder tycker jag ska inte spela någon större roll bara du trivs med hästen och att du känner att du kommer att ge den en ärlig chans i att utvecklas med dig.. Lika stor skaderisk på en äldre som på en yngre, man får rida dem olika pga att de inte ska gå sönder men bara för att den tävlat 11 år i hoppning och aldrig varit skada vem säger att den inte kommer att bli det hos dig sen.. Min hade inte heller varit skada till för 2 år sedan då han vart halt ena fram troligtvis pga överbelastning.. så mkt som spelar in men att säga att en äldre kommer hålla kan man inte heller säga.
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett tag gått i tankarna på att betäcka mitt sto om ett par år, jag fyller 17 i år och har ett d-ponny sto - detta betyder att...
Svar
4
· Visningar
1 233
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 918
Senast: shia
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 329
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 759
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp